Dr. Ing. Udo Lantermann
Dr. Ing.Oberingenieur
Kontakt
Universität Duisburg-Essen
Abteilung Maschinenbau- und Verfahrenstechnik
Institut für Schiffstechnik, Meerestechnik und Transportsysteme
Bismarckstrasse 69, 47057 Duisburg, Germany
Tel.: +49 203 379-1421
E-Mail: udo.lantermann[at]uni-due.de
Lebenslauf
- Aktuelle Position
Oberingenieur
- Vorige Positionen
2007-2010 Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Technische Universität Hamburg-Harburg
1999-2007 Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Universität Duisburg-Essen
- Ausbildung
1999-2006 Dr.-Ing. Maschinenbau
1991-1999 Dipl.-Math. Technomathematik
Lehre
Vorlesungen:
- Computergestützte Berechnungswerkzeuge
- Numerische Berechnungsmethoden für inkompressible Strömungen 2
- Sicherheit und Risikoanalyse von Schiffen und Offshore-Anlagen
- Schiffsschwingungen
Übungen:
- Angewandte numerische Strömungsmechanik
- Numerische Berechnungsmethoden für inkompressible Strömungen 1
- Numerische Berechnungsmethoden für inkompressible Strömungen 2
- Schiffsschwingungen
- Strukturdynamik
Promotion
Lantermann, U. (2006)
“Simulation der Transport- und Depositionsvorgänge von Nanopartikeln in der Gasphase mittels Partikel-Monte-Carlo und Lattice-Boltzmann Methoden”,
PhD Thesis, University of Duisburg-Essen,
Publikationen
Journal Papers
- Peters, A., Lantermann, U., el Moctar, O. (2018)
“Numerical prediction of cavitation erosion on a ship propeller in model-and full-scale”,
Wear, vol. 408–409, pp 1-12, ISSN 0043-1648 doi:10.1016/j.wear.2018.04.012 - Peters, A., Lantermann, U., el Moctar, O. (2015)
“Numerical Modelling and Prediction of Erosion Induced by Hydrodynamic Cavitation”,
Journal of Physics, conf. series, vol. 656/1, id. 012054 - Peters, A., Sagar, H., Lantermann, U., el Moctar, O. (2015)
“Numerical modelling and prediction of cavitation erosion”,
Wear. doi: 10.1016/j.wear. 2015.06.009 - el Moctar, O., Lantermann, U., Mucha, P., Höpken, J., Schellin, T. (2014)
“RANS-Based Simulated Ship Maneuvering Accounting for Hull-Propulsor-Engine Interaction”,
J. Ship Technology Research, vol. 61/3, pp. 142-161, DOI:10.1179/str.2014.61.3.003 - Abdel-Maksoud, M., Hänel, D., Lantermann, U. (2010)
“Modeling and computation of cavitation in vortical flow”,
International Journal of Heat and Fluid Flow, vol. 31 (6), pp. 1065-1074, DOI:10.1016/j.ijheatfluidflow.2010.05.010 - Lantermann, U., Hänel, D. (2007)
“Particle Monte Carlo and lattice-Boltzmann methods for simulations of gas–particle flows”,
Computers & Fluids, vol. 36 (2), pp. 407-422, DOI:10.1016/j.compfluid.2005.10.005 - Hänel, D., Lantermann, U., Kaiser, R., Wlokas, I. (2006)
“Generalized lattice‐BGK concept for thermal and chemically reacting flows at low Mach numbers”,
International Journal for Numerical Methods in Fluids, vol. 51 (4), pp. 351-369, DOI: 10.1002/fld.982
Conference Papers
- Peters, A., Lantermann, U., el Moctar, O.
“Multi-Scale Euler-Lagrange Cavitation Modelling and Prediction of Cavitation Erosion“
Proc. of the 33rd Symposium on Naval Hydrodynamics, Osaka, Japan, 31 May - 5 June 2020. - Peters, A., Lantermann, U., el Moctar, O. (2018)
“Simulation of an Internal Nozzle Flow Using an Euler-Lagrange Method“,
Proc. of the 10th International Symposium on Cavitation, CAV2018, Baltimore, Maryland, USA, 14-16 May 2018 - Peters, A., Lantermann, U., el Moctar, O. (2015)
“Numerical Modelling and Prediction of Erosion Induced by Hydrodynamic Cavitation“,
Proc. of the 9th International Symposium on Cavitation, CAV2015, Lausanne, Switzerland, 6-10 December 2015 - el Moctar, O., Lantermann, U., Mucha, P., Höpken, J., Schellin, T. (2014)
“RANS-Based Simulated Ship Maneuvering Accounting for Hull-Propulsor-Engine Interaction“
Proc. of the 30th Symposium on Naval Hydrodynamics, Hobart, Tasmania, Australia, 2-7 November 2014 - Hachmann, T., Abdel-Maksoud, M., Hänel, D., Lantermann, U. (2011)
“Application of vortex confinement method in combination with two-way Euler-Lagrangian coupling approach for the prediction of cavitating propeller tip vortex flows”,
Proc. of the 2nd International Symposium on Marine Propulsors (SMP’11), Hamburg, Germany, June 2011 - Hachmann, T., Lantermann, U., Abdel-Maksoud, M., Hänel, D. (2009)
“Vorticity Confinement methods for cavitating flows”,
Proc. of the 7th International Symposium on Cavitation, CAV2009, Paper No. 139, Ann Arbor, Michigan, USA, August 17-22, 2009 - Hänel, D., Hachmann, T., Lantermann, U., Abdel-Maksoud, M. (2009)
“Modelling and Computation of Cavitation in Vortical Flow”,
Proc. of the 14th International Conference on Fluid Flow Technologies, CMFF’09, Budapest, Hungary, September 9-12, 2009 - Hänel D., Lantermann U., Kaiser R. (2006)
“Lattice Boltzmann Simulations in Chemical Engineering"
In: Groth C., Zingg D.W. (eds) Computational Fluid Dynamics 2004. Springer, Berlin, Heidelberg.
- Hänel D., Lantermann U. (2005)
“Simulation of Particle Transport and Structure Formation by Deposition“
In: Hoogendoorn S.P., Luding S., Bovy P.H.L., Schreckenberg M., Wolf D.E. (eds) Traffic and Granular Flow ’03. Springer, Berlin, Heidelberg. - Lantermann, U., Hänel, D., Kaiser, R. (2002)
“Finite volume-based Lattice-Boltzmann method for general grids“
KRÖNER, D.(ed): Finite Volumes for Complex Applications III–Problems and Perspectives, Hermes Ltd (2002): pp. 373-380 - Krafczyk M., Lehmann P., Filippova O., Hänel D., Lantermann U. (2000)
“Lattice Boltzmann Simulations of Complex Multiphase Flows“
In: Sändig AM., Schiehlen W., Wendland W.L. (eds) Multifield Problems. Springer, Berlin, Heidelberg.
Other (non peer-review)
- Peters, A., Lantermann, U., el Moctar, O.
“Numerical Prediction of Cavitation Damage for the Flow through a Nozzle Using a Multi-Scale Euler-Lagrange Method“
Proc. of the 22nd Numerical Towing Tank Symposium, Tomar, Portugal, 29 September - 1 October 2019. - el Moctar, O., Lantermann, U., Mucha, P. (2015)
“Numerische Methoden zum Manövrierverhalten von Schiffen”,
In: Bundesanstalt für Wasserbau (ed): Wechselwirkung Schiff/Wasserstraße mit Auswirkungen auf Nautik und schiffsinduzierte Belastungen, pp. 93-100, Bundesanstalt für Wasserbau, Karlsruhe, 26-27 November 2015 - Cura Hochbaum, A., Schwarz-Beutel, J., Koopmann, L., el Moctar, O., Höpken, J., Lantermann, U., Lassen, J. (2014)
“PREMAN–Maßstabseffekte und Umwelteinflüsse bei der Vorhersage des Manövrierverhaltens seegehender Schiffe“,
Statustagung Maritime Technologien, Tagungsband der Statustagung 2014, Schriftenreihe Projektträger Jülich, pp. 53-69 - Höpken, J., Lantermann, U., el Moctar, O. (2014)
“Development of a Body Force Propulsor, based on precalculated Data“,
Proc. of the 9th OpenFOAM Workshop, Zagreb, Croatia, 2014 - Peters, A., Piehl, H., Lantermann, U., el Moctar, O. (2014)
“A New Approach for a Cavitation Erosion Model on Hydrofoils“,
Proc. of the 8th International Conference on Computational Fluid Dynamics (ICCFD8), Chengdu, China, July 14-18, 2014 - Tenzer, M., Mucha, P., Lantermann, U. (2013)
“Aspekte der dynamischen Stabilität von Binnenschiffen bei Manövriervorgängen“
In: Bundesanstalt für Wasserbau (ed): Havarie des TMS Waldhof - Bergung, Analysen, Einsichten, pp. 81-89, Bundesanstalt für Wasserbau, Karlsruhe, 9-10 April 2013 - Höpken, J., Lantermann, U., el Moctar, O. (2012)
“Development of a Panel Method Based Body Force Propulsor“,
Proc. of the 7th OpenFOAM Workshop, Darmstadt, Germany, 2012 - Hachmann, T., Lantermann, U., Abdel-Maksoud, M., Hänel, D., Vilsmeier, R. (2008)
“Numerical study of cavitation in vortices“,
Proc. of the 2nd International Cavitation Forum, Warwick University, UK, 7-9 July 2008
LINK
- Google Scholar
- ResearchGate: