Dr. Katja Heim

Biographical Information

Katja Heim (katja.heim@uni-due.de) is a Akademische Rätin at the University of Duisburg-Essen, Germany. She studied to become a teacher, majoring with the subjects English and Chemistry, at the WWU Münster and at the University of Duisburg-Essen where she graduated in 2000. She did her teacher training in secondary schools in Germany and in England but has also taught in primary and adult education. In 2007, she received her PhD in the field of EFL Methodology, the focus being on promoting Learner Autonomy in Primary English Teaching. Learner and Teacher Autonomy are still at the core of her research interests, often in combination with the use of Digital Media in English lessons, Action Research in Teacher Education, Project Based Learning and Inclusive Practices. Katja has co-hosted two local events of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) at the University of Duisburg-Essen, the first one in 2010 with a focus on Involving Language Learners – Success Stories and Constraints. The second local event, in November 2018, was the first event of an ongoing initiative on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership.

Publications

Monographs

Heim, Katja, Ritter, Markus. 2012. Teaching English: Computer Assisted Language Learning. Paderborn: Schöningh (UTB).

Waschk, Katja. 2008. Öffnung des Englischunterrichts in der Grundschule. Studien zur Wahlfreiheit und Lernerautonomie. Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr.

Co-edited Volumes

Albrecht, A., Becker, C, Dam, L. & Heim, K. (in Planung). Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership. Proceedings from the Essen and Braunschweig Local LASIG Events (AT). Hong Kong: Candlin & Mynard.

Heim, Katja, Rüschoff, Bernd (Hrsg.). 2012. Involving Language Learners: Success Stories and Constraints. Duisburg: UVRR.

Contributions to Journals

Bulizek, B., Gryl, I., Heim, K., Reschenbach, U., Schreiber, N., & Stegemann, S. (2018). E-Learning-Szenarien zur Unterstützung einer Forschenden Grundhaltung zukünftiger Lehrkräfte im Rahmen der Studienprojekte an der Universität Duisburg-Essen. Herausforderung Lehrer_innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion 1, S. 142-163.

Gabel, Stephan & Heim, Katja. (2019). Action Research in Pre-Service Teacher Education. A Step Towards Autonomy? ELT Research, Issue 34 (February 2019), S. 7-10.

Heim, Katja & Gabel, Stephan. (erscheint). Niederschwellige (explorative) Aktionsforschung im Lehramtsstudium als Grundstein für die spätere Unterrichtspraxis. In: Babylonia 2/2019

Heim, Katja. (2019). My favourite day out in… In: Grundschule Englisch, Themenheft London, 67/2019, S. 14-17.

Heim, Katja. (2019). Individuelles Arbeiten mit digitalen Medien. Üben, Lernen und Explorieren in der Freiarbeit. In: Fördermagazin Grundschule 1/19, S. 16-20.

Heim, Katja. (2016). David and Red in England: Surprise, Surprise! In: Grundschule Englisch. 4/2016, S. 14-17.

Heim, Katja. (2013). Let’s go public. Blogging als Literaturprojekt. In: Praxis Fremdsprachenunterricht. 1/13, S. 12-14.

Heim, Katja. 2013. Fremdsprachen 2.0. Auch in der Grundschule? In: Grundschulmagazin Englisch 2/2013.

Heim, Katja, Jastrow, Fabienne, Klasen, Verena. 2013. Präsentieren mit Voicethread. In: Grundschulmagazin Englisch 2/2013.

Heim, Katja. 2013. Let’s go public. Blogging als Literaturprojekt. In: Praxis Fremdsprachenunterricht. 1/13, S. 12-14.

Heim, Katja. 2010. Trusted to be able to make decisions from early on. In: Independence, Summer 2010, Issue 49, S.4-5.

Heim, Katja. 2010. With technology and CLIL towards autonomy? Some reflections on the PCE event in Harrogate. In: Independence, Summer 2010, Issue 49, S. 32-33.

Waschk, Katja. 2009. Effektives Sprachlernen Fördern. Hörverstehen. In: Grundschulmagazin Englisch. 2/2009, S. 6-8.

Waschk, Katja. 2004. ‚Lernverhalten von Kindern im offenen Fremdsprachenunterricht mit Multimedia und Lernsoftware’. In: Frühes Deutsch. Heft 2/2004, S. 21-23

Waschk, Katja. 2004. ‚Stationenlauf zum Thema Fruit – eine ganzheitliche Erfahrung’. In: Primary English. 04-04, S. 8-11.

Waschk, Katja. 2004. ‚Neue Medien im offenen Englischunterricht in der Grundschule’. In: VdS. Bildungsmedien e.V.. Forum Multimedia. http://www.vds-bildungsmedien.de/html/bmesse/werkst_2004.htm, S. 58-61 (11.01.2005).

Waschk, K. 2003 ‚Authentische Lernsituationen schaffen’.  Grundschulmagazin Englisch 3/2003. München: Oldenbourg, S. 10-12.

Waschk, K.. 2003. Review: Pons Kiddies. Stuttgart: Klett, 2002. Grundschulmagazin Englisch 2/2003. München: Oldenbourg, S. 31.

Waschk, K.. 2003 :Review: Pfiffikus Englisch. Braunschweig: Westermann, 2002. Grundschulmagazin Englisch 3/2003. München: Oldenbourg: S. 31.

Waschk, K.. 2003. Review: Lollipop Englisch. Ikuru in Lollopolis - ab Klasse 3. Berlin: Cornelsen 2003. Grundschulmagazin Englisch 4/2003. München: Oldenbourg: S. 31.

Waschk. K. 2003. Review: Kooky’s Early English Course. Berlin: Cornelsen, 1996. Lehrer Online. 12.09.2003. http://www.lehrer-online.de/url/kooky. (11.01.2005)

Contributions to Collections

Drawe, Claudia & Heim, Katja. (in Arbeit). Filling the Void: Identity Construction and Reconstruction in Migrant Fiction (AT).In: Weißenfels, D., Pointner, F. (in Arbeit). Migration, National Identities and Ethnicity in the EFL Classroom.

Heim, Katja & Reckermann, Julia. (eingereicht). ALLE im geöffneten/offenen Unterricht gleichermaßen Fördern und Fordern – erste Ergebnisse einer Interviewstudie.

Heim, Katja. (erscheint). Mediation in English Lessons with Younger Learners.  In: Matz, F., Rüschoff, B., Rumlich, D. Sudhoff, J. (erscheint). Mediation in Language Teaching  –  Theory and Classroom Practice. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Heim, Katja. (2018). Das e-gestützte Begleitseminar im Fach Englisch. Blended Learning in thematischen Gruppen und Buddy Teams. In: van Ackeren, Isabel, Kerres, Michael, Heinrich, Sandrina. 2018. Flexibles Lernen mit digitalen Medien. Strategische Verankerung und Handlungsfelder an der Universität Duisburg-Essen. Münster: Waxmann Verlag. S  424-434.

Heim, Katja. 2015. Bilingualer Unterricht in der Grundschule. In: Rüschoff, Bernd, Sudhoff, Julian, Wolff, Dieter.  CLIL Revisited: Eine kritische Analyse des gegenwärtigen Standes des bilingualen Sachfachunterrichts. Frankfurt am Main: Lang Verlag, S. 43-64.

Heim, Katja. 2013. Bilingual Education -  Subject Matters: Arts, Sports, Music. In: Elsner, Daniela, Kessler, Jörg. 2012. Integrating Content and Language in Primary Schools (AT). Tübingen: Narr Verlag.

Heim, Katja. 2012. Comics in young learners’ English lessons – an important aid for meaning making and more. In: Pointner, Frank Erik. (Hrsg.). Teaching Comics in the EFL Classroom. Stuttgart: WTV.

Waschk, Katja. 2005. Medieneinsatz im geöffneten Englischunterricht in der Grundschule. In: Doyé, Peter. 2005. Kernfragen des Fremdsprachenunterrichts in der Grundschule. Praxis Pädagogik. Braunschweig: Westermann.

Waschk, Katja. 2004. ‚Wie Grundschulkinder mit englischer Sprachlernsoftware umgehen – individuelle Unterschiede’. In: Quetz, Jürgen, Solmecke, Gert (Hrsg.). Brücken schlagen.. Fächer – Sprachen – Institutionen. Dokumentation zum 20. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung DGFF, Frankfurt, 1.-4. Oktober 2003. BFF Beiträge zur Fremdsprachenforschung, Band 8. Berlin: PVZ, S. 279-292.

Contributions to Textbooks

Waschk, Katja. 2004. ‚Öffnung des Englischunterrichts durch Medieneinsatz’. In: IKURU 4. Handbuch für den Unterricht. Berlin: Cornelsen, S. 211-213.

Waschk, K., Bland, J. 2003. Bumblebee 4 Lernsoftware. Hannover: Schroedel

Waschk, K., Nicke, W. 2003. Bumblebee 3 Lernsoftware. Hannover: Schroedel

Online Modules for Teacher Education and Teacher Training

Heim, Katja. 2015. Digitale Medien. Materialien für die Lehrerfortbildung in Nordrhein-Westfalen. URL: http://www.schulentwicklung.nrw.de/cms/upload/egs/Modul__12_2.pdf

2001-2003 Autorentätigkeit im Rahmen des BMBF Projekts Linguistics Online; Kurs: Introduction to EFL Methodology – Primary Level.  Online im Internet: http://linguistics.online.uni-marburg.de/.

 

Academic Activities and Memberships

Member of IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language)

  • Member of the IATEFL Learner Autonomy Special Interest Group LASIG and the Research Special Interest Group RESIG)
  • Committee member of the LASIG (Role: Local Events Organizer)
  • Initiator of a series of Local LASIG Events on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership, main organizer of the first local event in the series at the University of Duisburg-Essen

Member of the DGFF (Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)

Selected Courses Taught

University of Duisburg-Essen

M.Ed.

  • Teaching English in Theory And Practice (Vorbereitungskurs Praxissemester)
  • Reflective Practice (Begleitseminar zum Praxissemester)
  • Reflections on Classroom Practice: Focus on Differentiation and Inclusion

BA

  • Project: Getting Involved Locally and Globally (in Cooperation with the Burggymnasium Essen)
  • Learner Autonomy (Cooperative Project with the Burggymnasium; Topic; Great Books to Read)
  • Computers in English Language Teaching

Before 2013 (Staatsexaman)

  • HS Computer Use in English Language Teaching
  • ÜB English in the Classroom
  • HS Involving Young Language Learners
  • HS Projects: Teaching Afternoon Clubs
  • GK Introduction to EFL Methodology
  • HS Working with Class Readers in Year 9: A Project Based Approach
  • Schulpraktische Studien:Tandem Project (in cooperation with the Studienseminar Essen)
  • HS Literature – Entering other Worlds through the Classroom (together with Dr. Claudia Drawe)
  • HS Analysing Learner Language
  • HS Learner Support & Learner Autonomy

Philipps University Marburg (interim professor)

  • HS Analysing Learner Language
  • HS Language Acquisition
  • PS Bilingualism
  • VO Aspects of Linguistics: Jobs Linguists Do

Selected Lectures, Presentations and Workshops

2019

Workshop at the TEFL Day on Mediation at the WWU Münster; Title: Abkehr von den Four Skills - Konzeptionelle Einbettung von Mediation in den Neuen Europäischen Referenzrahmen und Praktische Implikationen für die Grundschule

Participation in the interdisciplinary, interactive and explorative Workshop on Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung #la-digital2019, University of Duisburg-Essen, own Project: Nutzung Digitaler Medien in Kooperationsprojekten fachdidaktischer Seminare mit Schulen (together with Stephanie Edel-Farinha)

Talk at the IATEFL Conference in Liverpool, Title: Projects in the EFL classroom: Striving towards a common goal

Interactive poster presentation at the Pre Conference Event of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of the IATEFL in Liverpool, Title: Practise what you preach? Steps towards shaping teacher education for learner and teacher autonomy

2018

Plenary at the CEN (Cornelsen English Network) Conference in Berlin, Title: Digitale Medien im Englischunterricht – Status Quo und Perspektiven (together with Prof. Dr. Markus Ritter)

Interactive poster presentation at the Pre Conference Event of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of the IATEFL in Brighton, Title: Action Research in Preservice Teacher Education: A Step Towards Autonomy? (together with Dr. Stephan Gabel)

Talk at the conference Inklusiver Englischunterricht - Gemeinsam Lehren und Lernen (IEGLL) at the Leuphana University in Lüneburg, Title: ALLE im geöffneten Unterricht gleichermaßen Fördern und Fordern – Ergebnisse einer Interviewstudie zum Einsatz offener Aufgaben. (together with Jun. Prof. Dr. Julia Reckermann)

Introductory and closing words at the LASIG (Learner Autonomy Special Interest Group) Local Event of the IATEFL at the University of Duisburg-Essen on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership

Poster Presentation at the LASIG Local Event of the IATEFL on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership at the University of Duisburg-Essen, Title: What do teachers say about the use of open tasks in an inclusive English classroom? (together with Jun. Prof. Dr. Julia Reckermann)

2017

Talk at the Informations- und Austauschforum: Blended Learning in der Praxissemestervorbereitung und -begleitung und digitale Vernetzung der Lernorte, Zentrum für Lehrerbildung of the UDE, Title: Blended Learning im Praxissemester im Fach Englisch

Presentation at the Informations- und Austauschtreffen der Lernorte zum Praxissemester im Fach Englisch an der UDE; Title: Das Praxissemester im Fach Englisch: Lernen in Plan – Do – Review Zyklen

Workshop at the Fachleitertagung GyGe der Bezirksregierung Düsseldorf in Mülheim, Title: Das Praxissemester im Fach Englisch: Lernen in Plan – Do – Review Zyklen

Workshop at the Herbstschule Inklusion at the University of Duisburg-Essen, Title: Offene Aufgaben im inklusiven Englischunterricht (together with Sabine Kreutzer and Falko Semrau, Marie-Kahle-Gesamtschule Bonn)

Guest Lecture in the lecture on Selected Aspects of SLA/ELT (Prof. Dr. Frauke Matz) at the WWU Münster, Titel: Inclusion in ELT

Mailing Address

University of Duisburg-Essen
Faculty of Humanities
EFL Methodology
Department of Anglophone Studies
Universitätsstraße 12
45141 Essen
Germany

How to find us

Campus Essen