Personen

Dr. Lena Wimmer

Allgemeine Psychologie I
Sprache & Kognition
Universitätsstraße 2
S06 S03 B46
45141 Essen 

Tel: 0201 183 7023

lena.wimmer@uni-due.de

Sprechstunde: Dienstags 10:30 - 11:30 Uhr

 

 

Zur Person

10.2016 - 12.2017 Forschungsaufenthalt am Mindful Brain Lab, School of Psychology, Bangor University, UK (Dr. Dusana Dorjee)
02.2015 Promotion an der Fakultät für Verhaltens- und Empirische Kulturwissenschaften, Universität Heidelberg

Seit April 2012

wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Psychologie an der Universität Duisburg-Essen (Allgemeine Psychologie: Sprache und Kognition, Prof. Dr. L. von Stockhausen)

06.2011 - 05.2012

freie Mitarbeiterin an der SRH Hochschule Heidelberg für die Leitung von Lehrveranstaltungen in den Bachelor-Studiengängen Wirtschaftspsychologie und Gesundheitspsychologie (gehaltene Lehrveranstaltungen: Experimentalpraktikum; Tutorien für Statistik II und IV

09.2011 - 12.2011

wissenschaftliche Hilfskraft im Forschungsprojekt WE-STAY (http://www.klinikum.uni-heidelberg.de/We-Stay.120339.0.html) am Universitätsklinikum Heidelberg

10.2009 - 09.2011

wissenschaftliche Mitarbeiterin am Psychologischen Institut der Universität Heidelberg (Allgemeine Psychologie, Prof. Dr. U. Christmann) im Projekt „Das Paradox der ästhetischen Einstellung als Kreativitätspotential“ (http://www.psychologie.uni-heidelberg.de/ae/allg/mitarb/uc/frontier.shtml)

06.2009

Diplom in Psychologie mit den Wahlpflichtfächern Philosophie und Musikpädagogik, Universität Bamberg


CV

10/2016 - 12/2017 Visiting researcher at the Mindful Brain Lab, School of Psychology, Bangor University, UK (Dr. Dusana Dorjee)
02/2015 PhD in Psychology, University of Heidelberg

Since April 2012

Research assistant at the Institute of Psychology at the University of Duisburg-Essen (General Psychology: Language and Cognition, Prof. Dr. L. von Stockhausen)

06/2011 – 05/2012

Freelancer at the SRH University Heidelberg (teaching in the study programmes business psychology and health psychology (held courses: experimental practices, tutorials for statistics II and IV))

09/2011 – 12/2011

Research assistant in the research project WE-STAY at the University Medical Centre Heidelberg

10/2009 – 09/2011

Research assistant at the Institute of Psychology at the University of Heidelberg (General Psychology, Prof. Dr. U. Christmann) in the research project ‘The paradox of aesthetic attitude as creativity potential’
(http://www.psychologie.uni-heidelberg.de/ae/allg/mitarb/uc/frontier.shtml)

06/2009

Diploma in psychology (compulsory optional subjects: philosophy, music pedagogy), University of Bamberg

 

Forschungsschwerpunkte und –interessen

  • Achtsamkeit

  • Ästhetik

  • Empirische Literaturwissenschaft/Textverarbeitung

  • Intelligenz und Problemlösen
     


Research Interests

  • Mindfulness

  • Aesthetics

  • Empirical study of literature/ Text processing

  • Intelligence and problem solving

 

Vorträge und Posterpräsentationen/Talks and poster presentations

Wimmer, L., Bellingrath, S., & von Stockhausen, L. (2017, September). Assessing the processes underlying mindfulness training. Poster presented at the 20th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCoP), Potsdam, Germany.

Wimmer, L., Bellingrath, S., & von Stockhausen, L. (2017, July). Effects of mindfulness training on preadolescents' self-regulation and school-related outcomes. Poster presented at the Centre for Mindfulness Research & Practice Conference 2017, Chester, UK.

Bellingrath, S., Wimmer, L., & von Stockhausen, L. (2017, June). Achtsamkeitsbasierte Burnoutprävention im Lehramtsstudium [Mindfulness-based burnout prevention for teacher students]. Poster presented at the 43rd Conference Psychology and Brain, Trier, Germany.

Bellingrath, S., Wimmer, L., & von Stockhausen, L. (2017, March). Effects of a mindfulness intervention for student teachers on depressive symptoms, affect and emotion regulation. Poster presented at the 75th Annual Scientific Meeting of the American Psychosomatic Society (APS), Sevilla, Spain.

Wimmer, L., Bellingrath, S., & von Stockhausen, L. (2015, September). Cognitive effects of a mindfulness training with fifth graders. Poster presented at the 19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCoP), Paphos, Cyprus.

Wimmer, L., von Stockhausen, L., & Bellingrath, S. (2014, September). Das Projekt Achtsame Schule: Untersuchung kognitiver Effekte eines Achtsamkeitstrainings bei Schülerinnen und Schülern. In O. Güntürkün (Chair). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Conference conducted at the Ruhr Universität Bochum.

Bellingrath, S., Wimmer, L., & von Stockhausen, L. (2014, September). Das Projekt Achtsame Schule: Untersuchung des Einflusses eines Achtsamkeitstrainings bei Schülerinnen und Schülern auf die Selbstregulation. In O. Güntürkün (Chair). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Conference conducted at the Ruhr Universität Bochum.

Wimmer, L. (2013, March). The aesthetic paradox in processing literary vs. expository texts. In U. Ansorge, E. Kirchler, C. Lamm, & H. Leder (Chair). 55th Conference of Experimental Psychologists. Conference conducted at the University of Vienna, Vienna.

Wimmer, L. (2011, July). The aesthetic paradox in processing fictional vs. non-fictional texts. In E. S. H. Tan (Chair), Reading Mediated Minds: Empathy with Persons and Characters in Media and Art Works. Summer School Conducted at the CCCT, Amsterdam.

Christmann, U., Wimmer, L., & Irmen, L. (2011, May). The aesthetic paradox in processing figurative language. In L. Irmen, & U. Christmann (Chair), Processing and appreciating creative figurative language. Workshop conducted at the Psychological Department of the University of Heidelberg, Heidelberg.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publikationen/Publications

Wimmer, L., Christmann, U., & Ihmels, E. (2016). Non-conventional figurative language as aesthetics of everyday communication. Metaphor and the Social World, 6(2), 243-275. doi: 10.1075/msw.6.2.04wim

Wimmer, L., Bellingrath, S., & von Stockhausen, L. (2016). Cognitive effects of mindfulness training: Results of a pilot study based on a theory driven approach. Frontiers in Psychology, 7(1037). doi:10.3389/fpsyg.2016.01037

Wimmer, L. (2016). Problem solving as a sufficient condition of the creative process: A case for closer cooperation of creativity research and problem solving research. Frontiers in Psychology, 7(488). doi:10.3389/fpsyg.2016.00488

Wimmer, L. (2015). Das ästhetische Paradox bei der Verarbeitung von fiktionalen vs. nicht-fiktionalen Texten. Dissertation, Universität Heidelberg [online verfügbar unter http://www.ub.uni-heidelberg.de/archiv/18232].

 Christmann, U., Wimmer, L., & Groeben, N. (2011). The aesthetic paradox in processing conventional and non-conventional metaphors: A reaction time study. Scientific Study of Literature 1(2), 199-240.

Wimmer, L. (2011). Programme im Kopf? Werden beim Denken Verfahren aus einer „Heurismenbibliothek“ abgerufen oder die Denkprozesse „aktualgenetisch“ erschaffen? Saarbrücken: VDM.