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Deutsche Version
Projekt Vertical Linkage (Continuation)
<b>Physics Education</b>
Physics Education
Project Leader  
Prof. Dr. Hans E. Fischer      
Prof. Dr. Elke Sumfleth  
 
Project Collaborateur  
Dr. Knut Neumann  
Anna Lau  
 
Project periode:      
10.2006-9.2009  
   
       
   
Grant reference: FI477/17-3
Background, Aims and Framework
Vertical linkage and cumulative learning in the science classroom  
 

The results provided by the first period of the project lead to the assumption that, additionally to the teacher’s performance of linkage, the fit between the linkage level of the teacher’s offer and the linkage level of the following student’s output is a deciding criterion for cumulative learning. A special function inhere the tasks as main component of the instruction in the science classroom. A reanalysis of the existing video data is targeted on exploring the fit between the level of linkage of the posed tasks and the level of linkage achieved from the students with the solution of the task and the fit between the linkage levels of subsequent tasks. According to the results of the project’s first period a difference between various scientific subjects is expected.

Text
Vertical linkage and cumulative learning in the science classroom  
 
Applicants for grant: Prof. Dr. Hans E. Fischer, Prof. Dr. Elke Sumfleth    
Assistant in Project: Dr. Knut Neumann, Anna Lau  
Project periode: 10.2006-9.2009      

 
The results provided by the first period of the project lead to the assumption that, additionally to the teacher’s performance of linkage, the fit between the linkage level of the teacher’s offer and the linkage level of the following student’s output is a deciding criterion for cumulative learning.   A special function inhere the tasks as main component of the instruction in the science classroom.   A reanalysis of the existing video data is targeted on exploring the fit between the level of linkage of the posed tasks and the level of linkage achieved from the students with the solution of the task and the fit between the linkage levels of subsequent tasks.   According to the results of the project’s first period a difference between various scientific subjects is expected.

 
Publications of the Project
Publications
Dissertations  
 
•   Glemnitz, I. (2007). Vertikale Vernetzung im Chemieunterricht. Ein Vergleich von traditionellem Unterricht mit Unterricht nach Chemie im Kontext. In: Studien zum Physik- und Chemielernen. Band 62. Berlin: Logos.  
•   Kauertz, A. (2008). Schwierigkeitserzeugende Merkmale physikalischer Leistungstestaufgaben. In: Studien zum Physik- und Chemielernen. Band 79. Berlin: Logos.  
 
 
Journals  
 
•   Fischer, H. E., Glemnitz, I., Kauertz, A., & Sumfleth, E. (2006). Auf Wissen aufbauen – kumulatives Lernen in Chemie und Physik. In: Kircher, Girwitz & Häußler (Hrsg.), Physikdidaktik, Theorie und Praxis, Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 657-678.  
•   Glemnitz, I., & Sumfleth, E. (2007). Concept Maps als Wissensdiagnoseinstrument im Chemieunterricht. In D. Höttecke (Hrsg.), Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich. (S. 236-238). Berlin: Lit.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2007). Passung und vertikale Vernetzung im Chemie- und Physikunterricht. In D. Höttecke (Hrsg.): Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich. (S. 569-571). Münster: Lit.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Der Einfluss von Passung vertikaler Vernetzung auf Schülerleistung im Chemie- und Physikunterricht. In D. Höttecke (Hrsg.): Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung. (S. 401-403). Münster: Lit.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (im Druck). Einfluss von Passung von Aufgaben und Antworten auf Schülerleistung. In D. Höttecke (Hrsg.): Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Chemie- und Physikdidaktik für die Lehramtsausbildung. Münster: Lit.  
•   Neumann, K., Fischer, H.E., & Sumfleth, E. (2008). Vertikale Vernetzung und kumulatives Lernen im Chemie- und Physikunterricht. In E.-M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster: Waxmann.  
 
 
Talks  
 
•   Lau, A., Glemnitz, I., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2007). Die Auswirkung von vertikaler Vernetzung auf kumulatives Lernen im Chemie- und Physikunterricht. Tagungsbeitrag zur 69. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Wuppertal.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2007). A Video-Based Analysis of Fit Between Teachers’ Tasks and Students’ Responses in Physics and Chemistry Instruction and Its Influence on Students’ Achievement. Beitrag zum Videoworkshop Video Analyses – Classroom observations and analyses through video recordings – methodological, analytical and conceptual challenges, Oslo, Norwegen.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2007). Fit and Vertical Linkage in Chemistry and Physics Instruction. Posterbeitrag zur Sixth International ESERA Conference on, Malmö, Schweden.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Content Linkage in Task-Sequences and its Influence on Students’ Performance in a Test and on Quality of Instruction. Posterbeitrag zum Workshop mit dem Finnischen Graduiertenkolleg, Helsinki, Finnland.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Der Einfluss von Passung bei der Vernetzung von Fachinhalten auf Schülerleistung im Chemie- und Physikunterricht. 72. Jahrestagung der DPG in Berlin.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H.E., & Sumfleth, E. (2008). Einfluss von Passung vertikaler Vernetzung auf Schülerleistung. 21. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Dresden.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Der Einfluss von Passung der Vernetzung in Aufgaben und Antworten auf Schülerleistung und Unterrichtsqualität im Chemie- und Physikunterricht. Tagungsbeitrag zur 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung. AEPF, Kiel.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Einfluss von Passung von Aufgaben und Antworten auf Schülerleistung. Tagungsbeitrag zur Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik 2008 (GDCP), Schwäbisch Gmünd.  
•   Neumann, K., Fischer, H.E., & Sumfleth, E. (2007). Vertikale Vernetzung und kumulatives Lernen. Tagungsbeitrag zur 70. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Lüneburg.  
•   Neumann, K., Lau, A., Fischer, H.E., & Sumfleth, E. (2008). Vertical linkage and cumulative learning. Tagungsbeitrag zur Jahrestagung der National Association for Research in Science Teaching (NARST) 2008 in Baltimore.  
 
 
 
Poster  
 
•   Lau, A., Glemnitz, I., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2006). Vertikale Vernetzung und kumulatives Lernen im Chemie- und Physikunterricht. Posterbeitrag zur 68. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), München.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2006). Passung und vertikale Vernetzung im Chemie- und Physikunterricht .Posterbeitrag zur Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bern.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2007). Fit and Vertical Linkage in Chemistry and Physics Instruction. Posterbeitrag zur Sixth International ESERA Conference on, Malmö, Schweden.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Content Linkage in Task-Sequences and its Influence on Students’ Performance in a Test and on Quality of Instruction. Posterbeitrag zum Workshop mit dem Finnischen Graduiertenkolleg, Helsinki, Finnland.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Der Einfluss von Passung vertikaler Vernetzung auf Schülerleistung im Chemie- und Physikunterricht. Tagungsbandbeitrag zur Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) 2007, Essen.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Match of Tasks and Answers in Chemistry and Physics Instruction. Posterbeitrag zu Scientist in Residence, Essen.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Match of Tasks and Answers in Chemistry and Physics Instruction. Posterbeitrag zum Workshop mit dem finnischen und dem niederländischen Graduiertenkolleg, Velbert.  
•   Lau, A., Neumann, K., Fischer, H. E., & Sumfleth, E. (2008). Der Einfluss von Passung bei Fachinhaltsvernetzung auf Schülerleistung. Posterbeitrag zur Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik 2008 (GDCP), Schwäbisch Gmünd.
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