Home DFG DFG Universiät Duisburg Essen
Die Homepage nwu-essen wird ab dem 01.01.2014 nicht mehr aktualisiert.
Informationen über die aktuelle Forschung erhalten Sie auf den Seiten der einzelnen Arbeitsgruppen.
You are here : nwu-essen / Research projects / Research projects 2006 - 2009 / Projektseite Visualisierung (Fortsetzung)
Deutsche Version
Projekt Visualisierung (Fortsetzung)
<br>
<br>
<br>



Text
Forschungsanliegen
Text
Visualization of science text contents    
 
Applicants for grant: Prof. Dr. Detlev Leutner, Prof. Dr. Elke Sumfleth      
Assistant in Project: Dr. Hubertina Thillmann, Claudia Leopold, Annett Schwamborn    
Project periode: 10.2007 - 09.2010    

The purpose of the visualization project is aimed at developing a theoretical basis for a computer-based visualization tool for fostering learning processes in science text comprehension. The visualization tool helps students to construct external visual representations of text paragraphs. The main advantage of such a tool is that it provides specific support during the visualization process and thus reduces time and effort while constructing external representations.  
Publications of the Project

Publications
Journals  
 
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Opfermann, M. & Leutner, D. (2011). Cognitive load and instructionally supported learning with provided and learner-generated visualizations. Computers in Human Behavior, 27, 89-93.  
•   Schwamborn, A., Mayer, R. E., Thillmann, H., Leopold, C. & Leutner, D. (2010). Drawing as a generative activity and drawing as a prognostic activity. Journal of Educational Psychology, 102 (4), 872-879.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leopold, C., Sumfleth, E. & Leutner, D. (2010). Der Einsatz von vorgegebenen und selbst generierten Bildern als Textverstehenshilfe beim Lernen aus einem naturwissenschaftlichen Sachtext. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 24, (3-4), 221-233.  
•   Schwamborn, A., Leopold C., Thillmann, H., Sumfleth, E., & Leutner, D. (2008). The efficiency of learning with presented vs. self-constructed pictorial representations. In A. Maes & S. Ainsworth (Eds.), Exploiting the opportunities. Learning with textual, graphical and multimodal representations (Proceedings of the Bi-Annual Conference of the EARLI Special Interest Group Text and Graphics, pp. 131-134). Tilburg: Erasmus Universiteit Rotterdam.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leopold, C., Sumfleth, E., & Leutner, D. (2008). Lernen mit präsentierten versus selbst konstruierten Visualisierungen. In Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (Hrsg.), 1. Tagung der AEPF in Kiel (Tagungsband, S. 208). Kiel: IPN Leipniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften.  
 
 
Talks  
 
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leopold, C., Sumfleth, E., & Leutner, D. (2009, April, accepted).   Can learning with presented and self-constructed visualizations improve students’ learning from science text? Paper presented at the NARST Conference, Garden Grove, CA.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Opfermann M., & Leopold, C. (2009, April, accepted).   Learning with self-constructed and presented verbal and pictorial representations within a computer-based visualization tool.   Round table discussion at the AERA Conference, San Diego, CA.  
•   Schwamborn, A., Leopold C., Thillmann, H., Sumfleth, E., & Leutner, D. (2008, August). The efficiency of learning with presented vs. self-constructed pictorial representations.   Paper presented at the EARLI SIG2 Meeting, Tilburg, Niederlande.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leopold, C., Sumfleth, E., & Leutner, D. (2008, August). Lernen mit präsentierten versus selbst konstruierten Visualisierungen. Vortrag während der 71. Tagung der AEPF, Kiel.  
•   Schwamborn, A., Leopold C., Thillmann, H., Sumfleth, E., & Leutner, D. (2008, July).   Effect of self-construction and presentation of pictorial representations of text information on self-regulated learning with multimedia. Paper presented at the 11. EARLI-JURE Konferenz, Leuven, Belgium.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leutner, D., & Sumfleth, E. (2008, Februar). Selbstreguliertes Visualisieren naturwissenschaftlicher Sachverhalte: Der Einfluss der Selbstkonstruktion und der Präsentation piktorialer Repräsentationen auf den Lernerfolg.   Vortrag während des GöMaEsSa-Workshops „Pädagogische Psychologie“, Univ. des Saarlandes, Saarbrücken.  
 
 
Poster  
 
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leutner, D., & Sumfleth, E. (2009, April, accepted). The role of time on task: exploring the effectiveness and efficiency of learning with self-constructed and presented visualizations of science text information. Poster presented at the AERA Conference, San Diego, CA.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leutner, D., & Sumfleth, E. (2008, December). Visualization of science text contents. Poster presented at the International NWU Winter School, Velbert.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leutner, D., & Sumfleth, E. (2008, November). Visualization of science text contents. Poster presented at the Scientist in Residence Symposium, Essen, Duisburg-Essen University.  
•   Schwamborn, A., Thillmann, H., Leutner, D., & Sumfleth, E. (2008, Februar). Visualisieren naturwissenschaftlicher Sachverhalte. Poster während des NWU-Symposiums, Mülheim.
This page was last modified: 20.12.2013 © NWU Essen, if not stated differently