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Deutsche Version
Projekt Concept-Mapping (Biologie)
Cooperation <br>
Chemistry Education and 
Biology Education
Cooperation
Chemistry Education and Biology Education
Text
Forschungsanliegen
Text
Influence of context and concept maps on success in learning and motivation in Biology and Chemistry  
 
Applicants for grant: Prof. Dr. Angela Sandmann, Prof. Dr. Elke Sumfleth      
Assistant in Project: Sabine Fechner, Marion Haugwitz    
Project periode: 10.2006-9.2009  

This study investigates whether concept mapping as a learning strategy is able to support the integration of new conceptual knowledge into prior knowledge in a cooperative and context-oriented learning environment. It also considers whether context-oriented instruction has a positive effect on learning outcomes with situational interest as a mediating variable. The experimental study takes into account the two variables context and concept mapping and assesses their effects on students’ achievement by means of a two-factorial control-group design.

 
Publications of the Project
Publications
Journals and Proceedings  
 
•   Fechner, S., Haugwitz, M., Sandmann, A., & Sumfleth, E. (2008). Context-oriented Learning and its Effects on Students' Achievement Levels in Chemistry Education. Proceedings of the NARST 2008 Annual Meeting, Baltimore, MD, USA.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2007). Einfluss von Kontexten und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. In: D. Höttecke (Hrsg.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich. (S. 610-612) Berlin: Lit.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2008). Concept Maps in kontext-orientiertem Lernen. In: D. Höttecke (Hrsg.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung. (S. 393-395) Berlin: Lit.  
•   Fechner, S., & Treagust, D. F. (in press). Context based learning of science [Book Review]. International Journal of Science Education.  
•   Haugwitz, M., Hofacker, S., Jähnig, S., & Sandmann, A. (2007). Pilotstudie zum Einfluss kontextbezogener Interaktionsboxen und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. In: H. Bayerhuber, F. X. Bogner, D. Graf, H. Gropengießer, M. Hammann, U. Harms, et al. (Hrsg.). Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften. Internationale Tagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO 16.09. bis 20.09.2007 (S. 167-170). Kassel. Universität Kassel.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2008). The influence of context-oriented instruction and concept maps on interest and achievement. Seventh Conference of European Researchers in Didactics of Biology ERIDOB 2008, Utrecht.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (submitted). Collaborative Modelling of the Vascular System – Designing and Evaluating a New Learning Method for Secondary Students, Journal of Biological Education.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (eingereicht). Kooperatives Concept Mapping in Biologie: Effekte auf die Lernleistung, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften.  
 
 
Talks  
 
•   Fechner, S. (2006). Zum Einfluss von Kontext und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. GDCP-Doktorandentagung, Oldenburg.  
•   Fechner, S. (2008). Context-oriented learning and its effects on students’ achievement levels in chemistry education. Paperback Seminar, Science and Mathematics Education Centre, Curtin University, Perth, Australien.  
•   Fechner, S. (2008). Context-oriented learning in chemistry education. ESERA-Summer-school, York, UK.  
•   Fechner, S. (2008). Kontext-orientiertes Lernen im Fach Chemie: Effekte auf Interesse und Leistung. Scientist in Residence, Essen.  
•   Fechner, S., Haugwitz, M., Sandmann, A., & Sumfleth, E. (2008). Context-oriented learning and its effects on students' achievement levels in chemistry education. NARST, Baltimore, MD, USA.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2007). Context-oriented learning in small groups. ESERA-Conference, Malmö, Schweden.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2008). Collaborative concept mapping in context-oriented chemistry learning. International Concept Mapping Conference, Tallinn, Estland, and Helsinki, Finnland.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2008). Effekte von Interesse auf Leistung in kontext-orientiertem Lernen. GDCP-Tagung, Schwäbisch-Gmünd.  
•   Haugwitz, M. (2008). The influence of concept mapping on achievement in collaborative group work in Biology. Simon Fraser University Vancouver, Kanada.  
•   Haugwitz, M., Hofacker, S., Jähnig & Sandmann, A. (2007). Pilotstudie zum Einfluss kontextbezogener Interaktionsboxen und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. 3. Internationalen Tagung der Sektion Biologiedidaktik der Gesellschaft für Fachdidaktik (GFD) in Essen.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2008). The influence of context-oriented instruction and concept maps on interest and achievement. 7th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB) in Utrecht, The Netherlands.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2008). The influence of concept mapping as a learning strategy on achievement in group work in Biology. European Science Education Research Association (ESERA) Summerschool in York, UK.  
•   Haugwitz, M., Schmelzer, R. & Sandmann, A. (2009). Zusammenhang von Fragebogen- und Videodaten zur Messung des Einflusses von kontextorientiertem Lernen. 11. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB).  
•   Sumfleth, E. (2008). Context-Based Approaches and their Influences on Learning and Instruction, Paper-Symposium, ESERA-Conference, Malmö, Schweden.  
•   Sumfleth, E. (2008). Chemie im Kontext – Wofür steht CHiK? Abschlusstagung Chemie im Kontext, Erkner bei Berlin.
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