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Small Groups
Small Group Learning    
 
Applicant for grant: Prof. Dr. Elke Sumfleth  
Assistant in Project: Isabel Wahser    
Project periode: 10.2006-9.2009  

Structuringtraining to deal with mistakes in process orientated learning in cooperative small groups in chemistry education    
Within this project the optimisation of learning processes during experiment based phases in small group work and the enhancement of efficiency of theses phases are explored. It is monitored whether the use of given structuring aids change the quality and the character of mistakes – manual, in respect of content or structural- and support scientific inquiry during small group working.

 
Publications of the Project
Publications
Dissertations  
 
•   Wahser, I. (2008). Training von naturwissenschaftlichen Arbeitsweisen zur Unterstützung experimenteller Kleingruppenarbeit im Fach Chemie. Berlin: Logos.  
•   Walpuski, M. (2006). Optimierung von experimenteller Kleingruppenarbeit durch Strukturie¬rungshilfen und Feedback. Studien zum Physik- und Chemielernen. Berlin: Logos Verlag.  
 
Journals and Proceedings  
 
• Klos, S., Henke, C., Kieren, C., Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2008). Naturwissenschaftliches Experimentieren und chemisches Fachwissen – zwei verschiedene Kompetenzen. Zeitschrift für Pädagogik 3, 304-321.  
•   Wahser, I. (2006). Structuring training to deal with mistakes in process-orientated learning in small groups in chemistry education. In Instituto de Estudos da Crianca: Programme and Synopses of the Summer School 2006 of the European Science Education Research Association. (S. 69-72) Braga, Portugal.  
•   Wahser, I., & Sumfleth, E. (2008). Training experimenteller Arbeitsweisen zur Unterstützung kooperativer Kleingruppenarbeit im Fach Chemie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 14, 219-241  
•   Wahser, I., & Sumfleth, E. (2008). Training naturwissenschaftlicher Arbeitsweisen in kooperativer Kleingruppenarbeit. In D. Höttecke (Hrsg.), Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung. (S.413-415). Berlin: Lit.  
•   Wahser, I., & Sumfleth, E. (2007). Strukturierungstraining zur Fehlervermeidung beim prozessorientierten Arbeiten in kooperativer Kleingruppenarbeit. In D. Höttecke (Hrsg.), Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich. (S. 607-609). Berlin: Lit.  
•   Walpuski, M. (2005). Process orientated learning in small groups in chemistry education. In Fischer, H. E. (Ed.), Developing Standards in Research on Science Education (pp. 229-234). Leiden: Taylor & Francis.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (eingereicht). The use of video data to evaluate inquiry situations in chemistry education. In Janík, T., & Seidel, T. (Ed.), The power of video studies in investigating and learning in the classroom. Münster: Waxmann Publishing.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2007). Strukturierungshilfen und Feedback zur Unterstützung experimenteller Kleingruppenarbeit im Chemieunterricht. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 13, 181- 198.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2006). Faktoren gelingender Gruppenarbeit. Analyse von Test- und Videodaten. In Pitton, A. (Hrsg.), Lehren und Lernen mit neuen Medien (S. 248-250). Berlin: Lit Verlag.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2005). Process Orientated Learning in Small Groups in Chemistry Education. In Pinto, R., & Courso, D. (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research to Enhancing Students’ Interest in Learning Science (pp. 533-536). Barcelona, Spain.  
•   Walpuski, M., Wahser, I., & Sumfleth, E. (2008). Improvement of Inquiry-Learning Using Collaborative Tasks. In Ralle, B., & Eilks, I. (Eds.), Promoting Successful Science Education – The Worth of Science Education Research (pp. 197-201). Aachen: Shaker.  
 
 
Talks and Workshops  
 
•   Rumann, S., & Walpuski, M. (2005). Videoanalyse im Unterricht. Workshop, GFD-Tagung, Bielefeld.  
•   Rumann, S., & Walpuski, M. (2005). Videographierung von Unterricht. GDCP-Jahrestagung, Paderborn.  
•   Sumfleth, E. (2008). Experimentelle Kleingruppenarbeit im Chemieunterricht – Wie lässt sich die Lernwirksamkeit verbessern? Institut für Chemie, HU Berlin.  
•   Sumfleth, E. (2007). Collaborative Group-Work in Chemistry Lessons – How to improve learning efficacy? Symposium zur Internationalen Bildungsforschung anlässlich der Eröffnung des Interdisziplinären Zentrums für Bildungsforschung, HU Berlin.  
•   Sumfleth, E. (2005). Ausgewählte Aspekte des Lernens und Verstehens von Chemie. Chemiedidaktisches Kolloquium, FU Berlin.  
Sumfleth, E. (2005). Wie lernen und verstehen Jugendliche chemische Inhalte? Universität Hannover.  
•   Sumfleth, E. (2005). Chemielernen – kumulativ, visualisiert, kooperativ - Drei Ansatzpunkte chemiedidaktischer Forschung. Chemisches Kolloquium, Universität Dortmund.  
•   Sumfleth, E. (2004). Chemielernen durch kooperatives Arbeiten – ein Beispiel für empirische Forschung in der Chemiedidaktik. Universität Duisburg-Essen.  
•   Sumfleth, E (2004). Kooperatives Arbeiten im Experimentalunterricht – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung unter schulnahen Bedingungen. Universität Hamburg.  
•   Sumfleth, E. (2004). Lernen und Verstehen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Eröffnungsvortrag anlässlich der ZeUS-Tagung, Göttingen.  
•   Sumfleth, E., Henke, C., Klos, S., Rumann, S., & Walpuski, M. (2006). Naturwissenschaftliches Experimentieren und chemisches Fachwissen – zwei verschiedene Kompetenzen. AEPF-Tagung, München.  
•   Sumfleth, E.; Wahser, I.; Walpuski, M., & Rumann, S. (2007). Improving Experimental Collaborative Working in Small Groups. AERA-Conference. Chicago, USA.  
•   Wahser, I. (2007). Video Analysis of Students’ Mistakes and Their Use of Scientific Inquiry in Small Groups. Videoworkshop der Universität Oslo. Oslo, Norwegen.  
•   Wahser, I. (2006). Structuring Training to Deal With Mistakes in Process-orientated Learning in Small Groups in Chemistry Education. ESERA Summerschool. Braga, Portugal.  
•   Wahser, I. (2006). Strukturierungstraining zur Fehlervermeidung beim prozessorientierten Arbeiten in kooperativer Kleingruppenarbeit. GDCP-Doktorandentagung, Oldenburg.  
•   Walpuski, M. (2008): Kriterien für guten Chemieunterricht: Empirische Untersuchung von Experimentierphasen mittels Prozessanalyse und Kompetenztests. AEPF-Tagung, Kiel.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2006). Improving collaborative group-work using structuring aids, feedback and metacognitive tutoring. EARLI SIG “Metacognition”, Cambridge, England.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2005). Erste Ergebnisse aus dem NWU-Projekt „Kleingruppen“. Biqua-Rundgespräch, Mannheim.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2005). Feedback – eine entscheidende Variable auch in der Kleingruppenarbeit. AEPF-Tagung, Berlin.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2005). Process orientated learning in small groups in chemistry education. A video-study analysing the influence of structural aids and assistance in detecting mistakes. ESERA-Tagung, Barcelona, Spanien.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2005). Faktoren gelingender Gruppenarbeit. Analyse von Test- und Videodaten. GDCP-Jahrestagung, Paderborn.  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2004). Process orientated learning in small groups in chemistry education. ESERA-Summerschool, Mülheim an der Ruhr.  
•   Walpuski, M. (2003). Prozessorientiertes Experimentieren in kooperativer Kleingruppenarbeit. GDCP-Doktorandentagung, Potsdam.  
•   Walpuski, M., Wahser, I., & Sumfleth. E. (2008). Empirische Untersuchung der Wirksamkeit unterstützender Maßnahmen bei der Kleingruppenarbeit. GDCP-Zwischentagung, Osnabrück.  
•   Walpuski, M., Wahser, I., & Sumfleth. E. (2008). Improvement of inquiry-learning using collaborative tasks. 19th Symposium on Chemical and Science Education. Dortmund.  
 
 
Poster  
 
•   Wahser, I. (2006). Structuring Training to Deal With Mistakes in Process Orientated Learning in Small Groups in Chemistry Education. German-Swedish Graduate School Meeting, Nyköping, Schweden.  
•   Wahser, I. (2005). Anwendung der klassischen Testtheorie zur Optimierung eines Multiple-Choice-Tests zur kognitiven Wissensabfrage im Themenbereich Säure-Base. Dies-Academicus der Universität Duisburg-Essen.  
•   Wahser, I., & Sumfleth, E. (2007). Förderung naturwissenschaftlicher Arbeitsweisen in Kleingruppenarbeit. GDCP-Tagung, Essen.  
•   Wahser, I., & Sumfleth, E. (2006). Wirkung eines Strukturierungstrainings auf das experimentelle Arbeiten. ZeUS-Tagung, Göttingen.  
•   Wahser, I., & Sumfleth, E. (2006). Training zum strukturierten prozessorientierten Arbeiten in kooperativer Kleingruppenarbeit. AEPF-Tagung, München, und GDCP-Tagung Bern, Schweiz  
•   Walpuski, M., & Sumfleth, E. (2005). Prozessorientiertes Experimentieren in Kleingruppen im Chemieunterricht. AEPF-Tagung, Berlin.
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