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Deutsche Version
Project Final High School Examination
Conditions and effects of central and local final examinations in science education    
Applicants for grant: Prof. Dr. Klaus Klemm, Dr. Isabell van Ackeren    
Assistant in Project: Dr. Rainer Block    
Project periode: 01.2007 - 01.201004.2007-12.2009  

After many heated discussions about education policy, Germans have become aware of the urgent necessity of modifying their academic control system methodically. The implementation of central secondary-school final examinations is a fairly distinctive example of the many reforms that are put into practice in Germany at the present time. The central secondary-school final examination   represents an important summative evaluation method, in which all pupils in one federal state finally have to work on the same assignment of tasks in certain subjects at exactly the same time.    
Although final examinations in secondary schools that are centralized by the state are implemented in (nearly) all states by now, neither the forms nor the effects of the examination modalities on academic working processes and learning results have been duly investigated so far. The project ‘conditions and effects of central and local final examinations in science education’ under the direction of PROF. EM. DR. KLAUS KLEMM and PROF. DR. ISABELL VAN ACKEREN picks up this exploratory-desideratum as a case study in the frame of explorative, quantitatively oriented empirical educational research.    
It is first essential to take an inventory of the secondary-school final examination procedures in all states of Germany and furthermore the project points out international comparisons.    
Secondly the project scrutinizes different theses concerning the effects of the examination-modalities, that are namely verbalized in the scientific literature but that are extensive unevaluated. The interest is directed towards the following research question: Which effects do the different examination-modalities have for (a) every single school, (b) the class and (c) the individuals (e. g. the pupils, the teachers)? The main focus is on the analysis of the practices and effects in science subjects; moreover, comparisons to other subject groups shall help to be able to interpret the particular results in science subjects more accurately by using comparative values.

 
Publications of the Project
Publications
Journals  
 
•   Ackeren, I. van (2007). Zentrale Abschlussprüfungen. Entstehung, Struktur und Steuerungsperspektiven. Pädagogik, 59, 3, 12-15.  
•   Ackeren, I. van (2009 im Druck). Internationale Diskussions-, Forschungs- und Theorieansätze zur Governance im Schulwesen. In H. Altrichter, K. Maag-Merki: Ein neues Steuerungsmodell für das Schulwesen? Forschungsstrategien und Ergebnisse der schulischen Governance-Forschung. Wiesbaden: VS-Verlag.  
•   Ackeren, I. van & Block, R. (2009 im Druck). Schulsysteme in der Umstrukturierung. In W. Sacher et al. (Hrsg.): Handbuch Schule. Bad Heilbrunn: Klinkhardt / UTB.  
•   Klein, D., Kühn, S., Ackeren, I. van & Block, R. (2009 im Druck). Wie zentral sind zentrale Prüfungen? Zentrale Abschlussprüfungen am Ende der Sekundarstufe II im nationalen und internationalen Vergleich. Zeitschrift für Pädagogik.  
 
 
Talks  
 
•   Block, R., & Ackeren, I. van (2007). Über die Unmöglichkeit fairer Schulleistungsvergleiche, oder: Warum nur gemessen werden sollte, was auch gemessen werden kann. 70. Tagung der Kommission „Arbeitsgruppe Empirische Pädagogik“ der DGfE an der Leuphania Universität Lüneburg.  
•   Ackeren, I. van (2008). Zentrale Abschlussprüfungen. Organisation, Erwartungen, Effekte. Vortrag im Ministerium für Bildung, Wissenschaft, Jugend und Kultur des Landes Rheinland-Pfalz.  
•   Ackeren, I. van (2008). Bedingungen und Wirkungen zentraler Abschlussprüfungen. Zentrum für Bildungs- und Hochschulforschung, Universität Mainz.  
•   Ackeren, I. van (2008). Der Stellenwert von Mathematik und Naturwissenschaften an Schule und Hochschule - Eine indikatorengestützte Analyse. Vortragsreihe „Mathematik und Bildung“ zum Jahr der Mathematik. Otto-Friedrich-Universität Bamberg.  
•   Ackeren, I. van (2008). Wirkungswissen über externe Evaluationen: Wie Entwicklungen auslösen?. 8. EMSE-Tagung. Institut für Qualitätsentwicklung, Wiesbaden.  
 
 
Poster  
 
•   Ackeren, I. van, Block, R., Klemm, K., & Kühn, S. (2007). Bedingungen und Wirkungen zentraler und dezentraler Abschlussprüfungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Posterbeitrag zum nwu-Symposium, Mülheim  
•   Klein, E., Kühn, S., & Ackeren, I. van (2009). The Impact of Different Patterns of Standardized Exit Examinations on Learning and Teaching in Upper Secondary Education. Comparing the German Länder and Selected OECD-Countries From a Governance Perspective. Posterbeitrag zum Annual Meeting der American Educational Research Association (AERA), San Diego, California
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