Home DFG DFG Universiät Duisburg Essen
Die Homepage nwu-essen wird ab dem 01.01.2014 nicht mehr aktualisiert.
Informationen über die aktuelle Forschung erhalten Sie auf den Seiten der einzelnen Arbeitsgruppen.
You are here : nwu-Essen / Research projects / Research projects 2006 - 2009 / Projektseite Concept-Mapping (Biologie) / Concept Mapping
Deutsche Version
Project Concept Mapping
Influence of context and concept maps on success in learning and motivation in Biology and Chemistry  
 
Applicants for grant: Prof. Dr. Angela Sandmann, Prof. Dr. Elke Sumfleth      
Assistant in Project: Sabine Fechner, Marion Haugwitz    
Project periode: 10.2006-9.2009  

This study investigates whether concept mapping as a learning strategy is able to support the integration of new conceptual knowledge into prior knowledge in a cooperative and context-oriented learning environment. It also considers whether context-oriented instruction has a positive effect on learning outcomes with situational interest as a mediating variable. The experimental study takes into account the two variables context and concept mapping and assesses their effects on students’ achievement by means of a two-factorial control-group design.

 
Publications of the Project
Publications
Journals and Proceedings  
 
•   Fechner, S., Haugwitz, M., Sandmann, A., & Sumfleth, E. (2008). Context-oriented Learning and its Effects on Students' Achievement Levels in Chemistry Education. Proceedings of the NARST 2008 Annual Meeting, Baltimore, MD, USA.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2007). Einfluss von Kontexten und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. In: D. Höttecke (Hrsg.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich. (S. 610-612) Berlin: Lit.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2008). Concept Maps in kontext-orientiertem Lernen. In: D. Höttecke (Hrsg.). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik: Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung. (S. 393-395) Berlin: Lit.  
•   Fechner, S., & Treagust, D. F. (in press). Context based learning of science [Book Review]. International Journal of Science Education.  
•   Haugwitz, M., Hofacker, S., Jähnig, S., & Sandmann, A. (2007). Pilotstudie zum Einfluss kontextbezogener Interaktionsboxen und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. In: H. Bayerhuber, F. X. Bogner, D. Graf, H. Gropengießer, M. Hammann, U. Harms, et al. (Hrsg.). Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften. Internationale Tagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im VBIO 16.09. bis 20.09.2007 (S. 167-170). Kassel. Universität Kassel.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2008). The influence of context-oriented instruction and concept maps on interest and achievement. Seventh Conference of European Researchers in Didactics of Biology ERIDOB 2008, Utrecht.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (submitted). Collaborative Modelling of the Vascular System – Designing and Evaluating a New Learning Method for Secondary Students, Journal of Biological Education.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (eingereicht). Kooperatives Concept Mapping in Biologie: Effekte auf die Lernleistung, Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften.  
 
 
Talks  
 
•   Fechner, S. (2006). Zum Einfluss von Kontext und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. GDCP-Doktorandentagung, Oldenburg.  
•   Fechner, S. (2008). Context-oriented learning and its effects on students’ achievement levels in chemistry education. Paperback Seminar, Science and Mathematics Education Centre, Curtin University, Perth, Australien.  
•   Fechner, S. (2008). Context-oriented learning in chemistry education. ESERA-Summer-school, York, UK.  
•   Fechner, S. (2008). Kontext-orientiertes Lernen im Fach Chemie: Effekte auf Interesse und Leistung. Scientist in Residence, Essen.  
•   Fechner, S., Haugwitz, M., Sandmann, A., & Sumfleth, E. (2008). Context-oriented learning and its effects on students' achievement levels in chemistry education. NARST, Baltimore, MD, USA.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2007). Context-oriented learning in small groups. ESERA-Conference, Malmö, Schweden.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2008). Collaborative concept mapping in context-oriented chemistry learning. International Concept Mapping Conference, Tallinn, Estland, and Helsinki, Finnland.  
•   Fechner, S., & Sumfleth, E. (2008). Effekte von Interesse auf Leistung in kontext-orientiertem Lernen. GDCP-Tagung, Schwäbisch-Gmünd.  
•   Haugwitz, M. (2008). The influence of concept mapping on achievement in collaborative group work in Biology. Simon Fraser University Vancouver, Kanada.  
•   Haugwitz, M., Hofacker, S., Jähnig & Sandmann, A. (2007). Pilotstudie zum Einfluss kontextbezogener Interaktionsboxen und Concept Maps auf Lernerfolg und Interesse. 3. Internationalen Tagung der Sektion Biologiedidaktik der Gesellschaft für Fachdidaktik (GFD) in Essen.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2008). The influence of context-oriented instruction and concept maps on interest and achievement. 7th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB) in Utrecht, The Netherlands.  
•   Haugwitz, M., & Sandmann, A. (2008). The influence of concept mapping as a learning strategy on achievement in group work in Biology. European Science Education Research Association (ESERA) Summerschool in York, UK.  
•   Haugwitz, M., Schmelzer, R. & Sandmann, A. (2009). Zusammenhang von Fragebogen- und Videodaten zur Messung des Einflusses von kontextorientiertem Lernen. 11. Internationale Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB).  
•   Sumfleth, E. (2008). Context-Based Approaches and their Influences on Learning and Instruction, Paper-Symposium, ESERA-Conference, Malmö, Schweden.  
•   Sumfleth, E. (2008). Chemie im Kontext – Wofür steht CHiK? Abschlusstagung Chemie im Kontext, Erkner bei Berlin.
This page was last modified: 09.09.2010 © NWU Essen, if not stated differently