Home DFG DFG Universiät Duisburg Essen
Die Homepage nwu-essen wird ab dem 01.01.2014 nicht mehr aktualisiert.
Informationen über die aktuelle Forschung erhalten Sie auf den Seiten der einzelnen Arbeitsgruppen.
You are here : nwu-Essen / Research projects / Research projects 2006 - 2009 / Projektseite Hausaufgaben / Homework
Deutsche Version
Project Homework
Practice of homework in the Chemistry classroom    
 
Applicants for grant: Prof. Dr. Elke Sumfleth, Dr. Isabell von Ackeren    
Assistant in Project: Corinna Kieren    
Project periode: 10.2006-9.2009  

Under certain conditions homework studies show positive effects on students’ cognitive achievement. With respect to chemistry education, different types of homework like, for example, experimental tasks or laboratory reports can be introduced apart from regular homework practice. The goal of this research project is to collect and analyse data on current homework practice in German chemistry education. Therefore teachers of 10th-grade students in German secondary schools are questioned. The data collection takes place in Baden-Wuerttemberg, Schleswig-Holstein - both with PISA peak values - and North Rhine-Westphalia, for which the PISA data points out significant differences with regard to the duration of homework. With reference to the standards of optimal homework which have been worked out in research so far actual homework practice will be categorised (e.g. regarding the frequency, the length, the kind of setting, the complexity of tasks and the form of checking of chemistry homework). Through the formation of extreme groups (optimal homework versus dysfunctional and no homework) an intervention study is planned in order to make predictions whether modifying the 'homework design' results in higher learning outcomes in chemistry education. Furthermore, possibilities of improvement are offered.

 
 
Publications of the Project
Publications
Journal and Proceedings  
 
•   Kieren, C. (2007). Evaluation of Homework Practice in Chemistry Education. In D. Jorde (Hrsg.), ESERA 2007. International Conference in Malmø (SE).  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2008). Entwicklung eines hausaufgabenspezifischen Lehrerfragebogens. In Höttecke, D. (Hrsg.), Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung. (S. 399 – 400). Berlin: Lit.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2007). Hausaufgaben im Chemieunterricht der gymnasialen Sekundarstufe I. In Höttecke, D. (Hrsg.), Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich. (S. 563 – 565). Berlin: Lit.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2007). Homework in Chemistry Education at the End of Secondary School. In Osborne, J. (Hrsg.), Proceedings of the NARST 2007 annual meeting New Orleans (USA).  
 
 
Talks  
 
•   Kieren, C. (2006). Hausaufgabenpraxis im Chemieunterricht, GDCP-Doktorandentagung, Oldenburg.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2008). Pilotstudie eines optimierten Hausaufgabendesigns im gymnasialen Chemieunterricht der Sekundarstufe I, AEPF-Tagung, Kiel.  
•   Sumfleth, E., & Kieren, C. (2008). Pilotstudie zu Hausaufgaben im Chemieunterricht, GDCP-Tagung, Schwäbisch Gmünd.  
Poster zu diesem Projekt  
•   Kieren, C. (2007). Evaluation of Homework Practice in Chemistry Education, ESERA-Conference, Malmø, Schweden.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2006). Homework in Chemistry Education at the End of Secondary School, German-Swedish Graduate School Meeting, Nyköping, Schweden..  
•   Kieren, C: & Sumfleth, E. (2006). Hausaufgaben im Chemieunterricht der gymnasialen Sekundarstufe I, ZeUS-Tagung, Göttingen.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2006). Hausaufgaben im Chemieunterricht am Ende der Sekundarstufe I, AEPF-Tagung, München.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2006). Hausaufgaben im Chemieunterricht der gymnasialen Sekundarstufe I, GDCP-Tagung, Bern, Schweiz.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2007). Homework in Chemistry Education at the End of Secondary School, NARST-Tagung, New Orleans (US).  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2007). Entwicklung eines hausaufgabenspezifischen Lehrerfragebogens, GDCP-Tagung, Essen.  
•   Kieren, C., & Sumfleth, E. (2008). Homework in Chemistry Education at the End of Secondary School – Evaluation of Current Practice and Case Study of an Optimized Homework Design, Summerschool mit dem finnischen Graduiertenkolleg, Helsinki, Finnland.
This page was last modified: 09.09.2010 © NWU Essen, if not stated differently