The language was changed to English.

Course Type (SWS)
Lecture: 2 │ Exercise: 0 │ Lab: 0 │ Seminar: 0
Exam Number: ZKE 40021
Type of Lecture:

In-class lecture with presentation slides, Moodle and elaboration tasks

Language: German
Cycle: SS
ECTS: 4
Exam Type

Written or oral examination (joint module examination for both courses)

Oral Exam
Written Exam
assigned Study Courses
assigned People
assigned Modules
Information
Beschreibung:

Diese Vorlesung gibt einen Überblick über Theorien und Befunde des Lehrens und Lernens. Sie fokussiert dabei auf pädagogisch-psychologische Themengebiete, die von hoher gesellschaftlicher und damit auch beruflicher Relevanz sind.

Es werden Grundlagen der Allgemeinen Psychologie und der Sozialpsychologie aufgegriffen, um, darauf aufbauend, kognitive, motivationale und soziale Aspekte des Lernens in formalen (z.B. Schule, Hochschule) und informellen (z.B. Internet, Museum) Bildungskontexten zu vermitteln.

Betrachtet werden unter anderem folgende Themen:

  • Didaktische Grundorientierungen
  • Selbstreguliertes Lernen
  • Lernmotivation
  • Instruktionsdesign
  • Multimediales Lernen
  • Kooperatives und kollaboratives Lernen
  • Lernschwierigkeiten
Lernziele:

Die Studierenden erwerben breites Basiswissen zu verschiedenen psychologischen Konzepten und empirischen Befunden des Lehrens und Lernens. Sie können bildungsrelevante Themen, die in der Öffentlichkeit diskutiert werden, kritisch reflektieren. Darüber hinaus sind sie in der Lage, die vermittelten Konzepte und Befunde dazu zu nutzen, Vor- und Nachteile lernbezogener Maßnahmen zu identifizieren und sorgfältig abzuwägen und dieses Wissen auf verschiedene Anwendungsfelder zu übertragen.

Literatur:
  • Schnotz, W. (2011). Pädagogische Psychologie. Weinheim: Beltz PVU.
  • Renkl, A. (2008). Lehren und Lernen im Kontext der Schule. In A. Renkl (Hrsg.), Lehrbuch Pädagogische Psychologie (S. 109-153). Bern: Huber.
  • Langfeldt, H. P. (2006). Lernschwierigkeiten. In H. P. Langfeldt, Psychologie für die Schule (S. 79-96). Weinheim: Beltz PVU
  • Bodemer, D., Gaiser, B. & Hesse, F. W. (2011). Kooperatives netzbasiertes Lernen. In L. J. Issing & P. Klimsa (Hrsg.), Online-Lernen – Handbuch für Wissenschaft und Praxis (2. Aufl., S. 151-158). München: Oldenbourg.
  • Overwien, B. (2005). Stichwort: Informelles Lernen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 4, 338-353.
Vorleistung:
Infolink:
Bemerkung:
Description:

Basics in Psychology of Teaching and Learning

This lecture gives an overview of theories and findings on teaching and learning. It focuses on fields of educational psychology that are of high social and professional relevance.

Basics of general psychology and social psychology are taken up to teach cognitive, motivational and social aspects of learning in formal (e.g. school, university) and informal (e.g. internet, museum) educational contexts.

Example topics:

  • Fundamental didactical orientations
  • Metacognition and self-regulated learning
  • Learning motivation
  • Instructional design
  • Multimedia learning
  • (Computer-supported) collaborative learning
Learning Targets:

Students acquire broad basic knowledge about various psychological concepts and empirical findings of teaching and learning. They can critically reflect on educationally relevant topics that are discussed in public. In addition, they are able to use the concepts and findings for identifying and carefully weighing up advantages and disadvantages of learning-related measures and for transferring this knowledge to various fields of application.

Literature:
  • Schnotz, W. (2011). Pädagogische Psychologie. Weinheim: Beltz PVU.
  • Renkl, A. (2008). Lehren und Lernen im Kontext der Schule. In A. Renkl (Hrsg.), Lehrbuch Pädagogische Psychologie (S. 109-153). Bern: Huber.
  • Langfeldt, H. P. (2006). Lernschwierigkeiten. In H. P. Langfeldt, Psychologie für die Schule (S. 79-96). Weinheim: Beltz PVU
  • Bodemer, D., Gaiser, B. & Hesse, F. W. (2011). Kooperatives netzbasiertes Lernen. In L. J. Issing & P. Klimsa (Hrsg.), Online-Lernen – Handbuch für Wissenschaft und Praxis (2. Aufl., S. 151-158). München: Oldenbourg.
  • Overwien, B. (2005). Stichwort: Informelles Lernen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 4, 338-353.
Pre-Qualifications:
Info Link:
Notice: