The language was changed to English.

Course Type (SWS)
Lecture: 0 │ Exercise: 0 │ Lab: 0 │ Seminar: 2
Exam Number: ZFB 40032
Type of Lecture:

Seminar

Language: German
Cycle: SS
ECTS: 5
assigned Study Courses
assigned People
assigned Modules
Information
Beschreibung:

Im Masterseminar „Innovationsmanagement in der Mobilität“ erlernen die Studierenden das Verfassen von wissenschaftlichen Arbeiten anhand der qualitativen Forschungsmethode der Fallstudie sowie vertiefende Inhalte zum Innovationsmanagement von Mobilitätsunternehmen. Die Themen der Seminararbeiten umfassen kooperative Innovationsprozesse und neue Innovationsstrategien wie den Cross-Industry Ansatz oder Open Innovation.

Über das gesamte Semester haben die Studierenden Zeit in Zweier- oder Dreiergruppen eine schriftliche Seminararbeit zu verfassen, welche gedruckt abgegeben und abschließend präsentiert wird. Zu Beginn der Veranstaltung formulieren die Gruppen anhand bereits erlernter Inhalte und einer Recherche zu der aktuellen wissenschaftlichen Theorie ihres spezifischen Themas eine Forschungsfrage, welche durch die qualitative Forschungsmethode der Fallstudie an einem Unternehmen der Mobilitätsindustrie erarbeitet wird. Die Datenerhebung erfolgt durch Online-Recherche, Telefoninterviews, Analyse von Dokumenten wie Geschäftsberichten, internen Präsentationen und anderen Sekundärdaten. Darauf aufbauend werden die Ergebnisse der Fallstudie dargestellt sowie abschließend analysiert und diskutiert.

Während der Bearbeitung der Seminararbeiten werden die Studierenden durch eine detaillierte Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten und in die Fallstudienmethodik sowie durch individuelle Gruppengespräche unterstützt.

Lernziele:
Literatur:
Vorleistung:
Infolink:
Bemerkung:
Description:

In the master's seminar "Innovationsmanagement in der Mobilität", students learn how to write scientific papers using the qualitative research method of the case study as well as in-depth content on innovation management in mobility companies. Seminar topics include collaborative innovation processes and new innovation strategies such as the cross-industry approach or open innovation.

Over the course of the semester the students have time to work in groups of two or three to produce a written seminar paper, which is submitted in printed form and finally presented. At the beginning of the course, the groups formulate a research question based on previously learned content and research on the current scientific theory of their specific topic. This research question is elaborated through the qualitative research method of the case study on a company in the mobility industry. Data will be collected through online research, telephone interviews, analysis of documents such as annual reports, internal presentations, and other secondary data. Based on this, the results of the case study will be described and finally analyzed and discussed.

During the processing of the seminar papers, the students are supported by a detailed introduction to scientific work and case study methodology as well as by individual group discussions.

Learning Targets:
Literature:
Pre-Qualifications:
Info Link:
Notice: