The language was changed to English.

Course Type (SWS)
Lecture: 2 │ Exercise: 1 │ Lab: 0 │ Seminar: 0
Exam Number: ZHA 49002
Type of Lecture:
Language: English
Cycle: SS
ECTS: 4
Exam Type Written Exam (120 min.)
assigned Study Courses
assigned People
assigned Modules
Information
Beschreibung:

Einführung: Einheiten, Vektoren, Skalare, lineare Bewegung, zusammengesetzte Bewegungen, Beschleunigung, Stoßgesetze, Drehbewegungen, Schwingungen, Wellen, stehende Wellen
Akustik: longitudinale Wellen, Intensität bei Schallwellen, dB-Skala, phon-Skala
Optik: geometrische Optik: Brechungsgesetz, Linsen, Prismen, Abbildungen, optische Instrumente, Lichtleiter, Dispersion
physikalische Optik: Beugung, Huygens-Prinzip, Spalt, Gitter, Interferenz
Relativität

Lernziele:

In der Veranstaltung lernen die Studierenden den physikalischen Ansatz. Nach Teilnahme an dem Kurs sind die Studenten mit den grundlegenden, physikalischen Größen und ihren Zusammenhängen vertraut. Darüber hinaus erwerben die Studierenden hier die Grundlage zur selbstständigen Bearbeitung physikalischer Fragestellungen aus den Lehrinhalten.

Literatur:

1 Halliday, Resnick, Walter, Fundamentals of Physics, Wiley
2 Douglas C. Giancoli, Physics, Addison-Wesley
3 Tipler and Mosca, Physics for Scientists and Engineers, published by W. H. Freeman

Vorleistung:
Infolink:
Bemerkung:
Description:

1)Introduction: vectors, units, equation of linear and circular motion,
energy, elastic- and inelastic collision;
2)oscillations and waves: free-,damped-,enforced oscillations, waves, acoustic waves, what is sound?, intensity of sound, dB scale
3)optics: geometrical optics: prism, lenses, mirror, Snell´s law, light guiding, imaging with simple instruments
4)Relativistic effects

Learning Targets:

The students will learn the physical approach. They will have acquired the knowledge about basic physical properties and the associated relations. In addition, this class will give the students the basis for the self-dependent solving of physical problems within this classes content of teaching.

Literature:

1 Halliday, Resnick, Walter, Fundamentals of Physics, Wiley
2 Douglas C. Giancoli, Physics, Addison-Wesley
3 Tipler and Mosca, Physics for Scientists and Engineers, published by W. H. Freeman

Pre-Qualifications:
Info Link:
Notice: