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Course Type (SWS)
Lecture: 3 │ Exercise: 1 │ Lab: 0 │ Seminar: 0
Exam Number: ZKD 50037
Type of Lecture:
 in-class lecture using slideware and moodle
Language: English
Cycle: SS
ECTS: 6
Exam Type

oral examination, 45 minutes

Oral Exam (40 min.)
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Information
Beschreibung:

Die Vorlesung führt in die Grundlagen der Computergraphik ein. Sie stellt Begriffe und Algorithmen der Rastergraphik vor, führt in die wichtigsten Methoden der low level Bildverarbeitung ein und erarbeitet Modellierungs- und Beleuchtungsmodelle der 3D-Graphik.
Inhalte im Einzelnen:
- Geometrische Modelle, insbesondere Dreiecksmeshes und parametrische linien und Flächen
- Farbmodelle, Farbwahrnehmung
- Beleuchtungssimulation
- Reflexionen
- Strahlverfolgunsalgorithmen
- Beschleunigungsstrukturen
- Geometrische Transformationen
- Rastisierungsalgorithmen und APIs zur hardwarebeschleunigten Rasterisierung
- Abtastheorie

Lernziele:

Die Studierenden lernen, die grundlegenden Komponenten der Computergrafik kennen. Sie beherrschen die Grundlagen der geometrischen Modellierung sowohl mit polygonalen Primitiven als auch mittels parametrischer Beschreibung. Sie sind insbesondere in der Lage für ein gegebenes Szenario die beste Repräsentation zu wählen. Weiterhin kennen Sie die wichtigsten Eigenschaften der Aussehensmodellierung. Sie wissen wie Licht und Farben Simuliert, Repräsentiert und wahrgenommen werden. Die Studierenden beherrschen, die beiden grundlegenden Verfahren zur dreidimensionalen Bildgebung: die Strahlverfolgung und die Rasterisierung. Auch hier sind Sie nicht nur in der Lage beide Ansätze effizient umzusetzen sondern auch das jeweils beste Verfahren für ein gegebenes Szenario auszuwählen.

Literatur:

- Aktuelle Internetliteratur
- Foley, Van Dam, Feiner, Hughes ... Computer Graphics: Principles and Practice Addison-Wesley
- Watt & Watt, Computer Graphics, Addison-Wesley
- Glassner, Principles of digital image synthesis, Morgan Kaufman

Vorleistung:
Infolink:
Bemerkung:
Description:

The Lecture introduces the basics of computer graphic. It presents terms and algorithms of raster graphic, introduces the most important methods of low level image processing and develops modeling –and lightening models of 3D graphics.
Content in particular:
- Geometric models, in particular triangular meshes and parametric lines and surfaces
- Color Models and color perception
- Shading and lighting
- Reflections
- Ray-Tracing algorithms
- Ray-Tracing accelerations
- Geometric transformations
- Rasterization and APIs for hardware-aided rasterization
- Sampling Theory

Learning Targets:

The students learn the basic concepts of computer graphics. They will haven insight into the generation of geometric models using both polygonal approximations as well as parametric lines and surfaces. The learn to make a difference between those two basic concepts and will be able choose the most appropriate representation for any given task. Furthermore, they will know the most important appearance modelling methods. They will understand the basics of light- and color-simulation, representation, and perception. The students learn the two basic 3D rendering techniques, ray-tracing and rasterization. They understand the strengths and weaknesses of both approaches and are able to choose the most appropriate for any given scenario.

Literature:

- Aktuelle Internetliteratur
- Foley, Van Dam, Feiner, Hughes ... Computer Graphics: Principles and Practice Addison-Wesley
- Watt & Watt, Computer Graphics, Addison-Wesley
- Glassner, Principles of digital image synthesis, Morgan Kaufman

Pre-Qualifications:
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Notice: