The language was changed to English.

Course Type (SWS)
Lecture: 3 │ Exercise: 1 │ Lab: 0 │ Seminar: 0
Exam Number: ZKD 50021
Type of Lecture:
Language: German
Cycle: SS
ECTS: 6
Exam Type Oral Exam (30 min.)
assigned Study Courses
assigned People
assigned Modules
Information
Beschreibung:

Die Veranstaltung zielt auf die Bereitstellung von Wissen für den theoriegeleiteten Entwurf interaktiver und kooperativer Lehr-/Lernsysteme. Als Basiswissen gehören hierzu Medientheorien und mediendidaktische Ansätze sowie Gestaltungsprinzipien und Modellierungsmethoden für interaktive Systeme. Lernermodellierung wird als Spezialisierung der Benutzermodellierung eingeführt, CSCL-Umgebungen als Spezialisierung allg. kooperativer Systeme. Neue Entwicklungen im Bereich Metadaten und Lernprozessmodellierung (IMS-LD) werden aufgegriffen.
Inhalte im Einzelnen:
- Entwicklungslinien der Mensch-Computer-Interaktion
- Medientheorie und Mediendidaktik (Überblick und Auswahl)
- Gestaltungsprinzipien und -methoden für interaktive und kooperative Systeme
- Entwicklungslinien des computergestützten Lehrens und Lernens
- Architektur und Implementierung intelligenter Lehr-/Lernsysteme
- Lernermodellierung
- verteilte gruppenorientierte Lernumgebungen / CSCL
- Metadaten und Lernprozessmodellierung

Lernziele:

Die Veranstaltung soll den Erwerb folgender Fähigkeiten unterstützen:
- Befähigung zur fachkundig-kritischen Beurteilung des Designs von interaktiven und kooperativen Systemen, speziell im Bereich Lehr-/Lernsysteme;
- Kenntnis historischer Entwicklungslinien und wichtiger Beispielsysteme und Ansätze (Modellierungs- und Implementierungsmethoden);
- Befähigung zur Konzeption neuer Lehr-/Lernsysteme auf der Basis des aktuellen "State-of-Art".

Literatur:

- Dix/Finlay/Abowd/Beale: Human-Computer-Interaction (Prentice Hall, 1998 / Pearson, 2004)
- B. Shneiderman: Designing the User Interface (Addison-Wesley, 1998)
- Borghoff/Schlichter: Rechnergestützte Gruppenarbeit (Springer, 1998)
- E. Wenger: Artificial intelligence and tutoring systems (Morgan Kaufmann Press, 1987)
- P. Dillenbourg (Hrsg.): Collaborative Learning (Pergamon, 1999)
- M. Vogel: Medien der Vernunft (Suhrkamp, 2001)

Vorleistung:

wünschenswert: Verteilte Systeme

Infolink:
Bemerkung:
Description:

This lecture aims at providing knowledge about the thery guided design and development of interactive and cooperative teaching and learning systems. This comprises basic knowledge about media theories and approaches to media education ("didactics" in the European sense) as well as principles of designing and modelling interactive systems. Stduent modelling is introduced as a special variant of user modelling, as CSCL environments are introduced as variants general cooperative systems. New developments in the areas of learning metadata and learning process modelling (IMS-LD) are also taken up. The lecture is structured as follows:
- historical lines of development of interactive systems and HCI
- media theories and "media didactics" (survey with selected examples)
- design principles and methods for inetractive and cooperative systems
- architecture and implementation of intelligent educational environments
- student modelling
- distributed environments for group learning / CSCL
- metadata and learning process modelling

Learning Targets:

The lecture should support the acquisition of the following abilities:
- qualification for professional critical evaluation of the design of interactive and cooperative systems, especially in the area of didactical-/ interactive teaching and learning systems
- knowledge of development directions and important example systems and basic approach (modeling- and implementation methods)
- qualifications for conceiving a conception of new didactical -/ interactive teaching and learning systems on the basis of current “State-of-the-Art”

Literature:

- Dix/Finlay/Abowd/Beale: Human-Computer-Interaction (Prentice Hall, 1998 / Pearson, 2004)
- B. Shneiderman: Designing the User Interface (Addison-Wesley, 1998)
- Borghoff/Schlichter: Rechnergestützte Gruppenarbeit (Springer, 1998)
- E. Wenger: Artificial intelligence and tutoring systems (Morgan Kaufmann Press, 1987)
- P. Dillenbourg (Hrsg.): Collaborative Learning (Pergamon, 1999)
- M. Vogel: Medien der Vernunft (Suhrkamp, 2001)

Pre-Qualifications:
Info Link:
Notice: