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Course Type (SWS)
Lecture: 0 │ Exercise: 4 │ Lab: 0 │ Seminar: 0
Exam Number: ZKF 61053
Type of Lecture:

PC exercise, review course

Language: German
Cycle: SS
ECTS: 6
Exam Type

Klausurarbeit in schriftlicher oder elektronischer Form
oder
mündliche Prüfung
oder
Vortrag mit Kolloquium
oder
Hausarbeit (mind. 10 Seiten) mit Kolloquium

Colloquium (30-60 min.)
Homework
Oral Exam (30-60 min.)
Referat
Written Exam (60 min.)
assigned Study Courses
assigned People
assigned Modules
Information
Beschreibung:

Entwicklung von Tools zur computergestützten Analyse von Problemstellungen der Technischen Mechanik. Im Vordergrund steht die systematische Umsetzung dieser Aufgaben in der Programmierumgebung MATLAB. Dabei wird neben der numerisch effizienten Umsetzung der Problemlösung, ein weiterer Fokus auf die Erstellung von textbasierten und grafischen Benutzerumgebungen gelegt, welche sowohl zur Dateneingabe als auch Auswertung genutzt werden können.

Lernziele:

Die Studierenden lernen eine pragmatische Programmierung anhand der Betrachtung bekannter Problemstellungen in einer mathematischen Programmierumgebung. Dabei werden die Studierenden angeleitet, grafische Benutzeroberflächen zur Dateneingabe und Ergebnisauswertung zu erstellen. Die Theorie der jeweiligen Anwendungsbeispiele wird den Studierenden im notwendigen Umfang vermittelt.

Literatur:

Cook/Malkus/Plesha: Concepts and Applications of Finite Element Analysis, John Wiley & Sons

Zienkiewicz/Taylor: The Finite Element Method – Volume 1, The Basis, Butherworth & Heinemann

Zienkiewicz/Taylor: The Finite Element Method – Volume 2, Solid Mechanics, Butherworth & Heinemann

Vorleistung:

Technische Mechanik 1-3

Infolink:
Bemerkung:
Description:

Development of tools for computer-aided analysis of problems in technical mechanics. The focus is on the systematic implementation of these tasks in the MATLAB programming environment. In addition to the numerically efficient implementation of the problem solution, a further focus is placed on the creation of text-based and graphical user environments, which can be used for data input and evaluation.

Learning Targets:

Students learn pragmatic programming by looking at known problems in a mathematical programming environment. The students are instructed to create graphical user interfaces for data input and result evaluation. The theory of the respective application examples is taught to the students to the necessary extent.

Literature:

Cook/Malkus/Plesha: Concepts and Applications of Finite Element Analysis, John Wiley & Sons

Zienkiewicz/Taylor: The Finite Element Method – Volume 1, The Basis, Butherworth & Heinemann

Zienkiewicz/Taylor: The Finite Element Method – Volume 2, Solid Mechanics, Butherworth & Heinemann

Pre-Qualifications:
Info Link:
Notice: