@ARTICLE{HellerSchnellSchmidt2001,
author = {Heller, Günther and Schnell, Rainer and Schmidt, Stephan},
title = {Welchen Einfluss hat die subpartuale Asphyxie auf die spätere gesundheitliche Entwicklung?},
year = {2001},
journal = {Der Gynäkologe},
volume = {34},
number = {2},
pages = {126--129},
abstract = {
Zusammenfassung

Die Auswirkungen perinataler Ereignisse auf die langfristige gesundheitliche Entwicklung können durch Verknüpfung von Perinatal- und Einschulungs(ES-)untersuchungsdaten analysiert werden. Im Folgenden wird die Durchführbarkeit dieses Vorhabens an einer regionalen Pilotstudie demonstriert, die den Einfluss von perinatalen Asphyxieparametern (Apgarscore, Kardiotokographie und Nabelschnurarterein-pH) auf die langfristige Gesundheit untersucht hat. Die Geburtskohorten 1991-1994 der Universitätsgeburtsklinik Marburg und der Einschulungsjahrgang 1998 des Kreisgesundheitsamtes Marburg-Biedenkopf bildeten die Datengrundlagen.

Mit einem probabilistischen pseudonymisierten Mergealgorithmus konnten 779 Kinder in beiden Datensätzen identifiziert werden. Drop-out-Analysen ergaben, dass Kinder mit einem 5-min-Apgar <7 weniger häufig die ES-Untersuchung erreichten (OR=0,38; 95% CI=0,18-0,77) - ein Ergebnis, welches auch nach Ausschluss der in der 1. Lebenswoche verstorbenen Kinder signifikant war (OR=0,57; 95% CI=0,23-0,96). Bei Kindern, die mit einem Nabelschnurarterien-pH=7,1 geboren wurden, fand sich häufiger eine asphyxieassoziierte Diagnose in der ES-Untersuchung (OR=3.64; 95% CI=1,04-12,72). Ein durch den Geburtshelfer eingestuftes pathologisches Kardiotokogramm zeigte dagegen keine prognostische Wertigkeit.

Abstract

This article describes the possibility of analyzing the effect of perinatal events on long-term health outcome by data linkage of perinatal databases with databases from school entrance examinations in Hesse, Germany, and proves the feasibility of this approach by reporting the results of a regional pilot study. Within this pilot study, the prognostic value of three perinatal parameters of asphyxia (Apgar score, fetal heart rate monitoring, and umbilical arterial blood pH) were evaluated with respect to long-term health outcome.

The database of all children born in the years 1991 to 1994 in the Department of Obstetrics at the University Hospital of Marburg as well as the database of the school entrance examinations from the Public Health Department of Marburg-Biedenkopf in 1998 were used for the analyses. Using a probabilistic pseudonymized merging algorithm, 779 children could be identified in both databases. Drop-out analyses revealed that children with a 5-min Apgar score <7 were less likely to reach the school entrance examination (OR=0.38; 95%CI=0.18-0.77), a result which remained significant after exclusion of early neonatal deaths (OR=0.57; 95%CI=0.23-0.96). Children born with an umbilical blood pH =7.1 were more likely to be documented with an asphyxia-related diagnosis in the school entrance examination (OR=3.64; 95%CI=1.04-12.72), whereas pathological fetal heart rate tracings diagnosed by the obstetrician documenting the birth did not show any prognostic value.},
keywords = {Asphyxie ; Apgar ; Nabelschnurarterien-pH ; Kardiotokographie ; Langfristige Prognose ; Ashyxia ; Apgar ; Umbilical blood pH ; Fetal heart rate ; Long-term outcome},
url = {http://dx.doi.org/10.1007/s001290050692}
}