F. S. Flint

 

 

Imagisme

[Auszug]

 

They had a few rules, drawn up for their own satisfaction only, and they had not published them. They were:

1. Direct treatment of the "thing", whether subjective or objective.
2. To use absolutely no word that did not contribute to the presentation.
3. As regarding rhythm: to compose in sequence of the musical phrase, not in sequence of a metronome.

 

 

 

 

Erstdruck und Druckvorlage

Poetry. A Magazine of Verse.
Bd. 1, Nr. 6, März 1913, S. 198-200.
URL: http://modjourn.org/journals.html

Gezeichnet: F. S. Flint.

Unser Auszug: S. 199.

Die Textwiedergabe erfolgt nach dem ersten Druck (Editionsrichtlinien).

Ideen- und Stichwortgeber des Textes ist Ezra Pound, der den Text auch vor seiner Veröffentlichung mit Flint besprach und überarbeitete; vgl. Ezra Pound's Poetry and Prose. Contributions to Periodicals. Hrsg. von Lea Baechler u.a. Bd. 9. New York u.a. 1991, S. 372-380

 

 

Zeitschriften-Repertorium

 

 

Literatur

Bornstein, George: Ezra Pound and the making of modernism. In: The Cambridge Companion to Ezra Pound. Hrsg. von Ira B. Nadel. Cambridge 1999, S. 22-42.

Brandmeyer, Rudolf: Poetiken der Lyrik: Von der Normpoetik zur Autorenpoetik. In: Handbuch Lyrik. Theorie, Analyse, Geschichte. Hrsg. von Dieter Lamping. Stuttgart u.a. 2011, S. 1-14.

Brinkman, Bartholomew: Making modern Poetry. Format, Genre and the Invention of Imagism(e). In: Journal of Modern Literature 32.2 (2009), S. 20-40.

Carr, Helen: The Verse Revolutionaries: Ezra Pound, H.D. and The Imagists. London 2009.

Carr, Helen: Poetry: A Magazine of Verse (1912-36), 'Biggest of Little Magazines'. In: The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines. Hrsg. von Peter Brooker u.a. Bd. 2: North America 1894-1960. Oxford 2012, S. 40-60.

Chinitz, David E. u.a. (Hrsg.): A Companion to Modernist Poetry. Chichester 2014.

Davis, Alex u.a. (Hrsg.): A History of Modernist Poetry. Cambridge 2015.





Flint, F. S.: Recent Verse. In: The New Age. A Weekly Review of Politics, Literature, and Art. 1908, 26. November, S. 95-97.
URL: http://modjourn.org/journals.html

Flint, F. S.: Verse. In: The New Age. A Weekly Review of Politics, Literature, and Art. 1909, 9. Dezember, S. 137-138.
URL: http://modjourn.org/journals.html

Flint, F. S.: Contemporary French Poetry. In: The Poetry Review. Jg. 1, 1912, Nr. 8, August, S. 355-414.

Flint, F. S.: Imagisme. In: Poetry. A Magazine of Verse. Bd. 1, Nr. 6, März 1913, S. 198-200.
URL: http://modjourn.org/journals.html



Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 1, 1913, Nr. 1, März, S. 76-84.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama01monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 1, 1913, Nr. 2, Juni, S. 217-231.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama01monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 1, 1913, Nr. 3, September, S. 357-362.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama01monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 1, 1913, Nr. 4, Dezember, S. 473-484.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama01monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 2, 1914, Nr. 5, März, S. 97-106.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama02monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 2, 1914, Nr. 6, Juni, S. 211-220.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama02monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 2, 1914, Nr. 7, September, S. 302-304.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama02monruoft

Flint, F. S.: French Chronicle.
In: Poetry and Drama. Jg. 2, 1914, Nr. 8, Dezember, S. 393-403.
URL: https://archive.org/details/poetrydrama02monruoft



Flint, F.-S.: Imagistes. In: Les Soirées de Paris. Jg. 3, 1914, Nr. 26/27, Juli/August, S. 372-383. [Gallica]

Flint, F.-S.: The History of Imagism. In: The Egoist. Bd. 2, 1915, Nr. 5, 1. Mai, S. 70-71.
URL: http://modjourn.org/journals.html

Jones, Peter (Hrsg.): Imagist Poetry. Harmondsworth u.a.: Penguin Books 2001 (= Penguin Classics).

Copp, Michael (Hrsg.): The Fourth Imagist. Selected Poems of F. S. Flint. Madison, NJ: Fairleigh Dickinson University Press u.a. 2007.

Copp, Michael (Hrsg.): Imagist Dialogues. Letters between Aldington, Flint, and Others. Cambridge: Lutterworth Press 2009.

Pondrom, Cyrena N.: The Road from Paris. French Influence on English Poetry, 1900 – 1920. Cambridge: University Press 2010.
Zuerst 1974; mit mehreren Texten von Flint.





Gery, John u.a. (Hrsg.): Imagism: Essays on Its Initiation, Impact and Influence. New Orleans, La. 2013.

Hay, Andrew: On the Shore of Interpretation. The Theory and Reading of the Image in Imagism. In: Connotations 21.2-3 (2011/2012), S. 304-326.

Higgins, Jennifer: English Responses to French Poetry 1880-1940. Translation and Mediation. Leeds 2011.

Higgins, Jennifer: Sea Change. English Responses to French Poetry between Decadence and Modernism. In: Franco-British Cultural Exchanges, 1880-1940. Hrsg. von Andrew Radford u.a. New York 2012, S. 17-33.

Levenson, Michael H.: A Genealogy of Modernism. A study of English literary doctrine 1908 – 1922. Cambridge u.a. 1984.

Martin, Wallace: The New Age under Orage. Chapters in English Cultural History. Manchester 1967.

O'Neill, Michael (Hrsg.): The Cambridge History of English Poetry. Cambridge u.a. 2010.

Painter, Kirsten B.: Flint on a Bright Stone. A Revolution of Precision and Restraint in American, Russian, and German Modernism. Stanford, Calif. 2006.

Peppis, Paul: Schools, movements, manifestoes. In: The Cambridge Companion to Modernist Poetry. Hrsg. von Alex Davis u.a. New York 2007, S. 28-50.

Pratt, William: Ezra Pound and the Making of Modernism. New York 2007.

Somigli, Luca: Legitimizing the Artist. Manifesto Writing and European Modernism 1885-1915. Toronto 2003.

Steele, Timothy: Missing Measures. Modern Poetry and the Revolt Against Meter. Fayetteville u.a. 1990.

Thacker, Andrew: The Imagist Poets. Tavistock 2011.

 

 

Literatur: "1913"

Asendorf, Christoph: Widersprüchliche Optionen: Stationen der Künste 1913 In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 38.1 (2013), S. 191–206.

Berranger, Marie-Paule: "À quoi bon les poètes en ces temps de détresse?" In: 1913: cent ans après. Enchantements et désenchantements. Hrsg. von Colette Camelin u. Marie-Paule Berranger. Paris 2015 (= Collection: Colloque de Cerisy), S. 289-324.

Brion-Guerry, Liliane (Hrsg.): L'année 1913. Les formes esthétiques de l'œuvre d'art à la veille de la première guerre mondiale. 3 Bde. Paris 1971/73.
Bd. 3 (1973): Manifestes et témoignages.

Camelin, Colette / Berranger, Marie-Paule (Hrsg.): 1913: cent ans après. Enchantements et désenchantements. Paris 2015 (= Collection: Colloque de Cerisy).

Chickering, Roger: Das Jahr 1913. Ein Kommentar. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 39.1 (2014), S. 137-143.

Dowden, Stephen D.: Vienna 1913: dans le vrai. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 38.2 (2013), S. 452-468.

Emmerson, Charles: 1913. In Search for the World before the Great War. New York 2013.

Erhart, Walter: Literatur 1913. Zeit ohne Geschichte? Perspektiven synchronoptischer Geschichtsschreibung. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 39.1 (2014), S. 123-136.

Hamburger, Michael: 1912. In: Ders., Reason and Energy. Studies in German Literature. London 1957, S. 213-236.

Hübinger, Gangolf: Das Jahr 1913 in Geschichte und Gegenwart. Zur Einführung in den Themenschwerpunkt. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 38.1 (2013), S. 172-190.

Illies, Florian: 1913. Der Sommer des Jahrhunderts. Frankfurt a.M. 2015 (= Fischer-TaschenBibliothek).

Jauß, Hans R.: Die Epochenschwelle von 1912: Guillaume Apollinaires 'Zone' und 'Lundi Rue Christine'. In: Ders., Studien zum Epochenwandel der ästhetischen Moderne. Frankfurt a.M. 1989 (= suhrkamp taschenbuch wissenschaft, 864), S. 216-256.

Johnson, J. Theodore: The Year 1913: An Interdisciplinary Course. In: Teaching Literature and Other Arts. Hrsg. von Jean-Pierre Barricelli u.a. New York 1990, S. 108-115.

Klausnitzer, Ralf: "Literarische Kunst". Richard Moritz Meyers Beobachtungen des Jahres 1913 und die Gegenwart der Vergangenheit. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 38.2 (2013), S. 514-539.

Kushner, Marilyn S. u.a. (Hrsg.): The Armory Show at 100. Modernism and Revolution. London 2013.

Mares, Detlev u.a. (Hrsg.): Das Jahr 1913. Aufbrüche und Krisenwahrnehmungen am Vorabend des Ersten Weltkriegs. Bielefeld 2014.

McFarland, Philip James: 1913. Reflections on a Number. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 39.1 (2014), S. 144-150.

Rabaté, Jean-Michel: 1913. The Cradle of Modernism. Malden, MA 2007.

Sautermeister, Gert: Kultur und Literatur in Deutschland und Bremen um 1913. In: Bremisches Jahrbuch 93 (2014), S. 105-120.

Schaefer, Barbara (Hrsg.): 1912 – Mission Moderne. Die Jahrhundertschau des Sonderbundes. Köln 2012.

Werner, Meike G.: Warum 1913? Zur Fortsetzung des Themenschwerpunkts "Das Jahr 1913 in Geschichte und Gegenwart". In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur 38.2 (2013), S. 443–451.

 

 

Edition
Lyriktheorie » R. Brandmeyer