Publikationen zum Thema "Beweisen und Argumentieren"

Hans Niels Jahnke Publikationen zum Thema "Beweisen und Argumentieren"

 

Argumentieren und Beweisen. In: R. Bruder, L. Hefendehl-Hebeker, B. Schmidt-Thieme, H.-G. Weigand (Hrsg.), Handbuch der Mathematikdidaktik, Berlin Heidelberg: Springer 2015, 331-355 [mit Stefan Ufer]

Understanding what a proof is: a classroom-based approach. ZDM -The International Journal on Mathematics Education (2013),.45(3), 469-482 [mit Ralf Wambach]

Conceptions of Proof – In Research and Teaching. In: Hanna, G. & de Villiers, M. (eds.), Proof and Proving in Mathematics Education. The 19th ICMI Study, Springer 2012, 169 – 190 [with Richard Cabassut, AnnaMarie Connor, Filyet Asli Ishimen, Fulvia Furinghetti, Francesca Morsella]

Historical mini-theories as a way to reflect about the meaning of proof. In: E. Barbin, M. Kronfellner & C. Tzanakis (eds.), History and Epistemology in Mathematics Education. Proceedings of the Sixth European Summer University ESU 6, Wien: Holzhausen 2011, 503 - 512

Hypothesenbildung und Beweisen im historischen Kontext. In: Herget, W. & Schöneburg, S. (ed.), Mathematik – Ideen – Geschichte. Anregungen für den Mathematikunterricht. Festschrift für Karin Richter. Hildesheim & Berlin: Franzbecker 2011, 221 – 231 [mit Ralf Wambach]

The Conjoint Origin of Proof and Theoretical Physics. In: Pitici, M. (ed.), The Best Writing on Mathematics 2011, Princeton & Oxford: Princeton University Press 2011, 236 – 256 [Nachdruck] 

Zur Genese des Beweisens. Beiträge zum Mathematikunterricht 2010, Schnittstellenvortrag auf der 44. Tagung für Didaktik der Mathematik in München, 51 – 58 

Zur Genese des indirekten Beweises. In: Böttinger, C., Bräuning, K., Nührenbörger, M., Schwarzkopf, R. & Söbbeke, E. (Hrsg.), Mathematik im Denken der Kinder. Anregungen zur mathematikdidaktischen Reflexion, Seelze: Klett Kallmeyer 2010, 41 - 47

The Conjoint Origin of Proof and Theoretical Physics. In: Hanna, G., Jahnke, H. N. & Pulte, H (ed.) Explanation and Proof in Mathematics. Philosophical and Educational Perspectives, New York et al.:Springer 2009, 17-32

Explanation and Proof in Mathematics. Philosophical and Educational Perspectives, New York et al.:Springer 2009 (Ed. with Gila Hanna & Helmut Pulte)

Hypothesen und ihre Konsequenzen. Ein anderer Blick auf die Winkelsummensätze. Praxis der Mathematik für die Schule 51, H. 30, Dezember 2009, 26 - 30 

Proof and the empirical sciences. In: Fou-Lai Lin, Feng-Jui Hsieh, Gila Hanna & Michael de Villiers (ed.), Proof and prving in mathematics education. ICMI Study 19 Conference Proceedings, Taipei: Department of Mathematics, National Taiwan Normal University, 2009, vol. 1, 238-243   

Theorems that admit exceptions, including a remark on Toulmin. ZDM -The International Journal on Mathematics Education (2008),.40(3), 363-371

Beweisen und hypothetisch-deduktives Denken. Der Mathematikunterricht 53 (2007), H. 5, 10-21

Proving and Modelling. In: W. Blum, P. L. Galbraith,  H.-W. Henn & m. Niss (Hrsg.), ICMI Study 14: Applications and Modelling in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, Springer 2007, 145 - 152 (m. G. Hanna)

Proofs and Hypotheses. ZDM-The International Journal on Mathematics Education (2007), 39(1-2), 79-86.

A genetic approach to proof. In: Bosch, M. (ed.), Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Sant Feliu de Guíxols 2005, S. 428 - 437

Proving and Modelling. H.-W. Henn & W. Blum (Hrsg.), ICMI Study 14: Applications and Modelling in Mathematics Education, Pre-Conference Volume, Dortmund 2004, 109 - 114 (m. G. Hanna)

Using ideas from physics in teaching mathematical proofs. In: Ye, Qi-Xiao; Blum, W.; Houston, S.K. & Jiang, Qi-Yuang (ed.), Mathematical Modelling in Education and Culture: ICTMA 10, Westergate: Horwood Publishing, 31-40, (mit G. Hanna)

Arguments from Physics in Mathematical Proofs: an Educational Perspective, For the Learning of Mathematics 22 (2002), 38-45 (mit Gila Hanna)

The Teaching of Proof. In: LI Tsatsien (Hrsg.), Proceedings of the International Congress of Mathematicians, Beijing 2002, August 20-28, Vol. III: Invited Lectures, 907 - 920 (mit Deborah Loewenberg Ball, Celia Hoyles, Nitsa Movshovitz-Hadar)

Another Approach to Proof. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 34 (2002), Heft 1, 1 - 8 (mit G. Hanna)

Teaching Mathematical Proofs that Rely on Ideas from Physics. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 1 (2001), Heft 2, 183 - 192 (mit Gila Hanna, Ysbrand DeBruyn und Dennis Lomas)

Using arguments from physics to promote understanding of mathematical proofs. In: Orit Zaslavsky (Hrsg.), Proceedings of the 23rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Haifa 1999, vol. 3, 73-80 (mit G. Hanna)

Proof and proving. In: Bishop, A.; Clements, K.; Keitel, C.; Kilpatrick, J.; Laborde, C.: International handbook of mathematics education, Dordrecht: Kluwer 1996, 877 - 908 (m. G. Hanna)

The theory and practice of proof. Proceedings of the 7th International Congress on Mathematical Education. Laval: Les Presses de l'Université Laval, 1994, 253-256 (m. G. Hanna)

Proof and Application. Educational Studies in Mathematics 24 (1993), H. 4, 421 - 438 (mit G. Hanna)

Aspects on Proof. Educational Studies in Mathematics 24 (1993), H. 4 (Heftherausgeber mit G. Hanna/Toronto)

Beweisbare Widersprüche. Komplementarität in der Mathematik. In: Fischer, E. P.; Herzka, H. S. & Reich, K. H. (Hrsg.): Widersprüchliche Wirklichkeit. Kom­plementarität und Dialogik, München/Zürich: Piper, 1992, 98 - 130

Intuition and rigour in mathematics instruction. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 24 (1992), H. 7, 259-264 (mit P. Bender)

Abstrakte Anschauung. Geschichte und didaktische Bedeutung. In: H. Kautschitsch (Hrsg.): Anschauliches Beweisen. Wien/Stuttgart 1989, 33-53

Rezension: Gila Hanna, Rigorous proof in mathematics education. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 5 (1984), 168-171

Anschauung und Begründung in der Schulmathematik. In: Beiträge zum Ma­thematikunterricht (1984), Bad Salzdethfurt, 32-41

Der Zusammenhang von Verallgemeinerung und Gegenstandsbezug beim Beweisen - Am Beispiel der Geometrie diskutiert. In: W. Dörfler/R. Fischer (Hrsg.): Beweisen im Mathematikunterricht, Klagenfurt 1978, 225-242 (mit M. Otte)

Zum Verhältnis von Wissensentwicklung und Begründung in der Mathematik - Beweisen als didaktisches Problem. Materialien und Studien des IDM, Bd.10, Bielefeld 1978