Publikationen zurm Thema "Geschichte der Mathematik im Unterricht"

Hans Niels Jahnke Publikationen zum Thema "Geschichte der Mathematik im Unterricht"

 

Hermeneutics, and the question of “How is science possible?”. In E. Barbin, U. T. Jankvist, T. H. Kjeldsen, B. Smestad, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the Eighth European Summer University on History and Epistemology in Mathematics Education ESU 8, Oslo 2018 (pp. 3-22). Oslo: Metropolitan University 2019

 

Panel 1: Theoretical and/or conceptual frameworks for integrating history in mathematics education. In: Luis Radford, Fulvia Furinghetti, Thomas Hausberger (eds.), History and Pedagogy of Mathematics. Proceedings of the 2016 ICME Satellite Meeting, 211 – 230 (with Michael Fried and David Guillermette)

 

A look at Otto Toeplitz’s (1927) “The problems of university infinitesimal calculus courses and their demarcation from infinitesimal calculus in high schools”. Evelyne Barbin, Uffe Thomas Jankvist, and Tinne Hoff Kjeldsen (eds.), Proceedings of ESU 7, 183 - 184 (with Michael Fried)

 

Otto Toeplitz, The Problem of University Courses on Infinitesimal Calculus and Their Demarcation from Infinitesimal Calculus in High Schools. Science in Context 2015 (28), pp 297-310 (translated by Michael N. Fried and Hans Niels Jahnke)

 

Otto Toeplitz's 1927 Paper on the Genetic Method in the Teaching of Mathematics. Science in Context 28 (2015), pp 285-295 [with Michael N. Fried]

 

History in Mathematics Education. A Hermeneutic Approach. In: Fried, M. & Dreyfus, T. (Eds.), Mathematics & Mathematics Education: Searching for Common Ground. Dordrecht: Springer 2014, 75 – 88

 

Geschichte der Mathematik. Vielfalt der Lebenswelten - Mut zu divergentem Denken. mathematik lehren 151, Dez. 2008, 4-11 (mit Karin Richter)

 

Students working on their own ideas: Bernoulli's lectures on the differential calculus in grade 11, In: Fulvia Furinghetti, Hans Niels Jahnke, Jan A. van Maanen, (eds.), Studying Original Sources in Mathematics Education, Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach Report 22/2006, 1313-1315

 

Historical Sources in the Mathematics Classroom: Ideas and Experiences. In: Hiroshi Fujita et al. (ed.), Proceedings of the Ninth International Congress on Mathematical Education, 2000 Makuhari Japan, Kluwer 2004, 136 – 138

 

Texte lesen und verstehen. Eine Erwiderung. Journal für Mathematik-Didaktik 24 (2003), H. 3/4, 252-260 (mit M. Glaubitz)

 

Texte von Studierenden zur Geschichte der Mathematik. In: L. Hefendehl-Hebeker & S. Hußmann (Hrsg.), Mathematikdidaktik zwischen Fachorientierung und Empirie. Festschrift für Norbert Knoche, Hildesheim: Franzbecker 2003, 105-116

 

Die Bestimmung des Umfangs der Erde als Thema einer mathematikhistorischen Unterrichtsreihe, Journal für Mathematik-Didaktik 24 (2003), H. 2, 71-95 (mit M. Glaubitz)

 

The use of original sources in the mathematics classroom. In: J. Fauvel & J. van Maanen (eds.), History in Mathematics Education, New ICMI Study Series vol. 6, Dordrecht/Boston/London: Kluwer 2000, 291 - 328 (unter Mitarbeit von A. Arcavi, E. Barbin, O. Bekken, F. Furinghetti, A. el Idrissi, C. da Silva, C. Weeks)

 

Authentische Erfahrungen mit Mathematik durch historische Quellen. In: C. Selter & G. Walther (Hrsg.) Mathematik als design science. Festschrift für E. Chr. Wittmann, Leipzig: Klett-Verlag, 1999, 95 - 104 (mit B. Habdank - Eichelsbacher)

 

Sonne, Mond und Erde oder: wie Aristarch von Samos mit Hilfe der Geometrie hinter die Erscheinungen sah, mathematik lehren 91/1998, 20 - 22, 47 – 48

 

Historische Erfahrungen mit Mathematik, mathematik lehren 91/1998, 4 – 8

 

Zur geometrischen Deutung der quadratischen Gleichung. In: K. P. Müller (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht, Hildesheim: Franzbecker 1997, 255 – 258

 

Set and Measure as Examples of Complementarity. In: H. N. Jahnke, N. Knoche & M. Otte (Hrsg.), History of Mathematics and Education: Ideas and Experiences. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1996, 173 – 193

 

History of Mathematics and Education: Ideas and Experiences. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1996. Hrsg. mit N. Knoche & M. Otte

 

Mathematikgeschichte für Lehrer - Gründe und Beispiele. Ma­thematische Semesterberichte 43/1 (1996), 21 – 46

 

Historische Reflexion im Unterricht. Das erste Lehrbuch der Differentialrech­nung (Bernoulli 1692) in einer elften Klasse. mathematica didactica 18 (1995) Heft 2, 30 58

 

Al-Khwarizmi und Cantor in der Lehrerbildung. In: Biehler, R.; Heymann, H. W. & Winkelmann, B. (Hrsg.): Mathematik allgemeinbildend unterrichten: Im­pulse für Lehrerbildung und Schule, Köln: Aulis 1995, 114 – 136

 

The Historical Dimension of Mathematical Understanding - Objectifying the Subjective. In: Proceedings of the Eighteenth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, vol. I, Lisbon: University of Lisbon, 1994, 139 – 156

 

Mathematikgeschichte für Lehrer - aber wie? In: K. P. Müller (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht,  Hildesheim: Franzbecker 1994, 159 – 162

 

Mathematik historisch verstehen, oder: Wie haben die alten Griechen qua­drati­sche Gleichungen gelöst? mathematik lehren, 1991, August-Heft, 6-12

 

The Relevance of Philosophy and History of Science and Mathematics for Mathematical Education. In: M. Zweng (Ed.): Proceedings of the Fourth In­ternatio­nal Congress on Mathematical Education. Boston 1983, 444-447