Faculty of Biology

Register of People

The person's links lead to the central register of persons of the UDE, refering to the data of LSF. Personal data can be edited in LSF (Login with Uni-ID is required).

Fakultät für Biologie, Didaktik der Biologie/BERLL

Address
Universitätsstr 2
45141 Essen
Room
T03 R01 D45
Office hours
nach Vereinbarung

Functions

  • Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Didaktik der Biologie – Biology Education Research and Learning Lab

The following publications are listed in the online university bibliography of the University of Duisburg-Essen. Further information may also be found on the person's personal web pages.

    Journal articles

  • Timm, Justin; Schmiemann, Philipp
    Mit der Lern-App „pedana“ Stammbäume analysieren
    In: Unterricht Biologie, Vol. 47, 2023, Nr. 485, pp. 46 – 47
  • Lankers, Annika; Timm, Justin; Schmiemann, Philipp
    Students’ systems thinking while modeling a dynamic ecological system
    In: Frontiers in Education, Vol. 8, 2023, 1187237
  • Timm, Justin; Oberste, N.; Schmiemann, Philipp
    Which factors influence the success in pedigree analysis?
    In: International Journal of Science Education, Vol. 45, 2023, Nr. 3, pp. 204 – 222
  • Timm, Justin; Wools, Katharina; Schmiemann, Philipp
    Secondary Students' Reasoning on Pedigree Problems
    In: CBE Life Sciences Education, Vol. 21, 2022, Nr. 1, ar14
  • Timm, Justin; Otto, Benjamin; Schramm, Thilo; Striewe, Michael; Schmiemann, Philipp; Goedicke, Michael
    Technical Aspects of Automated Item Generation for Blended Learning Environments in Biology : An Analysis of Two Case Studies from the Fields of Botany and Genetics
    In: i-com: Journal of Interactive Media, Vol. 19, 2020, Nr. 1, pp. 3 – 15
  • Mambrey, Sophia; Timm, Justin; Landskron, Jana Julia; Schmiemann, Philipp
    The impact of system specifics on systems thinking
    In: Journal of Research in Science Teaching, Vol. 57, 2020, Nr. 10, pp. 1632 – 1651
  • Book articles / Proceedings papers

  • Mambrey, Sophia; Wellmanns, Andrea; Timm, Justin; Schmiemann, Philipp
    Systems Thinking in Ecological and Physiological Systems and the Role of Representations
    In: Fostering Understanding of Complex Systems in Biology Education: Pedagogies, Guidelines and Insights from Classroom-based Research / Zvi Assaraf, Orit Ben; Knippels, Marie-Christine P. J. (Eds.). Cham: Springer, 2022, pp. 105 – 121
  • Timm, Justin; Otto, Benjamin; Schramm, Thilo; Striewe, Michael; Schmiemann, Philipp; Goedicke, Michael
    Technische Aspekte der automatischen: Aufgabengenerierung für Blended Learning Angebote in der Biologie : Eine Analyse an zwei Fallbeispielen aus der Botanik und Genetik
    In: DELFI 2019: Die 17. Fachtagung Bildungstechnologien; Proceedings / DELFI 2019 ; 16.–19. September 2019; Berlin, Deutschland / Pinkwart, Niels; Konert, Johannes (Eds.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2019, pp. 91 – 102
  • Thesis

  • Timm, Justin Christopher Johannes
    Humangenetische Stammbäume in der Sekundarstufe analysieren: Entwicklung einer Lern-App unter Berücksichtigung empirisch belegter Vorgehensweisen, Erklärungsmuster und Erfolgsfaktoren
    Duisburg ; Essen, 2024
  • Posters / Proceedings posters

  • Lefarth, Justin; Surmann, J.; Schachtschneider, Yvonne; Schmiemann, Philipp
    Identifikation von Schwierigkeiten bei der Analyse von teilautomatisiert generierten Familienstammbäumen
    20. Frühjahrsschule der Fachsektion der Didaktik der Biologie im VBiO (FDdB), 26.02.-01.03.2018, Köln,
    Köln, 2018
  • Lefarth, Justin; Schmiemann, Philipp
    Die Entwicklung des Verständnisses von Genetik unter besonderer Beachtung von Systemebenenwechseln
    19. Frühjahrsschule der Fachsektion der Didaktik der Biologie im VBiO (FDdB), 20. - 23.03.2017, Rostock,
    Rostock, 2017
  • Lectures

  • Timm, Justin; Schmiemann, Philipp
    Automatisiert generierte humangenetische Stammbaumaufgaben : eine digitale Lerngelegenheit für Studierende
    Internationale Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) und der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB im VBio), 09.-12.09.2019, Wien,
    2019
  • Schmiemann, Philipp; Timm, Justin; Landskron, Jana; Mambrey, Sophia
    Systemisches Denken : vom fachspezifischen zum fächerübergreifenden Kompetenzmodell
    Internationale Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) und der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB im VBio), 09.-12.09.2019, Wien,
    2019
  • Timm, Justin; Mambrey, Sophia; Landskron, Jana; Schmiemann, Philipp
    Towards an interdisciplinary systems thinking framework
    13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), 26.-30.08.2019, Bologna,
    2019
  • Lefarth, Justin; Mambrey, Sophia; Landskron, Jana; Schmiemann, Philipp
    Vom fachspezifischen zum fächerübergreifenden Kompetenzmodell Systemischen Denkens : Validierung angenommener Kompetenzen
    21. Frühjahrsschule der Fachsektion der Didaktik der Biologie im VBiO (FDdB), 18.03.-21.03.2019, Bonn,
    Bonn, 2019
  • Lefarth, Justin; Schachtschneider, Yvonne; Schmiemann, Philipp
    Einfluss von Systemebenen und Systemebenenwechseln auf die kognitive Belastung bei der Bearbeitung von Genetik-Aufgaben
    IDeA Winter School "Bildungsforschung intermethodisch und interdisziplinär: Perspektiven für den wissenschaftlichen Nachwuchs", 29.11. bis 01.12.2017, Rodgau,
    Rodgau, 2017
  • Lefarth, Justin; Schachtschneider, Yvonne; Schmiemann, Philipp
    Erfassung des konzeptuellen Verständnisses von Biologie-Studierenden in Genetik
    21. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBIO "Biologiedidkatik als Wissenschaft", 11.09.-14.09.2017, Halle,
    Halle, 2017
  • Lefarth, Justin; Schachtschneider, Yvonne; Schmiemann, Philipp
    Insights into a learning progression based assessment of genetics : Replication and forecast
    12th Conference of the European Science Education Research Association "Research, practice and collaboration in science education", ESERA 17, 21. bis 25. August 2017, Dublin,
    Dublin, 2017