Publikationen 2015 - 2013

2015

Peters A., Lantermann U., el Moctar O. (2015):
Numerical Modelling and Prediction of Erosion Induced by Hydrodynamic Cavitation
Journal of Physics, conf. series, vol. 656/1, id. 012054

Peters A., Sagar H., Lantermann U., el Moctar O. (2015):
Numerical Modelling and Prediction of Cavitation Erosion
Wear. DOI:10.1016/j.wear.2015.06.009

Shigunov V., Graefe A., el Moctar O. (2015):
Calculation of Horizontal Sectional Loads and Torsional Moment
ASME J. of Offshore Mechanics and Arctic Engineering, vol. 137(2), 021603, doi: 10.1115/1.4029483

Graefe A., Shigunov V., el Moctar O. (2015):
Rankine Source Method for Ship-Ship Interaction Problems
ASME J. of Offshore Mechanics and Arctic Engineering, vol. 137 (2), 021601-1, doi: 10.1115/1.4029316

Tenzer M., el Moctar O., Schellin T.E. (2015):
Experimental Investigation of Impact Loads during Water Entry
Ship Technology Research. vol. 62/1, pp. 47-59, OI:10.1179/0937725515Z.0000000003

Mucha P., el Moctar O. (2015):
Revisiting Mathematical Models for Manoeuvring Prediction Based on Modified Taylor-series Expansions
Ship Technology Research. vol. 62/1, pp. 81-96, doI:10.1179/0937725515Z.00000000015

Sagar H., Ley J., el Moctar O. (2015):
Hydroelasticity Effects of Wave-Induced Loads on Offshore Monopile Structures
Proc. 7th International Conference on Hydroelasticity in Marine Technology, Split, Croatia

Piehl H., el Moctar O. (2015):
Development of a Mathematical Roll Damping Model with Polynomial Regression Analysis
Proc. 34th ASME international Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, St. John's, NL, Canada, Paper No. OMAE2015- 41642

el Moctar O., Sigmund S., Schellin T.E. (2015):
Numerical and Experimental Analysis of Added Resistance of Ships in Waves
Proc. 34th  ASME international Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, St. John's, NL, Canada, Paper No. OMAE2015-42403

Mucha P. (2015):
Validierung von mathematischen Modellen für Schiffsführungssimulationen
Kolloquium Wechselwirkung Schiff/Wasserstraße mit Auswirkungen auf Nautik und schiffsinduzierte Belastungen, BAW, Karlsruhe, Germany

el Moctar O. (2015):
Numerische Methoden zum Manövrierverhalten von Schiffen
Kolloquium Wechselwirkung Schiff/Wasserstraße mit Auswirkungen auf Nautik und schiffsinduzierte Belastungen, BAW, Karlsruhe, Germany

Ley J., Ghesmi M. (2015):
Ermittlung der welleninduzierten Lasten auf einen seegehenden Schubverband für die strukturelle Auslegung der Koppelstelle
Kolloquium Wechselwirkung Schiff/Wasserstraße mit Auswirkungen auf Nautik und schiffsinduzierte Belastungen, BAW, Karlsruhe, Germany

Dahlke F. (2015):
LNG-Versorgung des Hinterlandes mit Binnentankschiffen am Beispiel des LNG-Speichers Stuttgart
Kolloquium Wechselwirkung Schiff/Wasserstraße mit Auswirkungen auf Nautik und schiffsinduzierte Belastungen, BAW, Karlsruhe, Germany

Hungershöfer C. (2015):
Inland-AIS Datenauswertung: Gestern - Heute - Morgen
Kolloquium Wechselwirkung Schiff/Wasserstraße mit Auswirkungen auf Nautik und schiffsinduzierte Belastungen, BAW, Karlsruhe, Germany

2014

Mucha P., el Moctar O., Böttner C.-U. (2014):
PreSquat – Workshop on Numerical Prediction of Ship Squat in Restricted Waters, Technical Note
Ship Technology Research – Schiffstechnik Vol. 61 No. 3

Mucha P., el Moctar O. (2014):
Numerical Prediction of Resistance and Squat for a Containership in Shallow Water
Proc. of the 17th Numerical Towing Tank Symposium, Marstrand, Sweden

Mucha P. (2014):
Ship Motions in Restricted Waters:
Prediction of Squat and Ship Maneuvering on German Waterways, Technical Presentation
Fremantle Maritime Simulation Centre, Perth, Australia

El Moctar O., Lantermann U., Mucha P., Höpken J., Schellin T.E. (2014):
RANS-based Simulated Ship Maneuvering Accounting for Hull-Propulsor-Engine Interaction
Proc. of the 30th ONR Symposium of Naval Hydrodynamics, Hobart, Australia

Mucha P., el Moctar O. (2014):
Maneuvering Prediction for a Large Tanker Through Virtual Captive Model Tests
Proc. of the 2nd SIMMAN Workshop, Kopenhagen, Denmark

Hungershöfer C. (2014):
AIS-Auswertesoftware zur Erstellung von Verkehrsstatistiken
35. Duisburger Kolloquium Schiffstechnik/Meerestechnik – Das Schiff und die Wasserwege, Duisburg, Germany

Cura Hochbaum A., Beutel J., Koopmann L., el Moctar O., Höpken J., Lantermann U., Lassen J. (2014):
PREMAN – Maßstabseffekte und Umwelteinflüsse bei der Vorhersage des Manövrier-verhaltens seegehender Schiffe
Statustagung “Maritime Technologien”, Rostock, Germany

Lantermann U., el Moctar O. (2014):
Direkte numerische Simulation von Schiffsmanövern mit Feldmethoden
STG-Fachausschuss „Manövrieren“

Höpken J., Lantermann U., el Moctar O. (2014):
Development of a Body Force Propulsor, based on Precalculated Data
9th OpenFOAM Workshop, Zagreb, Croatia

Peters A., Sagar H., Lantermann U., el Moctar O. A (2014):
New Approach for a Cavitation Erosion Model on Hydrofoils
International Conference on Computational Fluid Dynamics 8 (ICCFD8), Chegdu, China

Prediction of Hydrodynamic Cavitation Erosion (2014):
Kolloquium Kavitation und Kavitationserosion, Bochum, Germany

Harlacher D. (2014):
Hydraulische und fahrdynamische Bewertung der Ein-/Ausfahrtsituation am Schutzhafen Loreley (Mittelrhein)
35. Duisburger Kolloquium Schiffstechnik/Meerestechnik – Das Schiff und die Wasserwege, Duisburg, Germany

Harlacher D., Dettmann T., Zentgraf R. (2014):
Investigation of the Capsize of the Inland Navigation Vessel Waldhof
2nd International Conference on the Status and Future of the World’s Large Rivers, Manaus, Amazon, Brazil

Investigation of the Capsize of the Tank Motor Ship Waldhof by means of an Inland Ship Handling Simulator
Präsentation an der Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasilien

Hitzbleck K. (2014):
Voraussetzungen und Einflussfaktoren für die Nutzung von Binnenwasserstraßen als Transportweg für LNG
ISMT-Kolloquium, Duisburg, Germany

Mogellijkheden en technieken van alternatieve vervoersconcepten
Gemeente Smallingerland, Drachten, Niederlande

Schiffbautechnologie der Zukunft – Wie Schiffe „grüner“ werden
Wissensnacht Ruhr, Duisburg, Germany

The Potential of Hybrid Propulsion for Inland Navigation
Electric and Hybrid Marine World Conference, Amsterdam, Netherlands

Papanikolaou A., Zaraphonitis G., Gregersen E., Shigunov V., el Moctar O., Guedes Soares C., Reddy D., Sprenger F. (2014):
Energy Efficient Safe Ship Operation
Proceedings of the Royal Institution of Naval Architects

Ley J., el Moctar O. (2014):
An Enhanced 1-Way Coupling Method to Predict Elastic Global Hull Girder Loads
Proc. 33rd  ASME Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2014,  San Francisco, USA. - Paper Nr. OMAE2014-24199

Piehl H., el Moctar O. (2014):
Bilge Keel Forces and Vortex Shedding – A Numerical Analysis with OpenFOAM
Proc. 33rd  ASME Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2014,  San Francisco, USA. - Paper Nr. OMAE2014-24079

Neugebauer J., el Moctar, O., Potthoff R. (2014):
Experimental and Numerical Investigation of Single Impacts in a 2D Tank
Proc. 24th International Offshore and Polar Engineering Conference, paper Nr. 2014TPC1140

Ley J., Sigmund S., el Moctar O. (2014):
Numerical Prediction of the Added Resistance of Ships in Waves
Proc. 33rd  ASME Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2014,  San Francisco, USA. - Paper Nr. OMAE2014-24216

Söding, H., Shigunov, V., Schellin, T.E., and el Moctar, O. (2014):
A Rankine Panel Method for Added Resistance of Ships in Waves
ASME J. Offshore Mechanics & Arctic Engineering, 2014, DOI: 10.1115/1.4026847

 

2013

Ley J., Oberhagemann J., Shigunov V., Amian C., Langer M., Rathje H., Schellin T. (2013):
Green Water Loads on a Cruise Ship
Proc. 32nd ASME Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2013,  Nantes, France. - Paper Nr. OMAE2013- 10132

von Graefe A., Oberhagemann J., Shigunov V., el Moctar O. (2013):
Linear and Nonlinear Sectional Loads with Potential and Field Methods
Proc. 32nd  ASME Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2013,  Nantes, France. - Paper Nr. OMAE2013-10544

Oberhagemann J., Shigunov V., el Moctar O. (2013):
First Order Reliability Analogies of Nonlinear Bending Moments in Ships
Proc. 32nd ASME  Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2013,  Nantes, France. - Paper Nr. OMAE2013-10547

von Graefe A., Shigunov V., el Moctar O. (2013):
Rankine Source Method for Ship-Ship Interaction Problems
Proc. 32nd ASME  Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2013,  Nantes, France. - Paper Nr. OMAE2013-10810

Piehl H., el Moctar O. (2013):
Roll Decay Model Test of a Post Panamax Container Ship - Experimental and Numerical Analysis
Proc. 32nd ASME Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2013,  Nantes, France. - Paper Nr. OMAE2013-11065

Mucha P., el Moctar O. (2013):
Ship-Bank Interaction of a Large Tanker and Related Control Problems
Proc. 32nd ASME  Int. Conf. on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2013,  Nantes, France. - Paper Nr. OMAE2013-11099