Dr. Carolin Eitemüller

Curriculum Vitae

  • since 2016       
    Post-Doc, Department of Chemistry Education, Duisburg-Essen University
     
  • 2015 – 2016    
    Trainee teacher for German Gesamtschulen and Gymnasien, Kooperative Gesamtschule Schinkel, School Teachers Training College Osnabrück
     
  • 2015 
    Doctor’s degree in natural science (Dr. rer. nat.), University of Duisburg-Essen
     
  • 2012 – 2015    
    Research assistant in the research group of Prof. Dr. Maik Walpuski, Department of Chemistry Education, Duisburg- Essen University
     
  • 2006 – 2011    
    Studies for Teaching in Secondary Schools (subjects: Chemistry, Biology), Osnabrück University
     
  • 2006           
    Matriculation exams, Gymnasium Oesede

Awards and Grants

  • 2019    Diversity-prize in the category engagement of the University of Duisburg-Essen
     
  • 2016   
    Award for outstanding academic performance for thesis in the Faculty of Chemistry of the University of Duisburg-Essen
     
  • 2014   
    Poster Award of the International Conference on Chemistry Education (ICCE)

Research Projects

    
 

  • E-Assessment and feedback for the improvement of self-study phases in chemistry studies (EASE)
    funded by Stiftung Innovationen in der Hochschullehre
    Co-applicant: Prof. Dr. Maik Walpuski
    Funding period: 09/2022 – 09/2024

 

  • Electronic laboratory journals - promoting subject-specific and digital competencies in documenting and recording experiments (ElLa)
    funded by the University of Duisburg-Essen as spart of the funding line Lehr-Lern-Innovationen
    Co-applicants: Dr. Vanessa Fischer, Prof. Dr. Stefan Rumann
    Funding period: 02/2022 – 01/2023

 

  • Feedback aided self-learning tasks to promote the competence area of acquirement of knowledge
    funded by Joachim Herz Stiftung
    Co-applicant: Prof. Dr. Mathias Ropohl
    Funding period: 03/2022 – 03/2024

 

  • Interactive online learning material for teaching chemistry at secondary level II (IOniC)
    funded by Müller-Reitz-Stiftung
    Co-applicant: Prof. Dr. Mathias Ropohl
    Funding period: 01/2022 – 11/2023

 

  • Adaptive e-learning course for the introductory phase of chemistry studies
    funded by Fonds der Chemischen Industrie (FCI)
    Co-applicant: Prof. Dr. Maik Walpuski
    Funding period: 11/2020 – 10/2023

 

  • Investigating the differential influence of adaptive feedback on the academic success of first-year students in general chemistry
    funded by the German Research Foundation
    Co-applicants: Prof. Dr. Elke Sumfleth, Prof. Dr. Maik Walpuski, Prof. Dr. Malte Behrens
    Funding period: 01/2018 – 12/2021

Selected Publications

Trauten, F., Eitemüller, C., & Walpuski, M. (accepted). Lernaufgaben mit automatisiertem Feedback in einem digitalen Hochschultutorium zur Vorlesung der Allgemeinen Chemie als Angebot zur Binnendifferenzierung. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung.

Eitemüller, C., Trauten, F., Striewe, M., & Walpuski, M. (2023). Digitalization of Multistep Chemistry Exercises with Automated Formative Feedback. Journal of Science Education and Technology, 32, 453-467. DOI: 10.1007/s10956-023-10043-2

Kaulhausen, S., Eitemüller, C., & Walpuski, M. (2022). Strukturelle Ursachen von Prüfungsmisserfolg in Chemie an der Universität. In S. Habig und H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Virtuelle Jahrestagung 2021 (S. 716-719). Universität Duisburg-Essen.

Steinbach, M., Eitemüller, C., & Walpuski, M. (2022). Kompetenzmodellierung in der organischen Chemie. In S. Habig und H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Virtuelle Jahrestagung 2021 (S. 564-567). Universität Duisburg-Essen

Striewe, M., Trauten, F., & Eitemüller, C. (2020). Aufgaben mit automatischem Feedback zu chemischen Atom-Orbitalschemata. In R. Zender, D. Ifenthaler, T. Leonhardt & C. Schumacher (Hrsg.), DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologie der Gesellschaft für Informatik e.V. Bonn (S. 109-119). Gesellschaft für Informatik e.V. 

Eitemüller, C. & Habig, S. (2020). Enhancing the transition? – effects of a tertiary bridging course in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 21, 561-569. DOI: 10.1039/c9rp00207c 

Eitemüller, C. & Walpuski, M. (2018). Wahl- und Abwahlprofile im Fach Chemie: Ergebnisse einer Clusteranalyse zur Charakterisierung von Lernenden am Ende der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 24(1), 251-263. DOI: 10.1007/s40573-018-0087-6

Hülsmann, C. (2015). Kurswahlmotive im Fach Chemie. Eine Studie zum Wahlverhalten und Erfolg von Schülerinnen und Schülern in der gymnasialen Oberstufe. Berlin: Logos.

Room SE 104
Schützenbahn 70
45127 Essen

Phone: +49 201 183-6834
Fax: +49 201 183-3149

carolin.eitemueller@uni-due.de

Memberships