Dr. Carolin Eitemüller
Curriculum Vitae
- since 2016
Post-Doc, Department of Chemistry Education, Duisburg-Essen University
- 2015 – 2016
Trainee teacher for German Gesamtschulen and Gymnasien, Kooperative Gesamtschule Schinkel, School Teachers Training College Osnabrück
- 2015
Doctor’s degree in natural science (Dr. rer. nat.), University of Duisburg-Essen
- 2012 – 2015
Research assistant in the research group of Prof. Dr. Maik Walpuski, Department of Chemistry Education, Duisburg- Essen University
- 2006 – 2011
Studies for Teaching in Secondary Schools (subjects: Chemistry, Biology), Osnabrück University
- 2006
Matriculation exams, Gymnasium Oesede
Awards and Grants
- 2019 Diversity-prize in the category engagement of the University of Duisburg-Essen
- 2016
Award for outstanding academic performance for thesis in the Faculty of Chemistry of the University of Duisburg-Essen
- 2014
Poster Award of the International Conference on Chemistry Education (ICCE)
Research Projects
- E-Assessment and feedback for the improvement of self-study phases in chemistry studies (EASE)
funded by Stiftung Innovationen in der Hochschullehre
Co-applicant: Prof. Dr. Maik Walpuski
Funding period: 09/2022 – 09/2024
- Electronic laboratory journals - promoting subject-specific and digital competencies in documenting and recording experiments (ElLa)
funded by the University of Duisburg-Essen as spart of the funding line Lehr-Lern-Innovationen
Co-applicants: Dr. Vanessa Fischer, Prof. Dr. Stefan Rumann
Funding period: 02/2022 – 01/2023
- Feedback aided self-learning tasks to promote the competence area of acquirement of knowledge
funded by Joachim Herz Stiftung
Co-applicant: Prof. Dr. Mathias Ropohl
Funding period: 03/2022 – 03/2024
- Interactive online learning material for teaching chemistry at secondary level II (IOniC)
funded by Müller-Reitz-Stiftung
Co-applicant: Prof. Dr. Mathias Ropohl
Funding period: 01/2022 – 11/2023
- Adaptive e-learning course for the introductory phase of chemistry studies
funded by Fonds der Chemischen Industrie (FCI)
Co-applicant: Prof. Dr. Maik Walpuski
Funding period: 11/2020 – 10/2023
- Investigating the differential influence of adaptive feedback on the academic success of first-year students in general chemistry
funded by the German Research Foundation
Co-applicants: Prof. Dr. Elke Sumfleth, Prof. Dr. Maik Walpuski, Prof. Dr. Malte Behrens
Funding period: 01/2018 – 12/2021
Selected Publications
Trauten, F., Eitemüller, C., & Walpuski, M. (accepted). Lernaufgaben mit automatisiertem Feedback in einem digitalen Hochschultutorium zur Vorlesung der Allgemeinen Chemie als Angebot zur Binnendifferenzierung. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung.
Eitemüller, C., Trauten, F., Striewe, M., & Walpuski, M. (2023). Digitalization of Multistep Chemistry Exercises with Automated Formative Feedback. Journal of Science Education and Technology, 32, 453-467. DOI: 10.1007/s10956-023-10043-2
Kaulhausen, S., Eitemüller, C., & Walpuski, M. (2022). Strukturelle Ursachen von Prüfungsmisserfolg in Chemie an der Universität. In S. Habig und H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Virtuelle Jahrestagung 2021 (S. 716-719). Universität Duisburg-Essen.
Steinbach, M., Eitemüller, C., & Walpuski, M. (2022). Kompetenzmodellierung in der organischen Chemie. In S. Habig und H. van Vorst (Hrsg.), Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Virtuelle Jahrestagung 2021 (S. 564-567). Universität Duisburg-Essen
Striewe, M., Trauten, F., & Eitemüller, C. (2020). Aufgaben mit automatischem Feedback zu chemischen Atom-Orbitalschemata. In R. Zender, D. Ifenthaler, T. Leonhardt & C. Schumacher (Hrsg.), DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologie der Gesellschaft für Informatik e.V. Bonn (S. 109-119). Gesellschaft für Informatik e.V.
Eitemüller, C. & Habig, S. (2020). Enhancing the transition? – effects of a tertiary bridging course in chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 21, 561-569. DOI: 10.1039/c9rp00207c
Eitemüller, C. & Walpuski, M. (2018). Wahl- und Abwahlprofile im Fach Chemie: Ergebnisse einer Clusteranalyse zur Charakterisierung von Lernenden am Ende der Sekundarstufe I. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 24(1), 251-263. DOI: 10.1007/s40573-018-0087-6
Hülsmann, C. (2015). Kurswahlmotive im Fach Chemie. Eine Studie zum Wahlverhalten und Erfolg von Schülerinnen und Schülern in der gymnasialen Oberstufe. Berlin: Logos.