Personensuche

Personensuche

Bitte geben Sie den Namen der gesuchten Person ein.

Es wurde 1 Person gefunden.

WiWi / ICB
Anschrift
Schützenbahn 70
45127 Essen
Raum
SA 222
Sprechzeiten
Mittwochs 13-14 n.V. (bitte vorherige Anmeldung)

Funktionen

  • Stellv. Direktor/in, ICB (Institut für Informatik & Wirtschaftsinformatik) - Leitung und Fachgebiete
  • Universitätsprofessor/in, Didaktik der Informatik
  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss Angewandte Informatik - System Engineering
  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss Wirtschaftsinformatik
  • Vorsitz, Studien- und Prüfungsausschuss für das Lehramt Informatik

Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.

    Artikel in Zeitschriften

  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Tobinski, David; Diethelm, Ira
    Student strategies for categorizing IT-related terms
    In: Education and Information Technologies Jg. 24 (2019) Nr. 3, S. 2095 - 2125
    ISSN: 1573-7608; 1360-2357
  • Brinda, Torsten
    Computing Education
    In: it - Information Technology Jg. 60 (2018) Nr. 2, S. 55 - 57
    ISSN: 1611-2776; 2196-7032
  • Kalaš, Ivan; Webb, Mary E.; Malyn-Smith, Joyce; Cox, Margaret; Katz, Yaacov J.; Sysło, Maciej M.; Angeli, Charoula; Brinda, Torsten; Fluck, Andrew; Micheuz, Peter; Davis, Niki; Bell, Tim; Brodnik, Andrej
    Tensions in specifying computing curricula for K-12 : Towards a principled approach for objectives
    In: it - Information Technology Jg. 60 (2018) Nr. 2, S. 59 - 68
    ISSN: 1611-2776; 2196-7032
  • Brinda, Torsten
    Medienbildung und/oder informatische Bildung?
    In: Die Deutsche Schule: DDS Jg. 109 (2017) Nr. 2, S. 175 - 186
    ISSN: 0012-0731
  • Knobelsdorf, Maria; Magenheim, Johannes; Brinda, Torsten; Engbring, Dieter; Humbert, Ludger; Pasternak, Arno; Thomas, Marco
    Computer Science Education in North-Rhine Westphalia, Germany : A Case Study
    In: ACM Transactions on Computing Education Jg. 15 (2015) Nr. 2, S. 9
  • Brinda, Torsten; Mägdefrau, J.
    Zur Gestaltung der informatischen Bildung an Realschulen : Eine kriterienorientierte Betrachtung
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 28 (2008) Nr. 150, S. 10 - 16
    ISSN: 0720-8642
  • Brinda, Torsten
    Discovery learning of object-oriented modelling with exploration modules in secondary Informatics education
    In: Education and Information Technologies Jg. 11 (2006) Nr. 2, S. 105 - 119
    ISSN: 1573-7608
  • Breier, N.; Brinda, Torsten; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Puhlmann, Herman
    Neuer Wein in alten Schäuchen? : Entwicklung von Bildungsstandards Informatik
    In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien (2006) Nr. 63, S. 14 - 15
    ISSN: 0176-3717; 0941-519X
  • Brinda, Torsten
    Ein didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikuntrerricht der Sekundarstufe II
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 24 (2004) Nr. 128-29, S. 103 - 107
    ISSN: 0720-8642
  • Brinda, Torsten
    Integration of New Exercise Classes into the Informatics Education in the Field of Object-Oriented Modelling
    In: Education and Information Technologies Jg. 9 (2004) Nr. 2, S. 117 - 130
    ISSN: 1573-7608
  • Brinda, Torsten
    Entwicklung von Komponenten eines Lehr-Lern-Konzepts zum objektorientierten Modellieren
    In: Informatica Didactica (2002) Nr. 5,
    ISSN: 1615-1771
  • Brinda, Torsten
    Objektorientiertes Modellieren - Sammlung und Strukturierung von Übungsaufgaben im Informatikunterricht
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 20 (2000) Nr. 5, S. 39 - 49
    ISSN: 0720-8642
  • Brinda, Torsten
    Was braucht man für ein Schul-Intranet?
    In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien Jg. 10 (2000) Nr. 39, S. 14 - 16
    ISSN: 0176-3717; 0941-519X
  • Brinda, Torsten
    Administration von Schulnetzen im internationalen Vergleich
    In: Log in: informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 19 (1999) Nr. 3/4, S. 101 - 103
    ISSN: 0720-8642
  • Aufsätze

  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Gemulla, Rainer; Romeike, Ralf; Schöning, Johannes; Schulte, Carsten
    Dagstuhl-Erklärung: Bildung in der digitalen vernetzten Welt
    (2016)
  • Brinda, Torsten
    Stellungnahme zum KMK-Strategiepapier „Bildung in der digitalen Welt“
    (2016)
  • Vorworte / Nachworte

  • Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese
    Preface
    In: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India; / Brinda, Torsten; Passey, DonKeane, Therese (Hrsg.) Jg. 595 IFIP (2020) S. v - vi
    ISBN: 978-3-030-59846-4; 978-3-030-59847-1; 978-3-030-59848-8; 978-3-030-59849-5
  • Beiträge in Sammelwerken und Tagungsbänden

  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Analysis of Programming Assessments : Building an Open Repository for Measuring Competencies
    In: 20th Koli Calling Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2020; Virtual, Online; Finland; 19 - 22 November 2020; 2020, S. 31
    ISBN: 9781450389211
  • Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Cyra, Katharina; Gryl, Inga; Tobinski, David
    Ein integratives Modell digitalisierungsbezogener Kompetenzen für die Lehramtsausbildung
    In: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian; (Hrsg.) 2020, S. 43 - 76
  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Informatiksysteme aus fachdidaktischer Sicht
    In: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung Beißwenger, Michael; Bulizek, BjörnGryl, IngaSchacht, Florian (Hrsg.) 2020, S. 291 - 301
    ISBN: 978-3-95605-082-4
  • Keil, Laura; Batur-Yabalioglu, Fatma; Kramer (ausgeschieden), Matthias; Brinda, Torsten
    Stereotypes of Secondary School Students Towards People in Computer Science
    In: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India; / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.) 2020, S. 46 - 55
    ISBN: 978-3-030-59846-4; 978-3-030-59847-1; 978-3-030-59848-8; 978-3-030-59849-5
  • Napierala, Stephan; Brinda, Torsten
    Student’s Rating of Contexts for Teaching Data Literacy at School regarding the Context Characteristics relation to everyday life and uniqueness
    In: 20th Koli Calling Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2020; Virtual, Online; Finland; 19 - 22 November 2020; 2020, S. 8
    ISBN: 9781450389211
  • Barkmin, Mike; Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Gryl, Inga; Tobinski, David
    Vermittlung digitalisierungsbezogener Kompetenzen an Lehramtsstudierende : Werkstattbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe
    In: Bildung, Schule und Digitalisierung Kaspar, Kai; Becker‐Mrotzek, Michael; Hofhues, Sandra; König, Johannes; Schmeinck, Daniela; (Hrsg.) 2020, S. 139 - 144
    ISBN: 978-3-8309-4246-7; 978-3-8309-9246-2
  • Voorgang, Benjamin; Brinda, Torsten
    What Competencies Do Student Teachers Have? : Developing a Test Instrument to Assess Algorithm-Related Competencies
    In: 20th Koli Calling Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2020; Virtual, Online; Finland; 19 - 22 November 2020; 2020, S. 41
    ISBN: 9781450389211
  • Kramer (ausgeschieden), Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Identifying Predictors for Code Highlighting Skills : A Regressional Analysis of Knowledge, Syntax Abilities and Highlighting Skills
    In: Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education Aberdeen, Scotland Uk, July 15 - 17, 2019; 2019, S. 367 - 373
    ISBN: 9781450363013; 978-1-4503-6895-7 ISSN: 1942-647X
  • Kelter, Riko; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Teachers’ Perspectives on Learning and Programming Environments for Secondary Education
    In: Empowering Learners for Life in the Digital Age / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2018, Linz, Austria, June 24–28; Passey, Don; Bottino, RosaLewin, CathySanchez, Eric 2019, S. 47 - 55
    ISBN: 978-3-030-23512-3; 978-3-030-23513-0
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten; Tobinski, David
    Automatic assessment of source code highlighting tasks investigation of different means of measurement
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018; 2018, S. a8
    ISBN: 9781450365352
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Evaluating responses in source code highlighting tasks preliminary considerations for automatic assessment
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018; 2018, S. 18
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Exploring and evaluating computing systems for use in learning scenarios by creating an E-portfolio course design and first experiences
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018; 2018, S. 34
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Beeck, Yannick
    Middle school learners' conceptions of social networks - Results of an interview study
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018; 2018, S. a3
    ISBN: 9781450365352
  • Kelter, Riko; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Statistical frequency-analysis of misconceptions in object-oriented-programming - Regularized PCR models for frequency analysis across OOP concepts and related factors
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018; 2018, S. a6
    ISBN: 9781450365352
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Behler, Gero Alexander
    What do secondary school students associate with the digital world?
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018; 2018, S. 6
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Tobinski, David; Diethelm, Ira
    What do the terms computer, internet, robot, and CD have in common? : An empirical study on term categorization with students
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018; 2018, S. 14
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Brinda, Torsten; Terjung, Thorsten
    A Database is Like a Dresser With Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational Databases
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017; / Barendsen, Erik (Hrsg.) 2017, S. 39 - 48
    ISBN: 9781450354288
  • Rücker, M.; Pancratz, N.; Gold-Veerkamp, C.; Pinkwart, N.; Brinda, Torsten
    Alltagsvorstellungen in der Informatik: Erhebungsmethodik und Implikationen für den Unterricht
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg; / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2017, S. 393 - 401
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Barkmin, Mike; Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Code structure difficulty in OOP – an exploration study regarding basic cognitive processes
    In: Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '17, Koli, Finland, November 16 - 19, 2017; / Montero, Calkin Suero; (Hrsg.) 2017, S. 185 - 186
    ISBN: 9781450353014
  • Brinda, Torsten; Terjung, T.
    Database is Like a Dresser with Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational Databases
    In: Proceedings of the 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WIPSCE 2017), Nijmegen, The Netherlands, 8-10 November 2017 / Barendsen, B.; Hubwieser, Peter (Hrsg.) 2017
  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira
    Education in the Digital Networked World
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017; 2017, S. 653 - 657
    ISBN: 9783319743097 ISSN: 1868-4238
  • Kramer, Matthias; Samimi, V.; Brinda, Torsten
    Entwicklung eines Online-Tools zur Bestimmung objektorientierter Programmierkompetenzen
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg; / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2017, S. 425 - 426
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Webb, M.; Fluck, A.; Syslo, M.; Micheuz, P.; Malyn-Smith, J.; Chtouki, Y.; Cox, M.; Angeli, C.; Brinda, Torsten; Kalas, I.; Overland, E.
    From Curriculum Visions To Computer Science and Computational Thinking in the Curriculum in Practice
    In: World Conference for Computers in Education: Conference book of abstracts / WCCE 2017, Dublin/Ireland, July 2-6, 2017; / Processing, International Federation for Information; (Hrsg.) 2017
  • Diethelm, Ira; Brinda, Torsten; Schneider, Nina
    How Pupils Classify Digital Artifacts
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017; 2017, S. 99 - 100
    ISBN: 9781450354288
  • Brinda, Torsten
    How to Implement Computing Education for All - Discussion of Alternative Organisational Models
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 2017, S. 648 - 652
    ISBN: 9783319743097 ISSN: 1868-4238
  • Brinda, Torsten; Tobinski, David; Schwinem, Stefan
    Measuring Learners' Interest in Computing (Education) : Development of an Instrument and First Results
    In: Tomorrow's Learning: Involving Everyone: Learning with and about Technologies and Computing / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017; 2017, S. 484 - 493
    ISBN: 978-3-319-74309-7; 978-3-319-74310-3
  • Brinda, Torsten; Tobinski, David; Schwinem, S.
    Schülerinteresse an Informatik und Informatikunterricht
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg; / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2017, S. 321 - 324
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Brinda, Torsten; Braun, F.
    Schülervorstellungen im Zusammenhang mit Smartphones
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2017, S. 119 - 122
  • Brinda, Torsten; Terjung, T.
    Schülervorstellungen von relationalen Datenbanken : Eine empirische Untersuchung
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2017, S. 411 - 412
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Understanding the Differences Between Novice and Expert Programmers in Memorizing Source Code
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017; 2017, S. 630 - 639
    ISBN: 9783319743097 ISSN: 1868-4238
  • Barkmin, Mike; Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Unterschiede beim Memorieren von Quelltexten zwischen NovizInnen und ExpertInnen der objektorientierten Programmierung
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg; / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2017, S. 407 - 408
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Brinda, Torsten; Braun, Friederike
    Which computing-related conceptions do learners have about the design and operation of smartphones? : Results of an interview study
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017; / Barendsen, Erik (Hrsg.) 2017, S. 73 - 81
    ISBN: 978-1-4503-5428-8
  • Kramer, Matthias; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten
    A competency structure model of object-oriented programming
    In: 2016 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering: LaTiCE 2016 ; Mumbai, India, 31 March-3 April 2016 ; proceedings / International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering ; LaTiCE; 2016, S. 1 - 8
    ISBN: 978-1-5090-2505-3; 978-1-5090-2504-6
  • Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Modelling competency in the field of OOP : from investigating computer science curricula to developing test items
    In: Stakeholders and information technology in education: IFIP TC 3 International Conference ; SaITE 2016 ; revised selected papers / SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference, Guimarães, Portugal, July 5-8, 2016 / Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijärvi, IlkkaLewin, CathyPassey, Don (Hrsg.) 2016, S. 37 - 46
    ISBN: 978-3-319-54687-2; 978-3-319-54686-5
  • Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    On the way to a test instrument for object-oriented programming competencies
    In: Koli Calling 2016: proceedings of the 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling ; International Conference on Computing Education Research ; Koli, Finland, November 24 - 27, 2016; / Sheard, Judy; Suero Montero, Calkin (Hrsg.) 2016, S. 145 - 149
    ISBN: 978-1-4503-4770-9
  • Hubwieser, Peter; Giannakos, Michail N.; Berges, Marc; Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Magenheim, Johannes; Pal, Yogendra; Jackova, Jana; Jasute, Egle
    A global snapshot of computer science education in K-12 schools
    In: Proceedings of the 2015 ITiCSE on Working Group Reports / Conference ITICSE '15 Innovation and Technology in Computer Science Education Conference 2015, July 04 - 08, 2015, Vilnius, Lithuania; 2015, S. 65 - 83
    ISBN: 978-1-4503-4146-2
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Hubwieser, Peter; Ruf, Alexander
    Towards a Competency Model for Object-Oriented Programming
    In: ITiCSE '15: proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, July 4-8, 2015, Vilnius, Lithuania; / Dagiene, Valentina; Schulte, Carsten; Jevsikova, Tatjana (Hrsg.) 2015, S. 345
    ISBN: 978-1-4503-3880-6; 978-1-4503-3440-2
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    What do I have to know and to do? : Development of a Theory-based, Normative Competence Description for the Profession of Computer Specialists
    In: Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, London, United Kingdom: November 09 - 11, 2015 / Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '15) ; 10 (London) : 2015.11.09-11; 2015
    ISBN: 978-1-4503-3753-3
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Arguments for contextual teaching with learning fields in vocational IT schools : results of an interview study among IT and CS training companies
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE 2013: The 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 11.-13.11.2013 Aarhus, Denmark; / Caspersen, MichaelKnobelsdorf, MariaRomeike, Ralf (Hrsg.) 2013, S. 122 - 131
    ISBN: 978-1-4503-2455-7
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Contextual Teaching with Learning Fields in Vocational IT Education – How to Find Practical Contexts
    In: Proceedings of the 10th IFIP World Conference on Computers in Education / 10th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2013); 2013
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Learning Fields in Vocational IT Education – How Teachers Interpret the Concept
    In: Informatics in Schools. Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages: Proceedings / 6th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2013, Oldenburg, Germany, February 26–March 2, 2013; / Diethelm, Ira (Hrsg.) 2013, S. 147 - 158
    ISBN: 978-3-642-36617-8; 978-3-642-36616-1
  • Opel, S.; Höpfl, A.; Brinda, Torsten
    Practical implementation of learning fields in vocational IT/CS education : a guideline on designing learning situations
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Aarhus, Denmark, November 11 - 13, 2013 / Caspersen, M.; Romeike, R.; Knobelsdorf, M. (Hrsg.) 2013, S. 132 - 135
    ISBN: 978-1-4503-2455-7
  • Ufert, Anja; Grillenberger, Andreas; Brinda, Torsten
    eledSQL - Entwicklung und Erprobung einer webbasierten Lernumgebung für Datenbanken und SQL
    In: DeLFI 2013 :: die 11. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) ; 8. - 11. 9. 2013 in Bremen Breiter, Andreas; Rensing, Christoph; (Hrsg.) 2013, S. 167 - 178
    ISBN: 978-3-88579-612-1 ISSN: 1617-5468
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Learning Fields in Vocational IT Education – Why Teachers Refrain From Taking an Opportunity
    In: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education; / Knobelsdorf, Maria (Hrsg.) 2012, S. 155 - 156
    ISBN: 978-1-4503-1787-0
  • Götz, C.; Brinda, Torsten
    Sind soziale Netzwerke geeignet, um darin für Informatikstudiengänge zu werben?
    In: Praxisband zur GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" / GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012"; 2012
  • Grillenberger, Andreas; Brinda, Torsten
    eledSQL – A New Web-Based Learning Environment for Teaching Databases and SQL at Secondary School Level
    In: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education; / Knobeldorf, Maria (Hrsg.) 2012, S. 101 - 104
    ISBN: 978-1-4503-1787-0
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Automated Online Identification of Learner Problem Solving Strategies - A Validation Study
    In: Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives / 5th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP 2011) / Bezáková, D.; Kalavs, I. (Hrsg.) 2011
    ISBN: 978-80-89186-90-7
  • Hubwieser, Peter; Armoni, M.; Brinda, Torsten; Knobelsdorf, Maria
    Computer science/informatics in secondary education
    In: Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports / 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education; / Adams, Liz; (Hrsg.) 2011, S. 19 - 38
    ISBN: 978-1-4503-1122-9
  • Brinda, Torsten
    Didactic Redesign of a University Course on Algorithms and Data Structures
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / ICT and Informatics in a Globalized World of Education, 16 - 19 August 2011 2011
  • Hansky, S.; Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Typical Errors of Learners in Informatics Tasks of the International Bebras Contest
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education"; 2011
  • Kirschner, Stefanie; Wiesner, Bernhard; Brinda, Torsten
    Von Scratch zu Java - ein Konzept für den Einstieg in die objektorientierte Programmierung
    In: Informatik mir Kopf, Herz und Hand: Praxisbeiträge zur INFOS 2011 / 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 12. bis 16. September 2011 in Münster; / Weigend, Michael; (Hrsg.) 2011, S. 71 - 80
    ISBN: 978-3-86877-009-4
  • Brinda, Torsten; Hubwieser, Peter
    A lecture about teaching informatics in secondary education : lecture design and first experiences
    In: Proceedings of the fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education (ITICSE 2010) / The fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education; 2010, S. 320
    ISBN: 978-1-60558-729-5
  • Hubwieser, Peter; Mühling, A.; Brinda, Torsten
    Erste Ergebnisse einer Lehrerbefragung zum bayerischen Schulfach Informatik
    In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik"; / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2010, S. 45 - 56
    ISBN: 978-3-88579-262-8
  • Mühling, Andreas; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten
    Exploring teachers' attitudes towards object oriented modelling and programming in secondary schools
    In: Proceedings of the Sixth international workshop on Computing education research / International Computing Education Research Workshop, Aarhus, Denmark; / Caspersen, Michael; (Hrsg.) 2010, S. 59 - 68
    ISBN: 978-145-030-257-9
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    How do Robots Foster the Learning of Basic Concepts in Informatics?
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France , July 06 - 09, 2009 / Brézillon, Patrick; (Hrsg.) 2010, S. 403
    ISBN: 978-1-60558-729-5
  • Diethelm, Ira; Hellmig, L.; Breier, N.; Brinda, Torsten
    Lehrerbildung Informatik - Was ist zu tun?
    In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik"; / Diethelm, Ira; (Hrsg.) 2010, S. 57 - 68
    ISBN: 978-3-88579-262-8
  • Kiesmüller, Ulrich; Sossalla, S.; Brinda, Torsten
    Online Identification of Learner Problem Solving Strategies Using Pattern Recognition Methods
    In: Proceedings of the 2010 ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education : June 26 - 30, 2010, Bilkent, Ankara, Turkey; / Association for Computing Machinery Special Interest Group on Computer Science Education Corporation; (Hrsg.) 2010, S. 274 - 278
    ISBN: 978-1-60558-820-9
  • Brinda, Torsten; Hubwieser, Peter
    Teaching didactics of informatics to secondary school informatics student teachers
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education / IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education, Amiens, France, June 28-30, 2010 / Benzie, D.; Lai, K.Reffay, C. (Hrsg.) 2010, S. 4 - 5
    ISBN: 978-2-9537285-1-4
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Automatically identifying learners' problem solving strategies in-process solving algorithmic problems
    In: Proceedings of the 2009 ACM SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick; (Hrsg.) 2009, S. 354
    ISBN: 978-1-60558-537-6
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Schulte, Carsten
    Bridging ICT and CS : educational standards for computer science in lower secondary education
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris; / Brézillon, Patrick; (Hrsg.) 2009, S. 288 - 292
    ISBN: 978-1-60558-537-6
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    The Attributes of Task Difficulty in Informatics in Secondary Education : First Results of an Empirical Study
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France, July 06 - 09, 2009; 2009, S. 357
    ISBN: 978-1-60558-381-5
  • Brinda, Torsten; van de Water, D.
    Wie gewinnt man Schülerinnen und Schüler für ein Informatikstudium? : Maßnahmen deutscher Hochschulen
    In: Zukunft braucht Herkunft - 25 Jahre "INFOS - Informatik und Schule" / INFOS 2009, 13. GI-Fachtagung "Informatik und Schule", 21. bis 24. September 2009 an der Freien Universität Berlin / Koerber, Bernhard; (Hrsg.) 2009, S. 157 - 168
    ISBN: 978-3-88579-250-5
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Characteristics and Dimensions of a Competence Model of Theoretical Computer Science in Secondary Education
    In: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain, June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June; (Hrsg.) 2008, S. 367
    ISBN: 978-1-60558-078-4
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Diagnosing problem solving strategies of programming novices in secondary education automatically?
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008; 2008
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    From exercise characteristics to competence dimensions - exemplified by theoretical computer science in secondary education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008; 2008
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    How Do 7th Graders Solve Algorithmic Problems? : A Tool-Based Analysis
    In: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain — June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June; (Hrsg.) 2008, S. 353
    ISBN: 978-1-60558-078-4
  • Schreier, S.; Brinda, Torsten
    Re-engineering a learning environment for-object-oriented modelling in secondary informatics education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008; 2008
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    Using Robots as Teaching Aids in Early Secondary Informatics Education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation; 2008
  • Brinda, Torsten
    Wechselwirkungen zwischen mathematischer und informatischer Bildung
    In: Informatische Ideen im Mathematikunterricht / 23. Arbeitstagung des Arbeitskreises "Mathematikunterricht und Informatik" in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik e.V. vom 23. bis 25. September 2005 in Dillingen an der Donau / Kortenkamp, U.Weigand, H.Weth, T. (Hrsg.) 2008, S. 37 - 42
    ISBN: 978-3-88120-471-2
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Auf dem Weg zu Bildungsstandards für Konzepte der Theoretischen Informatik in der Sekundarstufe
    In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid; (Hrsg.) 2007, S. 283 - 294
  • Brinda, Torsten
    Development of the exercise culture in informatics
    In: Proceedings of the Working Joint IFIP Conference Informatics, Mathematics and ICT: a golden triangle / Working Joint IFIP Conference, College of Computer and Information Science, Northeastern University Boston, Massachusetts, USA 27th - 29th June 2007 2007
    ISBN: 978-0-615-14623-2
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    Erfahrungen bei der Vermittlung algorithmischer Grundstrukturen im Informatikunterricht der Realschule mit einem Robotersystem
    In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid; (Hrsg.) 2007, S. 113 - 124
    ISBN: 978-3-88579-206-2; 3-88579-206-0
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Werkzeuggestützte Untersuchung der Vorgehensweisen von Lernenden beim Lösen algorithmischer Probleme
    In: Die 5. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2007 / 5. e-Learning Fachtagung Informatik, 17. - 20. September an der Universität Siegen / Eibl, C.; Magenheim, JohannesSchubert, SigridWessner, M. (Hrsg.) 2007, S. 295 - 296
    ISBN: 978-3-88579-205-5; 3-88579-205-2
  • Schulte, Carsten; Brinda, Torsten
    Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen Modellierens
    In: Unterrichtskonzepte für informatische Bildung / 11. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 28. - 30. September 2005 an der TU Dresden / Friedrich, Steffen; (Hrsg.) 2005, S. 137 - 148
    ISBN: 978-3-88579-389-2; 3-88579-389-X
  • Brinda, Torsten
    Teaching object-oriented modelling in secondary Informatics education
    In: WCCE 2005 / 8th IFIP World Conference on Computers in Education, 4-7 July 2005, University of Stellenbosch, Cape Town, South Africa 2005
  • Brinda, Torsten; Hoffmann, A.
    Entwicklung von Software zur Exploration im Bildungskontext
    In: DeLFI 2004: Tagungsband der 2. e-Learning Fachtagung Informatik / 2. e-Learning Fachtagung Informatik ; 6. - 8. September 2004, Paderborn, Germany / Engels, G.; Seehusen, S. (Hrsg.) 2004, S. 343 - 354
    ISBN: 3-88579-381-4
  • Brinda, Torsten
    Preparing educational standards in the field of object-oriented modelling
    In: Informatics and student assessment: Concepts of empirical research and standardization of measurement in the area of didactics of informatics / GI-Dagstuhl-Seminar, September 19 - 24, 2004, Schloß Dagstuhl, Germany 2004 / Magenheim, J.Schubert, Sigrid (Hrsg.) 2004, S. 11 - 22
    ISBN: 3885794357
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Exploration of object-oriented models in informatics education
    In: Informatics and the Digital Society: Social, Ethical and Cognitive Issues van Weert, T.; Munroe, R. (Hrsg.) 2003, S. 109 - 118
    ISBN: 978-0-387-35663-1
  • Brinda, Torsten
    Student experiments in object-oriented modelling
    In: Informatics curricula and teaching methods / IFIP TC3/WG3.2 Conference on Informatics Curricula, Teaching Methods and Best Practice (ICTEM 2002) July 10–12, 2002, Florianópolis, SC, Brazil / Cassel, L.Reis, R. A. (Hrsg.) 2003, S. 13 - 20
    ISBN: 978-0-387-35619-8
  • Koffmann, E.; Brinda, Torsten; Alvarez, J.; Kumar, A.; Lisboa, M. L. B.; Reinfels, J.; van Roy, P.; Wazlawick, R. S.
    Teaching Programming and Problem Solving : The Current State
    In: Informatics Curricula and Teaching Methods Cassel, L.; Reis, R. A.; (Hrsg.) 2003, S. 125 - 130
    ISBN: 978-0-387-35619-8
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Didactic System for object-oriented Modelling
    In: Networking the Learner: Computers in Education Watson, D.; Andersen, J. (Hrsg.) 2002, S. 473 - 482
    ISBN: 978-0-387-35596-2
  • Brinda, Torsten; Ortmann, T.
    Fallstudien zur unterrichtlichen Einbettung spezieller Aufgabenklassen
    In: Forschungsbeiträge zur Didaktik der Informatik - Theorie, Praxis, Evaluation / 1. Workshops der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" (DDI '02) ; Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung ; 10. - 11. Okt. 2002 in Witten-Bommerholz / Schubert, Sigrid; Magenheim, JohannesHubwieser, PeterBrinda, Torsten (Hrsg.) 2002, S. 13 - 22
    ISBN: 3-88579-351-2
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Learning aids and learners' activities in the field of object-oriented modelling
    In: TelE-Learning: The Challenge for the Third Millennium Passey, D.; Kendall, M. (Hrsg.) 2002, S. 37 - 44
    ISBN: 978-0-387-35615-0
  • Brinda, Torsten
    Einfluss fachwissenschaftlicher Erkenntnisse zum objektorientierten Modellieren auf die Gestaltung von Konzepten der Didaktik der Informatik
    In: Informatikunterricht und Medienbildung / 9. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2001, 17. - 20. September 2001 in Paderborn / Keil-Slawik, ReinhardMagenheim, Johannes (Hrsg.) 2001, S. 75 - 86
    ISBN: 978-3-88579-334-2; 3-88579-334-2
  • Brinda, Torsten
    Didaktische Systeme für objektorientiertes Modellieren (OOM) im Informatikunterricht
    In: Informatiktage 2000 / Fachwissenschaftlicher Informatik-Kongreß, 27. und 28. Oktober 2000 im Neuen Kloster Bad Schussenried / Gesellschaft für Informatik (Hrsg.) 2000, S. 282 - 285
    ISBN: 978-3-920560-16-8; 3-920560-16-7
  • Bücher/Sammelwerke/Tagungsbände

  • Keane, Therese;
    Brinda, Torsten; Passey, Don; (Hrsg.)
    Empowering Teaching for Digital Equity and Agency : IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings
    IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India,
    Cham (2020) X, 145 Seiten, zahlr. Ill. X, 145 Seiten, zahlr. Ill.
    (IFIP Advances in Information and Communication Technology, 1868-4238 ; 595)
    ISBN: 978-3-030-59846-4; 978-3-030-59847-1; 978-3-030-59848-8; 978-3-030-59849-5
  • Röhner, G.; Brinda, Torsten; Denke, V.; Hellmig, L.; Heußer, T.; Pasternak, A.; Schwill, A.; Seiffert, M.
    Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe II : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V.
    Berlin (2016) VI, 80 Seiten VI, 80 Seiten
  • Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijarvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don (Hrsg.)
    Stakeholders and information technology in education : IFIP TC 3 International Conference
    SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference,
    Cham (2016) X, 181 Seiten X, 181 Seiten
    (IFIP Advances in Information and Communication Technology ; 493)
    ISBN: 978-3-319-54686-5
  • Brinda, Torsten; Reynolds, Nick; Romeike, Ralf; Schwill, Andreas (Hrsg.)
    KEYCIT 2014 : Key Competencies in Informatics and ICT ; University of Potsdam, Germany, July 1st–4th 2014
    Key Competencies in Informatics and ICT ; KEYCIT,
    Potsdam (2015) 438 S. 438 S.
    (Commentarii informaticae didacticae ; 7)
    ISBN: 978-3-86956-292-6
  • Brinda, Torsten; Reynolds, N.; Romeike, R. Schwill A.;
    Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014) : Proceedings of the IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)
    IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)" in Potsdam/Germany, July 1-4, 2014,
    Potsdam (2015)
    ISSN: 2191-1940
  • Brinda, Torsten; Fothe, Michael; Hubwieser, Peter; Schlüter, Kirsten; (Hrsg.)
    Didaktik der Informatik : aktuelle Forschungsergebnisse
    5. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 24. - 25.09.2008, Erlangen,
    Bonn (2008) 157 Seiten 157 Seiten
    (GI-Edition : Proceedings ; 135)
    ISBN: 978-3-88579-229-1
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Röhner, G.; Schulte, Carsten
    Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe I ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis "Bildungsstandards"
    Berlin (2008) 62 S. 62 S.
    (Log in ; 28,150/151, Beil.)
  • Brinda, Torsten
    Informatische Bildung an der Realschule : Themenheft der Zeitschrift LOG IN
    Berlin (2008)
    (Log in ; 28,150/151)
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Röhner, G.; Schulte, Carsten
    Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik ; Entwurfsfassung für Empfehlungen der Gesellschaft Informatik e. V
    Berlin (2007) 68 S. 68 S.
    (Log in ; Jg. 27, H. [3/4], Beil. = Nr. 146/147, Beil.)
  • Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten; (Hrsg.)
    Forschungsbeiträge zur "Didaktik der Informatik" - Theorie, Praxis, Evaluation
    1. GI-Workshop DDI'02 (Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung), 10.-11.10.2002, Witten-Bommerholz, Deutschland,
    Bonn (2002) 139 Seiten 139 Seiten
    (Lecture Notes in Informatics, LNI ; 22)
    ISBN: 3-88579-351-2
  • Schubert, Sigrid; Brinda, Torsten
    Intelligente Agenten : Themenheft der Zeitschrift LOG IN
    Berlin (2000)
    (Log in ; 20, 3/4)
  • Dissertation

  • Brinda, Torsten
    Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikunterricht der Sekundarstufe II
    Siegen (2004) 267 S. 267 S.
  • Forschungsberichte

  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren
    Universität Dortmund (2001) III, 58 S. : graph. Darst III, 58 S. : graph. Darst
    (Forschungsberichte des Fachbereichs Informatik der Universität Dortmund ; 752)
  • Poster / Posterbeiträge

  • Borukhovich-Weis, Swantje; Burovikhina M.A., Veronika; Beißwenger, Michael; Gryl, Inga; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Tobinski, David;
    Arbeitsgruppe „Digitalisierung in der Lehramtsausbildung“ (DidL)
    Netzwerktag: Digitalisierung in den Geisteswissenschaften: 25. November 2019, Universität Duisburg-Essen, Campus Essen,
    Duisburg, Essen (2020)
  • Vorträge

  • Borukhovich-Weis, Swantje; Gryl, Inga; Beißwenger, Michael; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Barkmin, Mike; Burovikhina, Veronika; Tobinski, David;
    Digitalisierung in der Lehrer:innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe an der Universität Duisburg-Essen
    49. dghd-Jahrestagung - Hochschullehre als Gemeinschaftsaufgabe: miteinander-kooperativ-integrativ, 10.-13. März, Berlin,
    Berlin (2020)