Personensuche

Personensuche

Bitte geben Sie den Namen der gesuchten Person ein.

Es wurde 1 Person gefunden.

WiWi / ICB
Anschrift
Schützenbahn 70
45127 Essen
Raum
SA 222
Sprechzeiten
Mittwochs 13-14 n.V. (bitte vorherige Anmeldung)

Funktionen

  • Stellv. Direktor/in, ICB (Institut für Informatik & Wirtschaftsinformatik) - Leitung und Fachgebiete
  • Universitätsprofessor/in, Didaktik der Informatik
  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss Angewandte Informatik - System Engineering
  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss Wirtschaftsinformatik
  • Vorsitz, Studien- und Prüfungsausschuss für das Lehramt Informatik

Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.

    Artikel in Zeitschriften

  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Tobinski, David; Diethelm, Ira
    Student strategies for categorizing IT-related terms
    In: Education and Information Technologies Jg. 24 (2019) Nr. 3, S. 2095 - 2125
    ISSN: 1573-7608; 1360-2357
  • Brinda, Torsten
    Computing Education
    In: it - Information Technology Jg. 60 (2018) Nr. 2, S. 55 - 57
    ISSN: 1611-2776; 2196-7032
  • Kalaš, Ivan; Webb, Mary E.; Malyn-Smith, Joyce; Cox, Margaret; Katz, Yaacov J.; Sysło, Maciej M.; Angeli, Charoula; Brinda, Torsten; Fluck, Andrew; Micheuz, Peter; Davis, Niki; Bell, Tim; Brodnik, Andrej
    Tensions in specifying computing curricula for K-12 : Towards a principled approach for objectives
    In: it - Information Technology Jg. 60 (2018) Nr. 2, S. 59 - 68
    ISSN: 1611-2776; 2196-7032
  • Brinda, Torsten
    Medienbildung und/oder informatische Bildung?
    In: Die Deutsche Schule: DDS Jg. 109 (2017) Nr. 2, S. 175 - 186
    ISSN: 0012-0731
  • Knobelsdorf, Maria; Magenheim, Johannes; Brinda, Torsten; Engbring, Dieter; Humbert, Ludger; Pasternak, Arno; Thomas, Marco
    Computer Science Education in North-Rhine Westphalia, Germany : A Case Study
    In: ACM Transactions on Computing Education Jg. 15 (2015) Nr. 2, S. 9
  • Brinda, Torsten; Mägdefrau, J.
    Zur Gestaltung der informatischen Bildung an Realschulen : Eine kriterienorientierte Betrachtung
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 28 (2008) Nr. 150, S. 10 - 16
    ISSN: 0720-8642
  • Brinda, Torsten
    Discovery learning of object-oriented modelling with exploration modules in secondary Informatics education
    In: Education and Information Technologies Jg. 11 (2006) Nr. 2, S. 105 - 119
    ISSN: 1573-7608
  • Breier, N.; Brinda, Torsten; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Puhlmann, Herman
    Neuer Wein in alten Schäuchen? : Entwicklung von Bildungsstandards Informatik
    In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien (2006) Nr. 63, S. 14 - 15
    ISSN: 0176-3717; 0941-519X
  • Brinda, Torsten
    Ein didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikuntrerricht der Sekundarstufe II
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 24 (2004) Nr. 128-29, S. 103 - 107
    ISSN: 0720-8642
  • Brinda, Torsten
    Integration of New Exercise Classes into the Informatics Education in the Field of Object-Oriented Modelling
    In: Education and Information Technologies Jg. 9 (2004) Nr. 2, S. 117 - 130
    ISSN: 1573-7608
  • Brinda, Torsten
    Entwicklung von Komponenten eines Lehr-Lern-Konzepts zum objektorientierten Modellieren
    In: Informatica Didactica (2002) Nr. 5,
    ISSN: 1615-1771
  • Brinda, Torsten
    Objektorientiertes Modellieren - Sammlung und Strukturierung von Übungsaufgaben im Informatikunterricht
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 20 (2000) Nr. 5, S. 39 - 49
    ISSN: 0720-8642
  • Brinda, Torsten
    Was braucht man für ein Schul-Intranet?
    In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien Jg. 10 (2000) Nr. 39, S. 14 - 16
    ISSN: 0176-3717; 0941-519X
  • Brinda, Torsten
    Administration von Schulnetzen im internationalen Vergleich
    In: Log in: informatische Bildung und Computer in der Schule Jg. 19 (1999) Nr. 3/4, S. 101 - 103
    ISSN: 0720-8642
  • Aufsätze

  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Gemulla, Rainer; Romeike, Ralf; Schöning, Johannes; Schulte, Carsten
    Dagstuhl-Erklärung: Bildung in der digitalen vernetzten Welt
    (2016)
  • Brinda, Torsten
    Stellungnahme zum KMK-Strategiepapier „Bildung in der digitalen Welt“
    (2016)
  • Beiträge in Sammelwerken und Tagungsbänden

  • Kramer (ausgeschieden), Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Identifying Predictors for Code Highlighting Skills : A Regressional Analysis of Knowledge, Syntax Abilities and Highlighting Skills
    In: Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education Aberdeen, Scotland Uk, July 15 - 17, 2019 / 2019, S. 367 - 373
    ISBN: 9781450363013; 978-1-4503-6895-7 ISSN: 1942-647X
  • Kelter, Riko; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Teachers’ Perspectives on Learning and Programming Environments for Secondary Education
    In: Empowering Learners for Life in the Digital Age / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2018, Linz, Austria, June 24–28; Passey, Don; Bottino, Rosa; Lewin, Cathy; Sanchez, Eric / 2019, S. 47 - 55
    ISBN: 978-3-030-23512-3; 978-3-030-23513-0
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten; Tobinski, David
    Automatic assessment of source code highlighting tasks investigation of different means of measurement
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018 / 2018, S. a8
    ISBN: 9781450365352
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Evaluating responses in source code highlighting tasks preliminary considerations for automatic assessment
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 / 2018, S. 18
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Exploring and evaluating computing systems for use in learning scenarios by creating an E-portfolio course design and first experiences
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 / 2018, S. 34
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Beeck, Yannick
    Middle school learners' conceptions of social networks - Results of an interview study
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018 / 2018, S. a3
    ISBN: 9781450365352
  • Kelter, Riko; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Statistical frequency-analysis of misconceptions in object-oriented-programming - Regularized PCR models for frequency analysis across OOP concepts and related factors
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling 2018; Koli; Finland; 22 - 25 November 2018 / 2018, S. a6
    ISBN: 9781450365352
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Behler, Gero Alexander
    What do secondary school students associate with the digital world?
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 / 2018, S. 6
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Tobinski, David; Diethelm, Ira
    What do the terms computer, internet, robot, and CD have in common? : An empirical study on term categorization with students
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018 / 2018, S. 14
    ISBN: 978-1-4503-6588-8
  • Brinda, Torsten; Terjung, Thorsten
    A Database is Like a Dresser With Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational Databases
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017; / Barendsen, Erik (Hrsg.), 2017, S. 39 - 48
    ISBN: 9781450354288
  • Rücker, M.; Pancratz, N.; Gold-Veerkamp, C.; Pinkwart, N.; Brinda, Torsten
    Alltagsvorstellungen in der Informatik: Erhebungsmethodik und Implikationen für den Unterricht
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.), 2017, S. 393 - 401
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Barkmin, Mike; Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Code structure difficulty in OOP – an exploration study regarding basic cognitive processes
    In: Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '17, Koli, Finland, November 16 - 19, 2017; / Montero, Calkin Suero (Hrsg.), 2017, S. 185 - 186
    ISBN: 9781450353014
  • Brinda, Torsten; Terjung, T.
    Database is Like a Dresser with Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational Databases
    In: Proceedings of the 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WIPSCE 2017), Nijmegen, The Netherlands, 8-10 November 2017 / Barendsen, B.; Hubwieser, Peter; (Hrsg.), 2017
  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira
    Education in the Digital Networked World
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 / 2017, S. 653 - 657
    ISBN: 9783319743097 ISSN: 1868-4238
  • Kramer, Matthias; Samimi, V.; Brinda, Torsten
    Entwicklung eines Online-Tools zur Bestimmung objektorientierter Programmierkompetenzen
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.), 2017, S. 425 - 426
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Webb, M.; Fluck, A.; Syslo, M.; Micheuz, P.; Malyn-Smith, J.; Chtouki, Y.; Cox, M.; Angeli, C.; Brinda, Torsten; Kalas, I.; Overland, E.
    From Curriculum Visions To Computer Science and Computational Thinking in the Curriculum in Practice
    In: World Conference for Computers in Education: Conference book of abstracts / WCCE 2017, Dublin/Ireland, July 2-6, 2017 / Processing, International Federation for Information; (Hrsg.), 2017
  • Diethelm, Ira; Brinda, Torsten; Schneider, Nina
    How Pupils Classify Digital Artifacts
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / 2017, S. 99 - 100
    ISBN: 9781450354288
  • Brinda, Torsten
    How to Implement Computing Education for All - Discussion of Alternative Organisational Models
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 / 2017, S. 648 - 652
    ISBN: 9783319743097 ISSN: 1868-4238
  • Brinda, Torsten; Tobinski, David; Schwinem, Stefan
    Measuring Learners' Interest in Computing (Education) : Development of an Instrument and First Results
    In: Tomorrow's Learning: Involving Everyone.: Learning with and about Technologies and Computing / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 / 2017, S. 484 - 493
    ISBN: 978-3-319-74309-7; 978-3-319-74310-3
  • Brinda, Torsten; Tobinski, David; Schwinem, S.
    Schülerinteresse an Informatik und Informatikunterricht
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.), 2017, S. 321 - 324
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Brinda, Torsten; Braun, F.
    Schülervorstellungen im Zusammenhang mit Smartphones
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.), 2017, S. 119 - 122
  • Brinda, Torsten; Terjung, T.
    Schülervorstellungen von relationalen Datenbanken : Eine empirische Untersuchung
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.), 2017, S. 411 - 412
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Understanding the Differences Between Novice and Expert Programmers in Memorizing Source Code
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017 / 2017, S. 630 - 639
    ISBN: 9783319743097 ISSN: 1868-4238
  • Barkmin, Mike; Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Unterschiede beim Memorieren von Quelltexten zwischen NovizInnen und ExpertInnen der objektorientierten Programmierung
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule vom 13.-15. September 2017 in Oldenburg / Diethelm, Ira; (Hrsg.), 2017, S. 407 - 408
    ISBN: 978-3-88579-668-8; 3-88579-668-6
  • Brinda, Torsten; Braun, Friederike
    Which computing-related conceptions do learners have about the design and operation of smartphones? : Results of an interview study
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017; / Barendsen, Erik (Hrsg.), 2017, S. 73 - 81
    ISBN: 978-1-4503-5428-8
  • Kramer, Matthias; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten
    A competency structure model of object-oriented programming
    In: 2016 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering: LaTiCE 2016 ; Mumbai, India, 31 March-3 April 2016 ; proceedings / International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering ; LaTiCE / 2016, S. 1 - 8
    ISBN: 978-1-5090-2505-3; 978-1-5090-2504-6
  • Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Modelling competency in the field of OOP : from investigating computer science curricula to developing test items
    In: Stakeholders and information technology in education: IFIP TC 3 International Conference ; SaITE 2016 ; revised selected papers / SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference, Guimarães, Portugal, July 5-8, 2016 / Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijärvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don; (Hrsg.), 2016, S. 37 - 46
    ISBN: 978-3-319-54687-2; 978-3-319-54686-5
  • Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    On the way to a test instrument for object-oriented programming competencies
    In: Koli Calling 2016: proceedings of the 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling ; International Conference on Computing Education Research ; Koli, Finland, November 24 - 27, 2016; / Sheard, Judy; Suero Montero, Calkin (Hrsg.), 2016, S. 145 - 149
    ISBN: 978-1-4503-4770-9
  • Hubwieser, Peter; Giannakos, Michail N.; Berges, Marc; Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Magenheim, Johannes; Pal, Yogendra; Jackova, Jana; Jasute, Egle
    A global snapshot of computer science education in K-12 schools
    In: Proceedings of the 2015 ITiCSE on Working Group Reports / Conference ITICSE '15 Innovation and Technology in Computer Science Education Conference 2015, July 04 - 08, 2015, Vilnius, Lithuania / 2015, S. 65 - 83
    ISBN: 978-1-4503-4146-2
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Hubwieser, Peter; Ruf, Alexander
    Towards a Competency Model for Object-Oriented Programming
    In: ITiCSE '15: proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, July 4-8, 2015, Vilnius, Lithuania; / Dagiene, Valentina; Schulte, Carsten; Jevsikova, Tatjana (Hrsg.), 2015, S. 345
    ISBN: 978-1-4503-3880-6; 978-1-4503-3440-2
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    What do I have to know and to do? : Development of a Theory-based, Normative Competence Description for the Profession of Computer Specialists
    In: Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, London, United Kingdom: November 09 - 11, 2015 / Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '15) ; 10 (London) : 2015.11.09-11 / 2015
    ISBN: 978-1-4503-3753-3
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Arguments for contextual teaching with learning fields in vocational IT schools : results of an interview study among IT and CS training companies
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE 2013: The 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 11.-13.11.2013 Aarhus, Denmark; / Caspersen, Michael; Knobelsdorf, Maria; Romeike, Ralf (Hrsg.), 2013, S. 122 - 131
    ISBN: 978-1-4503-2455-7
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Contextual Teaching with Learning Fields in Vocational IT Education – How to Find Practical Contexts
    In: Proceedings of the 10th IFIP World Conference on Computers in Education / 10th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2013) / 2013
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Learning Fields in Vocational IT Education – How Teachers Interpret the Concept
    In: Informatics in Schools. Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages: Proceedings / 6th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2013, Oldenburg, Germany, February 26–March 2, 2013; / Diethelm, Ira (Hrsg.), 2013, S. 147 - 158
    ISBN: 978-3-642-36617-8; 978-3-642-36616-1
  • Opel, S.; Höpfl, A.; Brinda, Torsten
    Practical implementation of learning fields in vocational IT/CS education : a guideline on designing learning situations
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Aarhus, Denmark, November 11 - 13, 2013 / Caspersen, M.; Romeike, R.; Knobelsdorf, M.; (Hrsg.), 2013, S. 132 - 135
    ISBN: 978-1-4503-2455-7
  • Ufert, Anja; Grillenberger, Andreas; Brinda, Torsten
    eledSQL - Entwicklung und Erprobung einer webbasierten Lernumgebung für Datenbanken und SQL
    In: DeLFI 2013 :: die 11. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) ; 8. - 11. 9. 2013 in Bremen / Breiter, Andreas; Rensing, Christoph (Hrsg.), 2013, S. 167 - 178
    ISBN: 978-3-88579-612-1 ISSN: 1617-5468
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Learning Fields in Vocational IT Education – Why Teachers Refrain From Taking an Opportunity
    In: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education; / Knobelsdorf, Maria (Hrsg.), 2012, S. 155 - 156
    ISBN: 978-1-4503-1787-0
  • Götz, C.; Brinda, Torsten
    Sind soziale Netzwerke geeignet, um darin für Informatikstudiengänge zu werben?
    In: Praxisband zur GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" / GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" / 2012
  • Grillenberger, Andreas; Brinda, Torsten
    eledSQL – A New Web-Based Learning Environment for Teaching Databases and SQL at Secondary School Level
    In: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education; / Knobeldorf, Maria (Hrsg.), 2012, S. 101 - 104
    ISBN: 978-1-4503-1787-0
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Automated Online Identification of Learner Problem Solving Strategies - A Validation Study
    In: Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives / 5th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP 2011) / Bezáková, D.; Kalavs, I.; (Hrsg.), 2011
    ISBN: 978-80-89186-90-7
  • Hubwieser, Peter; Armoni, M.; Brinda, Torsten; Knobelsdorf, Maria
    Computer science/informatics in secondary education
    In: Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports / 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education; / Adams, Liz (Hrsg.), 2011, S. 19 - 38
    ISBN: 978-1-4503-1122-9
  • Brinda, Torsten
    Didactic Redesign of a University Course on Algorithms and Data Structures
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / ICT and Informatics in a Globalized World of Education, 16 - 19 August 2011 / 2011
  • Hansky, S.; Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Typical Errors of Learners in Informatics Tasks of the International Bebras Contest
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / 2011
  • Kirschner, Stefanie; Wiesner, Bernhard; Brinda, Torsten
    Von Scratch zu Java - ein Konzept für den Einstieg in die objektorientierte Programmierung
    In: Informatik mir Kopf, Herz und Hand: Praxisbeiträge zur INFOS 2011 / 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 12. bis 16. September 2011 in Münster; / Weigend, Michael (Hrsg.), 2011, S. 71 - 80
    ISBN: 978-3-86877-009-4
  • Brinda, Torsten; Hubwieser, Peter
    A lecture about teaching informatics in secondary education : lecture design and first experiences
    In: Proceedings of the fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education (ITICSE 2010) / The fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education / 2010, S. 320
    ISBN: 978-1-60558-729-5
  • Hubwieser, Peter; Mühling, A.; Brinda, Torsten
    Erste Ergebnisse einer Lehrerbefragung zum bayerischen Schulfach Informatik
    In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik"; / Diethelm, Ira (Hrsg.), 2010, S. 45 - 56
    ISBN: 978-3-88579-262-8
  • Mühling, Andreas; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten
    Exploring teachers' attitudes towards object oriented modelling and programming in secondary schools
    In: Proceedings of the Sixth international workshop on Computing education research / International Computing Education Research Workshop, Aarhus, Denmark; / Caspersen, Michael (Hrsg.), 2010, S. 59 - 68
    ISBN: 978-145-030-257-9
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    How do Robots Foster the Learning of Basic Concepts in Informatics?
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France , July 06 - 09, 2009 / Brézillon, Patrick; (Hrsg.), 2010, S. 403
    ISBN: 978-1-60558-729-5
  • Diethelm, Ira; Hellmig, L.; Breier, N.; Brinda, Torsten
    Lehrerbildung Informatik - Was ist zu tun?
    In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik"; / Diethelm, Ira (Hrsg.), 2010, S. 57 - 68
    ISBN: 978-3-88579-262-8
  • Kiesmüller, Ulrich; Sossalla, S.; Brinda, Torsten
    Online Identification of Learner Problem Solving Strategies Using Pattern Recognition Methods
    In: Proceedings of the 2010 ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education : June 26 - 30, 2010, Bilkent, Ankara, Turkey; / Association for Computing Machinery Special Interest Group on Computer Science Education Corporation (Hrsg.), 2010, S. 274 - 278
    ISBN: 978-1-60558-820-9
  • Brinda, Torsten; Hubwieser, Peter
    Teaching didactics of informatics to secondary school informatics student teachers
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education / IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education, Amiens, France, June 28-30, 2010 / Benzie, D.; Lai, K.; Reffay, C.; (Hrsg.), 2010, S. 4 - 5
    ISBN: 978-2-9537285-1-4
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Automatically identifying learners' problem solving strategies in-process solving algorithmic problems
    In: Proceedings of the 2009 ACM SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick; (Hrsg.), 2009, S. 354
    ISBN: 978-1-60558-537-6
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Schulte, Carsten
    Bridging ICT and CS : educational standards for computer science in lower secondary education
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick; (Hrsg.), 2009, S. 288 - 292
    ISBN: 978-1-60558-537-6
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    The Attributes of Task Difficulty in Informatics in Secondary Education : First Results of an Empirical Study
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France, July 06 - 09, 2009 / 2009, S. 357
    ISBN: 978-1-60558-381-5
  • Brinda, Torsten; van de Water, D.
    Wie gewinnt man Schülerinnen und Schüler für ein Informatikstudium? : Maßnahmen deutscher Hochschulen
    In: Zukunft braucht Herkunft - 25 Jahre "INFOS - Informatik und Schule" / INFOS 2009, 13. GI-Fachtagung "Informatik und Schule", 21. bis 24. September 2009 an der Freien Universität Berlin / Koerber, Bernhard; (Hrsg.), 2009, S. 157 - 168
    ISBN: 978-3-88579-250-5
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Characteristics and Dimensions of a Competence Model of Theoretical Computer Science in Secondary Education
    In: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain, June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June; (Hrsg.), 2008, S. 367
    ISBN: 978-1-60558-078-4
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Diagnosing problem solving strategies of programming novices in secondary education automatically?
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / 2008
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    From exercise characteristics to competence dimensions - exemplified by theoretical computer science in secondary education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / 2008
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    How Do 7th Graders Solve Algorithmic Problems? : A Tool-Based Analysis
    In: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain — June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June; (Hrsg.), 2008, S. 353
    ISBN: 978-1-60558-078-4
  • Schreier, S.; Brinda, Torsten
    Re-engineering a learning environment for-object-oriented modelling in secondary informatics education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / 2008
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    Using Robots as Teaching Aids in Early Secondary Informatics Education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / 2008
  • Brinda, Torsten
    Wechselwirkungen zwischen mathematischer und informatischer Bildung
    In: Informatische Ideen im Mathematikunterricht / 23. Arbeitstagung des Arbeitskreises "Mathematikunterricht und Informatik" in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik e.V. vom 23. bis 25. September 2005 in Dillingen an der Donau / Kortenkamp, U.; Weigand, H.; Weth, T.; (Hrsg.), 2008, S. 37 - 42
    ISBN: 978-3-88120-471-2
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Auf dem Weg zu Bildungsstandards für Konzepte der Theoretischen Informatik in der Sekundarstufe
    In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid; (Hrsg.), 2007, S. 283 - 294
  • Brinda, Torsten
    Development of the exercise culture in informatics
    In: Proceedings of the Working Joint IFIP Conference Informatics, Mathematics and ICT: a golden triangle / Working Joint IFIP Conference, College of Computer and Information Science, Northeastern University Boston, Massachusetts, USA 27th - 29th June 2007 / 2007
    ISBN: 978-0-615-14623-2
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    Erfahrungen bei der Vermittlung algorithmischer Grundstrukturen im Informatikunterricht der Realschule mit einem Robotersystem
    In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid; (Hrsg.), 2007, S. 113 - 124
    ISBN: 978-3-88579-206-2; 3-88579-206-0
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Werkzeuggestützte Untersuchung der Vorgehensweisen von Lernenden beim Lösen algorithmischer Probleme
    In: Die 5. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2007 / 5. e-Learning Fachtagung Informatik, 17. - 20. September an der Universität Siegen / Eibl, C.; Magenheim, Johannes; Schubert, Sigrid; Wessner, M.; (Hrsg.), 2007, S. 295 - 296
    ISBN: 978-3-88579-205-5; 3-88579-205-2
  • Schulte, Carsten; Brinda, Torsten
    Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen Modellierens
    In: Unterrichtskonzepte für informatische Bildung / 11. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 28. - 30. September 2005 an der TU Dresden / Friedrich, Steffen; (Hrsg.), 2005, S. 137 - 148
    ISBN: 978-3-88579-389-2; 3-88579-389-X
  • Brinda, Torsten
    Teaching object-oriented modelling in secondary Informatics education
    In: WCCE 2005 / 8th IFIP World Conference on Computers in Education, 4-7 July 2005, University of Stellenbosch, Cape Town, South Africa / 2005
  • Brinda, Torsten; Hoffmann, A.
    Entwicklung von Software zur Exploration im Bildungskontext
    In: DeLFI 2004: Tagungsband der 2. e-Learning Fachtagung Informatik / 2. e-Learning Fachtagung Informatik ; 6. - 8. September 2004, Paderborn, Germany / Engels, G.; Seehusen, S.; (Hrsg.), 2004, S. 343 - 354
    ISBN: 3-88579-381-4
  • Brinda, Torsten
    Preparing educational standards in the field of object-oriented modelling
    In: Informatics and student assessment: Concepts of empirical research and standardization of measurement in the area of didactics of informatics / GI-Dagstuhl-Seminar, September 19 - 24, 2004, Schloß Dagstuhl, Germany 2004 / Magenheim, J.; Schubert, Sigrid; (Hrsg.), 2004, S. 11 - 22
    ISBN: 3885794357
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Exploration of object-oriented models in informatics education
    In: Informatics and the Digital Society: Social, Ethical and Cognitive Issues / van Weert, T.; Munroe, R. (Hrsg.), 2003, S. 109 - 118
    ISBN: 978-0-387-35663-1
  • Brinda, Torsten
    Student experiments in object-oriented modelling
    In: Informatics curricula and teaching methods / IFIP TC3/WG3.2 Conference on Informatics Curricula, Teaching Methods and Best Practice (ICTEM 2002) July 10–12, 2002, Florianópolis, SC, Brazil / Cassel, L.; Reis, R. A.; (Hrsg.), 2003, S. 13 - 20
    ISBN: 978-0-387-35619-8
  • Koffmann, E.; Brinda, Torsten; Alvarez, J.; Kumar, A.; Lisboa, M. L. B.; Reinfels, J.; van Roy, P.; Wazlawick, R. S.
    Teaching Programming and Problem Solving : The Current State
    In: Informatics Curricula and Teaching Methods / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.), 2003, S. 125 - 130
    ISBN: 978-0-387-35619-8
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Didactic System for object-oriented Modelling
    In: Networking the Learner: Computers in Education / Watson, D.; Andersen, J. (Hrsg.), 2002, S. 473 - 482
    ISBN: 978-0-387-35596-2
  • Brinda, Torsten; Ortmann, T.
    Fallstudien zur unterrichtlichen Einbettung spezieller Aufgabenklassen
    In: Forschungsbeiträge zur Didaktik der Informatik - Theorie, Praxis, Evaluation / 1. Workshops der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" (DDI '02) ; Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung ; 10. - 11. Okt. 2002 in Witten-Bommerholz / Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten; (Hrsg.), 2002, S. 13 - 22
    ISBN: 3-88579-351-2
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Learning aids and learners' activities in the field of object-oriented modelling
    In: TelE-Learning: The Challenge for the Third Millennium / Passey, D.; Kendall, M. (Hrsg.), 2002, S. 37 - 44
    ISBN: 978-0-387-35615-0
  • Brinda, Torsten
    Einfluss fachwissenschaftlicher Erkenntnisse zum objektorientierten Modellieren auf die Gestaltung von Konzepten der Didaktik der Informatik
    In: Informatikunterricht und Medienbildung / 9. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2001, 17. - 20. September 2001 in Paderborn / Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, Johannes; (Hrsg.), 2001, S. 75 - 86
    ISBN: 978-3-88579-334-2; 3-88579-334-2
  • Brinda, Torsten
    Didaktische Systeme für objektorientiertes Modellieren (OOM) im Informatikunterricht
    In: Informatiktage 2000 / Fachwissenschaftlicher Informatik-Kongreß, 27. und 28. Oktober 2000 im Neuen Kloster Bad Schussenried / Gesellschaft für Informatik; (Hrsg.), 2000, S. 282 - 285
    ISBN: 978-3-920560-16-8; 3-920560-16-7
  • Bücher/Sammelwerke/Tagungsbände

  • Röhner, G.; Brinda, Torsten; Denke, V.; Hellmig, L.; Heußer, T.; Pasternak, A.; Schwill, A.; Seiffert, M.
    Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe II : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V.
    Berlin (2016) VI, 80 Seiten
  • Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijarvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don (Hrsg.)
    Stakeholders and information technology in education : IFIP TC 3 International Conference
    SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference,
    Cham (2016) X, 181 Seiten
    (IFIP Advances in Information and Communication Technology ; 493)
    ISBN: 978-3-319-54686-5
  • Brinda, Torsten; Reynolds, Nick; Romeike, Ralf; Schwill, Andreas (Hrsg.)
    KEYCIT 2014 : Key Competencies in Informatics and ICT ; University of Potsdam, Germany, July 1st–4th 2014
    Key Competencies in Informatics and ICT ; KEYCIT,
    Potsdam (2015) 438 S.
    (Commentarii informaticae didacticae ; 7)
    ISBN: 978-3-86956-292-6
  • Brinda, Torsten; Reynolds, N.; Romeike, R. Schwill A.;
    Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014) : Proceedings of the IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)
    IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)" in Potsdam/Germany, July 1-4, 2014,
    Potsdam (2015)
    ISSN: 2191-1940
  • Brinda, Torsten; Fothe, Michael; Hubwieser, Peter; Schlüter, Kirsten; (Hrsg.)
    Didaktik der Informatik : aktuelle Forschungsergebnisse
    5. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 24. - 25.09.2008, Erlangen,
    Bonn (2008) 157 Seiten
    (GI-Edition : Proceedings ; 135)
    ISBN: 978-3-88579-229-1
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Röhner, G.; Schulte, Carsten
    Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe I ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis "Bildungsstandards"
    Berlin (2008) 62 S.
    (Log in ; 28,150/151, Beil.)
  • Brinda, Torsten
    Informatische Bildung an der Realschule : Themenheft der Zeitschrift LOG IN
    Berlin (2008)
    (Log in ; 28,150/151)
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Röhner, G.; Schulte, Carsten
    Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik ; Entwurfsfassung für Empfehlungen der Gesellschaft Informatik e. V
    Berlin (2007) 68 S.
    (Log in ; Jg. 27, H. [3/4], Beil. = Nr. 146/147, Beil.)
  • Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten; (Hrsg.)
    Forschungsbeiträge zur "Didaktik der Informatik" - Theorie, Praxis, Evaluation
    1. GI-Workshop DDI'02 (Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung), 10.-11.10.2002, Witten-Bommerholz, Deutschland,
    Bonn (2002) 139 Seiten
    (Lecture Notes in Informatics, LNI ; 22)
    ISBN: 3-88579-351-2
  • Schubert, Sigrid; Brinda, Torsten
    Intelligente Agenten : Themenheft der Zeitschrift LOG IN
    Berlin (2000)
    (Log in ; 20, 3/4)
  • Dissertation

  • Brinda, Torsten
    Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikunterricht der Sekundarstufe II
    Siegen (2004) 267 S.
  • Forschungsberichte

  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren
    Universität Dortmund (2001) III, 58 S. : graph. Darst
    (Forschungsberichte des Fachbereichs Informatik der Universität Dortmund ; 752)