Personensuche

Personensuche

Bitte geben Sie den Namen der gesuchten Person ein.

Es wurde 1 Person gefunden.

Informatik / AI

Anschrift
Schützenbahn 70
45127 Essen
Raum
SA 222
Sprechzeiten
Mittwochs 13-14 n.V. (bitte vorherige Anmeldung)

Funktionen

  • Universitätsprofessor/in, Didaktik der Informatik

  • Vorsitzender, Studien- und Prüfungsausschuss für das Lehramt Informatik

  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss Wirtschaftsinformatik (Bachelor/Master)

  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Prüfungsausschuss B.Sc Software Engineering & M.Sc. Software and Network Engineering

  • Gruppe der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer, Fakultätsrat

  • Mitglied, Studienbeirat

Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.

    Artikel in Zeitschriften

  • Brinda, Torsten; Brüggen, Niels; Diethelm, Ira; Knaus, Thomas; Kommer, Sven; Kopf, Christine; Leschke, Rainer; Missomelius, Petra; Tilemann, Friederike; Weich, Andreas
    Frankfurt Triangle for education in the digital world : An interdisciplinary model
    In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2025, Nr. Einzelbeiträge: August 6, 2025, S. 186 – 198
  • Arndt, Lara; Beißwenger, Michael; Brinda, Torsten; Gryl, Inga; Holodynski, Manfred; Kramer, Matthias; Lipke, Charlyn; Oellers, Manuel; Pokraka, Jana; Wolfswinkler, Günther
    Digitalisierungsbezogene Kompetenzen phasenübergreifend fördern : Das Projekt ComeIn in der Qualitätsoffensive Lehrerbildung
    In: Seminar: bak-Vierteljahresschrift, Jg. 30, 2023, Nr. 2: Rückblick auf die Qualitätsoffensive Lehrerbildung, S. 9 – 24
  • Kramer, Matthias; Schmitz, Denise; Brinda, Torsten; Humbert, Ludger
    Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen : Ein Erfahrungsbericht zum moderierten Austausch auf der INFOS 2021
    In: LOG IN: Informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 41, 2021, Nr. 2, S. 10
  • Schmitz, Denise; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten; Humbert, Ludger
    Informatische Elemente im Alltag von Lehrkräften : Entwicklung von Modulen zur informatischen Bildung aller Lehrkräfte
    In: LOG IN: Informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 41, 2021, Nr. 2, S. 9 – 10
  • Brinda, Torsten; Brüggen, N.; Knaus, T.
    Frankfurt-Dreieck zur Bildung in der digital vernetzten Welt : Ein interdisziplinäres Modell
    In: Merz Medien + Erziehung, Jg. 63, 2019, S. 70 – 76
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Tobinski, David; Diethelm, Ira
    Student strategies for categorizing IT-related terms
    In: Education and Information Technologies, Jg. 24, 2019, Nr. 3, S. 2095 – 2125
  • Brinda, Torsten
    Computing Education
    In: Information Technology : it, Jg. 60, 2018, Nr. 2, S. 55 – 57
  • Kalaš, Ivan; Webb, Mary E.; Malyn-Smith, Joyce; Cox, Margaret; Katz, Yaacov J.; Sysło, Maciej M.; Angeli, Charoula; Brinda, Torsten; Fluck, Andrew; Micheuz, Peter; Davis, Niki; Bell, Tim; Brodnik, Andrej
    Tensions in specifying computing curricula for K-12 : Towards a principled approach for objectives
    In: Information Technology : it, Jg. 60, 2018, Nr. 2, S. 59 – 68
  • Brinda, Torsten
    Medienbildung und/oder informatische Bildung?
    In: Die Deutsche Schule: DDS, Jg. 109, 2017, Nr. 2, S. 175 – 186
  • Knobelsdorf, Maria; Magenheim, Johannes; Brinda, Torsten; Engbring, Dieter; Humbert, Ludger; Pasternak, Arno; Thomas, Marco
    Computer Science Education in North-Rhine Westphalia, Germany : A Case Study
    In: ACM Transactions on Computing Education, Jg. 15, 2015, Nr. 2, S. 9
  • Brinda, Torsten; Mägdefrau, J.
    Zur Gestaltung der informatischen Bildung an Realschulen : Eine kriterienorientierte Betrachtung
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 28, 2008, Nr. 150, S. 10 – 16
  • Brinda, Torsten
    Discovery learning of object-oriented modelling with exploration modules in secondary Informatics education
    In: Education and Information Technologies, Jg. 11, 2006, Nr. 2, S. 105 – 119
  • Breier, N.; Brinda, Torsten; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Puhlmann, Herman
    Neuer Wein in alten Schäuchen? : Entwicklung von Bildungsstandards Informatik
    In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien, 2006, Nr. 63, S. 14 – 15
  • Brinda, Torsten
    Ein didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikuntrerricht der Sekundarstufe II
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 24, 2004, Nr. 128-29, S. 103 – 107
  • Brinda, Torsten
    Integration of New Exercise Classes into the Informatics Education in the Field of Object-Oriented Modelling
    In: Education and Information Technologies, Jg. 9, 2004, Nr. 2, S. 117 – 130
  • Brinda, Torsten
    Entwicklung von Komponenten eines Lehr-Lern-Konzepts zum objektorientierten Modellieren
    In: Informatica Didactica, 2002, Nr. 5
  • Brinda, Torsten
    Objektorientiertes Modellieren - Sammlung und Strukturierung von Übungsaufgaben im Informatikunterricht
    In: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 20, 2000, Nr. 5, S. 39 – 49
  • Brinda, Torsten
    Was braucht man für ein Schul-Intranet?
    In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien, Jg. 10, 2000, Nr. 39, S. 14 – 16
  • Brinda, Torsten
    Administration von Schulnetzen im internationalen Vergleich
    In: Log in: informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 19, 1999, Nr. 3/4, S. 101 – 103
  • Aufsätze

  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Gemulla, Rainer; Romeike, Ralf; Schöning, Johannes; Schulte, Carsten
    Dagstuhl-Erklärung: Bildung in der digitalen vernetzten Welt
    2016
  • Brinda, Torsten
    Stellungnahme zum KMK-Strategiepapier „Bildung in der digitalen Welt“
    2016
  • Vorworte / Nachworte

  • Keane, Therese; Brinda, Torsten; Lewin, Cathy; Bottino, Rosa
    Preface
    In: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 / Keane, Therese; Lewin, Cathy; Brinda, Torsten; Bottino, Rosa (Hrsg.). Heidelberg; Berlin; New York, NY: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023, S. v – viii
  • Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese
    Preface
    In: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.). Cham: Verlag: Springer International Publishing AG, Jg. 595 IFIP, 2020, S. v – vi
  • Abstracts

  • Brinda, Torsten
    What all teachers should know about Informatics : Keynote
    In: ISSEP 2022: 15th International Conference on Informatics in Schools ; Local Proceedings ; Vienna, Austria, Sep. 25th – Sep. 28th, 2022 / 15th International Conference on Informatics in Schools, ISSEP 2022, September 25th – 28th, 2022, Vienna, Austria / Bollin, Andreas; Futschek, Gerald (Hrsg.). Vienna, 2022, S. 3 – 4
  • Voorgang, Benjamin; Brinda, Torsten
    What Competencies Do Student Teachers Have? : Developing a Test Instrument to Assess Algorithm-Related Competencies
    In: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2020, 41
  • Beiträge in Sammelwerken und Tagungsbänden

  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Dittert, Nadine; Humbert, Ludger; Kramer, Matthias; Losch, Daniel; Schmitz, Denise
    Informatics Competencies for All Teachers : Development of Recommendations for Teacher Education
    In: Digitally Transformed Education: Are We There Yet? ; 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024 ; Revised Selected Papers / 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, February 27 – March 1, 2024, Bournemouth, UK / Leahy, Margaret; Reffay, Christophe (Hrsg.). Cham: Springer, 2025, S. 143 – 154
  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Kayser, Lena-Sophie; Kramer, Matthias; Schmitz, Denise
    Kurzdarstellungen und (Teil-) Ergebnisse der ComeNets : ComeNet Informatik
    In: Handout zur MINTerdisziplinären Zusammenarbeit in ComeMINT / Ansteeg, Melanie; Giesen, Marie; Honke, Nadine; Beck, Nathalie / Heitzer, Johanna; Becker-Genschow, Sebastian; Ropohl, Mathias (Hrsg.). Köln: USB Monographs, 2025, S. 38 – 40
  • Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    Teachers’ Notions of Computing-Related Concepts in Digital Games Popular among Secondary School Students
    In: Digitally Transformed Education: Are We There Yet? ; 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024, Revised Selected Papers / 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, February 27 – March 1, 2024, Bournemouth, UK / Leahy, Margaret; Reffay, Christophe (Hrsg.). Cham: Springer Nature Switzerland, 2025, S. 202 – 207
  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Ferdinand, Rina; Kramer, Matthias; Schmitz, Denise
    Towards Success Factors for Informatics Modules in Teacher Education
    In: Digitally Transformed Education: Are We There Yet? ; 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024 ; Revised Selected Papers / 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, February 27 – March 1, 2024, Bournemouth, UK / Leahy, Margaret; Reffay, Christophe (Hrsg.). Cham: Springer, 2025, S. 155 – 165
  • Strobl, Jan; Batur, Fatma; Ziemann, Felix; Brinda, Torsten
    Discipline-Specific Language Proficiency in CS Teacher Education
    In: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE '24) / 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE '24): September 16 - 18, 2024; Munich, Germany; WiPSCE '24: The 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Munich, Germany, September 16 - 18, 2024 / Michaeli, Tilman; Sentance, Sue; Bergner, Nadine (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery (ACM), 2024, 3678122
  • Brinda, Torsten; Humbert, Ludger; Kramer, Matthias; Schmitz, Denise
    Developing Informatics Modules for Teachers of All Subjects Based on Professional Activities
    In: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 / Keane, Therese; Lewin, Cathy; Brinda, Torsten; Bottino, Rosa (Hrsg.). Heidelberg; Berlin; New York, NY: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023, S. 451 – 462
  • Schnieders, Maxime; Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    Die Befähigung zum Darstellungswechsel im Informatikunterricht als Aufgabe der Fach- und Sprachförderung?!
    In: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / 20. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" (INFOS), 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2023, S. 177 – 186
  • Batur, Fatma; Stickelbrock, Licia; Bendel, Annika; Brinda, Torsten
    Einsatz einer Kreativitätstechnik im Informatikunterricht der Sekundarstufe I zur Förderung der Perspektivenwechsel
    In: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / 20. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" (INFOS), 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2023, S. 455
  • Napierala, Stephan; Grey, Jan; Brinda, Torsten; Gryl, Inga
    What Type of Leaf is It? : AI in Primary Social and Science Education
    In: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022. Heidelberg; Berlin; New York, NY: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023, S. 233 – 243
  • Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Burovikhina, Veronika; Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Cyra, Katharina; Gryl, Inga; Tobinski, David; Barkmin, Mike
    An Integrated Model of Digitalisation-Related Competencies in Teacher Education
    In: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future: Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2021, Tampere, Finland, August 17–20, 2021 / Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko; Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko (Hrsg.). Cham; Heidelberg; Dordrecht; London; New York, NY; Berlin: Springer, 2022, S. 3 – 14
  • Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    How to Reveal Students' Conceptions of Programming and Designing Digital Games
    In: WiPSCE '22: Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '22: The 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 31.10.-02.11.2022, Morschach / Mareen Grillenberger; Marc Berges (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2022, 25
  • Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    Students’ Conceptions of Programming in the Context of Game Design
    In: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future: Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2021, Tampere, Finland, August 17–20, 2021 / Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko; Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko (Hrsg.). Cham; Heidelberg; Dordrecht; London; New York, NY; Berlin: Springer, 2022, S. 79 – 90
  • Batur, Fatma; Brinda, Torsten; Schroedler, Tobias; Strobl, Jan
    Wie kann Sprachbildung im Informatikunterricht gelingen? : Herausforderungen von Sprache im Fach Informatik
    In: Inklusion mit Informatik: 10. Münsteraner Workshop zur Schulinformatik ; 9. Juni 2022 an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster / 10. Münsteraner Workshop zur Schulinformatik, 9. Juni 2022, Münster, Germany / Thomas, Marco; Weigend, Michael (Hrsg.). Norderstedt: BoD - Books on Demand, 2022, S. 105 – 112
  • Schibgilla, Sven; Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    "and it s just that many girls don t follow as good or aren t able to follow"
    In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 18 - 20, 2021 / Berges, Marc; Mühling, Andraes; Armoni, Michal (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2021, 7
  • Kuckuck, Miriam; Best, Alexander; Gryl, Inga; Grey, Jan; Brinda, Torsten; Windt, Anna; Schreiber, Nico; Batur, Fatma; Schmitz, Denise
    Computer science education in practice phases of the general studies subject at university locations in North Rhine-Westphalia
    In: Informatik – Bildung von Lehrkräften in allen Phasen: 8. – 10. September 2021, Wuppertal, Deutschland / 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, 8.-10. September 2021, Wuppertal, Germany / Humbert, Ludger (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2021, S. 241 – 250
  • Passey, Don; Brinda, Torsten; Cornu, Bernard; Holvikivi, Jaana; Lewin, Cathy; Magenheim, Johannes; Morel, Raymond; Osorio, Javier; Tatnall, Arthur; Thompson, Barrie; Webb, Mary
    Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges : IFIP TC3 – Technical Committee on Education
    In: Advancing Research in Information and Communication Technology: IFIP's Exciting First 60+ Years, Views from the Technical Committees and Working Groups / Goedicke, Michael; Neuhold, Erich; Rannenberg, Kai (Hrsg.). Cham: Springer, 2021, S. 129 – 152
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Losch, Daniel; Schmitz, Denise; Wagner, Anselm
    Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen
    In: Informatik – Bildung von Lehrkräften in allen Phasen: 8. – 10. September 2021, Wuppertal, Deutschland / 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, 8.-10. September 2021, Wuppertal, Germany / Humbert, Ludger (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2021, S. 349
  • Peschers, Johannes; Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    Structure and functionality of the Internet in online sources with regard to model representations
    In: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / 20. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" (INFOS), 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2021, S. 93 – 102
  • Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    Students' Conceptions of Object-Oriented Programming in the Context of Game Designing in Computing Education : Design of a Ph.D. Research Project to Explore Students' Conceptions in a Long-Term Study
    In: Proceedings of the 52nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education / SIGCSE 2021; Virtual, Online; United States; 13 - 20 March 2021. New York: Association for Computing Machinery (ACM), 2021, S. 1290
  • Napierala, Stephan; Batur, Fatma; Brinda, Torsten
    What do Students Want to Know about the Digital World?
    In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 18 - 20, 2021 / Berges, Marc; Mühling, Andraes; Armoni, Michal (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2021
  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Analysis of Programming Assessments : Building an Open Repository for Measuring Competencies
    In: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2020, 31
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias
    Competency Models in Computing Education
    In: Encyclopedia of Education and Information Technologies / Tatnall, Arthur (Hrsg.). Cham: Springer Science+Business Media, 2020, S. 330 – 333
  • Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Cyra, Katharina; Gryl, Inga; Tobinski, David
    Ein integratives Modell digitalisierungsbezogener Kompetenzen für die Lehramtsausbildung
    In: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian: Universitätsverlag Rhein-Ruhr, 2020, S. 43 – 76
  • Brinda, Torsten
    Informatik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung
    In: Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung / Cramer, Colin; König, Johannes; Rothland, Martin; Blömeke, Sigrid (Hrsg.). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2020, S. 444 – 449
  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Informatiksysteme aus fachdidaktischer Sicht
    In: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian: Universitätsverlag Rhein-Ruhr, 2020, S. 291 – 301
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias
    Programming Languages for Secondary Schools, Java
    In: Encyclopedia of Education and Information Technologies / Tatnall, Arthur (Hrsg.). Cham: Springer Science+Business Media, 2020, S. 1367 – 1370
  • Keil, Laura; Batur-Yabalioglu, Fatma; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Stereotypes of Secondary School Students Towards People in Computer Science
    In: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.). Cham: Springer International Publishing AG, 2020, S. 46 – 55
  • Napierala, Stephan; Brinda, Torsten
    Student’s Rating of Contexts for Teaching Data Literacy at School regarding the Context Characteristics relation to everyday life and uniqueness
    In: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2020, 8
  • Barkmin, Mike; Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Gryl, Inga; Tobinski, David
    Vermittlung digitalisierungsbezogener Kompetenzen an Lehramtsstudierende : Werkstattbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe
    In: Bildung, Schule, Digitalisierung / Kaspar, Kai; Becker‐Mrotzek, Michael; Hofhues, Sandra; König, Johannes; Schmeinck, Daniela (Hrsg.). Münster: Waxmann, 2020, S. 139 – 144
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Identifying Predictors for Code Highlighting Skills : A Regressional Analysis of Knowledge, Syntax Abilities and Highlighting Skills
    In: Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education Aberdeen, Scotland Uk, July 15 - 17, 2019. New York: Association for Computing Machinery, 2019, S. 367 – 373
  • Kelter, Riko; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Teachers’ Perspectives on Learning and Programming Environments for Secondary Education
    In: Empowering Learners for Life in the Digital Age / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2018, Linz, Austria, June 24–28 / Passey, Don; Bottino, Rosa; Lewin, Cathy; Sanchez, Eric (Hrsg.). Cham: Springer, 2019, S. 47 – 55
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten; Tobinski, David
    Automatic assessment of source code highlighting tasks investigation of different means of measurement
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '18, 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 22 - 25 November 2018, Koli, Finland / Association for Computing Machinery-Digital Library (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 8
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Evaluating responses in source code highlighting tasks preliminary considerations for automatic assessment
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE) / 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE '18, October 04 - 06, 2018, Potsdam, Germany / Mühling, Andreas; Cutts, Quintin (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 18
  • Barkmin, Mike; Brinda, Torsten
    Exploring and evaluating computing systems for use in learning scenarios by creating an E-portfolio course design and first experiences
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018. New York: Association for Computing Machinery, 2018, S. 34
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Beeck, Yannick
    Middle school learners' conceptions of social networks - Results of an interview study
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '18, 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 22 - 25 November 2018, Koli, Finland / Association for Computing Machinery-Digital Library (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 3
  • Kelter, Riko; Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Statistical frequency-analysis of misconceptions in object-oriented-programming - Regularized PCR models for frequency analysis across OOP concepts and related factors
    In: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '18, 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 22 - 25 November 2018, Koli, Finland / Association for Computing Machinery-Digital Library (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 6
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Behler, Gero Alexander
    What do secondary school students associate with the digital world?
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018. New York: Association for Computing Machinery, 2018, S. 6
  • Brinda, Torsten; Napierala, Stephan; Tobinski, David; Diethelm, Ira
    What do the terms computer, internet, robot, and CD have in common? : An empirical study on term categorization with students
    In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018. New York: Association for Computing Machinery, 2018, S. 14
  • Brinda, Torsten; Terjung, Thorsten
    A Database is Like a Dresser With Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational Databases
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / Barendsen, Erik (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 39 – 48
  • Rücker, M.; Pancratz, N.; Gold-Veerkamp, C.; Pinkwart, N.; Brinda, Torsten
    Alltagsvorstellungen in der Informatik : Erhebungsmethodik und Implikationen für den Unterricht
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 393 – 401
  • Barkmin, Mike; Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Code structure difficulty in OOP – an exploration study regarding basic cognitive processes
    In: Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '17, 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, November 16 - 19, 2017, Koli, Finland / Montero, Calkin Suero (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 185 – 186
  • Brinda, Torsten; Terjung, T.
    Database is Like a Dresser with Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational Databases
    In: Proceedings of the 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WIPSCE 2017), Nijmegen, The Netherlands, 8-10 November 2017 / Barendsen, B.; Hubwieser, Peter (Hrsg.), 2017
  • Brinda, Torsten; Diethelm, Ira
    Education in the Digital Networked World
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 653 – 657
  • Webb, M.; Fluck, A.; Syslo, M.; Micheuz, P.; Malyn-Smith, J.; Chtouki, Y.; Cox, M.; Angeli, C.; Brinda, Torsten; Kalas, I.; Overland, E.
    From Curriculum Visions To Computer Science and Computational Thinking in the Curriculum in Practice
    In: World Conference for Computers in Education: Conference book of abstracts / WCCE 2017, Dublin/Ireland, July 2-6, 2017 / Processing, International Federation for Information (Hrsg.), 2017
  • Diethelm, Ira; Brinda, Torsten; Schneider, Nina
    How Pupils Classify Digital Artifacts
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017. New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 99 – 100
  • Brinda, Torsten
    How to Implement Computing Education for All - Discussion of Alternative Organisational Models
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 648 – 652
  • Brinda, Torsten; Tobinski, David; Schwinem, Stefan
    Measuring Learners' Interest in Computing (Education) : Development of an Instrument and First Results
    In: Tomorrow's Learning: Involving Everyone: Learning with and about Technologies and Computing / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 484 – 493
  • Brinda, Torsten; Tobinski, David; Schwinem, S.
    Schülerinteresse an Informatik und Informatikunterricht
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 321 – 324
  • Brinda, Torsten; Braun, F.
    Schülervorstellungen im Zusammenhang mit Smartphones
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 119 – 122
  • Brinda, Torsten; Terjung, T.
    Schülervorstellungen von relationalen Datenbanken : Eine empirische Untersuchung
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 411 – 412
  • Kramer, Matthias; Barkmin, Mike; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Understanding the Differences Between Novice and Expert Programmers in Memorizing Source Code
    In: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 630 – 639
  • Barkmin, Mike; Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Unterschiede beim Memorieren von Quelltexten zwischen NovizInnen und ExpertInnen der objektorientierten Programmierung
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 407 – 408
  • Brinda, Torsten; Braun, Friederike
    Which computing-related conceptions do learners have about the design and operation of smartphones? : Results of an interview study
    In: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / Barendsen, Erik (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 73 – 81
  • Kramer, Matthias; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten
    A competency structure model of object-oriented programming
    In: 2016 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering: LaTiCE 2016 ; Mumbai, India, 31 March-3 April 2016 ; proceedings / International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering, LaTiCE, 31 March-3 April 2016, Mumbai, India. Piscataway: IEEE, 2016, S. 1 – 8
  • Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    Modelling competency in the field of OOP : from investigating computer science curricula to developing test items
    In: Stakeholders and information technology in education: IFIP TC 3 International Conference ; SaITE 2016 ; revised selected papers / SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference, Guimarães, Portugal, July 5-8, 2016 / Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijärvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don (Hrsg.). Cham, Switzerland: Springer, 2016, S. 37 – 46
  • Kramer, Matthias; Tobinski, David; Brinda, Torsten
    On the way to a test instrument for object-oriented programming competencies
    In: Koli Calling 2016: proceedings of the 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling ; International Conference on Computing Education Research ; Koli, Finland, November 24 - 27, 2016 / Sheard, Judy; Suero Montero, Calkin (Hrsg.). New York, NY, USA: ACM, 2016, S. 145 – 149
  • Hubwieser, Peter; Giannakos, Michail N.; Berges, Marc; Brinda, Torsten; Diethelm, Ira; Magenheim, Johannes; Pal, Yogendra; Jackova, Jana; Jasute, Egle
    A global snapshot of computer science education in K-12 schools
    In: Proceedings of the 2015 ITiCSE on Working Group Reports / Conference ITICSE '15 Innovation and Technology in Computer Science Education Conference 2015, July 04 - 08, 2015, Vilnius, Lithuania. New York: ACM, 2015, S. 65 – 83
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Hubwieser, Peter; Ruf, Alexander
    Towards a Competency Model for Object-Oriented Programming
    In: ITiCSE '15: proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, July 4-8, 2015, Vilnius, Lithuania / Dagiene, Valentina; Schulte, Carsten; Jevsikova, Tatjana (Hrsg.). New York: ACM, 2015, S. 345
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    What do I have to know and to do? : Development of a Theory-based, Normative Competence Description for the Profession of Computer Specialists
    In: Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, London, United Kingdom: November 09 - 11, 2015 / Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '15) ; 10 (London) : 2015.11.09-11. New York: ACM, 2015
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    “Computer Science in Context” and “Learning Fields” in Vocational Computer Science Education – Two Unlike Siblings?
    In: Informatics in Schools. Teaching and Learning Perspectives: 7th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives / 7th International Conference on Informatics in Schools, September 22-25, 2014, Istanbul, Turkey / Gülbahar, Yasemin (Hrsg.). Cham: Springer, 2014, S. 54 – 65
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Arguments for contextual teaching with learning fields in vocational IT schools : results of an interview study among IT and CS training companies
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE 2013: The 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 11.-13.11.2013 Aarhus, Denmark / Caspersen, Michael; Knobelsdorf, Maria; Romeike, Ralf (Hrsg.). New York: ACM, 2013, S. 122 – 131
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Contextual Teaching with Learning Fields in Vocational IT Education – How to Find Practical Contexts
    In: Proceedings of the 10th IFIP World Conference on Computers in Education / 10th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2013). Torun: IFIP, 2013
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Learning Fields in Vocational IT Education – How Teachers Interpret the Concept
    In: Informatics in Schools. Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages: Proceedings / 6th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2013, Oldenburg, Germany, February 26–March 2, 2013 / Diethelm, Ira (Hrsg.). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2013, S. 147 – 158
  • Opel, S.; Höpfl, A.; Brinda, Torsten
    Practical implementation of learning fields in vocational IT/CS education : a guideline on designing learning situations
    In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Aarhus, Denmark, November 11 - 13, 2013 / Caspersen, M.; Romeike, R.; Knobelsdorf, M. (Hrsg.). New York: ACM, 2013, S. 132 – 135
  • Ufert, Anja; Grillenberger, Andreas; Brinda, Torsten
    eledSQL - Entwicklung und Erprobung einer webbasierten Lernumgebung für Datenbanken und SQL
    In: DeLFI 2013 :: die 11. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) ; 8. - 11. 9. 2013 in Bremen / Breiter, Andreas; Rensing, Christoph (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2013, S. 167 – 178
  • Opel, Simone; Brinda, Torsten
    Learning Fields in Vocational IT Education – Why Teachers Refrain From Taking an Opportunity
    In: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / Knobelsdorf, Maria (Hrsg.). New York: ACM, 2012, S. 155 – 156
  • Götz, C.; Brinda, Torsten
    Sind soziale Netzwerke geeignet, um darin für Informatikstudiengänge zu werben?
    In: Praxisband zur GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" / GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012", 2012
  • Grillenberger, Andreas; Brinda, Torsten
    eledSQL – A New Web-Based Learning Environment for Teaching Databases and SQL at Secondary School Level
    In: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / Knobeldorf, Maria (Hrsg.). New York: ACM, 2012, S. 101 – 104
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Automated Online Identification of Learner Problem Solving Strategies - A Validation Study
    In: Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives / 5th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP 2011) / Bezáková, D.; Kalavs, I. (Hrsg.). Bratislava: Comenius University, 2011
  • Hubwieser, Peter; Armoni, M.; Brinda, Torsten; Knobelsdorf, Maria
    Computer science/informatics in secondary education
    In: Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports / 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education / Adams, Liz (Hrsg.). New York: ACM, 2011, S. 19 – 38
  • Brinda, Torsten
    Didactic Redesign of a University Course on Algorithms and Data Structures
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / ICT and Informatics in a Globalized World of Education, 16 - 19 August 2011, 2011
  • Hansky, S.; Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Typical Errors of Learners in Informatics Tasks of the International Bebras Contest
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education", 2011
  • Kirschner, Stefanie; Wiesner, Bernhard; Brinda, Torsten
    Von Scratch zu Java - ein Konzept für den Einstieg in die objektorientierte Programmierung
    In: Informatik mir Kopf, Herz und Hand: Praxisbeiträge zur INFOS 2011 / 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 12. bis 16. September 2011 in Münster / Weigend, Michael (Hrsg.). Bonn: Ges. für Informatik, 2011, S. 71 – 80
  • Brinda, Torsten; Hubwieser, Peter
    A lecture about teaching informatics in secondary education : lecture design and first experiences
    In: Proceedings of the fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education (ITICSE 2010) / The fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education. New York: ACM, 2010, S. 320
  • Hubwieser, Peter; Mühling, A.; Brinda, Torsten
    Erste Ergebnisse einer Lehrerbefragung zum bayerischen Schulfach Informatik
    In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2010, S. 45 – 56
  • Mühling, Andreas; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten
    Exploring teachers' attitudes towards object oriented modelling and programming in secondary schools
    In: Proceedings of the Sixth international workshop on Computing education research / International Computing Education Research Workshop, Aarhus, Denmark / Caspersen, Michael (Hrsg.). New York: ACM, 2010, S. 59 – 68
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    How do Robots Foster the Learning of Basic Concepts in Informatics?
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France , July 06 - 09, 2009 / Brézillon, Patrick (Hrsg.). New York: ACM Press, 2010, S. 403
  • Diethelm, Ira; Hellmig, L.; Breier, N.; Brinda, Torsten
    Lehrerbildung Informatik - Was ist zu tun?
    In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2010, S. 57 – 68
  • Kiesmüller, Ulrich; Sossalla, S.; Brinda, Torsten
    Online Identification of Learner Problem Solving Strategies Using Pattern Recognition Methods
    In: Proceedings of the 2010 ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education : June 26 - 30, 2010, Bilkent, Ankara, Turkey / Association for Computing Machinery Special Interest Group on Computer Science Education Corporation (Hrsg.). New York: ACM, 2010, S. 274 – 278
  • Brinda, Torsten; Hubwieser, Peter
    Teaching didactics of informatics to secondary school informatics student teachers
    In: Proceedings of the IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education / IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education, Amiens, France, June 28-30, 2010 / Benzie, D.; Lai, K.; Reffay, C. (Hrsg.). Cachan Cedex: UMR STEF - ENS de Cachan, 2010, S. 4 – 5
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Automatically identifying learners' problem solving strategies in-process solving algorithmic problems
    In: Proceedings of the 2009 ACM SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick (Hrsg.). New York: ACM Press, 2009, S. 354
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Schulte, Carsten
    Bridging ICT and CS : educational standards for computer science in lower secondary education
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick (Hrsg.). New York: ACM Press, 2009, S. 288 – 292
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    The Attributes of Task Difficulty in Informatics in Secondary Education : First Results of an Empirical Study
    In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France, July 06 - 09, 2009. New York: ACM Press, 2009, S. 357
  • Brinda, Torsten; van de Water, D.
    Wie gewinnt man Schülerinnen und Schüler für ein Informatikstudium? : Maßnahmen deutscher Hochschulen
    In: Zukunft braucht Herkunft - 25 Jahre "INFOS - Informatik und Schule" / INFOS 2009, 13. GI-Fachtagung "Informatik und Schule", 21. bis 24. September 2009 an der Freien Universität Berlin / Koerber, Bernhard (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2009, S. 157 – 168
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Characteristics and Dimensions of a Competence Model of Theoretical Computer Science in Secondary Education
    In: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain, June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June (Hrsg.). New York: ACM Press, 2008, S. 367
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Diagnosing problem solving strategies of programming novices in secondary education automatically?
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008, 2008
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    From exercise characteristics to competence dimensions - exemplified by theoretical computer science in secondary education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008, 2008
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    How Do 7th Graders Solve Algorithmic Problems? : A Tool-Based Analysis
    In: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain — June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June (Hrsg.). New York: ACM Press, 2008, S. 353
  • Schreier, S.; Brinda, Torsten
    Re-engineering a learning environment for-object-oriented modelling in secondary informatics education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008, 2008
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    Using Robots as Teaching Aids in Early Secondary Informatics Education
    In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation, 2008
  • Brinda, Torsten
    Wechselwirkungen zwischen mathematischer und informatischer Bildung
    In: Informatische Ideen im Mathematikunterricht / 23. Arbeitstagung des Arbeitskreises "Mathematikunterricht und Informatik" in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik e.V. vom 23. bis 25. September 2005 in Dillingen an der Donau / Kortenkamp, U.; Weigand, H.; Weth, T. (Hrsg.). Hildesheim, Berlin: Franzbecker, 2008, S. 37 – 42
  • Schlüter, Kirsten; Brinda, Torsten
    Auf dem Weg zu Bildungsstandards für Konzepte der Theoretischen Informatik in der Sekundarstufe
    In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2007, S. 283 – 294
  • Brinda, Torsten
    Development of the exercise culture in informatics
    In: Proceedings of the Working Joint IFIP Conference Informatics, Mathematics and ICT: a golden triangle / Working Joint IFIP Conference, College of Computer and Information Science, Northeastern University Boston, Massachusetts, USA 27th - 29th June 2007. Boston: Northeastern University, 2007
  • Wiesner, B.; Brinda, Torsten
    Erfahrungen bei der Vermittlung algorithmischer Grundstrukturen im Informatikunterricht der Realschule mit einem Robotersystem
    In: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2007, S. 113 – 124
  • Kiesmüller, Ulrich; Brinda, Torsten
    Werkzeuggestützte Untersuchung der Vorgehensweisen von Lernenden beim Lösen algorithmischer Probleme
    In: Die 5. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2007 / 5. e-Learning Fachtagung Informatik, 17. - 20. September an der Universität Siegen / Eibl, C.; Magenheim, Johannes; Schubert, Sigrid; Wessner, M. (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2007, S. 295 – 296
  • Schulte, Carsten; Brinda, Torsten
    Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen Modellierens
    In: Unterrichtskonzepte für informatische Bildung / 11. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 28. - 30. September 2005 an der TU Dresden / Friedrich, Steffen (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2005, S. 137 – 148
  • Brinda, Torsten
    Teaching object-oriented modelling in secondary Informatics education
    In: WCCE 2005 / 8th IFIP World Conference on Computers in Education, 4-7 July 2005, University of Stellenbosch, Cape Town, South Africa. Cape Town: University of Stellenbosch, 2005
  • Brinda, Torsten; Hoffmann, A.
    Entwicklung von Software zur Exploration im Bildungskontext
    In: DeLFI 2004: Tagungsband der 2. e-Learning Fachtagung Informatik / 2. e-Learning Fachtagung Informatik ; 6. - 8. September 2004, Paderborn, Germany / Engels, G.; Seehusen, S. (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2004, S. 343 – 354
  • Brinda, Torsten
    Preparing educational standards in the field of object-oriented modelling
    In: Informatics and student assessment: Concepts of empirical research and standardization of measurement in the area of didactics of informatics / GI-Dagstuhl-Seminar, September 19 - 24, 2004, Schloß Dagstuhl, Germany 2004 / Magenheim, J.; Schubert, Sigrid (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2004, S. 11 – 22
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Exploration of object-oriented models in informatics education
    In: Informatics and the Digital Society: Social, Ethical and Cognitive Issues / van Weert, T.; Munroe, R. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2003, S. 109 – 118
  • Brinda, Torsten
    Student experiments in object-oriented modelling
    In: Informatics curricula and teaching methods / IFIP TC3/WG3.2 Conference on Informatics Curricula, Teaching Methods and Best Practice (ICTEM 2002) July 10–12, 2002, Florianópolis, SC, Brazil / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2003, S. 13 – 20
  • Koffmann, E.; Brinda, Torsten; Alvarez, J.; Kumar, A.; Lisboa, M. L. B.; Reinfels, J.; van Roy, P.; Wazlawick, R. S.
    Teaching Programming and Problem Solving : The Current State
    In: Informatics Curricula and Teaching Methods / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2003, S. 125 – 130
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Didactic System for object-oriented Modelling
    In: Networking the Learner: Computers in Education / Watson, D.; Andersen, J. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2002, S. 473 – 482
  • Brinda, Torsten; Ortmann, T.
    Fallstudien zur unterrichtlichen Einbettung spezieller Aufgabenklassen
    In: Forschungsbeiträge zur Didaktik der Informatik - Theorie, Praxis, Evaluation / 1. Workshops der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" (DDI '02) ; Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung ; 10. - 11. Okt. 2002 in Witten-Bommerholz / Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2002, S. 13 – 22
  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Learning aids and learners' activities in the field of object-oriented modelling
    In: TelE-Learning: The Challenge for the Third Millennium / Passey, D.; Kendall, M. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2002, S. 37 – 44
  • Brinda, Torsten
    Einfluss fachwissenschaftlicher Erkenntnisse zum objektorientierten Modellieren auf die Gestaltung von Konzepten der Didaktik der Informatik
    In: Informatikunterricht und Medienbildung / 9. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2001, 17. - 20. September 2001 in Paderborn / Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, Johannes (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2001, S. 75 – 86
  • Brinda, Torsten
    Didaktische Systeme für objektorientiertes Modellieren (OOM) im Informatikunterricht
    In: Informatiktage 2000 / Fachwissenschaftlicher Informatik-Kongreß, 27. und 28. Oktober 2000 im Neuen Kloster Bad Schussenried / Gesellschaft für Informatik (Hrsg.). Leinfelden-Echterdingen: Konradin, 2000, S. 282 – 285
  • Bücher/Sammelwerke/Tagungsbände

  • Keane, Therese; Brinda, Torsten; Passey, Don (Hrsg.)
    Empowering Teaching for Digital Equity and Agency : IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings
    IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India,
    Cham: Springer International Publishing AG, 2020
    (IFIP Advances in Information and Communication Technology, 1868-4238 ; 595)
  • Röhner, G.; Brinda, Torsten; Denke, V.; Hellmig, L.; Heußer, T.; Pasternak, A.; Schwill, A.; Seiffert, M.
    Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe II : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V.
    Berlin: LOG IN Verlag GmbH, 2016
  • Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijarvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don (Hrsg.)
    Stakeholders and information technology in education : IFIP TC 3 International Conference
    SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference,
    Cham: Springer, 2016
    (IFIP Advances in Information and Communication Technology ; 493)
  • Brinda, Torsten; Reynolds, Nick; Romeike, Ralf; Schwill, Andreas (Hrsg.)
    KEYCIT 2014 : Key Competencies in Informatics and ICT ; University of Potsdam, Germany, July 1st–4th 2014
    Key Competencies in Informatics and ICT ; KEYCIT,
    Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2015
    (Commentarii informaticae didacticae ; 7)
  • Brinda, Torsten; Reynolds, N.; Romeike, R. Schwill A.
    Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014) : Proceedings of the IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)
    IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)" in Potsdam/Germany, July 1-4, 2014,
    Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2015
  • Brinda, Torsten; Fothe, Michael; Hubwieser, Peter; Schlüter, Kirsten (Hrsg.)
    Didaktik der Informatik : aktuelle Forschungsergebnisse
    5. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 24. - 25.09.2008, Erlangen,
    Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2008
    (GI-Edition / Proceedings, Lecture Notes in Informatics ; 135)
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Röhner, G.; Schulte, Carsten
    Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe I ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis "Bildungsstandards"
    Berlin: Log-in-Verl., 2008
    (Log in ; 28,150/151, Beil.)
  • Brinda, Torsten
    Informatische Bildung an der Realschule : Themenheft der Zeitschrift LOG IN
    Berlin: Log-in-Verl., 2008
    (Log in ; 28,150/151)
  • Brinda, Torsten; Puhlmann, Herman; Fothe, Michael; Friedrich, S.; Koerber, B.; Röhner, G.; Schulte, Carsten
    Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik ; Entwurfsfassung für Empfehlungen der Gesellschaft Informatik e. V
    Berlin: Log-in-Verl., 2007
    (Log in ; Jg. 27, H. [3/4], Beil. = Nr. 146/147, Beil.)
  • Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten (Hrsg.)
    Forschungsbeiträge zur "Didaktik der Informatik" - Theorie, Praxis, Evaluation
    1. GI-Workshop DDI'02 (Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung), 10.-11.10.2002, Witten-Bommerholz, Deutschland,
    Bonn: Köllen, 2002
    (Lecture Notes in Informatics, LNI ; 22)
  • Schubert, Sigrid; Brinda, Torsten
    Intelligente Agenten : Themenheft der Zeitschrift LOG IN
    Berlin: Log-in-Verl., 2000
    (Log in ; 20, 3/4)
  • Dissertation

  • Brinda, Torsten
    Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikunterricht der Sekundarstufe II
    Siegen, 2004
  • Forschungsberichte

  • Brinda, Torsten; Schubert, Sigrid
    Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren
    Universität Dortmund, 2001
    (Forschungsberichte des Fachbereichs Informatik der Universität Dortmund ; 752)
  • Working Paper

  • Diethelm, Ira; Bergner, Nadine; Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; Weinert, Martin; et al.; Arbeitskreis Lehrkräftebildung
    Informatikkompetenzen für alle Lehrkräfte : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis Lehrkräftebildung ; redaktionell angepasste Fassung vom 3. November 2023
    Bonn, 2023
  • Reports

  • Röhner, Gerhard; Brinda, Torsten; Fricke, Martin; Gevers, Marius; Hug, Alexander; Losch, Daniel; Puhlmann, Hermann
    Gemeinsamer Referenzrahmen Informatik (GeRRI) : Mindeststandards für die auf Informatik bezogene Bildung ; Empfehlungen des MNU - Verband zur Förderung des MINT-Unterrichts ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI)
    Bonn, 2020
  • Poster / Posterbeiträge

  • Ziemann, Felix; Brinda, Torsten
    From Curricula to Classrooms : Primary School Teachers’ First Experiences and Challenges in Teaching CS
    18th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP '25); September 8–10, 2025; Trier, Germany,
    Trier, 2025
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias
    “Mich interessiert nur, wie ich tolle Prompts schreiben kann” : Untersuchung fachspezifischer Gelingensbedingungen Informatik-bezogener Fortbildungen ; Eine Untersuchung im Verbundprojekt ComeMINT
    Tag der Bildungsforschung 2024, 06.02.2024, Universität Duisburg-Essen, Campus Essen,
    Essen, 2024
  • Brinda, Torsten; Humbert, Ludger; Kramer, Matthias; Schmitz, Denise
    Die Community of Practice Informatische Grundbildung/Digitalisierung als Lerngegenstand im Projekt COMeIN
    Abschlusskongress der »Qualitätsoffensive Lehrerbildung«, 05.-06.10.2023, Berlin, Germany,
    Berlin, 2023
  • Brinda, Torsten; Grey, Jan; Gryl, Inga; Napierala, Stephan
    Lehrentwicklung zu mehr informatischer Bildung in der Schule : Informatische Bildung als Perspektive des Sachunterrichts im Praxissemester
    Tag der Bildungsforschung 2022, 17.02.2022, digital,
    2022
  • Borukhovich-Weis, Swantje; Burovikhina, Veronika; Beißwenger, Michael; Gryl, Inga; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Tobinski, David
    Arbeitsgruppe „Digitalisierung in der Lehramtsausbildung“ (DidL)
    Netzwerktag: Digitalisierung in den Geisteswissenschaften: 25. November 2019, Universität Duisburg-Essen, Campus Essen,
    Duisburg, Essen, 2020
  • Gryl, Inga; Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Cyra, Katharina; Tobinski, David
    Digitalisierung im Lehramt fördern
    eLearning Netzwerktag der Universität Duisburg-Essen (2020-11-16),
    Duisburg, Essen, 2020
  • Gryl, Inga; Borukhovich-Weis, Swantje; Beißwenger, Michael; Burovikhina, Veronika; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Cyra, Katharina; Tobinski, David
    Von Dozierenden für Dozierende : Die TauschbUDE. Austausch-, Vernetzungs- und Informationsplattform
    eLearning Netzwerktag der Universität Duisburg-Essen (2020-11-16),
    Duisburg-Essen, 2020
  • Kramer, Matthias; Samimi, V.; Brinda, Torsten
    Entwicklung eines Online-Tools zur Bestimmung objektorientierter Programmierkompetenzen
    In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 425 – 426
  • Vorträge

  • Brinda, Torsten; Diethelm, I.; Kayser, L.-S.; Kramer, Matthias; Schmitz, D.
    Informatische Kompetenzen im Lehrkräfte-Alltag
    Tagung "Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung gestalten" des Kompetenzverbundes lernen:digital, Symposium »Konzeptwissen statt Klickpfade! – Informatische Kompetenzen in der allgemeinen Lehrkräftebildung«, 30.09.2024, Potsdam, Germany,
    Potsdam, 2024
  • Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Latex Tutorial (1/2): Writing research papers in LaTeX A brief introduction for authors and editors
    IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, 27.02.-01.03.2024, Bournemouth, UK,
    Bournemouth, 2024
  • Kramer, Matthias; Brinda, Torsten
    Latex Tutorial (2/2): Practical examples
    IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, 27.02.-01.03.2024, Bournemouth, UK,
    Bournemouth, 2024
  • Bulizek, Björn; Beißwenger, Michael; Brinda, Torsten; Tobinski, David
    AG DidL – Digitalisierung in der Lehramtsausbildung
    E-Learning-Netzwerktag 2022: Universität Duisburg-Essen (2022-03-9),
    Essen, 2022
  • Brinda, Torsten; Humbert, Ludger; Kramer, Matthias; Schmitz, Denise
    Educating All Teachers in Informatics : Necessities and Strategies
    IFIP TC3 World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, 20.-24.08.2022, Hiroshima, Japan,
    Hiroshima, 2022
  • Brinda, Torsten; Grey, Jan; Gryl, Inga; Humbert, Ludger; Kuckuck, Miriam; Napierala, Stephan; Schmitz, Denise
    Informatics in the Primary Social and Science Education
    IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2022): Hiroshima, Japan; 20–24 August 2022,
    Hiroshima, Japan, 2022
  • Arndt, Lara; Barkmin, Mike; Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Cyra, Katharina; Tobinski, David; Gryl, Inga
    Professionalisierung von Lehramtsstudierenden für die Bildung in der digitalen Welt (Prodigi_UDE)
    Projekttagung Curriculum 4.0 in Köln (2022-05-20),
    Köln, 2022
  • Brinda, Torsten; Kramer, Matthias
    Educating All (Future) Teachers in Computer Science
    IFIP Working Group 3.1 Annual Group Meeting, 15.10.2021, online,
    2021
  • Gryl, Inga; Barkmin, Mike; Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Burovikhina, Veronika; Tobinski, David
    Fächerübergreifende und fachspezifische Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen angehender Lehrer*innen an der UDE als gemeinsame Herausforderung
    Tag der Lehrkräftebildung 2021: 18. November 2021; Essen, Online,
    Essen, 2021
  • Losch, Daniel; Schmitz, Denise; Brinda, Torsten; Kramer, Matthias; et al.
    Gestaltung von Informatikelementen in der Bildung von Lehrkräften : Konzepte, Lehrerfahrungen, Vernetzung
    Digitalisierung in der Bildung von Lehrkräften« – Ansätze, Herausforderungen und Perspektiven für alle drei Phasen, Online-Symposium, 04.-05.11.2021, Bremen, Germany,
    2021
  • Brinda, Torsten; Humbert, L.; Kramer, Matthias; Schmitz, D.
    Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen
    Verbundkonferenz des Vorhabens »COMeIN« (Communities of Practice für eine innovative Lehrkräftebildung), 28.09.2021, online,
    2021
  • Brinda, Torsten; Humbert, L.; Kramer, Matthias; Schmitz, D.
    Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen – Vorstellung des Modulkonzepts der CoP IGB/DaL
    Landesdezernentenkonferenz Fortbildung, 06.10.2021, Düsseldorf, Germany und online,
    Düsseldorf, 2021
  • Bergner, N.; Brinda, Torsten; Diethelm, I.; Franck, H.; Döbeli Honegger, B.; Humbert, L.; Kramer, Matthias; Losch, D.; Pampel, B.; Schmitz, D.
    Informatische Bildung für alle Lehrkräfte
    3. Programmkongress der "Qualitätsoffensive Lehrerbildung", 22.11.2021, Berlin, Germany und online,
    2021
  • Kuckuck, M.; Humbert, L.; Thomas, M.; Windt, A.; Best, A.; Gryl, Inga; Brinda, Torsten
    Informatische Bildung im Primarbereich : Von den Grundsätzen bis zur Evaluation
    FluX.Days 2021: Professionalisierung für die Digitale Grundbildung – Herausforderungen, Handlungsstrategien, Gelingensbedingungen; 18.06.2021 - 19.06.2021; Schwäbisch Gmünd,
    Schwäbisch Gmünd, 2021
  • Gryl, Inga; Beißwenger, Michael; Borukhovich-Weis, Swantje; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Cyra, Katharina; Burovikhina, Veronika; Tobinski, David
    Digitalisierung in der Lehrer*innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe
    49. DGHD-Jahrestagung 2020; 10. bis 13. März 2020; Freie Universität Berlin,
    Berlin, 2020
  • Borukhovich-Weis, Swantje; Gryl, Inga; Beißwenger, Michael; Brinda, Torsten; Bulizek, Björn; Barkmin, Mike; Burovikhina, Veronika; Tobinski, David
    Digitalisierung in der Lehrer:innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe an der Universität Duisburg-Essen
    49. dghd-Jahrestagung - Hochschullehre als Gemeinschaftsaufgabe: miteinander-kooperativ-integrativ, 10.-13. März, Berlin,
    Berlin, 2020