Completed Research Projects
|
Project title: |
BiRBi-Pro ("Bildungsgerechtigkeit oder Reproduktion von Bildungsungerechtigkeit durch schul- und sozialpädagogische Professionelle. Fallrekonstruktionen am Beispiel ganztägiger Arrangements“/"Educational justice or reproduction of educational injustice by school and social pedagogical professionals. Case reconstructions using the example of all-day arrangements")
|
|
Project management: |
Prof Dr Martin Heinrich, Dr Nina Thieme (deputy project management)
|
|
Research associates: |
Christiane Faller, Denise Klenner, Dr Nina Thieme
|
|
Student employees: |
Julia M. Krüger, Anita Lattner, Christina Lokk, Anika Mühlbach
|
|
Funding: |
Federal Ministry of Education and Research (BMBF) |
|
Project term: |
01.10. 2011 – 31.01.2015
|
|
Project description: |
The study "Educational justice or reproduction of educational injustice by school and social pedagogical professionals. Case reconstructions using the example of all-day arrangements" was conducted at the Universities of Hanover (October 2011 to January 2014) and Bielefeld (February 2014 to January 2015). It was funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF) as part of the research programme supporting empirical educational research in the thematic area "Equity of Opportunity and Participation. Social Change and Support Strategies."
The aim of the study (project management: Prof Dr Martin Heinrich, deputy project management: Dr Nina Thieme, research associates: Christiane Faller, Denise Klenner) was a qualitative-reconstructive analysis of the educational injustice-related perspectives and logics of action of school administrators, teachers and social work professionals in all-day arrangements. The study pursued the following central questions:
These questions were addressed on the basis of the following considerations: The reduction in educational inequality which is expected from all-day schools seems This comparative professional study of the perspectives and logics of action of school administrators, teachers, and social work professionals working at all-day schools took place at two all-day grammar schools and two all-day secondary schools in the form of two ethnographic phases lasting several months each, during which observations were documented in the form of field protocols, narrative interviews were conducted with the professional actors and ‘natural’ conversations were recorded. To summarise the analysis, it can be stated that the professional actors emphasised, on the one hand, the perceived inability to reduce educational injustice through their own day-to-day actions. On the other hand, the study could not demonstrate that the two groups have diverging attitudes towards combatting educational injustice. |
|
Publications: |
Thieme, Nina (2019): Zur Fallkonstitution in Teamgesprächen zwischen Professionellen der Sozialen Arbeit und Lehrer/inne/n im Ganztag. In: Cloos, Peter/Fabel-Lamla, Melanie/Kunze, Katharina/Lochner, Barbara (Eds.): Pädagogische Teamgespräche. Methodische und theoretische Perspektiven eines neuen Forschungsfelds. Weinheim: Beltz, pp. 247–262. Thieme, Nina (2018): Reduktion von Bildungsungerechtigkeit durch Ganztagsschulen? Sozialpädagogische Deutungen zur Realisierbarkeit eines politisch vorgegebenen Leitziels. In: Neuhaus, Lukas/Käch, Oliver (Eds.): Bedingte Professionalität. Professionelles Handeln im Kontext von Institution und Organisation. Weinheim: Beltz Juventa, pp. 160–175. Thieme, Nina (2017): Zur (De-)Konstruktion von Dringlichkeit. Rekonstruktive und theoretisierende Vergewisserungen zur Besprechung eines Kinderschutzfalls durch schul- und sozialpädagogische Professionelle. In: Sozialer Sinn. Zeitschrift für hermeneutische Sozialforschung (im Rahmen des Themenschwerpunktes „Kindeswohlgefährdung“) 18, I. 2, pp. 179–201. Thieme, Nina/Faller, Christiane (2016): (Mehr) Qualität des Bildungssystems durch Ganztagsschulen mit Qualität? Theoretische Überlegungen und rekonstruktive Vergewisserungen zu den Voraussetzungen, um über Qualität verhandeln zu können. In: Blömeke, Sigrid/Caruso, Marcelo/Reh, Sabine/Salaschek, Ulrich/ Stiller, Jurik (Eds.): Traditionen und Zukünfte. Beiträge zum 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Berlin und Toronto: Barbara Budrich, pp. 245–256. Heinrich, Martin/Faller, Christiane/Thieme, Nina (2014): Neue alte Bildungsungleichheit durch professionskulturellen Dissonanzausgleich in differenziellen Lernmilieus? Zum möglichen Einfluss von Struktur- und Kompositionseffekten und schulkulturellen Institutionen-Milieu-Passungen auf Deutungen von Lehrkräften und Professionellen der Sozialen Arbeit. In: Die Deutsche Schule. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Bildungspolitik und pädagogische Praxis 106, I. 1, pp. 30–49. Faller, Christiane/Heinrich, Martin/Thieme, Nina (2013): Soziale Arbeit als Gerechtigkeitsprofession. Sozialpädagogische Deutungen der Kategorie der (Un-)Gerechtigkeit. In: Soziale Arbeit 62, I. 3, pp. 98–105. Faller, Christiane/Thieme, Nina (2013): Soziale Arbeit als Gerechtigkeitsprofession. Eine Konturierung aus disziplinärer Perspektive. In: Soziale Arbeit 62, I. 2, pp. 53–59. Thieme, Nina (2013): Bildungsgerechtigkeit als Chancengleichheit oder jenseits von Chancengleichheit? Ein Ansatz zur empirischen Untersuchung von Bildungsgerechtigkeitskonzeptionen schul- und sozialpädagogischer Professioneller in ganztägigen Arrangements. In: Dietrich, Fabian/Heinrich, Martin/Thieme, Nina (Eds.): Bildungsgerechtigkeit jenseits von Chancengleichheit. Theoretische und empirische Ergänzungen und Alternativen zu ‚PISA‘. Wiesbaden: VS, pp. 159–180. Thieme, Nina/Faller, Christiane/Heinrich, Martin (2012): Bildungsgerechtigkeit oder Reproduktion von Bildungsungerechtigkeit durch schul- und sozialpädagogische Professionelle – BiRBi-Pro. In: Soziale Passagen 4, H. 1, S. 159–162. Thieme, Nina (2011): Ganztagsbildung als bildungspolitisch initiierter Versuch einer Steuerung eines ›Aufwachsens in öffentlicher Verantwortung‹ – Reduktion oder Reproduktion von Bildungsungleichheit? In: Dietrich, Fabian/Heinrich, Martin/Thieme, Nina (Eds.): Neue Steuerung – alte Ungleichheiten? Steuerung und Entwicklung im Bildungssystem. Münster: Waxmann, . 259–270.
|
Funded by the Federal Ministry of Education and Research
