Personensuche

Personensuche

Bitte geben Sie den Namen der gesuchten Person ein.

Es wurde 1 Person gefunden.

Fakultät für Bildungswissenschaften

Anschrift
Universitätsstr. 2
45141 Essen
Raum
S06 S03 A14

Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.

    Artikel in Zeitschriften

  • Leisen, Wiebke; Opfermann, Maria; Härtig, Hendrik
    Perceiving the usage of external representations in physics
    In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education Jg. 19 (2023) Nr. 8, em2311
  • Hellenbrand, Johannes; Mayer, Richard E.; Opfermann, Maria; Schmeck, Annett; Leutner, Detlev
    How generative drawing affects the learning process : An eye-tracking analysis
    In: Applied Cognitive Psychology Jg. 33 (2019) Nr. 6, S. 1147 - 1164
  • Dickmann, Thomas; Opfermann, Maria; Dammann, Elmar; Lang, Martin; Rumann, Stefan
    What you see is what you learn? : The role of visual model comprehension for academic success in chemistry
    In: Chemistry Education: Research and Practice Jg. 20 (2019) Nr. 4, S. 804 - 820
  • Herrlinger, Simone; Höffler, Tim N.; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev
    When Do Pictures Help Learning from Expository Text? : Multimedia and Modality Effects in Primary Schools
    In: Research in Science Education Jg. 47 (2017) Nr. 3, S. 685 - 704
  • Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; van Gog, Tamara; Paas, Fred; Leutner, Detlev
    Measuring cognitive load with subjective rating scales during problem solving : differences between immediate and delayed ratings
    In: Instructional Science Jg. 43 (2015) Nr. 1, S. 93 - 114
  • Schmeck, Annett; Mayer, Richard E.; Opfermann, Maria; Pfeiffer, Vanessa; Leutner, Detlev
    Drawing pictures during learning from scientific text : testing the generative drawing effect and the prognostic drawing effect
    In: Contemporary educational psychology Jg. 39 (2014) Nr. 4, S. 275 - 286
  • Arndt, Dominique; Sahr, Katleen; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev; Fritz-Stratmann, Annemarie
    Core knowledge and working memory as prerequisites of early school arithmetic
    In: South African Journal of Childhood Education Jg. 3 (2013) Nr. 1, S. 20
  • Schwamborn, Annett; Thillmann, Hubertina; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev
    Cognitive load and instructionally supported learning with provided and learner-generated visualizations
    In: Computers in Human Behavior Jg. 27 (2011) Nr. 1, S. 89 - 93
  • Opfermann, Maria; Schwamborn, Annett
    Lernen mit Multimedia - Chance und Herausforderung
    In: Unterricht Pflege Jg. 15 (2010) Nr. 4, S. 14 - 17
  • Gerjets, Peter; Scheiter, Katharina; Opfermann, Maria; Hesse, Friedrich W.; Eysink, Tessa H.S.
    Learning with hypermedia: The influence of representational formats and different levels of learner control on performance and learning behavior
    In: Computers in Human Behavior Jg. 25 (2009) Nr. 2, S. 360 - 370
  • Zentel, Peter; Opfermann, Maria; Krewinkel, Jan
    Multimedia learning and the Internet: ensuring accessibility for people with learning disabilities
    In: Journal of Assistive Technologies Jg. 1 (2007) Nr. 1, S. 22 - 33
  • Tröster, Heinrich; Opfermann, Maria; Tuxhorn, Ingrid
    Psychosoziale Auswirkungen epilepsiechirurgischer Eingriffe bei Kindern und Jugendlichen.
    In: Zeitschrift für medizinische Psychologie : Organ der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie (DGMP) Jg. 13 (2004) Nr. 2, S. 61 - 70
  • Abstracts

  • Dickmann, Thomas; Opfermann, Maria; Rumann, Stefan
    Studienerfolg und visuelles Modellverständnis in der Chemie und den Ingenieurwissenschaften
    In: Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik ; Jahrestagung in Zürich 2016 / 43. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) ; 05. bis 08. September 2016, Zürich / Maurer, Christian (Hrsg.) (2017) S. 67 - 70
  • Opfermann, Maria; Schmeck, Annett; Leutner, Detlev;
    Motivating or distracting? : Howdecorative pictures can fosterlearning in primary schools
    31st International Congress of Psychology ; 24–29 July 2016, Yokohama, Japan,
    In: International Journal of Psychology Jg. 51 (2016) Nr. S1, S. 478
  • Beiträge in Sammelwerken und Tagungsbänden

  • Bille, Veronika; Rumann, Stefan; Roelle, Julian; Opfermann, Maria; Schmuck, Carsten
    Förderung des ikonischen Modellverständnisses in Chemiestudiengängen
    In: Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Wien 2019 / Internationale Jahrestagung der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBIO und der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 9.-12. September 2019, Wien / Habig, Sebastian (Hrsg.) 2020, S. 892 - 895
  • Bille, Veronika; Komor, Ines; von Horst, Helena; Opfermann, Maria; Roelle, Julian; Rumann, Stefan; Sumfleth, Elke
    Förderung des visuellen Modellverständnisses in Chemiestudiengängen
    In: Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Kiel 2018 / Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 17. bis 20. September 2018,Leibniz-Institut Kiel / Maurer, Christian (Hrsg.) 2019, S. 799 - 802
  • Dickmann, Thomas; Rumann, Stefan; Opfermann, Maria
    Visuelles Modellverständnis : Ein Prädiktor für Studienerfolg?
    In: Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht: normative und empirische Dimensionen / Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 18.-21. September 2017, Universität Regensburg / Maurer, Christian (Hrsg.) 2018, S. 503 - 506
  • Dickmann, Thomas; Opfermann, Maria; Rumann, Stefan; Dammann, Elmar; Lang, Martin; Schmuck, Carsten
    Prädiktoren von visuellem Modellverständnis in der Chemie
    In: Authentizität und Lernen - das Fach in der Fachdidaktik: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Berlin 2015 / 42. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 14.-17. September 2015, Humboldt-Universität zu Berlin / Maurer, Christian (Hrsg.) 2016, S. 392 - 394
  • Rohde, Nils; Winterink, Kathrin; Opfermann, Maria; Rumann, Stefan
    Blickbewegungen Studierender beim Betrachten von Fotografien chemischer Versuchsaufbauten
    In: Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 / 41. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 15.-18. September 2014, Universität Bremen / Bernholt, Sascha (Hrsg.) 2015, S. 666 - 668
  • Leutner, Detlev; Opfermann, Maria; Schmeck, Annett
    Lernen mit Medien
    In: Pädagogische Psychologie: mit Online-Materialien / Seidel, Tina; Krapp, Andreas (Hrsg.) 2014, S. 297 - 322
  • Opfermann, Maria; Scheiter, Katharina; Gerjets, Peter; Schmeck, Annett
    Hypermedia and self-regulation : an interplay in both directions
    In: International Handbook of Metacognition and Learning Technologies / Azevedo, Roger; Aleven, Vincent (Hrsg.) 2013
  • Rohde, Nils; Opfermann, Maria; Schmuck, Carsten; Rumann, Stefan
    Lernwirksamkeit von Illustrationen zum Orbitalmodell in der Organischen Chemie
    In: Inquiry-based Learning – Forschendes Lernen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hannover 2012 / Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 17.-20. September 2012, Leibniz Universität Hannover / Bernholt, Sascha (Hrsg.) 2013, S. 752 - 754
  • Leutner, Detlev; Opfermann, Maria
    Selbstreguliertes Lernen mit Texten und Bildern im naturwissenschaftlichen Unterricht
    In: nwu-essen - 10 Jahre Essener Forschung zum naturwissenschaftlichen Unterricht / Fischer, Hans Ernst; Sumfleth, Elke (Hrsg.) 2013, S. 209 - 249
  • Höffler, T.; Schmeck, Annett; Opfermann, Maria
    Static and dynamic visualizations : Individual differences in processing
    In: Learning through visual displays / Schraw, Gregory; McCrudden, Matthew T.; Robinson, Daniel R. (Hrsg.) 2013, S. 133 - 163
  • Opfermann, Maria; Azevedo, Roger; Leutner, Detlev
    Metacognition and hypermedia learning: How do they relate?
    In: Encyclopedia of the Sciences of Learning / Seel, Norbert M. (Hrsg.) 2012, S. 2224 - 2228
  • Schmeck, Annett; Friedrich, Luisa; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev
    Using the learner-generated drawing strategy : How much instructional support is useful?
    In: 10th International Conference of the Learning Sciences: The Future of Learning, ICLS 2012 - Proceedings; Vol.2 / 10th International Conference of the Learning Sciences: The Future of Learning, ICLS 2012, Sydney, NSW, Australia, 2 July 2012 through 6 July 2012 2012, S. 237 - 241
  • Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; Pfeiffer, Vanessa; Sandmann, Angela; Leutner, Detlev
    Lernen mit selbst generierten Visualisierungen : Ein experimenteller Test des Generative Drawing Effect und des Prognostic Drawing Effect
    In: 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGP 2011
  • Opfermann, Maria; Gerjets, Peter
    Medienbasierter Erwerb von Problemlösewissen
    In: Pädagogische Psychologie in Theorie und Praxis: ein fallbasiertes Lehrbuch / Zumbach, Jörg; Mandl, Heinz (Hrsg.) 2008, S. 121 - 131
  • Opfermann, Maria; Gerjets, Peter; Scheiter, Katharina
    Do multimedia principles apply to hypermedia? The moderating role of different levels of learner control for the validity of multimedia design principles.
    In: Avoiding simplicity, confronting complexity : advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments / Clarebout, Geraldine (Hrsg.) 2006, S. 233 - 242
  • Opfermann, Maria; Gerjets, Peter; Scheiter, Katharina
    How does hypermedia support learning? The role of different representational formats and varying levels of learner control for the applicability of multimedia design principles.
    In: The 23rd Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education Who's Learning? Whose Technology? / Markauskaite, Lina; Goodyear, Peter; Reimann, Peter (Hrsg.) 2006, S. 615 - 622
  • Poster / Posterbeiträge

  • Zentel, P.; Krewinkel, J.; Opfermann, Maria;
    Multimedia learning and the World Wide Web: Considerations for learners with a mental retardation
    23rd Annual Conference of the Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education. Sydney, Australia,
    Sydney (2006)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.;
    There's more to it than instructional design: The role of individual characteristics in hypermedia learning
    23rd Annual Conference of the Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education. Sydney, Australia,
    Sydney (2006)
  • Vorträge

  • Schlake, Thomas; Krabbe, Heiko; Härtig, Hendrik; Opfermann, Maria; Fischer, Hans Ernst;
    Autonomy Supportive Cross-Age-Peer-Tutoring in Experiments
    12th Conference of the European Science Education Research Association "Research, practice and collaboration in science education", ESERA 17, 21. bis 25. August 2017, Dublin,
    (2017)
  • Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev;
    Differences between immediate and delayed subjective cognitive load ratings : Does the length of a task sequence play a role?
    7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,
    Taipeh (2014)
  • Opfermann, Maria; Schmeck, Annett; Wienand, A.; Leutner, Detlev;
    The use of decorative pictures in elementary school : Are they really as bad as their reputation?
    7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,
    Taipeh (2014)
  • Friedrich, Luisa; Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; Mayer, R.E.; Leutner, Detlev;
    Computer-supported drawing as a generative activity in learning from scientific text
    EARLI Conference, München,
    München (2013)
  • Friedrich, Luisa; Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev;
    Computerunterstütztes Zeichnen als produktive Lernstrategie beim Lernen aus naturwissenschaftlichen Texten
    1. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) "Bildungsverläufe über die Lebensspanne", 11. bis 13. März 2013, Kiel,
    Kiel (2013)
  • Friedrich, Luisa; Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev;
    Lernen aus naturwissenschaftlichen Texten - Computerbasiertes Visualisieren
    GöMaEsSa - Treffen, Saarbrücken,
    Saarbrücken (2013)
  • Friedrich, Luisa; Schmeck, Annett; Opfermann, Maria; Leutner, Detlev;
    Computer-based visualizations as comprehension aids for science text learning
    ARLI Special Interest Group Instructional Design and Learning and Instruction with Computers, Bari,
    Bari (2012)
  • Opfermann, Maria; Krewinkel, J.; Zentel, P.; Scheiter, K.;
    Multimedia learning and the World Wide Web: Making them beneficial for learners with learning disabilities
    92nd Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). New York, NY, USA,
    New York (2008)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    The role of metacognitive strategies and metacognitive support in learning combinatorics with hypermedia
    BieBiennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition. Ioannina, Griechenland,
    Ioannina (2008)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Learning with hypermedia : the influence of representational formats and different levels of learner control
    91st meeting of the American Education Research Association (AERA). Chicago, IL, USA,
    Chicago (2007)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Online measurement of different types of cognitive load with an adjusted version of NASA-TLX
    University of New South Wales Conference on Cognitive Load Theory. Sydney, Australia,
    Sydney (2007)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Selbstgesteuertes Lernen mit Hypermedia: Der Einfluss von metakognitivem Modelling und Prompting von Repräsentationswahl
    11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin,
    Berlin (2007)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Supporting navigational and representational choices in hypermedia learning environments
    12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Budapest, Hungary,
    Budapest (2007)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.;
    Der Einfluss von Instruktionsdesign und Lernercharakteristika auf Lernaktivitäten in Hypermedia- Umgebungen
    45ter Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Nürnberg,
    Nürnberg (2006)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Do multimedia principles apply to hypermedia? The moderating role of different levels of learner control for th validity of multimedia design principles
    2nd Joint Meeting of the EARLI SIG Instructional Design and SIG Learning with Computers. Leuven, Belgium,
    Leuven (2006)
  • Gerjets, P.; Opfermann, Maria;
    Selbstgesteuertes Lernen mit multiplen Repräsentationen
    45ter Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs, Arbeitsgruppe). Nürnberg,
    Nürnberg (2006)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.;
    The influence of epistemological beliefs, attitudes, and metacognition on learner activities in a hypermedia learning environment
    SIG 16 Metacognition: 2nd Biennial Conference. Cambridge, Großbritannien,
    Cambridge (2006)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.;
    Der Einfluss von epistemologischen Überzeugungen, Einstellungen und Metakognitionen auf Lerneraktivitäten in einer hypermedialen Lernumgebung
    10. Fachtagung Pädagogische Psychologie. Halle,
    Halle (2005)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Exploration of hypermedia environments: Learner control and adaptive user strategies
    10. Fachtagung Pädagogische Psychologie. Halle,
    Halle (2005)
  • Opfermann, Maria; Gerjets, P.; Scheiter, K.;
    Exploration of hypermedia environments: Learner control and adaptive user strategies
    11th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, Cyprus,
    Nicosia (2005)