Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Fakultät für Bildungswissenschaften
Anschrift
Universitätsstr. 2
45141 Essen
45141 Essen
Raum
S06 S03 A14
Telefon
Telefax
Webseite
Aktuelle Veranstaltungen
Keine aktuellen Veranstaltungen.
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
2015 WS
- Diagnostizieren und Bewerten im Unterricht - Wie erstelle ich gute Tests? (ESL: Modul 4.2)
- Einführung in empirische Forschungsmethoden und wissenschaftliches Arbeiten
- Lehr-lernpsychologische Grundlagen des Lernens mit Multimedia (ESL: Modul 3.2c)
- E3 - BiWi - Erstsemesterstudierende 2015. Erziehungswissenschaften. Einstieg in wissenschaftliche Forschungsmethoden – Cr. 3-3
-
2015 SS
-
2014 WS
-
2014 SS
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
How generative drawing affects the learning process : An eye-tracking analysisIn: Applied Cognitive Psychology Jg. 33 (2019) Nr. 6, S. 1147 - 1164ISSN: 1099-0720; 0888-4080Online Volltext: dx.doi.org/
-
What you see is what you learn? : The role of visual model comprehension for academic success in chemistryIn: Chemistry Education Research and Practice Jg. 20 (2019) Nr. 4, S. 804 - 820ISSN: 1109-4028Online Volltext: dx.doi.org/
-
When Do Pictures Help Learning from Expository Text? : Multimedia and Modality Effects in Primary SchoolsIn: Research in Science Education Jg. 47 (2017) Nr. 3, S. 685 - 704ISSN: 1573-1898; 0157-244XOnline Volltext: dx.doi.org/
-
Measuring cognitive load with subjective rating scales during problem solving : differences between immediate and delayed ratingsIn: Instructional Science Jg. 43 (2015) Nr. 1, S. 93 - 114ISSN: 1573-1952; 0020-4277Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
-
Drawing pictures during learning from scientific text : testing the generative drawing effect and the prognostic drawing effectIn: Contemporary educational psychology Jg. 39 (2014) Nr. 4, S. 275 - 286ISSN: 1090-2384; 0361-476XOnline Volltext: dx.doi.org/
-
Core knowledge and working memory as prerequisites of early school arithmeticIn: South African Journal of Childhood Education Jg. 3 (2013) Nr. 1, S. 20ISSN: 2223-7674; 2223-7682
-
Cognitive load and instructionally supported learning with provided and learner-generated visualizationsIn: Computers in Human Behavior Jg. 27 (2011) Nr. 1, S. 89 - 93ISSN: 0747-5632; 1873-7692Online Volltext: dx.doi.org/
-
Lernen mit Multimedia - Chance und HerausforderungIn: Unterricht Pflege Jg. 15 (2010) Nr. 4, S. 14 - 17ISSN: 1615-1046
-
Learning with hypermedia: The influence of representational formats and different levels of learner control on performance and learning behaviorIn: Computers in Human Behavior Jg. 25 (2009) Nr. 2, S. 360 - 370ISSN: 0747-5632; 1873-7692
-
Multimedia learning and the Internet: ensuring accessibility for people with learning disabilitiesIn: Journal of Assistive Technologies Jg. 1 (2007) Nr. 1, S. 22 - 33ISSN: 1754-9450
-
Psychosoziale Auswirkungen epilepsiechirurgischer Eingriffe bei Kindern und Jugendlichen.In: Zeitschrift für medizinische Psychologie : Organ der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie (DGMP) Jg. 13 (2004) Nr. 2, S. 61 - 70ISSN: 0940-5569
-
Studienerfolg und visuelles Modellverständnis in der Chemie und den IngenieurwissenschaftenIn: Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik ; Jahrestagung in Zürich 2016 / 43. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP) ; 05. bis 08. September 2016, Zürich / Maurer, Christian (Hrsg.) (2017) S. 67 - 70(Open Access)
-
Motivating or distracting? : Howdecorative pictures can fosterlearning in primary schools
31st International Congress of Psychology ; 24–29 July 2016, Yokohama, Japan,In: International Journal of Psychology Jg. 51 (2016) Nr. S1, S. 478ISSN: 1464-066X; 0020-7594Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
Förderung des ikonischen Modellverständnisses in ChemiestudiengängenIn: Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Wien 2019 / Internationale Jahrestagung der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBIO und der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 9.-12. September 2019, Wien / Habig, Sebastian (Hrsg.) 2020, S. 892 - 895(Open Access)
-
Förderung des visuellen Modellverständnisses in ChemiestudiengängenIn: Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Kiel 2018 / Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 17. bis 20. September 2018,Leibniz-Institut Kiel / Maurer, Christian (Hrsg.) 2019, S. 799 - 802
-
Visuelles Modellverständnis : Ein Prädiktor für Studienerfolg?In: Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht: normative und empirische Dimensionen / Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 18.-21. September 2017, Universität Regensburg / Maurer, Christian (Hrsg.) 2018, S. 503 - 506
-
Prädiktoren von visuellem Modellverständnis in der ChemieIn: Authentizität und Lernen - das Fach in der Fachdidaktik: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Berlin 2015 / 42. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 14.-17. September 2015, Humboldt-Universität zu Berlin / Maurer, Christian (Hrsg.) 2016, S. 392 - 394
-
Blickbewegungen Studierender beim Betrachten von Fotografien chemischer VersuchsaufbautenIn: Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 / 41. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 15.-18. September 2014, Universität Bremen / Bernholt, Sascha (Hrsg.) 2015, S. 666 - 668ISBN: 978-3-89088-362-5
-
Lernen mit MedienIn: Pädagogische Psychologie: mit Online-Materialien / Seidel, Tina; Krapp, Andreas (Hrsg.) 2014, S. 297 - 322ISBN: 978-3-621-27917-8; 3-621-27917-2
-
Hypermedia and self-regulation : an interplay in both directionsIn: International Handbook of Metacognition and Learning Technologies / Azevedo, Roger; Aleven, Vincent (Hrsg.) 2013ISBN: 978-1-4419-5546-3; 978-1-4419-5545-6Online Volltext: dx.doi.org/
-
Lernwirksamkeit von Illustrationen zum Orbitalmodell in der Organischen ChemieIn: Inquiry-based Learning – Forschendes Lernen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Hannover 2012 / Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), 17.-20. September 2012, Leibniz Universität Hannover / Bernholt, Sascha (Hrsg.) 2013, S. 752 - 754ISBN: 978-3-89088-360-1
-
Selbstreguliertes Lernen mit Texten und Bildern im naturwissenschaftlichen UnterrichtIn: nwu-essen - 10 Jahre Essener Forschung zum naturwissenschaftlichen Unterricht / Fischer, Hans Ernst; Sumfleth, Elke (Hrsg.) 2013, S. 209 - 249ISBN: 978-3-8325-3331-1
-
Static and dynamic visualizations : Individual differences in processingIn: Learning through visual displays / Schraw, Gregory; McCrudden, Matthew T.; Robinson, Daniel R. (Hrsg.) 2013, S. 133 - 163ISBN: 978-1-62396-235-7; 978-1-62396-233-3
-
Metacognition and hypermedia learning: How do they relate?In: Encyclopedia of the Sciences of Learning / Seel, Norbert M. (Hrsg.) 2012, S. 2224 - 2228ISBN: 978-1-4419-1427-9; 978-1-4419-1428-6Online Volltext: dx.doi.org/
-
Using the learner-generated drawing strategy : How much instructional support is useful?In: 10th International Conference of the Learning Sciences: The Future of Learning, ICLS 2012 - Proceedings; Vol.2 / 10th International Conference of the Learning Sciences: The Future of Learning, ICLS 2012, Sydney, NSW, Australia, 2 July 2012 through 6 July 2012 2012, S. 237 - 241ISBN: 9780578107042
-
Lernen mit selbst generierten Visualisierungen : Ein experimenteller Test des Generative Drawing Effect und des Prognostic Drawing EffectIn: 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGP 2011
-
Medienbasierter Erwerb von ProblemlösewissenIn: Pädagogische Psychologie in Theorie und Praxis: ein fallbasiertes Lehrbuch / Zumbach, Jörg; Mandl, Heinz (Hrsg.) 2008, S. 121 - 131ISBN: 978-3-8017-2014-8
-
Do multimedia principles apply to hypermedia? The moderating role of different levels of learner control for the validity of multimedia design principles.In: Avoiding simplicity, confronting complexity : advances in studying and designing (computer-based) powerful learning environments / Clarebout, Geraldine (Hrsg.) 2006, S. 233 - 242ISBN: 90-77874-42-9; 90-77874-43-7
-
How does hypermedia support learning? The role of different representational formats and varying levels of learner control for the applicability of multimedia design principles.In: The 23rd Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education Who's Learning? Whose Technology? / Markauskaite, Lina; Goodyear, Peter; Reimann, Peter (Hrsg.) 2006, S. 615 - 622ISBN: 1-920898-47-6
-
Multimedia learning and the World Wide Web: Considerations for learners with a mental retardation
23rd Annual Conference of the Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education. Sydney, Australia,Sydney (2006) -
There's more to it than instructional design: The role of individual characteristics in hypermedia learning
23rd Annual Conference of the Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education. Sydney, Australia,Sydney (2006) -
Autonomy Supportive Cross-Age-Peer-Tutoring in Experiments
12th Conference of the European Science Education Research Association "Research, practice and collaboration in science education", ESERA 17, 21. bis 25. August 2017, Dublin,(2017) -
Differences between immediate and delayed subjective cognitive load ratings : Does the length of a task sequence play a role?
7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,Taipeh (2014) -
The use of decorative pictures in elementary school : Are they really as bad as their reputation?
7. International Cognitive Load Theory Conference, (ICLTC), Taipeh,Taipeh (2014) -
Computer-supported drawing as a generative activity in learning from scientific text
EARLI Conference, München,München (2013) -
Computerunterstütztes Zeichnen als produktive Lernstrategie beim Lernen aus naturwissenschaftlichen Texten
1. Jahreskonferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) "Bildungsverläufe über die Lebensspanne", 11. bis 13. März 2013, Kiel,Kiel (2013) -
Lernen aus naturwissenschaftlichen Texten - Computerbasiertes Visualisieren
GöMaEsSa - Treffen, Saarbrücken,Saarbrücken (2013) -
Computer-based visualizations as comprehension aids for science text learning
ARLI Special Interest Group Instructional Design and Learning and Instruction with Computers, Bari,Bari (2012) -
Multimedia learning and the World Wide Web: Making them beneficial for learners with learning disabilities
92nd Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). New York, NY, USA,New York (2008) -
The role of metacognitive strategies and metacognitive support in learning combinatorics with hypermedia
BieBiennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition. Ioannina, Griechenland,Ioannina (2008) -
Learning with hypermedia : the influence of representational formats and different levels of learner control
91st meeting of the American Education Research Association (AERA). Chicago, IL, USA,Chicago (2007) -
Online measurement of different types of cognitive load with an adjusted version of NASA-TLX
University of New South Wales Conference on Cognitive Load Theory. Sydney, Australia,Sydney (2007) -
Selbstgesteuertes Lernen mit Hypermedia: Der Einfluss von metakognitivem Modelling und Prompting von Repräsentationswahl
11. Fachtagung Pädagogische Psychologie, Berlin,Berlin (2007) -
Supporting navigational and representational choices in hypermedia learning environments
12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Budapest, Hungary,Budapest (2007) -
Der Einfluss von Instruktionsdesign und Lernercharakteristika auf Lernaktivitäten in Hypermedia- Umgebungen
45ter Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Nürnberg,Nürnberg (2006) -
Do multimedia principles apply to hypermedia? The moderating role of different levels of learner control for th validity of multimedia design principles
2nd Joint Meeting of the EARLI SIG Instructional Design and SIG Learning with Computers. Leuven, Belgium,Leuven (2006) -
Selbstgesteuertes Lernen mit multiplen Repräsentationen
45ter Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs, Arbeitsgruppe). Nürnberg,Nürnberg (2006) -
The influence of epistemological beliefs, attitudes, and metacognition on learner activities in a hypermedia learning environment
SIG 16 Metacognition: 2nd Biennial Conference. Cambridge, Großbritannien,Cambridge (2006) -
Der Einfluss von epistemologischen Überzeugungen, Einstellungen und Metakognitionen auf Lerneraktivitäten in einer hypermedialen Lernumgebung
10. Fachtagung Pädagogische Psychologie. Halle,Halle (2005) -
Exploration of hypermedia environments: Learner control and adaptive user strategies
11th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Nicosia, Cyprus,Nicosia (2005) -
Exploration of hypermedia environments: Learner control and adaptive user strategies
10. Fachtagung Pädagogische Psychologie. Halle,Halle (2005)