Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Fakultät für Bildungswissenschaft
Anschrift
Universitätsstraße 2
45141 Essen
45141 Essen
Raum
S06 S03 B51
Telefon
Telefax
Sprechzeiten
siehe Homepage
Funktionen
-
Mitglied, Prüfungsausschuss des Studiengangs Psychologie (B. Sc.)
-
Universitätsprofessor/in, Institut für Psychologie
-
Professor/in, Fakultätsrat
Aktuelle Veranstaltungen
-
SoSe 2025
- E3 - BiWi - Professioneller Umgang mit Beanspruchung und Belastung im Lehrberuf Gr. 1+2 - Cr. 2-3
- Kognitionspsychologische Zugänge zu Lernen und Leisten – Grundlagen und Anwendungen
- Ausgewählte Forschungsbereiche der Allgemeinen Psychologie I - Kurs A und Kurs B
- MC6/MC3.4 BK: Stressbewältigung durch Achtsamkeit
- Modulkonferenz im Modul 10 (BSc Psychologie)
- Experimentalpraktika WS25/26
- BiWi Raumbuchung für Prof. Heine und Prof. von Stockhausen
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
WiSe 2024
- MC6/MC3.4 BK: Stressbewältigung durch Achtsamkeit
- Bewusstsein und Kognition
- Planung und Durchführunge eines Forschungs- oder Entwicklungsprojekts
- Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I
- Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I
- Vertiefung zur Vorlesung "Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I" (Kurs A)
- E3 - BiWi - Bewusstsein und Kognition - Cr. 2-3
- Prüfungsausschüsse BSc Psychologie und Master AGB
- E3 - BiWi - Stressbewältigung durch Achtsamkeit - Cr. 2-3
- E3 - BiWi - Einführung in die Grundlagen der Allgemeinen Psychologie I - Cr. 1-3
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experimentsIn: Acta Psychologica , Jg. 239 2023, 104006DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful StateIn: Journal of Cognition , Jg. 5 2022, Nr. 1, 13DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?In: Frontiers in Psychology , Jg. 11 2020, S. 719DOI, Online Volltext (Open Access)
-
A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and menIn: Frontiers in Psychology , Jg. 10 2019, Nr. JULY, S. 1604DOI (Open Access)
-
Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot studyIn: Open Psychology , Jg. 1 2019, Nr. 1, S. 69 – 93DOI (Open Access)
-
Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainingsIn: Brain and Behavior , Jg. 9 2019, Nr. 9, e01390DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysisIn: Journal of Cross-Cultural Psychology , Jg. 48 2017, Nr. 3, S. 384 – 401
-
Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in GermanIn: Applied Psycholinguistics , Jg. 38 2017, Nr. 5, S. 1133 – 1172
-
Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approachIn: Frontiers in Psychology , Jg. 7 2016, Nr. JUL, S. 1037DOI (Open Access)
-
Cross-linguistic evidence for gender as a prominence featureIn: Frontiers in Psychology , Jg. 6 2015, S. 1356DOI (Open Access)
-
Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movementsIn: Applied Psycholinguistics , Jg. 36 2015, Nr. 4, S. 977 – 1006
-
Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during readingIn: Frontiers in Psychology , Jg. 6 2015, S. 1607DOI (Open Access)
-
Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolutionIn: Language, Cognition and Neuroscience , Jg. 29 2014, Nr. 7, S. 781 – 803
-
Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based studyIn: Linguistische Berichte 2014, Nr. 237, S. 57 – 80
-
Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and SlovakIn: Behavior Research Methods , Jg. 46 2014, Nr. 3, S. 841 – 871DOI (Open Access)
-
The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisionsIn: Experimental Psychology , Jg. 60 2013, Nr. 6, S. 444 – 452
-
Processing grammatical gender of role nouns : Further evidence from eye-movementsIn: Journal of Cognitive Psychology , Jg. 23 2011, Nr. 8, S. 998 – 1014
-
Recht verständlich und "gender-fair" : Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? ; Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter RechtsspracheIn: Linguistische Berichte 2011, Nr. 227, S. 297 – 322
-
Effects of role typicality on processing person information in German : Evidence from an ERP studyIn: Brain Research , Jg. 1353 2010, S. 133 – 144
-
On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referentsIn: Experimental Psychology , Jg. 57 2010, Nr. 5, S. 367 – 375
-
Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen TextenIn: Der Sprachdienst / Gesellschaft für Deutsche Sprache, GfdS , Jg. 52 2008, Nr. 4, S. 161 – 172
-
What's in a (role) name? : Formal and conceptual aspects of comprehending personal nounsIn: Journal of Psycholinguistic Research , Jg. 36 2007, Nr. 6, S. 431 – 456
-
Automatic activation and use of gender subgroupsIn: Sex Roles , Jg. 55 2006, Nr. 7-8, S. 435 – 444
-
How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotationsIn: Swiss Journal of Psychology , Jg. 65 2006, Nr. 3, S. 157 – 165
-
Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen DiskursIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) , Jg. 33 2006, Nr. 2-3, S. 212 – 235
-
Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen : Eine theoretische Integration bisheriger BefundeIn: Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology , Jg. 213 2005, Nr. 3, S. 167 – 175
-
Gender markedness of language : The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person informationIn: Journal of Language and Social Psychology , Jg. 23 2004, Nr. 3, S. 272 – 307
-
On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German : A comparison between Finns and GermansIn: Sprache und Kognition , Jg. 18 1999, Nr. 3/4, S. 123 – 135
-
Irrelevant auditory material affects countingIn: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition , Jg. 24 1998, Nr. 1, S. 48 – 67
-
On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effectIn: The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A: Human Experimental Psychology , Jg. 49 1996, Nr. 3, S. 765 – 779
-
Zur Psychologie des "generischen" MaskulinumsIn: Sprache und Kognition , Jg. 15 1996, Nr. 3, S. 152 – 166
-
EditorialIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 169 – 170
-
Empirical evidence for subtle gender biases in languageIn: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 – 70
-
The Nature of LanguageIn: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 – 212(Open Access)
-
Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine BlickbewegungsstudieIn: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 – 371
-
Representation of the sexes in languageIn: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 – 187
-
Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen TextenIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 190 – 200
-
SatzverstehenIn: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 – 611
-
Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der SpracheGöttingen: Hogrefe 2007
(Psychologische Rundschau ; 58,3, Themenheft) -
Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von GeschlechtskategorienLengerich: Pabst Science 2001
(Aktuelle psychologische Forschung ; 34) -
Cognitive effects of a mindfulness training with fifth graders
19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus,Paphos 2015 -
Das Projekt Achtsame Schule : Untersuchung des Einflusses eines Achtsamkeitstrainings bei Schülerinnen und Schülern auf die Selbstregulation
49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie,Bochum 2014