Mitarbeiter*Innen

Univ.-Prof. Dr.Lisa von Stockhausen
Allgemeine Psychologie I: Sprache und Kognition
Fakultät für Bildungswissenschaften
Universität Duisburg-Essen
Fakultät für Bildungswissenschaften
Universität Duisburg-Essen
Universitätsstraße 2
45141 Essen
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Anmeldung zur Sprechstunde
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Zur Person
Mitglied des Institutsrates, Mitglied des Prüfungsausschusses des Studiengangs Psychologie (B.Sc./M.Sc.), Mitglied der Ethikkommission des Instituts für Psychologie
- seit 2012 Universitätsprofessorin für Allgemeine Psychologie I: Sprache und Kognition an der Universität Duisburg-Essen
- 2012 - 2016 Prodekanin für Diversity Management an der Fakultät für Bildungswissenschaften
- 2010 - 2013 Training Coordinator des Marie Curie Initial Training Network: Language, Cognition, and Gender (ITN LCG)
- 1997 – 2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin, wissenschaftliche Assistentin und Akademische Rätin an der Universität Heidelberg (Promotion 2001, Habilitation 2007)
- 2003 Forschungsaufenthalte an der University of Glasgow, UK, und der University of Massachusetts, Amherst, US
- 1995-1997 wissenschaftliche Mitarbeiterin an den Universitäten Greifswald und Trier
- 1988-1994 Studium der Psychologie an der Universität Bonn
Forschungsschwerpunkte und -interessen
- Sprachpsychologie/Psycholinguistik
- Kognition und Achtsamkeit
- Soziale Kognition
- Theoretische Psychologie
Publikationen
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Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experimentsIn: Acta Psychologica , Jg. 239 2023, 104006DOI, Online Volltext (Open Access)
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Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful StateIn: Journal of Cognition , Jg. 5 2022, Nr. 1, 13DOI, Online Volltext (Open Access)
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Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?In: Frontiers in Psychology , Jg. 11 2020, S. 719DOI, Online Volltext (Open Access)
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A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and menIn: Frontiers in Psychology , Jg. 10 2019, Nr. JULY, S. 1604DOI (Open Access)
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Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot studyIn: Open Psychology , Jg. 1 2019, Nr. 1, S. 69 – 93DOI (Open Access)
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Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainingsIn: Brain and Behavior , Jg. 9 2019, Nr. 9, e01390DOI, Online Volltext (Open Access)
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Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysisIn: Journal of Cross-Cultural Psychology , Jg. 48 2017, Nr. 3, S. 384 – 401
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Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in GermanIn: Applied Psycholinguistics , Jg. 38 2017, Nr. 5, S. 1133 – 1172
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Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approachIn: Frontiers in Psychology , Jg. 7 2016, Nr. JUL, S. 1037DOI (Open Access)
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Cross-linguistic evidence for gender as a prominence featureIn: Frontiers in Psychology , Jg. 6 2015, S. 1356DOI (Open Access)
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Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movementsIn: Applied Psycholinguistics , Jg. 36 2015, Nr. 4, S. 977 – 1006
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Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during readingIn: Frontiers in Psychology , Jg. 6 2015, S. 1607DOI (Open Access)
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Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolutionIn: Language, Cognition and Neuroscience , Jg. 29 2014, Nr. 7, S. 781 – 803
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Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based studyIn: Linguistische Berichte 2014, Nr. 237, S. 57 – 80
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Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and SlovakIn: Behavior Research Methods , Jg. 46 2014, Nr. 3, S. 841 – 871DOI (Open Access)
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The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisionsIn: Experimental Psychology , Jg. 60 2013, Nr. 6, S. 444 – 452
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Processing grammatical gender of role nouns : Further evidence from eye-movementsIn: Journal of Cognitive Psychology , Jg. 23 2011, Nr. 8, S. 998 – 1014
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Recht verständlich und "gender-fair" : Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? ; Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter RechtsspracheIn: Linguistische Berichte 2011, Nr. 227, S. 297 – 322
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Effects of role typicality on processing person information in German : Evidence from an ERP studyIn: Brain Research , Jg. 1353 2010, S. 133 – 144
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On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referentsIn: Experimental Psychology , Jg. 57 2010, Nr. 5, S. 367 – 375
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Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen TextenIn: Der Sprachdienst / Gesellschaft für Deutsche Sprache, GfdS , Jg. 52 2008, Nr. 4, S. 161 – 172
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What's in a (role) name? : Formal and conceptual aspects of comprehending personal nounsIn: Journal of Psycholinguistic Research , Jg. 36 2007, Nr. 6, S. 431 – 456
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Automatic activation and use of gender subgroupsIn: Sex Roles , Jg. 55 2006, Nr. 7-8, S. 435 – 444
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How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotationsIn: Swiss Journal of Psychology , Jg. 65 2006, Nr. 3, S. 157 – 165
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Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen DiskursIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) , Jg. 33 2006, Nr. 2-3, S. 212 – 235
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Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen : Eine theoretische Integration bisheriger BefundeIn: Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology , Jg. 213 2005, Nr. 3, S. 167 – 175
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Gender markedness of language : The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person informationIn: Journal of Language and Social Psychology , Jg. 23 2004, Nr. 3, S. 272 – 307
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On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German : A comparison between Finns and GermansIn: Sprache und Kognition , Jg. 18 1999, Nr. 3/4, S. 123 – 135
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Irrelevant auditory material affects countingIn: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition , Jg. 24 1998, Nr. 1, S. 48 – 67
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On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effectIn: The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A: Human Experimental Psychology , Jg. 49 1996, Nr. 3, S. 765 – 779
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Zur Psychologie des "generischen" MaskulinumsIn: Sprache und Kognition , Jg. 15 1996, Nr. 3, S. 152 – 166
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Empirical evidence for subtle gender biases in languageIn: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 – 70
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The Nature of LanguageIn: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 – 212(Open Access)
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Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine BlickbewegungsstudieIn: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 – 371
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Representation of the sexes in languageIn: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 – 187
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Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen TextenIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 190 – 200
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SatzverstehenIn: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 – 611
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Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der SpracheGöttingen: Hogrefe 2007
(Psychologische Rundschau ; 58,3, Themenheft) -
Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von GeschlechtskategorienLengerich: Pabst Science 2001
(Aktuelle psychologische Forschung ; 34) -
EditorialIn: Kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der Sprache / Irmen, Lisa (Hrsg.) 2007, S. 169 – 170