Mitarbeiter*Innen
Univ.-Prof. Dr.Lisa von Stockhausen
Allgemeine Psychologie I: Sprache und Kognition
Fakultät für Bildungswissenschaften
Universität Duisburg-Essen
Fakultät für Bildungswissenschaften
Universität Duisburg-Essen
Universitätsstraße 2
45141 Essen
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Anmeldung zur Sprechstunde
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Zur Person
Mitglied des Institutsrates, Mitglied des Prüfungsausschusses des Studiengangs Psychologie (B.Sc./M.Sc.), Mitglied der Ethikkommission des Instituts für Psychologie
- seit 2012 Universitätsprofessorin für Allgemeine Psychologie I: Sprache und Kognition an der Universität Duisburg-Essen
- 2012 - 2016 Prodekanin für Diversity Management an der Fakultät für Bildungswissenschaften
- 2010 - 2013 Training Coordinator des Marie Curie Initial Training Network: Language, Cognition, and Gender (ITN LCG)
- 1997 – 2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin, wissenschaftliche Assistentin und Akademische Rätin an der Universität Heidelberg (Promotion 2001, Habilitation 2007)
- 2003 Forschungsaufenthalte an der University of Glasgow, UK, und der University of Massachusetts, Amherst, US
- 1995-1997 wissenschaftliche Mitarbeiterin an den Universitäten Greifswald und Trier
- 1988-1994 Studium der Psychologie an der Universität Bonn
Forschungsschwerpunkte und -interessen
- Sprachpsychologie/Psycholinguistik
- Kognition und Achtsamkeit
- Soziale Kognition
- Theoretische Psychologie
Publikationen
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Effects of short mindful breathing meditations on executive functioning in two randomized controlled double-blinded experimentsIn: Acta Psychologica Jg. 239 (2023) 104006Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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Mechanisms Underlying Cognitive Effects of Inducing a Mindful StateIn: Journal of Cognition Jg. 5 (2022) Nr. 1, 13Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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Mindfulness Training for Improving Attention Regulation in University Students : Is It Effective? and Do Yoga and Homework Matter?In: Frontiers in Psychology Jg. 11 (2020) S. 719Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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A language index of grammatical gender dimensions to study the impact of grammatical gender on the way we perceive women and menIn: Frontiers in Psychology Jg. 10 (2019) Nr. JULY, S. 1604Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
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Effects of mindfulness training on regulatory and academic abilities in preadolescents : Results from a pilot studyIn: Open Psychology Jg. 1 (2019) Nr. 1, S. 69 - 93Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
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Improving emotion regulation and mood in teacher trainees : Effectiveness of two mindfulness trainingsIn: Brain and Behavior Jg. 9 (2019) Nr. 9, e01390Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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Gender-fair language in job advertisements : A cross-linguistic and cross-cultural analysisIn: Journal of Cross-Cultural Psychology Jg. 48 (2017) Nr. 3, S. 384 - 401Online Volltext: dx.doi.org/
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Prominence of gender cues in the assignment of thematic roles in GermanIn: Applied Psycholinguistics Jg. 38 (2017) Nr. 5, S. 1133 - 1172Online Volltext: dx.doi.org/
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Cognitive effects of mindfulness training : Results of a pilot study based on a theory driven approachIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) Nr. JUL, S. 1037Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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Cross-linguistic evidence for gender as a prominence featureIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1356Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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Isolating stereotypical gender in a grammatical gender language : Evidence from eye movementsIn: Applied Psycholinguistics Jg. 36 (2015) Nr. 4, S. 977 - 1006Online Volltext: dx.doi.org/
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Role descriptions induce gender mismatch effects in eye movements during readingIn: Frontiers in Psychology Jg. 6 (2015) S. 1607Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access)
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Influences of grammatical and stereotypical gender during reading : eye movements in pronominal and noun phrase anaphor resolutionIn: Language, Cognition and Neuroscience Jg. 29 (2014) Nr. 7, S. 781 - 803Online Volltext: dx.doi.org/
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Mental representations of gender-fair nouns in German legal language : an eye-movement and questionnaire-based studyIn: Linguistische Berichte (2014) Nr. 237, S. 57 - 80
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Norms on the gender perception of role nouns in Czech, English, French, German, Italian, Norwegian, and SlovakIn: Behavior Research Methods Jg. 46 (2014) Nr. 3, S. 841 - 871Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access)
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The gender-typicality of faces and its impact on visual processing and on hiring decisionsIn: Experimental Psychology Jg. 60 (2013) Nr. 6, S. 444 - 452Online Volltext: dx.doi.org/
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Processing grammatical gender of role nouns: Further evidence from eye-movements.In: Journal of Cognitive Psychology Jg. 23 (2011) Nr. 8, S. 998 - 1014
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Recht verständlich und "gender-fair": Wie sollen Personen in amtlichen Texten bezeichnet werden? Ein Vergleich verschiedener Rezipientengruppen zur Akzeptanz geschlechtergerechter RechtsspracheIn: Linguistische Berichte (2011) Nr. 227, S. 297 - 322
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Effects of role typicality on processing person information in German: Evidence from an ERP studyIn: Brain research Jg. 1353 (2010) S. 133 - 144
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On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referents.In: Experimental psychology Jg. 57 (2010) Nr. 5, S. 367 - 375
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Möglichkeiten geschlechtergerechten Formulierens in juristischen TextenIn: Der Sprachdienst Jg. 52 (2008) Nr. 4, S. 161 - 172
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What's in a (role) name? Formal and conceptual aspects of comprehending personal nouns.In: Journal of psycholinguistic research Jg. 36 (2007) Nr. 6, S. 431 - 456
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Zur psychologischen Wirkung und Akzeptanz generisch maskuliner Personenbezeichnungen und deren Alternativen in juristischen TextenIn: : Psychologische Rundschau : offizielles Organ der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) ; zugleich Informationsorgan des Berufsverbandes Deutscher Psychologinnen und Psychologen (BDP) Jg. 58 (2007) Nr. 3, S. 190 - 200
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Automatic activation and use of gender subgroupsIn: Sex roles: a journal of research Jg. 55 (2006) Nr. 7/8, S. 435 - 444
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How formal versus semantic gender influences the interpretation of person denotationsIn: Swiss journal of psychology : official publication of the Swiss Psychological Society = Schweizerische Zeitschrift für Psychologie = Revue suisse de psychologie Jg. 65 (2006) Nr. 3, S. 157 - 165
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Die Repräsentation generisch maskuliner Personenbezeichnungen: Eine theoretische Integration bisheriger Befunde.In: Zeitschrift für Psychologie Jg. 213 (2005) Nr. 3, S. 167 - 175
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Zur Geschichte des Generischen Maskulinums : Sprachphilosophische, sprachwissenschaftliche und psychologische Aspekte im historischen DiskursIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL) Jg. 33 (2005) Nr. 6, S. 212 - 235
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Gender markedness of language: The impact of grammatical and nonlinguistic information on the mental representation of person informationIn: Journal of language and social psychology Jg. 23 (2004) Nr. 3, S. 272 - 307
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On the use of the grammatical gender of anaphoric pronouns in German – A comparison between Finns and GermansIn: Sprache & Kognition : Zeitschrift für Sprach- u. Kognitionspsychologie u. ihre Grenzgebiete. Jg. 18 (1999) Nr. 3-4, S. 123 - 135
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Irrelevant auditory material affects countingIn: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition Jg. 24 (1998) Nr. 1, S. 48 - 67
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On the irrelevance of semantic information for the "irrelevant speech" effectIn: The Quarterly Journal of Experimental Psychology Jg. 49a (1996) Nr. 3, S. 765 - 779
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Zur Psychologie des "generischen" MaskulinumsIn: Sprache & Kognition : Zeitschrift für Sprach- u. Kognitionspsychologie u. ihre Grenzgebiete Jg. 15 (1996) Nr. 3, S. 152 - 166
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Empirical evidence for subtle gender biases in languageIn: The Acquisition of Gender: Crosslinguistic perspectives / Ayoun, Dalila (Hrsg.) 2022, S. 49 - 70Online Volltext: dx.doi.org/
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The Nature of LanguageIn: The Psychology of Human Thought / Sternberg, Robert J.; Funke, Joachim (Hrsg.) 2019, S. 199 - 212(Open Access)
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Die Verarbeitung konventioneller und unkonventioneller Metaphern : eine BlickbewegungsstudieIn: Metapher und Metonymie: theoretische, methodische und empirische Zugänge / Spieß, Constanze; Köpcke, Klaus-Michael (Hrsg.) 2015, S. 355 - 371Online Volltext: dx.doi.org/
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Representation of the sexes in languageIn: Social communication / Fiedler, Klaus (Hrsg.) 2007, S. 163 - 187
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SatzverstehenIn: Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Kognition: (Handbuch der Psychologie ; 5) / Funke, Joachim (Hrsg.) 2006, S. 601 - 611
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Themenheft kognitionspsychologische Beiträge zu Genus und Sexus in der SpracheIn: Psychologische Rundschau ; Jg. 58, H. 3 Göttingen (2007) 170 - 223
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Zur automatischen Aktivierung und Anwendung von GeschlechtskategorienIn: Aktuelle psychologische Forschung Lengerich Jg. 34 (2001) 235 S. : graph. Darst.
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Editorial : Language, cognition, and genderIn: Frontiers in Psychology Jg. 7 (2016) S. 772Online Volltext: dx.doi.org/