Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Germanistik
Anschrift
Universitätsstr 2
45117 Essen
45117 Essen
Raum
R11 T06 D26
Telefon
Funktionen
-
Juniorprofessor/in, Germanistik
Aktuelle Veranstaltungen
-
WiSe 2025
- Qualitative Methoden: Sprachorte erforschen (Lehrforschungsprojekt mit der VHS Essen)
- MA-Kolloquium Mehrsprachigkeit & Sprachliche Integration (Purkarthofer)
- Inzentim-Vorstandssitzung
- Ein- und mehrsprachiger Spracherwerb
- Qualitative Methoden: Schule europäisch gesehen
- E3 - GeiWi_Germ - Qualitative Methoden: Sprachorte erforschen - Cr. 4-4
- InZentiM-Vorstandssitzung
- Kolloquium Linguistik und Sprachdidaktik
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
SoSe 2025
-
WiSe 2024
-
SoSe 2024
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit in der Schule : eine BegriffskritikIn: Die Deutsche Schule: DDS, 2024, Nr. 2, S. 202 – 211DOI (Open Access)
-
The prestige and perceived value of home languages : Insights from an exploratory study on multilingual speakers’ own perceptions and experiences of linguistic discriminationIn: Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD), Jg. 45, 2024, Nr. 9, S. 3762 – 3779
-
Pirate Radio and its Role in the Establishment of Community Radio : Poland, Austria and Hungary – A ComparisonIn: Historical Journal of Film, Radio and Television, Jg. 43, 2023, Nr. 4, S. 1135 – 1156
-
Transnational families’ social spaces ‘in between’ : Expectations, decision-making and belonging in light of educational choices in NorwayIn: European Educational Research Journal (EERJ), Jg. 22, 2023, Nr. 4, S. 482 – 495DOI (Open Access)
-
"We do something because we think that it is important for society and that we should be heard" : Agency and Strategies of Empowerment of Community Media Producers in Germany in Light of Experiences of RacismIn: Comunicazioni Sociali, 2022, Nr. 1, S. 47 – 60DOI (Open Access)
-
Discourses between the Public and the Private : Transnational Families at the CrossroadsIn: Applied Linguistics, Jg. 43, 2022, Nr. 3, S. 563 – 586DOI (Open Access)
-
Ressourcen zur sprachbiographischen ForschungIn: Zeitschrift für Germanistische Linguistik (ZGL), Jg. 50, 2022, Nr. 3, S. 557 – 567DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Community media’s role in changing centre–periphery relations through participatory, not-for-profit journalismIn: International Journal of Media and Cultural Politics, Jg. 17, 2021, Nr. 2, S. 161 – 182
-
Navigating partially shared linguistic repertoires : attempts to understand centre and periphery in the scope of family language policyIn: Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD), Jg. 42, 2021, Nr. 8, S. 732 – 746
-
Learning language regimes : Children's representations of minority language educationIn: Journal of Sociolinguistics, Jg. 24, 2020, Nr. 2, S. 165 – 184DOI (Open Access)
-
"Prétendre comme si on connaît pas une autre langue que le Swahili" : Multilingual parents in Norway on change and continuity in their family language policiesIn: International Journal of the Sociology of Language, Jg. 2019, 2019, Nr. 255, S. 109 – 131
-
Building expectations: Imagining family language policy and heteroglossic social spacesIn: International Journal of Bilingualism, Jg. 23, 2019, Nr. 3, S. 724 – 739
-
Using mobile phones : Recording as a social and spatial practice in multilingualism and family researchIn: Forum Qualitative Sozialforschung = Forum: Qualitative Social Research (FQS), Jg. 20, 2019, Nr. 1, 20DOI (Open Access)
-
Children's drawings as part of School Language Profiles : Heteroglossic realities in families and schoolsIn: Applied Linguistics Review, Jg. 9, 2018, Nr. 2-3, S. 201 – 223
-
‘And all of a sudden, it became my rescue’ : language and agency in transnational families in NorwayIn: International Journal of Multilingualism, Jg. 15, 2018, Nr. 3, S. 249 – 261
-
Bilingual teaching for multilingual students? : Innovative dual-medium models in Slovene-German schools in AustriaIn: International Review of Education, Jg. 57, 2011, Nr. 5-6, S. 551 – 565
-
Lokal und mehrsprachig : Zum Verhältnis von Public Value und Freiem RadioIn: MedienJournal: Zeitschrift für Medien- und Kommunikationsforschung, Jg. 34, 2010, Nr. 2, S. 51 – 66DOI (Open Access)
-
Über Sprache hinaus… Die Aushandlung von Mehrsprachigkeit und ihre Bedeutung für den BildungsbereichIn: Raison: Zeitschrift für gesellschaftliche Entwicklung, 2010, Nr. 4, S. 71 – 76Online Volltext (Open Access)
-
Review of Niedt & Seals (2021): Linguistic Landscapes beyond the Language ClassroomIn: Linguistic Landscape. Amsterdam: John Benjamins Publishing, Jg. 9, 2023, Nr. 1, S. 110 – 112
-
Mehrsprachige Medien, Medienproduktion und Sprachenpolitik : Parallele Welten, intersektionale Verbindungen und transnationale NetzwerkeIn: Sprachenpolitik in Österreich. Berlin: De Gruyter, 2024, S. 343 – 356DOI (Open Access)
-
Mehrsprachige Subjekte : Sprachbiografien als intersubjektive KonstruktionIn: Handbuch Mehrsprachigkeit und soziale Teilhabe: Interdisziplinäre Zugänge / Meier, Jörg; Blaschitz, Verena; Dirim, Inci (Hrsg.). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2024, S. 490 – 500
-
„Es findet sich immer ein Grieche überall auf der Welt…“ : Die Potentiale des HSU/MU als transnationales, migrationspädagogisches Projekt in der Wahrnehmung von Eltern, Lehrenden und KindernIn: Migrationspädagogische Perspektiven auf den erst-/herkunfts-/mutter-sprachlichen Unterricht: Springer, 2024, S. 147 – 167
-
And the Subject Speaks to You : Biographical Narratives as Memories and Stories of the Narratable SelfIn: Speaking Subjects in Multilingualism Research: Biographical and Speaker-centred Approaches / Purkarthofer, Judith; Flubacher, Mi-Cha (Hrsg.). Bristol ; Jackson: Multilingual Matters, 2022, S. 21 – 38
-
Lines of exclusion and possibilities of inclusion: A tale of two schools in AustriaIn: Migration, Multilingualism and Education: Critical Perspectives on Inclusion / Mary, Latisha; Krüger, Ann-Birte; Young, Andrea S. (Hrsg.). Bristol: Channel View Publications, 2021, S. 16 – 33
-
Mehrsprachigkeit, Gender und Medien im linguizistischen KontextIn: Handbuch Medien und Geschlecht. Wiesbaden: Springer VS, 2021, S. 853 – 864
-
Spracherleben, Verständigung und Kommunikationsbedarf in multilingualen KontextenIn: Entwicklungslinien des Dolmetschens im soziokulturellen Kontext: Translationskultur(en) im DACH-Raum / Pöllabauer, Sonja; Kadrić, Mira (Hrsg.). Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2021, S. 49 – 61
-
Intergenerational challenges : Of handing down languages, passing on practices, and bringing multilingual speakers into beingIn: Handbook of home language maintenance and development: Social and affective factors / Schalley, Andrea C.; Eisenchlas, Susana A. (Hrsg.). Berlin [u.a.]: de Gruyter Mouton, 2020, S. 130 – 150DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Wege zur Idealen Schule : Imaginationen im Spracherleben von Lehrenden im Muttersprachlichen UnterrichtIn: Migration - Mehrsprachigkeit - Menschenrechtsbildung: Festschrift für Elisabeth Furch / Hawlik, Rainer; Petz, Ruth; Swoboda, Walter (Hrsg.). Bielefeld: wbv Publikation, 2020, S. 14 – 24
-
Austria’s curriculum for heritage language education across languages : A case study in balancing speakers’ needs on the local, national and international levelIn: Embracing multilingualism across educational contexts / Seals, Corinne A.; Olsen-Reeder, Vincent Ieni (Hrsg.). Wellington: Victoria University Press, 2019
-
Sprachorganisation in Bildungsinstitutionen : Gesagtes und Ungesagtes in Kindergarten und SchuleIn: Vielfalt in der Elementarpädagogik: Theorie, Empirie und Professionalisierung / Fürstaller, Maria; Hover-Reisner, Nina; Lehner, Barbara (Hrsg.). Frankfurt/M.: Debus Pädagogik, 2018, S. 49 – 66
-
You Can’t Tell My Story For Me! : Community Media as a Means of Expression in Multilingual Local and Globalized ContextsIn: Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old Medium. Bielefeld: Transcript-Verlag, 2018, S. 59 – 64DOI (Open Access)
-
"Alle Sprachen können wir nicht lernen" : Spracherleben als gezielte Intervention in der LehrendenbildungIn: Professionalisierung für sprachliche Vielfalt / Vetter, Eva (Hrsg.). Bielefeld: Schneider bei wbv, 2013, S. 62 – 76
-
Lokal, Global und Mehrprachig? : Sprachenpolitik und MedienIn: Sprachenpolitik in Österreich: Bestandsaufnahme 2011 / De Cillia, Rudolf; Vetter, Eva (Hrsg.). Frankfurt, M.: Peter Lang, 2013, S. 242 – 256
-
"Wieviele Sprachen sprichst du, Frau Lehrer?" "Ich sprech ja nur ganz wenige Sprachen." : Zum Umgang mit sprachlicher Heterogenität in bilingualen GrundschulenIn: Globalisierung - Migration - Fremdsprachenunterricht: Dokumentation zum 24. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Hamburg, 28. September - 1. Oktober 2011 / 24. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), 28. September - 1. Oktober 2011, Hamburg / Bär, Marcus; Bonnet, Andreas; Decke-Cornill, Helene; Grünewald, Andreas; Hu, Adelheid (Hrsg.). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2012, S. 291 – 300
-
Platz für Sprachen? : Schulen als mehrsprachige Räume in der Wahrnehmung der beteiligten AkteurInnenIn: Soziokulturelle und psycholinguistische Untersuchungen zum Zweitspracherwerb / Ohm, Udo; Bongartz, Christiane (Hrsg.). Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2012, S. 89 – 112
-
Platz für Sprachen? : Schulen als mehrsprachige Räume in der Wahrnehmung der beteiligten AkteurInnenIn: Soziokulturelle und psycholinguistische Untersuchungen im Zweitspracherwerb / Ohm, Udo; Bongartz, Christiane (Hrsg.). Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2012, S. 89 – 112
-
Sprachliche Räume als Teil multilingualer Familienentwürfe – ausgesprochene Erwartungen werdender ElternIn: Sprache und Migration: Linguistische Fallstudien / 4. Tagung Deutsche Sprachwissenschaft in Italien, 4 - 6. 2. 2010, Rom / Thüne, Eva-Maria; Betten, Anne (Hrsg.). Rom: Aracne, 2011, S. 261 – 291
-
Zweitsprache Deutsch? : Zum Erleben von Sprachen in mehrsprachigen VolksschulenIn: Anders lesen lernen / Adaktylos, Anna-Maria; Purkarthofer, Judith (Hrsg.). Innsbruck: Studienverlag, 2011, S. 78 – 84
-
10 Jahre Freies Radio in Österreich : Offener Zugang, Meinungsvielfalt und soziale Kohäsion - Eine explorative StudieIn: Nichtkommerzieller Rundfunk in Österreich und Europa. Wien: RTR, 2008, S. 9 – 113
-
SoziolinguistikHeidelberg: Universitätsverlag Winter, 2022
(Literaturhinweise zur Linguistik ; 11)DOI, Online Volltext (Open Access) -
Speaking Subjects in Multilingualism Research : Biographical and Speaker-centred ApproachesBristol ; Jackson: Multilingual Matters, 2022
(Researching Multilingually ; 7) -
Medienlandschaft der autochthonen Minderheiten in Österreich2005
(Wiener Linguistische Gazette ; 72)Online Volltext (Open Access) -
Free Radio (Austria)In: Encyclopedia of Social Movement Media / Downing, John D.H. (Hrsg.). Thousand Oaks: Sag, 2010, S. 201 – 205
-
Women's Radio (Austria)In: Encyclopedia of Social Movement Media / Downing, John D.H. (Hrsg.). Thousand Oaks: Sag, 2010, S. 546 – 547