Personensuche
Personensuche
Es wurde 1 Person gefunden.
Fakultät Bildungswissenschaften
Anschrift
Universitätsstr. 2
45141 Essen
45141 Essen
Raum
S06 S00 C21
Telefon
Funktionen
-
Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Institut für Berufs- und Weiterbildung
Aktuelle Veranstaltungen
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
SoSe 2025
-
WiSe 2024
-
SoSe 2024
-
WiSe 2023
-
SoSe 2023
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
An Overview of Commercial Virtual Reality Providers in Education : Mapping the Current Market LandscapeIn: Applied Sciences, Jg. 15, 2025, Nr. 7, 3906DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Go green : evaluating an XR application on biodiversity in German secondary school classroomsIn: Instructional Science, Jg. 53, 2025, Nr. 3, S. 429 – 455DOI (Open Access)
-
Past lives, present learners : Future directions for history education in virtual realityIn: Computers and Education: X Reality (CEXR), Jg. 7, 2025, 100114DOI (Open Access)
-
Virtual reality and affective learning in commemorative history teaching : Effects of immersive technology and generative learning activitiesIn: Journal of Research on Technology in Education, 2025, in pressDOI (Open Access)
-
Using Augmented Reality for TeachingIn: The Weizenbaum Journal of the Digital Society, Jg. 4, 2024, Nr. 4DOI (Open Access)
-
Virtual Reality in Vocational Training : A Study Demonstrating the Potential of a VR-based Vehicle Painting Simulator for Skills Acquisition in Apprenticeship TrainingIn: Technology, Knowledge and Learning, Jg. 29, 2024, Nr. 2, S. 697 – 712DOI (Open Access)
-
Vom Pixel zur Präsenz : Rückblick auf das JFMH 2023 an der Universität Duisburg-Essen
11. Tagung des Jungen Forums für Medien und Hochschulentwicklung (JFMH), 27. und 28. Juli 2023, Essen Germany,In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2024, Nr. 58: Spannungsfeld der digitalen Kompetenz, S. 1 – 12DOI (Open Access) -
Kognitive Prozesse in Screening-Prozessen : Suchstrategien in der BildungstechnologieforschungIn: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Jg. 54, 2023, S. 103 – 124DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Learning about Victims of Holocaust in Virtual Reality : The Main, Mediating and Moderating Effects of Technology, Instructional Method, Flow, Presence, and Prior KnowledgeIn: Multimodal Technologies and Interaction, Jg. 7, 2023, Nr. 3, 28DOI (Open Access)
-
Presence and Flow as Moderators in XR-Based Sustainability EducationIn: Sustainability, Jg. 15, 2023, Nr. 23, S. 16496DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Vocational Training in Virtual Reality: A Case Study Using the 4C/ID ModelIn: Multimodal Technologies and Interaction, Jg. 6, 2022, Nr. 7, 49DOI (Open Access)
-
A Framework for the Use of Immersive Virtual Reality in Learning EnvironmentsIn: International Journal of Emerging Technologies in Learning, Jg. 15, 2020, Nr. 24, S. 208 – 224DOI (Open Access)
-
Editorial: Tagungsband des Jungen Forums für Medien und Hochschulentwicklung 2023
11. Tagung des Jungen Forums für Medien und Hochschulentwicklung (JFMH), 27. und 28. Juli 2023, Essen Germany,In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. Zürich: Pestalozzianum, 2024, Nr. 58: Spannungsfeld der digitalen Kompetenz, S. i – viDOI (Open Access) -
What the Amazon Can’t Deliver : Lessons Learned from Virtual Reality-Based Sustainability EducationIn: Immersive Learning Research Network: 10th International Conference on Immersive Learning, iLRN 2024, Glasgow, UK, June 10–13, 2024, Revised Selected Papers, Part II / Krüger, Jule M.; Pedrosa, Daniela; Beck, Dennis (Hrsg.). Berlin: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2025, S. 68 – 80
-
The Virtual Painting Shop : Investigating the Effects of Interaction Techniques in Virtual RealityIn: Proceedings of the 24th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2024) / 24th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2024): 01-04 July 2024; Nicosia, North Cyprus. Piscataway: Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 2024, S. 213 – 215
-
Levels of Immersive Teaching and Learning : Influences of Challenges in the Everyday ClassroomIn: Immersive Education: Designing for Learning / MacDowell, Paula; Lock, Jennifer. Cham: Springer International Publishing, 2023, S. 107 – 122
-
Beyond Viewing Counts, Likes & Co : An Analysis of Instructional Videos on YoutubeIn: Proceedings of the 14th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2022): Vol. 1 / 14th International Conference on Computer Supported Education, 22 to 24 April 2022, Online. Setúbal: Science and Technology Publications, Lda, 2022, S. 236 – 241
-
Experiencing Flow in Virtual Reality : An investigation of complex interaction structures of learning-related variablesIn: Proceedings of the 19th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age, CELDA 2022 / 19th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age, CELDA 2022; 8 November 2022 through 10 November 2022; Lisbon, Portugal;: IADIS Press, 2022, S. 177 – 184Online Volltext (Open Access)
-
An academic conference in virtual reality? : Evaluation of a SocialVR conferenceIn: Proceedings of 2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN) / International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN) ; May 17 – June 10, 2021, online / Economou, Daphne; Peña-Rios, Anasol; Dengel, Andreas; Dodds, Heather; Mentzelopoulos, Markos; Klippel, Alexander; Erenli, Kai; Lee, Mark J. W.; Richter, Jonathon (Hrsg.): Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2021, S. 1 – 6
-
Beyond the horizon : Integrating immersive learning environments in the everyday classroomIn: Proceedings of 2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN) / International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN) ; May 17 – June 10, 2021, online / Economou, Daphne; Peña-Rios, Anasol; Dengel, Andreas; Dodds, Heather; Mentzelopoulos, Markos; Klippel, Alexander; Erenli, Kai; Lee, Mark J. W.; Richter, Jonathon (Hrsg.): Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2021, S. 380 – 384
-
HandLeVR : Action-oriented learning in a VR painting simulatorIn: Emerging Technologies for Education: 4th International Symposium, SETE 2019, Held in Conjunction with ICWL 2019, Magdeburg, Germany, September 23–25, 2019 ; Revised Selected Papers / International Symposium on Emerging Technologies for Education ; SETE 2019 ; ICWL 2019 ; Magdeburg, September 23–25, 2019 / Popescu, Elvira; Hao, Tianyong; Hsu, Ting-Chia; Xie, Haoran; Temperini, Marco; Chen, Wei (Hrsg.). Cham: Springer, 2020, S. 46 – 51
-
Investigating learners' motivation towards a virtual reality learning environment : A pilot study in vehicle paintingIn: Proceedings of the 3rd IEEE International Conference on Artificial Intelligence and Virtual Reality 2020 / AIVR 2020; Virtual, Utrecht; Netherlands; 14 - 18 December 2020. Piscataway: IEEE, 2020, S. 390 – 393
-
Spannungsfeld der digitalen Kompetenz
11. Tagung des Jungen Forums für Medien und Hochschulentwicklung (JFMH), 27. und 28. Juli 2023, Essen Germany,Zürich: Pestalozzianum, 2024
(MedienPädagogik : Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung ; Themenheft ; 58)DOI, Online Volltext (Open Access) -
Immersives Lehren und Lernen mit Augmented und Virtual Reality : Teil 2Berlin: Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2023
(Medien Pädagogik ; 51)DOI, Online Volltext (Open Access) -
Immersives Lehren und Lernen mit Augmented und Virtual Reality : Teil 1Berlin: Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 2022
(MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung ; Themenheft ; 47)DOI, Online Volltext (Open Access)