Dr. Katja Heim, AOR

Katja Heim (katja.heim@uni-due.de) is a Akademische Oberrätin at the University of Duisburg-Essen, Germany. She studied to become a teacher, majoring with the subjects English and Chemistry, at the WWU Münster and at the University of Duisburg-Essen where she graduated in 2000. She did her teacher training in secondary schools in Germany and in England but has also taught in primary and adult education. In 2007, she received her PhD in the field of EFL Methodology, the focus being on promoting Learner Autonomy in Primary English Teaching. Learner and Teacher Autonomy are still at the core of her research interests, often in combination with the use of Digital Media in English lessons, Action Research in Teacher Education, Project Based Learning and Inclusive Practices. Katja has co-hosted two local events of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) at the University of Duisburg-Essen, the first one in 2010 with a focus on Involving Language Learners – Success Stories and Constraints. The second local event, in November 2018, was the first event of an ongoing initiative on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership.

Geisteswissenschaften/Anglistik/Amerikanistik

Address
Universtitätsstr. 12
45141 Essen
Room
R12 R04 A37
Office hours
WS 23/24: Donnerstags 12.30 (bitte bei Moodle Anmelden: https://moodle.uni-due.de/mod/scheduler/view.php?id=1707518&subpage=allappointments&offset=-1

Functions

  • Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Anglistik: Angewandte Linguistik und Sprachdidaktik - Teaching English as a Foreign Language & Applied Linguistics

The following publications are listed in the online university bibliography of the University of Duisburg-Essen. Further information may also be found on the person's personal web pages.

    Journal articles

  • Gabel, Stephan; Heim, Katja
    Action Research in Pre-Service Teacher Education : a step towards autonomy?
    In: ELT Research: The Newsletter of the IATEFL Research Special Interest Group (2019) Nr. 34, pp. 7 - 10
  • Heim, Katja
    Individuelles Arbeiten mit digitalen Medien : Üben, Lernen und Explorieren in der Freiarbeit
    In: Fördermagazin Grundschule (2019) Nr. 1, pp. 16 - 20
  • Heim, Katja
    My favourite day out in ... : Ein authentisches Video sehen und Präsentationen erstellen
    In: Grundschule Englisch (2019) Nr. 67, pp. 14 - 17
  • Heim, Katja; Gabel, Stephan
    Niederschwellige (explorative) Aktionsforschung im Lehramtsstudium als Grundstein für die spätere Unterrichtspraxis
    In: Babylonia (2019) Nr. 2, pp. 26 - 29
  • Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Heim, Katja; Reschenbach, Ursula; Schreiber, Nico; Stegemann, Sandra
    E-Learning-Szenarien zur Unterstützung einer Forschenden Grundhaltung zukünftiger Lehrkräfte im Rahmen der Studienprojekte an der Universität Duisburg-Essen
    In: Herausforderung Lehrer*innenbildung: Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion: HLZ Vol. 1 (2018) Nr. 2, pp. 142 - 163
  • Heim, Katja
    David and Red in England : Surprise, Surprise! ; die 'David and Red'-Reihe ; Filmclips für alle Lebenslagen
    In: Grundschule Englisch (2016) Nr. 57, pp. 14 - 17
  • Heim, Katja
    Fremdsprachen 2.0
    In: Grundschulmagazin Englisch (2013) Nr. 2, pp. 7 - 8
  • Heim, Katja
    Fremdsprachen 2.0 : Digitale Medien im Englischunterricht
    In: Grundschulmagazin Englisch Vol. 11 (2013) Nr. 2, pp. 7 - 8
  • Heim, Katja
    Let’s go public : Blogging als Literaturprojekt
    In: Praxis Fremdsprachenunterricht: Englisch Vol. 10 (2013) Nr. 1, pp. 11 - 13
  • Heim, Katja; Jastrow, Fabienne; Klasen, Verena
    VoiceThread
    In: Grundschulmagazin Englisch Vol. 11 (2013) Nr. 2, pp. 9 - 12
  • Heim, Katja
    Trusted to be able to make decisions from early on
    In: Independence (2010) Nr. 49, pp. 4 - 5
  • Heim, Katja
    With technology and CLIL towards autonomy? : Some reflections on the PCE event in Harrogate
    In: Independence (2010) Nr. 49, pp. 32 - 33
  • Waschk, Katja
    Lets listen! : Effektives Hörverstehen fördern
    In: Grundschulmagazin / Englisch (2009) Nr. 2, pp. 6 - 8
  • Waschk, Katja
    Lernverhalten von Kindern im offenen Fremdsprachenunterricht mit Multimedia und Lernsoftware
    In: Frühes Deutsch Vol. 1 (2004) Nr. 2, pp. 21 - 23
  • Heim, Katja
    Lernverhalten von Kindern im offenen Fremdsprachenunterricht mit Multimedia und Lernsoftware
    In: Frühes Deutsch (2004) Nr. 2, pp. 21 - 23
  • Waschk, Katja
    Stationenlauf zum Thema Fruit : eine ganzheitliche Erfahrung
    In: Primary English (2004) Nr. 4, pp. 8 - 11
  • Heim, Katja
    Stationenlauf zum Thema Fruit – eine ganzheitliche Erfahrung
    In: Primary English Vol. 2 (2004) Nr. 4, pp. 8 - 11
  • Heim, Katja
    Authentische Lernsituationen schaffen
    In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 3, pp. 10 - 12
  • Waschk, Katja
    Authentische Lernsituationen schaffen
    In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 3, pp. 10 - 12
  • Reviews

  • Waschk, Katja
    Lollipop Englisch. Ikuru in Lollopolis - ab Klasse 3. Berlin: Cornelsen 2003
    In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 4, pp. 31
  • Waschk, Katja
    Pfiffikus Englisch. Braunschweig: Westermann, 2002
    In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 3, pp. 31
  • Waschk, Katja
    Pons Kiddies. Stuttgart: Klett, 2002
    In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 2, pp. 31
  • Abstracts

  • Heim, Katja; Edel Farinha, Stephanie
    Nutzung digitaler Medien in Kooperationsprojekten fachdidaktischer Seminare mit Schulen
    In: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung: #la-digital2019 ; Abstractband / Workshop "Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung" ; #la-digital2019 ; Essen, 25.-26.02.2019 / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian (Eds.) (2019) pp. 62 - 64
  • Book articles / Proceedings papers

  • Burkert, Anja; Heim, Katja; Schwienhorst, Klaus
    Lernerautonomie in Lehrerbildung und Sprachlehre an Universitäten : Drei Beispiele aus Deutschland und Österreich
    In: Navigating Foreign Language Learner Autonomy / Ludwig, Christian; Tassinari, Maria Giovanna; Mynard, Jo (Eds.) 2020, pp. 189 - 225
  • Bulizek, Björn; Freudenau, Tanja; Habicher, Alexandra; Hasenberg, Tobias; Heim, Katja; Jäger, Kirsten; Pitton, Anja; Preuß, Christine
    Potenziale digitaler Lehre und digitaler Kooperations- und Unterstützungsangebote zur Förderung der Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrer*innenbildung
    In: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian 2020, pp. 209 - 233
  • Heim, Katja; Gabel, Stephan
    Practitioner Research in Preservice Teacher Education and the Promotion of Teacher Autonomy
    In: Supporting Learners and Educators in Developing Language Learner Autonomy / Mynard, Jo; Tamala, Michelle; Peeters, Ward (Eds.) 2020, pp. 40 - 62
  • Burkert, Anja; Heim, Katja; Schwienhorst, Klaus
    Teaching at University Level : Three Examples from Germany and Austria
    In: Navigating Foreign Language Learner Autonomy / Ludwig, Christian; Tassinari, Maria Giovanna; Mynard, Jo (Eds.) 2020, pp. 226 - 253
  • Heim, Katja; Reckermann, Julia
    Alle Schülerinnen und Schüler im geöffneten/offenen Unterricht gleichermaßen fördern und fordern : erste Ergebnisse einer Interviewstudie
    In: Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: gemeinsam lehren und lernen ; Tagungsdokumentation 2018 / Tagung "Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: Gemeinsam lehren und lernen" ; Lüneburg, 20. bis 21. September 2018 / Blume, Carolyn; Gerlach, David; Benitt, Nora; Eßer, Susanne; Roters, Bianca; Springob, Jan; Schmidt, Torben (Eds.) 2019
  • Heim, Katja
    Das e-gestützte Begleitseminar im Fach Englisch : Blended Learning in thematischen Gruppen und Buddy Teams
    In: Flexibles Lernen mit digitalen Medien ermöglichen: Strategische Verankerung und Handlungsfelder an der Universität Duisburg-Essen / van Ackeren, Isabell; Kerres, Michael; Heinrich, Sandrina (Eds.) 2018, pp. 424 - 434
  • Heim, Katja
    Bilingualer Unterricht in der Grundschule
    In: CLIL Revisited: eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts / Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Eds.) 2015, pp. 43 - 64
  • Heim, Katja
    CLIL - Teaching the Art : Physical Education, Art, Music
    In: Bilingual Education in Primary School: Aspects of Immersion, CLIL, and Bilingual Modules / Keßler, Jörg-Ulrich / Elsner, Daniela (Eds.) 2013, pp. 61 - 71
  • Heim, Katja
    Comics in Young Learners' English Lessons : An Important Aid for Meaning-Making and More
    In: Teaching comics in the foreign language classroom / Ludwig, Christian; Pointner, Frank Erik (Eds.) 2013, pp. 69 - 94
  • Heim, Katja; Rüschoff, Bernd
    Introduction
    In: Involving language learners: success stories and constraints / Heim, Katja; Rüschoff, Bernd (Eds.) 2012, pp. 5 - 9
  • Waschk, Katja
    Medieneinsatz im Fremdsprachenunterricht der Grundschule
    In: Kernfragen des Fremdsprachenunterrichts in der Grundschule / Doyé, Peter (Eds.) 2005, pp. 94 - 109
  • Waschk, Katja
    Wie Grundschulkinder mit englischer Sprachlernsoftware umgehen : individuelle Unterschiede
    In: Brücken schlagen: Fächer - Sprachen - Institutionen ; Dokumentation zum 20. Kongress für Fremdsprachendidaktik, Frankfurt am Main, 1. - 4. Oktober 2003 / Kongress für Fremdsprachendidaktik ; Frankfurt am Main, 1. - 4. Oktober 2003 / Quetz, Jürgen; Solmecke, Gert (Eds.) 2004, pp. 279 - 292
  • Waschk, Katja
    Öffnung des Englischunterrichts durch Medieneinsatz
    In: Ikuru: Teil 4: Handbuch für den Unterricht 2004, pp. 211 - 213
  • Books, Collections, Proceedings

  • Albrecht, Annika; Becker, Carmen; Dam, Leni; Heim, Katja; (Eds.)
    Reforming the foreign language classroom : Empowering students to take ownership II
    LASIG Event 2019 ; 6. September 2019; Braunschweig,
    Tokyo (2020)
  • Heim, Katja; Rüschoff, Bernd (Eds.)
    Involving language learners : success stories and constraints
    Duisburg (2012) 199 Seiten: Ill., graph. Darst.
  • Heim, Katja; Ritter, Markus
    Teaching English: computer-assisted language learning
    Paderborn (2012) 219 Seiten : Ill., graph. Darst.
    (UTB ; 3334: Sprachdidaktik, Fremdsprachenunterricht)
  • Thesis

  • Waschk, Katja
    Öffnung des Englischunterrichts in der Grundschule : Studien zur Wahlfreiheit und Lernerautonomie
    Duisburg (2008) 412 Seiten : Ill., graph. Darst.
  • Working Paper

  • Heim, Katja
    Materialien für die Lehrerfortbildung in Nordrhein-Westfalen : Modul 12 ; digitale Medien
    (2015) 40 Seiten
  • Posters / Proceedings posters

  • Heim, Katja;
    Practise what you preach? : Steps towards Shaping Teacher Education for Learner and Teacher Autonomy
    Supporting educators in developing language learner autonomy ; Pre-Conference-Event (PCE) of the 53rd International IATEFL Conference and Exhibition ; Liverpool, April 1, 2019,
    Liverpool (2019)
  • Heim, Katja; Gabel, Stephan;
    Action Research in Preservice Teacher Education : A Step Towards Autonomy?
    Learner Autonomy and Practitioner Research ; Pre-Conference-Event (PCE) of the 52nd Annual IATEFL Conference and Exhibition ; Brighton, 09.04.2018,
    Brighton (2018)
  • Reckermann, Julia; Heim, Katja;
    What do teachers say about the use of open tasks in an inclusive English classroom?”
    Reforming the Foreign Language Classroom –Empowering Students to Take Ownership ; LASIG '18 ; Essen, 23.11.2018,
    Essen (2018)
  • Heim, Katja;
    Das Praxissemester im Fach Englisch : Lernen in Plan – Do – Review Zyklen
    Informations- und Austauschtreffen der Lernorte zum Praxissemester im Fach Englisch an der Universität Duisburg-Essen (UDE),
    Essen (2017)

Member of IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language)

  • Member of the IATEFL Learner Autonomy Special Interest Group LASIG and the Research Special Interest Group RESIG)
  • Committee member of the LASIG (Role: Local Events Organizer)
  • Initiator of a series of Local LASIG Events on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership, main organizer of the first local event in the series at the University of Duisburg-Essen

Member of the DGFF (Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)

2019

Workshop at the TEFL Day on Mediation at the WWU Münster; Title: Abkehr von den Four Skills - Konzeptionelle Einbettung von Mediation in den Neuen Europäischen Referenzrahmen und Praktische Implikationen für die Grundschule

Participation in the interdisciplinary, interactive and explorative Workshop on Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung #la-digital2019, University of Duisburg-Essen, own Project: Nutzung Digitaler Medien in Kooperationsprojekten fachdidaktischer Seminare mit Schulen (together with Stephanie Edel-Farinha)

Talk at the IATEFL Conference in Liverpool, Title: Projects in the EFL classroom: Striving towards a common goal

Interactive poster presentation at the Pre Conference Event of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of the IATEFL in Liverpool, Title: Practise what you preach? Steps towards shaping teacher education for learner and teacher autonomy

2018

Plenary at the CEN (Cornelsen English Network) Conference in Berlin, Title: Digitale Medien im Englischunterricht – Status Quo und Perspektiven (together with Prof. Dr. Markus Ritter)

Interactive poster presentation at the Pre Conference Event of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of the IATEFL in Brighton, Title: Action Research in Preservice Teacher Education: A Step Towards Autonomy? (together with Dr. Stephan Gabel)

Talk at the conference Inklusiver Englischunterricht - Gemeinsam Lehren und Lernen (IEGLL) at the Leuphana University in Lüneburg, Title: ALLE im geöffneten Unterricht gleichermaßen Fördern und Fordern – Ergebnisse einer Interviewstudie zum Einsatz offener Aufgaben. (together with Jun. Prof. Dr. Julia Reckermann)

Introductory and closing words at the LASIG (Learner Autonomy Special Interest Group) Local Event of the IATEFL at the University of Duisburg-Essen on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership

Poster Presentation at the LASIG Local Event of the IATEFL on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership at the University of Duisburg-Essen, Title: What do teachers say about the use of open tasks in an inclusive English classroom? (together with Jun. Prof. Dr. Julia Reckermann)

2017

Talk at the Informations- und AustauschforumBlended Learning in der Praxissemestervorbereitung und -begleitung und digitale Vernetzung der Lernorte, Zentrum für Lehrerbildung of the UDE, Title: Blended Learning im Praxissemester im Fach Englisch

Presentation at the Informations- und Austauschtreffen der Lernorte zum Praxissemester im Fach Englisch an der UDE; Title: Das Praxissemester im Fach Englisch: Lernen in Plan – Do – Review Zyklen

Workshop at the Fachleitertagung GyGe der Bezirksregierung Düsseldorf in Mülheim, Title: Das Praxissemester im Fach Englisch: Lernen in Plan – Do – Review Zyklen

Workshop at the Herbstschule Inklusion at the University of Duisburg-Essen, Title: Offene Aufgaben im inklusiven Englischunterricht (together with Sabine Kreutzer and Falko Semrau, Marie-Kahle-Gesamtschule Bonn)

Before 2013 (Staatsexaman)
  • HS Computer Use in English Language Teaching
  • ÜB English in the Classroom
  • HS Involving Young Language Learners
  • HS Projects: Teaching Afternoon Clubs
  • GK Introduction to EFL Methodology
  • HS Working with Class Readers in Year 9: A Project Based Approach
  • Schulpraktische Studien:Tandem Project (in cooperation with the Studienseminar Essen)
  • HS Literature – Entering other Worlds through the Classroom (together with Dr. Claudia Drawe)
  • HS Analysing Learner Language
  • HS Learner Support & Learner Autonomy

Philipps University Marburg (interim professor)

  • HS Analysing Learner Language
  • HS Language Acquisition
  • PS Bilingualism
  • VO Aspects of Linguistics: Jobs Linguists Do

Westfälische Wilhelms-Universität Münster

  • Guest Lecture in the lecture on Selected Aspects of SLA/ELT (Prof. Dr. Frauke Matz), Titel: Inclusion in ELT