Dr. Katrin Schüßler

Curriculum vitae

  • Since 01/2022
    post-doc
    for the project ‘PITCH’, Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
    (more information)

  • 07/2020-12/2021
    Secondary School Teacher
    at ‘Gesamtschule Oppum‘
    Subjects: Chemistry and Social Science

  • 05/2021-07/2021
    Substitute Teacher
    For the subject Chemistry at ‘Steinbart Gymnasium’

  • 11/2018-04/2021
    Trainee Teacher
    for teaching in secondary schools at ‘Steinbart Gymnasium’
    Subjects: Chemistry and Social Science
    School Teachers Training College Duisburg

  • Since 06/2017
    post doc
    Coordinator of the BMBF project CASSIS
     
  • Since 07/2016
    post doc
    Coordinator of the ALSTER research group
     
  • 02/2017
    Doctor’s Degree  
    in natural science (Dr. rer. nat.)
    Duisburg-Essen University

  • Since 12/2015
    Research Assistant
    at the Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
     
  • Since 08/2013
    PhD student
    at the Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
     
  • 08/2013 - 11/2015
    Scholarship holder
    of Müller-Reitz-Stiftung, creating self-learning materials for secondary schools chemistry education
    Department of Chemistry Education Duisburg-Essen University
     
  • 07/2013
    First State Examination for Teaching at Secondary Schools
    Subjects: Chemistry and Social Science
    Duisburg-Essen University
     
  • 08/2011 - 07/2013
    Substitute Teacher for the subject Chemistry at ‘Krupp Gymnasium’
     
  • 2005
    Abitur (German university entrance qualification)

Research Interests

  • Cognitive Load Theory / Cognitive Theory of Multimedia Learning
  • Worked-out Examples
  • Digital Learning Environments

Publications

Monografie

  • Schüßler, K. (2017). [Studying worked-out examples in chemistry classes: Effects on learning, cognitive load and motivation] Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht: Einflüsse auf Lernerfolg, kognitive Belastung und Motivation (Studien zum Physik- und Chemielernen, Band 243), Logos, Berlin.

Conference Proceedings

  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Promptunterstütztes Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. In: S. Bernholt (Hrsg.), Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (S. 570-572). Kiel: IPN. Online verfügbar unter: http://www.gdcp.de/index.php/tagungsbaende/tagungsband-uebersicht/161-tagungsbaende/2015/10148-2015-4416
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Lernprozesse beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. In: C. Maurer (Hrsg.), Authentizität und Lernen - das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Berlin 2015 (S. 56-58). Universität Regensburg. Online verfügbar unter: http://www.gdcp.de/index.php/tagungsbaende/tagungsband-uebersicht/164-tagungsbaende/2016/10417-concatenate-d16-a16
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Different Types of Prompts and their Impact on Cognitive Load while Learning Chemistry. In J. Lavonen, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto & K. Hahl (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2015 Conference. Science education research: Engaging learners for a sustainable future, Part 17/Science in the secondary school (co-ed. Berit Bungum & Pernilla Nilsson), (pp. 2837-2845). Helsinki, Finland: University of Helsinki. ISBN 978-951-51-1541-6 . Online verfügbar unter: http://www.esera.org/media/eBook%202015/eBook_Part_17_links.pdf
  • Schüßler, K., Komor, I., Habig, S., & Sumfleth, E. (2017). Lernaufgaben in Chemie – Ein Blick auf Cognitive Load und Interesse. In: C. Maurer (Hrsg.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht- normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Regensburg 2017. (S. 683-686). Universität Regensburg. Online verfügbar unter http://www.gdcp.de/images/tb2018/TB2018_683_Schuessler.pdf

Poster/Presentations

  • Schüßler, K. & Walpuski, M. (2019). Intrinsic und extraneous cognitive load in Laborpraktika. (Poster) GDCP Jahrestagung 2019, Wien.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2014). Untersuchung des Einflusses unterschiedlicher Promptingmaßnahmen auf das Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Poster) ALUMNI Summer School 2014 der Universität Koblenz-Landau, Bad Bergzabern.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2014). Promptunterstütztes Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. (Poster) GDCP Jahrestagung 2014, Bremen.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2014). Promptunterstützte Lösungsbeispiele für den Chemieunterricht. (Vortrag) GDCP Doktorierendenkolloquium 2014, Regensburg.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Individuell- oder inhaltlich-fokussiert? Einfluss unterschiedlicher Promptingmaßnahmen beim Lernen mit Lösungsbeispielen. (Poster) GEBF Jahrestagung 2014, Bochum.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Different Types of Prompts and their Impact on Cognitive Load while Learning Chemistry. (Poster) ESERA 2015, Helsinki.
  • Schüßler, K., Emden, M., & Sumfleth, E. (2015). Lösungsbeispiele für den Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) VCI Lehrerkongress 2015, Düsseldorf.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2015). Lernprozesse beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht. (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2015, Berlin.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Einfluss von Segmenting und Selbsterklärungsprompts auf den Lernerfolg beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) GEBF Jahrestagung 2016, Berlin. 
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Segmenting or self-explanation prompts - the impact on learning with non-algorithmic worked-examples. (Vortrag) 9th ICLTC, Bochum.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Spricht motivierende Gestaltung von Lernmateral vorrangig Mädchen an? (Vortrag) GDCP Jahrestagung 2016, Zürich.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2016). Lernen mit Lösungsbeispielen. (Vortrag) SINUS-Kongress, Essen.
  • Schüßler, K., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2017). Kognitive Belastung während der Bearbeitung von Lösungsbeispielen. (Vortrag) GEBF Jahrestagung 2017, Heidelberg.
  • Schüßler, K. (2017). Auch Außerirdische finden Wasser spannend - Lernen mit Lösungsbeispielen im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) Schwäbisch Gmünd.
  • Schüßler, K., Emden, M., Koenen, J., & Sumfleth, E. (2017). Selbstlernmaterialien für den Chemieunterricht der Sekundarstufe I. (Vortrag) GDCh Jahrestagung 2017, Berlin.
  • Schüßler, K., Koenen J., & Sumfleth, E. (2017). Can segmentation or prompting improve learning from non-algorithmic worked examples. (Vortrag). ESERA 2017, Dublin.
  • Schüßler, K., Komor, I., Habig, S., & Sumfleth, E. (2017). Lernaufgaben in Chemie - Ein Blick auf Cognitive Load und Interesse. (Poster) GDCP Jahrestagung 2017, Regensburg.
  • Schüßler, K., & Walpuski, M. (2018). Messung kognitiver Belastung in Laborpraktika. (Poster) GEBF Jahrestagung 2018, Berlin.

Journal article

  • Schüßler, K. & Emden, M. (2019). Lernen über Modelle in der Chemie. Lösungsbeispiele als methodischer Zugang. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 30(171), 12-15.

Worked examples for chemistry education at schools

Worked examples (german)

Room SE 204
Schützenbahn 70
45127 Essen
GERMANY

Phone: +49 201 183-2505
Fax: +49 201 183-3149

katrin.schuessler@uni-due.de

Memberships