Kontakt Yuka Ando

Forschungsinteressen
Japanisch als Fremdsprache, Entwicklung der Lehrmaterialien, Pädagogik
Aktuelle Forschungsprojekte
Analyse des japanischen Kasuspartikels ni aus der Perspektive der Kognitiven Linguistik und Typologie
Curriculum Vitae
| 1999 ~ | Lektorin am Institut für Ostasienwissenschaften INEAST |
| 1992-1999 | Dozentin an der University of Hawai’i at Manoa in den USA und an der Ruhr-Universität Bochum |
| 1992 | MA- Stipendiatin in Kommunikation an der University of South Alabama in den USA |
| ~ 1990 | BA- Stipendiatin in Anglistik und Japanisch als Fremdsprache an der Kanagawa University in Japan |
Gesellschaftswissenschaften/Japanese Politics / Modern East Asian Studies
Anschrift
Forsthausweg 2
47057 Duisburg
47057 Duisburg
Raum
LE 648
Telefon
Telefax
E-Mail
Funktionen
-
Lektor/in, Institut für Ostasienwissenschaften
Aktuelle Veranstaltungen
-
WiSe 2025
- Japanisch 1 / Intensive Japanese I
- Anmeldung: Japanisch 1 / Registration: Intensive Japanese I
- Japanisch 3/ Japanese Intensive III
- Japanisch 5
- Japanese for Advanced Students - Composition
- Japanisch Intensiv 3 Registration only - Anmeldung
- Japanisch 5 - OW
- O-Woche WS 2025/26 - Einführung Japanisch - In East
- Advanced Japanese Reading and Technical Composition - OW
- Japanisch 2 / Intensive Japanese II
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
SoSe 2025
-
WiSe 2024
- Japanisch 5
- Japanisch Intensiv 3 Registration only - Anmeldung
- Japanisch 3/ Japanese Intensive III
- Japanese for Advanced Students - Composition
- Anmeldung: Japanisch 1 / Registration: Intensive Japanese I
- Japanisch 5 / Advanced Japanese: Reading and Technical Composition - InEast
- Japanisch 3 /Intensive Japanese III - InEast
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Developing Autonomous Thinking and Assertive Communication Skills in JapaneseIn: Yōroppa nihongo kyōiku = Japanese language education in Europe, Jg. 21, 2016, Nr. The Proceedings of the 20th Japanese Language Symposium in Europe, S. 386 – 392
-
Nakamura, Karen: Deaf in Japan. Signing and the Politics of Identity. New York, 2006 [Review]In: Kotoba to shakai: tagengo shakai kenkyū = Language and society, Jg. 12, 2010, S. 213 – 220
-
Japanese language instruction and the question of ‘‘correctness’’In: International Journal of the Sociology of Language, Jg. 2005, 2005, Nr. 175-176, S. 271 – 284
-
Mary Goebel Noguchi and Sandra Fotos (eds.) (2001): Studies in Japanese Bilingualism (Book Review)In: International journal of the sociology of language, 2001, Nr. 152, S. 179 – 184
-
The prototype theory and the acquisition of "ni"In: Multilingualism: challenges and opportunities: Vol. 2: conference program abstracts / 15th World Congress of Applied Linguistics ; AILA 2008 ; Essen, August 24 - 29, 2008. Duisburg: Univ.-Verl. Rhein-Ruhr, 2008
-
Prototypen der Kasuspartikel ni und ihr ErwerbIn: 15. Deutschsprachiger Japanologentag: Zusammenfassungen / Deutschsprachiger Japanologentag ; Zürich, 28.08. – 30.08.2012. Zürich, 2012, S. 130 – 132
-
The case particle "ni" and its aquisitionIn: Japanese as foreign language in the age of globalization / Heinrich, Patrick; Sugita, Yuko (Hrsg.). München: Iudicum, 2008, S. 207 – 225
-
自発的に考えて発信する中級日本語授業の試み : 第二段階の実践報告:気づきと他者への発信
EAJS2017, 15th International Conference of the European Association for Japanese Studies, August 30 - September 2, 2017, Lisbon,2017 -
How to utilize the prototypes of the case particle "ni" in Japanese as a foreign language
20. Symposium des Vereins „Japanisch an Hochschulen e.V." ; „Japanische Linguistik und Japanischunterricht“ ; Bonn, 28.02.-02.03.2014,Bonn, 2014 -
Okinawan’s (Uchinaaguchi) particles from the perspective of cognitive linguistics
The 18th Conference of FEL ; Foundation for Endangered Languages ; Okinawa International University, Ginowan, 17.09.-19.09.2014,Okinawa, 2014 -
Considering a framework for Ryukyuan languages teaching
The 5th Ryukyuan Heritage Language Symposium ; Amami Ōshima Kyōiku Kaika, 02.03.-03.03.2013, n,Amami, 2013 -
Can a typological approach help understanding the japanese case particle ni?
The 13th International Conference of EAJS, 24.08.– 27.08.2011, University of Tallinn, Estonia,Tallinn, 2011 -
Ryukyuan particles from a cognitive linguistic perspective
3rd Ryukyuan Heritage Language Symposium “Ryukyuan Language Endangerment: The Impact of Grammar Writing”, 04.03.– 05.03.2011, Tokyo, Japan,Tokyo, 2011 -
The appropriateness of the prototypes of the case particle ni and its acquisition
International Conference on Japanese Language Education ( ICJLE 2010), 31 July-14 December 2010, Taipei, Taiwan,Taipei, 2010 -
The Psychological Prototypes of the Case Particle ni
International Conference on Japanese Language Education, Pusan University of Foreign Studies, Korea, 11.07.-14.07.2008,2008 -
The acquisition of “-ni” : Applying the 4-M model and the abstract level model
Symposium "Foreign language learning in the age of globalization" ; Duisburg, March 23-24, 2006,2006 -
Japanese language instruction and the question of "correctness"
International Symposium on Changing Language Regimes in Globalizing Environments ; Duisburg, 31.03.-02.04.2004,Duisburg/ Essen, 2004