Das Team Sozialpsychologie – Medien und Kommunikation bietet zu diversen Themen Bachelorarbeiten an, zu denen bereits verschiedene Vorarbeiten im Rahmen von Forschungsprojekten, Bachelor- und Masterarbeiten durchgeführt wurden. Nach wie vor ist es ebenfalls hoch erwünscht, dass Sie eigene Themen vorschlagen, die zu unserer Expertise passen. Bitte bereiten Sie in diesem Fall ein einseitiges Dokument vor, in dem Sie Ihre Fragestellung und (grob) den geplanten theoretischen sowie empirischen Zugang darlegen. Schicken Sie dieses bitte an Prof. Krämer.

Allgemeine Hinweise zum Ablauf bei Bachelorarbeiten: Leitfaden

Bachelorarbeit Falschinformationen

Falschinformationen im Internet werden als ernstzunehmende Gefahr für unsere Gesellschaft eingeschätzt. Insbesondere während der Covid-19-Pandemie sind verschiedene Falschinformationen über das Virus und die Nützlichkeit von Gegenmaßnahmen viral gegangen (siehe https://de.wikipedia.org/wiki/Falschinformationen_zur_COVID-19-Pandemie für einen Überblick). Es wird davon ausgegangen, dass Messenger-Dienste wie WhatsApp oder Telegram bei der Verbreitung von Falschinformationen eine wichtige Rolle spielen. Es fehlt allerdings grundlegend Wissen darüber, welche psychologischen Mechanismen Menschen dazu bewegt solche Informationen über Messenger-Dienste zu teilen. Auch ist wenig darüber bekannt, welche Rolle die Eigenschaften einer Nachricht (z.B. Video vs. Text vs. Sprachnachricht) dabei spielen.

Mögliche Fragestellungen für eine Bachelorarbeit sind zum Beispiel, welche Motive Menschen haben falsche oder fragwürdige Informationen im Zusammenhang mit der Covid-19-Pandemie über Messenger-Dienste weiterzuleiten. Auch kann untersucht werden welche Rolle Emotionen (z.B. Angst oder Ärger) bei der Verbreitung spielt. Ergänzend sollte auch untersucht werden, welche Rolle dabei Persönlichkeitseigenschaften und Einstelllungen der Menschen spielt. Um den Forschungsgegenstand zu untersuchen, sind sowohl Befragungen als auch experimentelle Designs möglich.

Das Thema der Arbeit zielt auf eine aktuelle Problemstellung ab, die nicht nur viel Aufmerksamkeit in der Wissenschaft erlangt hat, sondern auch in der Politik und den Medien. Daher trägt die Arbeit dazu bei, ein gesamtgesellschaftliches Problem zu erforschen und Voraussetzungen für wirksame Interventionen zu schaffen.

Beginn der Arbeit: Nach Absprache

Wenn Sie Interesse haben Ihre Bachelorarbeit über das Thema zu schreiben, melden Sie sich bitte bei Jan Philipp Kluck.

Es ist ausdrücklich erwünscht, dass Sie sich auch bei dem Betreuer melden, wenn Sie eigene Forschungsideen/-Interessen rund um die Themen Falschinformationen oder aggressive Online-Kommunikation haben. Es kann dann in einem kurzen Gespräch geklärt werden, ob dies zu unserem Lehrgebiet passt.

Bachelor thesis Online Influencers

(This thesis will be written in English)

Nowadays, online marketing and persuasive messages are everywhere. Social Networking Sites (SNS) are easily accessible marketing outlets for both companies and individuals. A combination of these two arose with the up come of ‘Influencers’. But a just question is: ‘How influential are these influencers?’.

Research shows that on the one hand, influencers with more likes and a larger base of followers seem to be perceived as more likable because the public seems to know that they are more popular, otherwise they would not have gathered that many followers, right? On the other hand, there are more aspects that are deemed important regarding the authenticity of influencers than ‘just followers’ (De Veirman et al., 2017). Some studies suggest effects of divergence and number of followees, product-endorser-fit or even influencer gender on perceived brand image and purchase intention (De Veirman et al., 2017; Lokithasan et al., 2019).

Other research shows that aspects of endorsers of products, in some cases, seem to be more important than the qualities of the product itself. The right attributes in endorsers could lead to enhanced advertisement and brand attitude and even such enduring internalization that an endorser's message will feel like a consumer’s own (Kapitan & Silvera, 2016). Besides, other research shows that the use of influencers does increase brand awareness, attitudes, and eventually even purchase intentions and purchases (Wielki, 2020).

The landscape of Social Media changes with a high velocity which makes it an important area to research in order to understand what is happening there. Niche markets keep evolving and the barriers of platforms to be huge marketing tools seem to be lower than ever, which makes platforms like TikTok and Instagram immensely popular for both brands that are a day old and start exploring in the realm of marketing, as well as established brands which outlived previous marketing tools.

The central theme of this bachelor thesis should be the aspects of influencers on social networking sites that actually influence the receivers of their content (e.g., which aspects make influencers influential, credible, authentic?). What do followers deem important regarding a positive evaluation of an influencer. There could be a choice for a niche market, niche target-group or a specific platform. This will happen in consultation. The most fitting way to research this could be experimental research, but I am happy to hear other suggestions.

Start of the thesis: in consultation

If interested, please email from your student account to: Martin-Pieter Jansen

Bachelor thesis Political Micro-Targeting

(This thesis will be written in English)

Since the successful run for the oval office of Donald Trump in 2016 and the referendum in the UK that eventually led to the Brexit, a lot of media attention is drawn to Cambridge Analytica (CA). The political consultancy firm allegedly used political micro-targeting to influence the outcome of said election. Political micro-targeting utilizes the retrieval of data points of individuals (voters) and using them segment small (micro) groups to target these individuals on an extremely precise level. Micro-targeting can be seen as a modification of practices used by commercial marketeers. (More information in popular media on what CA allegedly did: https://www.youtube.com/watch?v=iX8GxLP1FHo)

The foundation of these practices lays in research of Kosinski et al. (2013) and Matz et al. (2017). They found that information on social media can be collected to build personality profiles that can be used to tailor messages in a way that the groups of receivers that are targeted are persuaded easier.

The alleged threat to the democratic process is that people will only be exposed to persuasive messages that fit their own believes or messages that come close to that and hereby stay in loops and/or echo chambers which counters the openness and transparency that the democratic process demands of society to exist in optima forma.

One of the counter-measures to these alleged treats could be the use of targeting-disclosures labels. Research shows that the use of these labels on Facebook advertisements leads to higher levels of Persuasion Knowledge and hereby the recognition of these persuasive messages (Kruikemeier et al., 2016). This could be used to inform the public as transparent as possible and make them further aware of the exposure to one-sided messages and the sources of these messages.

The central theme of this bachelor thesis should be the various types of disclosures messages on political micro-targeted advertisements and what these messages mean for the receiver’s perception of the advertisement. The aim is to research this through an experimental design with manipulated disclosure messages.

Start of the thesis: in consultation

If interested, please email from your student account to: Martin-Pieter Jansen