Dr. Luisa Alfes

Luisa Alfes is currently teaching in the field of EFL Education with a special focus on the value of literature and culture in the foreign language classroom. Moreover, she focuses on other core issues such as assessing learners of English, methods and approaches to EFL Education, learners' diversity and inclusion. The combination of her two subjects, English as a Foreign Language and Fine Arts is another of her research interests and she discusses the question of how Fine Arts can help students to foster their language development. 

Luisa Alfes studied English and Art for German secondary schools at the University of Duisburg-Essen. During her time as a student, she received the UDE-scholarship and went to Adelaide, Australia. There, she worked at Norwood Morialta High School and gave lessons in ESL, Visual Art/Design and German.

In 2013, Luisa Alfes completed her first state examination (Erstes Staatsexamen) and worked as a relief teacher at St. Ursula Gymnasium in Dorsten afterwards. From 2014 - 2015 she worked as a trainee teacher at Marienberg Gymnasium in Neuss and completed her second state examination (Zweites Staatsexamen). Having returned to university life, Luisa Alfes pursued her Ph.D. thesis on the importance and implementation of multimodal literature in the foreign language classroom.

Besides her academic career, Luisa dedicates her spare time to the process of making art herself, when painting and drawing pictures. Further, she loves travelling to new countries and exploring cultures.

Geisteswissenschaften/Anglistik/Amerkanistik
Address
Universitätsstr. 12
45141 Essen
Room
R12 R04 A34
Office hours
https://udue.de/officehoursalfes

Functions

  • StR i.Hd, Anglistik: Didaktik des Englischen - EFL Education

The following publications are listed in the online university bibliography of the University of Duisburg-Essen. Further information may also be found on the person's personal web pages.

    Journal articles

  • Alfes, Luisa
    Frederick : A mouse gathers colours
    In: Praxis Englisch (2018) Nr. 1, pp. 11 - 15
    ISSN: 1865-4010
  • Alfes, Luisa; Obst, Inga
    Stuck in middle school and other plights
    In: Der fremdsprachliche Unterricht: Englisch Vol. 52 (2018) Nr. 153, pp. 19 - 25
    ISSN: 0945-1250
  • Thesis

  • Alfes, Luisa;
    Multimodale Jugendromane im Englischunterricht : die Entwicklung prototypischer Konzepte
    Trier (2018) xiv, 220 Seiten
    (Studien zur Fremdsprachendidaktik und Spracherwerbsforschung ; 11)
    ISBN: 978-3-86821-781-0; 3-86821-781-9
  • Posters / Proceedings posters

  • Wilden, Eva; Alfes, Luisa; Guttke, Joel; Hofstra, Natalie;
    The Inverted EFL Teachers’ Classroom : digital gestütztes Lernen und Lehren in der Englischlehrerbildung
    Netzwerktag: Digitalisierung in den Geisteswissenschaften, 25. November 2019, Essen,
    Essen (2020)
  • Lectures

  • Alfes, Luisa;
    Im Dialog: Klassenmanagement : Steigerung der Unterrichtsqualität durch geschicktes Handeln im Klassenzimmer
    Workshop, ZFL Koblenz, 10.01.2020,
    Koblenz (2020)
  • Alfes, Luisa;
    Literature and culture in the classroom : New approaches and concepts
    Master-Seminar an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, 03.-05.02.2020, Münster,
    Münster (2020)
  • Alfes, Luisa;
    Assessing and supporting learners of English
    Master-Seminar an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, 11.-14.06.2019, Münster,
    Münster (2019)
  • Alfes, Luisa;
    Classroom Readers : der erfolgreiche Umgang mit Texten im Englischunterricht
    Klett-Lehrerfortbildung, April 2019, Köln,
    Köln (2019)
  • Alfes, Luisa;
    New approaches to teaching literature : Multimodal texts and other genres
    Master-Seminar an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster, 04.-06.02.2019, Münster,
    Münster (2019)
  • Alfes, Luisa;
    Take a close look! : Visualisierungen im Englischunterricht durch Methoden der Kunstdidaktik erschließen
    28. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung: "Sprachen, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung?", 25.-28.09.2019, Würzburg,
    Würzburg (2019)
  • Alfes, Luisa;
    Textuelle Mediation im Englischunterricht : neue Ideen, Ansätze und Methoden
    7. TEFL Day 2019: Sprachmittlung im Fremdsprachenunterricht, 12.02.2019, Münster,
    Münster (2019)
  • Alfes, Luisa;
    Book in a Box : Eine Lesekiste als Bindeglied zwischen einer Lektüre und den Kommunikativen Kompetenzen im Englischunterricht
    Deutscher Lehrertag 2018 Herbsttagung: Neue Wege gehen!?, 16.11.2018, Dortmund,
    Dortmund (2018)
  • Alfes, Luisa;
    Working with texts in the EFL classroom
    Klett-Lehrerfortbildung, März 2018, Dortmund,
    Dortmund (2018)
  • Alfes, Luisa;
    A mode is worth a thousand words : Multimodale Literatur im Englischunterricht
    Workshop, ZFL Koblenz, November 2017,
    Koblenz (2017)
  • Alfes, Luisa;
    A mode is worth a thousand words
    GMF-Regionaltagung für Fremdsprachenlehrer, 13.-14.10.2017, Würzburg,
    Würzburg (2017)

University of Duisburg-Essen

Representative for inclusion (e.g. if students have to make up ECTS) at the Department of Anglophone Studies

Representative for module L and FD 2 (Modulbeauftragte)

Co-Organizer of the AILA-Europe Junior Researcher Meeting September 2018

Talks

02/2019: Textuelle Mediation im Englischunterricht: neue Ideen, Ansätze und Methoden (TEFL Day at WWU Münster)

11/2018: Book in a Box eine Lesekiste als Bindeglied zwischen einer Lektüre und den Kommunikativen Kompetenzen im Englischunterricht (Deutscher Lehrertag in Dortmund)

10/2017: A mode is worth a thousand words: Multimodale Literatur im Englischunterricht (GMF Congress Würzburg)

Workshops

11/2018 and 05/2018: Classroom Management: Steigerung der Unterrichtsqualität durch geschicktes Handeln im Klassenzimmer (ZFL Koblenz)

03/2018: Working with texts in the EFL Classroom (Lehrerfortbildung Klett in Dortmund)

11/2017: A mode is worth a thousand words: Multimodale Literatur im Englischunterricht (ZFL Koblenz)

Universität Münster

New Approaches to Teaching Literature: Multimodal Texts and Other Genres

Assessing and Supporting Learners of English