Dr. Joel Guttke
Joel Guttke is a lecturer (Akademischer Rat) in English as a Foreign Language (EFL) Education at the University of Duisburg-Essen. He holds a PhD in EFL Education.
Joel’s research focuses on understanding the factors that constitute effective, high-quality EFL education. His work examines elements of instructional quality (Unterrichtsqualität) and the professional competence of EFL teachers. Consequently, his research is situated at the intersection of research into foreign language education (Fremdsprachenforschung) and educational research (Empirische Bildungsforschung).
Joel completed his studies in English and Mathematics at the University of Duisburg-Essen (2015–2021). During this time, he was awarded a scholarship from the Pädagogischer Austauschdienst and spent six months abroad working as a foreign language assistant at Coláiste de hÍde in Dublin, Ireland. After obtaining his teaching qualification for secondary education, he remained at the University of Duisburg-Essen to pursue his PhD (2021–2025). His dissertation involved the development and validation of a subject-specific scale to assess students’ and teachers’ ratings of cognitive activation (kognitive Aktivierung) in primary EFL education.
Institut für Anglophone Studien: Didaktik des Englischen
45141 Essen
Functions
-
Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Anglistik: Didaktik des Englischen - EFL Education
Current lectures
-
WiSe 2025
Past lectures (max. 10)
-
SoSe 2025
- Assessing and Supporting Young English Learners
- Teaching English in Theory and Practice (Vorbereitung Praxissemester) Gr. 3
- Teaching English at Primary Level Gr. 1
- Teacher Development - Reflective Practice Gr. 5 (Begleitseminar zum Praxissemester)
- Teaching English in Theory and Practice (Vorbereitung Praxissemester) Gr. 2
-
WiSe 2024
-
SoSe 2024
-
WiSe 2023
* indicates double-blind peer review
Articles
- * Guttke, J., & Merse, T. (2025). Der Theoriebegriff in der fremdsprachendidaktischen Forschung: Ein Systematisierungsvorschlag. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 36(2), 5–26. DOI: 10.3278/ZFF2502W001.
- * Guttke, J., & Porsch, R. (2025). Herausforderungen in der Messung von Unterrichtsqualität in der Primarstufe: Ein Diskussionsbeitrag. Zeitschrift für Grundschulforschung, 18(2). DOI: 10.1007/s42278-025-00246-4
- * Wilden, E., Porsch, R., Guttke, J., & Wellmanns, L. (2024). Das Potential zur kommunikativ-kognitiven Aktivierung im Englischunterricht: Befunde einer Analyse von Lernaufgaben aus Lehrwerken der Grundschule. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 53(2), 120–139. DOI: 10.24053/FLuL-2024-0026
- * Guttke, J., & Porsch, R. (2024). Kognitive Interviews als Methode der Inhaltsvalidierung von Fragebogenitems zur Erfassung kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Grundschule. Empirische Pädagogik, 38(1), 147-167. DOI: 10.62350/WYBS7986 [Digital supplement]
- * Guttke, J. (2023). Kognitive Aktivierung im Fremdsprachenunterricht: Ein systematisches Review von Forschungsarbeiten aus dem deutschsprachigen Raum. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(2), 145–176. DOI: 10.17185/duepublico/78692 [Digital supplement]
- * Guttke, J. (2022). Diagnose von schulischem underachievement im Englischunterricht: Eine rekonstruktive Studie mit Englischlehrkräften der Sekundarstufe. k:ON: Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 5(1), 166–190. DOI: 10.18716/ojs/kON/2022.0.9
- * Alfes, L., Guttke, J., Lipari, A. C., & Wilden, E. (2021). ‘Who controls the past controls the future’: Benefits and Challenges of Teaching Young Adult Dystopian Fiction. CLELE Journal, 9(1), 12–31. URL
Articles in Edited Volumes
- * Guttke, J., & Wilden, E. (2025). Kooperative Unterrichtsentwicklung in der Didaktik des Englischen am Beispiel der Unterrichtsqualitätsforschung. In I. van Ackeren-Mindl, K. Göbel & M. Ropohl (Eds.), Bildungsforschung und Bildungspraxis in der Metropole Ruhr (pp. 132–141). Waxmann. URL
- * Guttke, J., Porsch, R., Rahden, J., & Wilden, E. (2025). Selbstwirksamkeit, Enthusiasmus und Kompetenzüberzeugungen heterogen fachqualifizierter Englischlehrkräfte in der Primarstufe. Ergebnisse einer Online-Lehrkräftebefragung. In R. Porsch, C. Reintjes & G. Bellenberg (Eds.), Heterogen qualifizierte Lehrpersonen an Schulen in Deutschland, Österreich und der Schweiz (pp. 209–227). Waxmann. DOI: 10.31244/9783818850142
- Guttke, J., & Porsch, R. (2024). Inhaltsvalidierung von Fragebogenitems zu kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Grundschule mittels Expert:innenbefragung. In V. Lohe, A. Lindl, & P. Kirchhoff (Eds.), Unterrichtsqualität in schulischen Fremdsprachen (pp. 57–84). Waxmann. DOI: 10.31244/9783830999201.03
PhD Thesis
- Guttke, J. (2025). Kognitive Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe: Entwicklung und Validierung einer Skala zur fachspezifischen Erfassung kognitiver Aktivierung aus Perspektive von Lehrkräften und Schüler:innen. DuEPublico. DOI: 10.17185/duepublico/83986
Research Instruments
- Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K., Guttke, J., Böhnke, J., & Greve, W. (2025). Teacher Input Observation Scheme (TIOS) und Manual - Deutsche Version für L2 (2nd rev. ed.). Studies on Multilingualism in Language Education, 11(2). University of Mannheim. URL
Reviews
- Guttke, J. (2023). Review of Teaching English in the Primary School by Annika Kolb and Marita Schocker. TEYLT Worldwide, 1, 43–45.
Teaching Practice
- Alfes, L., & Guttke, J. (2025). A day in the life of Raina: Einen Tag der Hauptfigur der graphic novel Smile in einem reel verfilmen. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch "Literaturverfilmungen", 198, 12–18.
- Guttke, J. (2025). Wie Genres das Schreiben leichter machen. Praxis Englisch, 81(3), 8–10. URL
- Alfes, L., & Guttke, J. (2024). Does AI know how to wow a job application?: Eine Bewerbung mit DeepL Write überarbeiten, language awareness fördern. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch "Language awareness", 190, 26–32.
- Hofstra, N., & Guttke, J. (2023). The language learners’ calculator?: Artificial intelligence in English language teaching. Praxis Englisch, 80(6), 44–46. URL
- Guttke, J., & Hofstra, N. (2023). Why are (violent) video games so much fun?: Creating a game review to critically reflect on one’s own gaming habits. Praxis Englisch, 80(2), 29–33. URL
- Alfes, L., Derksen, I., & Guttke, J. (2022, Eds.). Benefits and challenges of a globalised world: Economic, ecological, and political perspectives. Brinkmann Meyhöfer. URL
- Guttke, J. (2022). “You’re gonna hear me roar”: Analyzing a retelling of Shakespeare’s Romeo and Juliet from Juliet’s perspective. Praxis Englisch, 79(5), 39–43. URL
- Guttke, J. (2022). Towards gender-sensitive language: Doing internet research on how gender is expressed in different languages. Praxis Englisch, 79(3), 39–43. URL
- Guttke, J. (2022). Keeping up with the Puritans: Illustrating Puritan lifestyle as a comic. Praxis Englisch, 79(2), 15–19. URL
Talks
2025
- Guttke, J., Porsch, R., & Wilden, E. (September 25, 2025). Entwicklung und Validierung einer Lehrkräfteskala zur fachspezifischen Erfassung kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe. 31. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung, Kassel, Germany.
- Guttke, J., Porsch, R., & Wilden, E. (September 24, 2025). Validierung einer Lehrkräfteskala zur fachspezifischen Erfassung kognitiver Aktivierung im Fach Englisch. 89. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, Essen, Germany.
- Guttke, Porsch, R., J., Rubach, C., Rahden, J., & Wilden, E. (August 27, 2025). Factorial validity of student and teacher ratings of cognitive activation in primary EFL education. EARLI 2025 Conference, Graz, Austria. [Teil des Symposiums Instructional quality in (foreign) language education: New instruments, new perspectives, organisiert von Eva Wilden, Stefan Keller, Anna-Katharina Praetorius, Raphaela Porsch, Henning Rossa, Kirsti Klette und Joel Guttke]
- Guttke, J., Porsch, R., Rahden, J., & Wilden, E. (March 26, 2025). Selbstwirksamkeit, Enthusiasmus und Kompetenzüberzeugungen heterogen fachqualifizierter Englischlehrkräfte der Primarstufe. 6. Kongress der Internationalen Gesellschaft für Schulpraktische Studien und Professionalisierung, Heidelberg, Germany.
- Guttke, J. (March 11, 2025). Cognitive activation in primary ELT: Construction and validation of a student/teacher scale. 2nd ELLRA PhD Showcase, online. URL [invited]
2024
- Guttke, J., Porsch, R., Rahden, J., & Wilden, E. (September 6, 2024). Competence beliefs and teaching practice of (non-)specialist EFL teachers at primary level in Germany. Second Language Teacher Education 2024, Brno, Czech Republic.
- Guttke, J. (July 5, 2024). Theoretische Forschung ≠ Theoretische Forschung. Symposium "Theoretische Forschung in der Fremdsprachendidaktik", Münster, Germany.
- Guttke, J., Wilden, E., & Porsch, R. (April 25-27, 2024). Developing items for measuring cognitive activation in primary EFL education. Inaugural ELLRA Conference, Krakow, Poland.
- Wilden, E., Porsch, R., & Guttke, J. (April 25-27, 2024). Analyzing the potential for communicative-cognitive activation in primary EFL textbooks. Inaugural ELLRA Conference, Krakow, Poland.
- Guttke, J., Quast, J., Rubach, C., Porsch, R., & Wilden, E. (March 18-20, 2024). Kognitive Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe: Zusammenhänge mit Schüler:innenleistungen und Dimensionen der Unterrichtsqualität. 11. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung, Potsdam, Germany.
- Wilden, E., Porsch, R., & Guttke, J. (March 6-7, 2024). Analyzing the potential for communicative-cognitive activation in primary EFL listening tasks. International Conference on Foreign Language Listening Comprehension, Münster, Germany.
2023
- Guttke, J. (April 18–21, 2023). Improving teaching quality in primary ELT by increasing cognitive activation. 56th International IATEFL Conference, Harrogate, UK. URL
2022
- Guttke, J. (September 27, 2022). Zur fachspezifischen Operationalisierung kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe: Ergebnisse einer Expert:innenbefragung zur Inhaltsvalidierung. Symposium "Unterrichtsqualität in schulischen Fremdsprachen", Erfurt, Germany
Workshops
2025
- Guttke, J. (April 26, 2025). Shakespeare's new contemporaries: Sparking EFL learners' interest in Shakespeare's plays through retellings. Forum Shakespeare & Schule, Shakespeare and Popular Cultures (Frühjahrstagung der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft), Weimar, Germany. [invited]
- Guttke, J., & Wilden, E. (January 10, 2025). Unterrichtsqualität im Fremdsprachenunterricht. Workshop für Fachleitungen Englisch an Zentren für schulpraktische Lehrer:innenausbildung Nordrhein-Westfalen, Essen, Germany.
2024
- Guttke, J. (November 27, 2024). TAIlored to your needs: Using AI to facilitate student learning in ELT. TEFL Lecture Series, Bonn University, Bonn, Germany. [invited]
- Kasper, A., Guttke, J., & Wilden, E. (May 7 + 28, 2024). ADHS-Toolkit: ADHS im Englischunterricht der Sekundarstufe. Workshop für Englischlehrkräfte, Essen, Germany.
Poster Presentations
2025
- Schlatter, A., Guttke, J., Keller, S.-D., & Wilden, E. (September 25-27, 2025). A subject-specific view on teaching quality – How does it emerge? 31. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung, Kassel, Germany.
- Guttke, J., Porsch, R., & Wilden, E. (February 18, 2025). Kognitive Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe: Entwicklung einer fachspezifischen Lehrkräfte- und Schüler:innenskala. Tag der Bildungsforschung, Essen, Germany.
2023
- Guttke, J., Porsch, R., & Wilden, E. (September 27-29, 2023). Ein Blick hinter das Kreuz auf dem Fragebogen? Validierung von Fragebogenitems zur fachspezifischen Operationalisierung kognitiver Aktivierung im Englischunterricht der Primarstufe. 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung, Freiburg im Breisgau, Germany.
Memberships
- Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)
- Early Language Learning Research Association (ELLRA)
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
- Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF)
- Interdisziplinäres Zentrum für Bildungsforschung: Forschungsschwerpunkt zu Schul- und Unterrichtsentwicklung (IZfB)
Current Positions
- since 2025: Junior editor at Zeitschrift für Fremdsprachenforschung (ZFF)
Past Positions
- 2021–2025: Copy editor at Children's Literature in English Language Education (CLELE)
Awards
- Best Poster Award at the Tag der Bildungsforschung 2025, Interdisciplinary Center for Educational Research