Dr. Katja Heim, AOR
Katja Heim (katja.heim@uni-due.de) is a Akademische Oberrätin at the University of Duisburg-Essen, Germany. She studied to become a teacher, majoring with the subjects English and Chemistry, at the WWU Münster and at the University of Duisburg-Essen where she graduated in 2000. She did her teacher training in secondary schools in Germany and in England but has also taught in primary and adult education. In 2007, she received her PhD in the field of EFL Methodology, the focus being on promoting Learner Autonomy in Primary English Teaching. Learner and Teacher Autonomy are still at the core of her research interests, often in combination with the use of Digital Media in English lessons, Action Research in Teacher Education, Project Based Learning and Inclusive Practices. Katja has co-hosted two local events of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language) at the University of Duisburg-Essen, the first one in 2010 with a focus on Involving Language Learners – Success Stories and Constraints. The second local event, in November 2018, was the first event of an ongoing initiative on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership.
Geisteswissenschaften/Anglistik/Amerikanistik
45141 Essen
Functions
-
Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in, Anglistik: Angewandte Linguistik und Sprachdidaktik - Teaching English as a Foreign Language & Applied Linguistics
Current lectures
-
2024 SS
- Teaching English at Primary Level Gr. 2
- Teaching English as a Foreign Language II (FD 1.2) Gr. 3
- Teaching English in Theory and Practice (Vorbereitung Praxissemester) Gr. 3
- Teacher Development - Reflective Practice Gr. 5 (Begleitseminar zum Praxissemester)
- Teaching English in Theory and Practice
- Topics in ELT: Visions of the Future (FD2.2)
Past lectures (max. 10)
-
2023 WS
-
2023 SS
-
2022 WS
-
2022 SS
-
2021 WS
The following publications are listed in the online university bibliography of the University of Duisburg-Essen. Further information may also be found on the person's personal web pages.
-
Action Research in Pre-Service Teacher Education : a step towards autonomy?In: ELT Research: The Newsletter of the IATEFL Research Special Interest Group (2019) Nr. 34, pp. 7 - 10
-
Individuelles Arbeiten mit digitalen Medien : Üben, Lernen und Explorieren in der FreiarbeitIn: Fördermagazin Grundschule (2019) Nr. 1, pp. 16 - 20
-
My favourite day out in ... : Ein authentisches Video sehen und Präsentationen erstellenIn: Grundschule Englisch (2019) Nr. 67, pp. 14 - 17
-
Niederschwellige (explorative) Aktionsforschung im Lehramtsstudium als Grundstein für die spätere UnterrichtspraxisIn: Babylonia (2019) Nr. 2, pp. 26 - 29
-
E-Learning-Szenarien zur Unterstützung einer Forschenden Grundhaltung zukünftiger Lehrkräfte im Rahmen der Studienprojekte an der Universität Duisburg-EssenIn: Herausforderung Lehrer*innenbildung: Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion: HLZ Vol. 1 (2018) Nr. 2, pp. 142 - 163Online Full Text: dx.doi.org/ (Open Access)
-
David and Red in England : Surprise, Surprise! ; die 'David and Red'-Reihe ; Filmclips für alle LebenslagenIn: Grundschule Englisch (2016) Nr. 57, pp. 14 - 17
-
Fremdsprachen 2.0In: Grundschulmagazin Englisch (2013) Nr. 2, pp. 7 - 8
-
Fremdsprachen 2.0 : Digitale Medien im EnglischunterrichtIn: Grundschulmagazin Englisch Vol. 11 (2013) Nr. 2, pp. 7 - 8
-
Let’s go public : Blogging als LiteraturprojektIn: Praxis Fremdsprachenunterricht: Englisch Vol. 10 (2013) Nr. 1, pp. 11 - 13
-
VoiceThreadIn: Grundschulmagazin Englisch Vol. 11 (2013) Nr. 2, pp. 9 - 12
-
Trusted to be able to make decisions from early onIn: Independence (2010) Nr. 49, pp. 4 - 5
-
With technology and CLIL towards autonomy? : Some reflections on the PCE event in HarrogateIn: Independence (2010) Nr. 49, pp. 32 - 33
-
Lets listen! : Effektives Hörverstehen fördernIn: Grundschulmagazin / Englisch (2009) Nr. 2, pp. 6 - 8
-
Lernverhalten von Kindern im offenen Fremdsprachenunterricht mit Multimedia und LernsoftwareIn: Frühes Deutsch (2004) Nr. 2, pp. 21 - 23
-
Lernverhalten von Kindern im offenen Fremdsprachenunterricht mit Multimedia und LernsoftwareIn: Frühes Deutsch Vol. 1 (2004) Nr. 2, pp. 21 - 23
-
Stationenlauf zum Thema Fruit : eine ganzheitliche ErfahrungIn: Primary English (2004) Nr. 4, pp. 8 - 11
-
Stationenlauf zum Thema Fruit – eine ganzheitliche ErfahrungIn: Primary English Vol. 2 (2004) Nr. 4, pp. 8 - 11
-
Authentische Lernsituationen schaffenIn: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 3, pp. 10 - 12
-
Authentische Lernsituationen schaffenIn: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 3, pp. 10 - 12
-
Lollipop Englisch. Ikuru in Lollopolis - ab Klasse 3. Berlin: Cornelsen 2003In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 4, pp. 31
-
Pfiffikus Englisch. Braunschweig: Westermann, 2002In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 3, pp. 31
-
Pons Kiddies. Stuttgart: Klett, 2002In: Grundschulmagazin Englisch (2003) Nr. 2, pp. 31
-
Nutzung digitaler Medien in Kooperationsprojekten fachdidaktischer Seminare mit SchulenIn: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung: #la-digital2019 ; Abstractband / Workshop "Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung" ; #la-digital2019 ; Essen, 25.-26.02.2019 / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian (Eds.) (2019) pp. 62 - 64
-
Lernerautonomie in Lehrerbildung und Sprachlehre an Universitäten : Drei Beispiele aus Deutschland und ÖsterreichIn: Navigating Foreign Language Learner Autonomy / Ludwig, Christian; Tassinari, Maria Giovanna; Mynard, Jo (Eds.) 2020, pp. 189 - 225
-
Potenziale digitaler Lehre und digitaler Kooperations- und Unterstützungsangebote zur Förderung der Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrer*innenbildungIn: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian 2020, pp. 209 - 233(Open Access)
-
Practitioner Research in Preservice Teacher Education and the Promotion of Teacher AutonomyIn: Supporting Learners and Educators in Developing Language Learner Autonomy / Mynard, Jo; Tamala, Michelle; Peeters, Ward (Eds.) 2020, pp. 40 - 62
-
Teaching at University Level : Three Examples from Germany and AustriaIn: Navigating Foreign Language Learner Autonomy / Ludwig, Christian; Tassinari, Maria Giovanna; Mynard, Jo (Eds.) 2020, pp. 226 - 253
-
Alle Schülerinnen und Schüler im geöffneten/offenen Unterricht gleichermaßen fördern und fordern : erste Ergebnisse einer InterviewstudieIn: Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: gemeinsam lehren und lernen ; Tagungsdokumentation 2018 / Tagung "Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: Gemeinsam lehren und lernen" ; Lüneburg, 20. bis 21. September 2018 / Blume, Carolyn; Gerlach, David; Benitt, Nora; Eßer, Susanne; Roters, Bianca; Springob, Jan; Schmidt, Torben (Eds.) 2019Online Full Text (Open Access)
-
Das e-gestützte Begleitseminar im Fach Englisch : Blended Learning in thematischen Gruppen und Buddy TeamsIn: Flexibles Lernen mit digitalen Medien ermöglichen: Strategische Verankerung und Handlungsfelder an der Universität Duisburg-Essen / van Ackeren, Isabell; Kerres, Michael; Heinrich, Sandrina (Eds.) 2018, pp. 424 - 434(Open Access)
-
Bilingualer Unterricht in der GrundschuleIn: CLIL Revisited: eine kritische Analyse zum gegenwärtigen Stand des bilingualen Sachfachunterrichts / Rüschoff, Bernd; Sudhoff, Julian; Wolff, Dieter (Eds.) 2015, pp. 43 - 64
-
CLIL - Teaching the Art : Physical Education, Art, MusicIn: Bilingual Education in Primary School: Aspects of Immersion, CLIL, and Bilingual Modules / Keßler, Jörg-Ulrich / Elsner, Daniela (Eds.) 2013, pp. 61 - 71
-
Comics in Young Learners' English Lessons : An Important Aid for Meaning-Making and MoreIn: Teaching comics in the foreign language classroom / Ludwig, Christian; Pointner, Frank Erik (Eds.) 2013, pp. 69 - 94
-
IntroductionIn: Involving language learners: success stories and constraints / Heim, Katja; Rüschoff, Bernd (Eds.) 2012, pp. 5 - 9
-
Medieneinsatz im Fremdsprachenunterricht der GrundschuleIn: Kernfragen des Fremdsprachenunterrichts in der Grundschule / Doyé, Peter (Eds.) 2005, pp. 94 - 109
-
Wie Grundschulkinder mit englischer Sprachlernsoftware umgehen : individuelle UnterschiedeIn: Brücken schlagen: Fächer - Sprachen - Institutionen ; Dokumentation zum 20. Kongress für Fremdsprachendidaktik, Frankfurt am Main, 1. - 4. Oktober 2003 / Kongress für Fremdsprachendidaktik ; Frankfurt am Main, 1. - 4. Oktober 2003 / Quetz, Jürgen; Solmecke, Gert (Eds.) 2004, pp. 279 - 292
-
Öffnung des Englischunterrichts durch MedieneinsatzIn: Ikuru: Teil 4: Handbuch für den Unterricht 2004, pp. 211 - 213
-
Reforming the foreign language classroom : Empowering students to take ownership II
LASIG Event 2019 ; 6. September 2019; Braunschweig,Tokyo (2020) -
Involving language learners : success stories and constraintsDuisburg (2012) 199 Seiten: Ill., graph. Darst.
-
Teaching English: computer-assisted language learningIn: UTB Paderborn Vol. 3334: Sprachdidaktik, Fremdsprachenunterricht (2012) 219 Seiten : Ill., graph. Darst.
-
Öffnung des Englischunterrichts in der Grundschule : Studien zur Wahlfreiheit und LernerautonomieDuisburg (2008) 412 Seiten : Ill., graph. Darst.
-
Materialien für die Lehrerfortbildung in Nordrhein-Westfalen : Modul 12 ; digitale Medien(2015) 40 Seiten
-
Practise what you preach? : Steps towards Shaping Teacher Education for Learner and Teacher Autonomy
Supporting educators in developing language learner autonomy ; Pre-Conference-Event (PCE) of the 53rd International IATEFL Conference and Exhibition ; Liverpool, April 1, 2019,Liverpool (2019) -
Action Research in Preservice Teacher Education : A Step Towards Autonomy?
Learner Autonomy and Practitioner Research ; Pre-Conference-Event (PCE) of the 52nd Annual IATEFL Conference and Exhibition ; Brighton, 09.04.2018,Brighton (2018) -
What do teachers say about the use of open tasks in an inclusive English classroom?”
Reforming the Foreign Language Classroom –Empowering Students to Take Ownership ; LASIG '18 ; Essen, 23.11.2018,Essen (2018) -
Das Praxissemester im Fach Englisch : Lernen in Plan – Do – Review Zyklen
Informations- und Austauschtreffen der Lernorte zum Praxissemester im Fach Englisch an der Universität Duisburg-Essen (UDE),Essen (2017)
Journal articles
Reviews
Abstracts
Book articles / Proceedings papers
Books, Collections, Proceedings
Thesis
Working Paper
Posters / Proceedings posters
Member of IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language)
- Member of the IATEFL Learner Autonomy Special Interest Group LASIG and the Research Special Interest Group RESIG)
- Committee member of the LASIG (Role: Local Events Organizer)
- Initiator of a series of Local LASIG Events on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership, main organizer of the first local event in the series at the University of Duisburg-Essen
Member of the DGFF (Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
2019
Workshop at the TEFL Day on Mediation at the WWU Münster; Title: Abkehr von den Four Skills - Konzeptionelle Einbettung von Mediation in den Neuen Europäischen Referenzrahmen und Praktische Implikationen für die Grundschule
Participation in the interdisciplinary, interactive and explorative Workshop on Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung #la-digital2019, University of Duisburg-Essen, own Project: Nutzung Digitaler Medien in Kooperationsprojekten fachdidaktischer Seminare mit Schulen (together with Stephanie Edel-Farinha)
Talk at the IATEFL Conference in Liverpool, Title: Projects in the EFL classroom: Striving towards a common goal
Interactive poster presentation at the Pre Conference Event of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of the IATEFL in Liverpool, Title: Practise what you preach? Steps towards shaping teacher education for learner and teacher autonomy
2018
Plenary at the CEN (Cornelsen English Network) Conference in Berlin, Title: Digitale Medien im Englischunterricht – Status Quo und Perspektiven (together with Prof. Dr. Markus Ritter)
Interactive poster presentation at the Pre Conference Event of the Learner Autonomy Special Interest Group (LASIG) of the IATEFL in Brighton, Title: Action Research in Preservice Teacher Education: A Step Towards Autonomy? (together with Dr. Stephan Gabel)
Talk at the conference Inklusiver Englischunterricht - Gemeinsam Lehren und Lernen (IEGLL) at the Leuphana University in Lüneburg, Title: ALLE im geöffneten Unterricht gleichermaßen Fördern und Fordern – Ergebnisse einer Interviewstudie zum Einsatz offener Aufgaben. (together with Jun. Prof. Dr. Julia Reckermann)
Introductory and closing words at the LASIG (Learner Autonomy Special Interest Group) Local Event of the IATEFL at the University of Duisburg-Essen on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership
Poster Presentation at the LASIG Local Event of the IATEFL on Reforming the Foreign Language Classroom – Empowering Students to Take Ownership at the University of Duisburg-Essen, Title: What do teachers say about the use of open tasks in an inclusive English classroom? (together with Jun. Prof. Dr. Julia Reckermann)
2017
Talk at the Informations- und Austauschforum: Blended Learning in der Praxissemestervorbereitung und -begleitung und digitale Vernetzung der Lernorte, Zentrum für Lehrerbildung of the UDE, Title: Blended Learning im Praxissemester im Fach Englisch
Presentation at the Informations- und Austauschtreffen der Lernorte zum Praxissemester im Fach Englisch an der UDE; Title: Das Praxissemester im Fach Englisch: Lernen in Plan – Do – Review Zyklen
Workshop at the Fachleitertagung GyGe der Bezirksregierung Düsseldorf in Mülheim, Title: Das Praxissemester im Fach Englisch: Lernen in Plan – Do – Review Zyklen
Workshop at the Herbstschule Inklusion at the University of Duisburg-Essen, Title: Offene Aufgaben im inklusiven Englischunterricht (together with Sabine Kreutzer and Falko Semrau, Marie-Kahle-Gesamtschule Bonn)
Before 2013 (Staatsexaman)
- HS Computer Use in English Language Teaching
- ÜB English in the Classroom
- HS Involving Young Language Learners
- HS Projects: Teaching Afternoon Clubs
- GK Introduction to EFL Methodology
- HS Working with Class Readers in Year 9: A Project Based Approach
- Schulpraktische Studien:Tandem Project (in cooperation with the Studienseminar Essen)
- HS Literature – Entering other Worlds through the Classroom (together with Dr. Claudia Drawe)
- HS Analysing Learner Language
- HS Learner Support & Learner Autonomy
Philipps University Marburg (interim professor)
- HS Analysing Learner Language
- HS Language Acquisition
- PS Bilingualism
- VO Aspects of Linguistics: Jobs Linguists Do
Westfälische Wilhelms-Universität Münster
- Guest Lecture in the lecture on Selected Aspects of SLA/ELT (Prof. Dr. Frauke Matz), Titel: Inclusion in ELT