Lea Frentzel-Beyme
Wissenschaftliche MitarbeiterinLea Frentzel-Beyme, M.Sc.
Anschrift | Forsthausweg 2 47057 Duisburg |
Raum | LE 215 |
Telefon | +49 203 379 - 2328 |
Sprechstunde | nach Vereinbarung per E-Mail! |
lea.frentzel-beyme@uni-due.de |
Forschungsinteressen
- Virtual Reality als Geschichtserfahrung
- Moral und Moral Development
- Fake News und Filter Bubbles
Curriculum Vitae
Übersicht
Mit einem Klick auf die Überschrift gelangen Sie direkt zum entsprechenden Abschnitt des CVs.
Akademische Qualifikationen
Seit 2020
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl Sozialpsychologie: Medien und Kommunikation, Universität Duisburg-Essen
2017-2020
Master-Studium der Angewandten Kognitions- und Medienwissenschaften mit der Vertiefung Psychologie, Universität Duisburg-Essen
2018
Auslandsstudium / ERASMUS+ Programm
Northumbria Social Computing Lab, Northumbria University, Newcastle, UK
Forschungsprojekt: Burst the bubble: An approach to nudge people to engage with counter-attitudinal viewpoints in the context of online news selection
2014-2017
Bachelor-Studium der Angewandten Kognitions- und Medienwissenschaften, Universität Duisburg-Essen
Beruflicher Werdegang
Seit Mai 2020
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt ViRaGe (Virtuelle Realitäten als Geschichtserfahrung) am Lehrstuhl Sozialpsychologie: Medien und Kommunikation (Abteilung: Informatik und angewandte Kognitionswissenschaft) an der Universität Duisburg-Essen (Leitung: Prof. Dr. Nicole C. Krämer)
Januar 2019 - April 2020
Wissenschaftliche Hilfskraft im Projekt „Tracking und Privacy Mechanismen“ am Lehrstuhl Sozialpsychologie: Medien und Kommunikation (Abteilung: Informatik und angewandte Kognitionswissenschaft) an der Universität Duisburg-Essen (Leitung: Prof. Dr. Nicole C. Krämer)
Oktober 2016 - April 2020
Werkstudentin in der up! onlineagentur, Essen
Publikationen
2022
Frentzel-Beyme, L. & Krämer, N. (2022). Journey Into The Past– The Role of Immersion in a Historical VR Application on Its Educational Effects. [Paper presentation] 52nd Congress of the German Psychological Society, Hildesheim, Germany
Holtze, M., Frentzel-Beyme, L., Szczuka, Jessica M., Krämer, Nicole C. (2022). Bringing the Past to Instagram – A Longitudinal Investigation of the Potentials of Parasocial Interaction with a Historical Person on Instagram. [Paper presentation] 52nd Congress of the German Psychological Society, Hildesheim, Germany
Krämer, N., Decker, H., Frentzel-Beyme, L., Holtze, M., Stoyanova, F. (2022) Text-based versus audio-visual contact during physical distancing in pandemics: Which form helps better to decrease the desire for physical contact? [Paper presentation] 52nd Congress of the German Psychological Society, Hildesheim, Germany
Frentzel-Beyme, L.; Lewers E., Krämer, Zargar, F.; N. (2022). Zurück in der Zukunft: Eine Mixed-Method Analyse des Ein- und Auftauchens in geschochtsbezogene VR. [Poster presentation] EdTech Research Forum, 2022. [1.09.2022]
Frentzel-Beyme, L.; Lewers E., Krämer, N. (2022). I learned that in the last time travel: An emipirical investigation of historical VR as educational tool.[Poster presentation]. ForBilD International KickOff Symposium "Education in the 2020's Digital World. Reimagining and redesigning digital learning and teaching in the postpandemic world" [13.06.2022]
Frentzel-Beyme, L. & Krämer, N. (2022). Ready for a Time Journey? –Potentials and Impacts of Historical VR Applications on History Education and Morality [Paper Presentation]. 72nd Conference of the International Communication Association, Paris.
Frentzel-Beyme, L. & Krämer, N. (2022). Back to the Past – An Experimental Investigation about the Effects of Immersive Historical Environments on Empathy and Morality. PRESENCE: Virtual and Augmented Reality, 1-49.
2021
Frentzel-Beyme, L. & Krämer N. (2021). Reception and Reflection in the Informal Space: Testing Reflection Offers on the Internet. [Presentation]. In Symposium: Between Virtuality and Reality: Reflection (Processes) in and through VR Experiences (Amann, S. & Bunnenberg, C.). DGfE-Sektionstagung Schulpädagogik 2021 "Reflexion & Reflexivität in Unterrricht, Schule und Lehrer*innenbildung” [German Association for Education - Sectional Meeting “Reflection and Reflexivity in Teaching, School and Teacher Education”]. Virtual Conference.
Frentzel-Beyme, L. & Krämer N. (2021). Can Virtual Reality Enhance Moral? – An Experimental Study on the Effects of Immersion on Empathy Moral. [Poster presentation]. The 12th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, Aachen, Germany.
Frentzel-Beyme, L. & Krämer N. (2021). Highly Recommended: An Empirical Study on the Effects of Recommendations and Credibility Cues on Selective Exposure to Online News [Paper presentation]. 71st Conference of the International Communication Association, Virtual Conference.
Frentzel-Beyme, L. & Krämer, N. C. (2021, September). Can Virtual Reality Enhance Morality? – An Experimental Study on the Effects of Immersion on Empathy and Moral. Poster presented at the 12th conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, Aachen, Germany.
Frentzel-Beyme, L. & Krämer, N. C. (2021, May). Highly Recommended: An Empirical Study on the Effects of Recommendations and Credibility Cues on Selective Exposure to Online News. Paper presented at the 71st virtual Conference of the International Communication Association.