Yannic Meier

Wissenschaftlicher MitarbeiterYannic Meier, M. Sc.
Anschrift | Forsthausweg 2 47057 Duisburg |
Raum | LE 217 |
Telefon | +49 203 379 - 1330 |
Sprechstunde | nach Vereinbarung per E-Mail! |
yannic.meier@uni-due.de |
Forschungsinteressen
- Online-Privatheit
- Self-Disclosure in Social Networks
- Entertainment-Forschung
Curriculum Vitae
Übersicht
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Akademische Qualifikation
2015-2017
Master-Studium der Angewandten Kognitions- und Medienwissenschaften mit der Vertiefung Psychologie, Universität Duisburg-Essen
2012-2015
Bachelor-Studium der Angewandten Kognitions- und Medienwissenschaften, Universität Duisburg-Essen
Beruflicher Werdegang
Seit Juli 2017
Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl Sozialpsychologie: Medien und Kommunikation (Abteilung: Informatik und angewandte Kognitionswissenschaft) an der Universität Duisburg-Essen (Leitung: Prof. Dr. Nicole C. Krämer)
2016-2017
Studentische Hilfskraft am Lehrstuhl Sozialpsychologie: Medien und Kommunikation (Abteilung: Informatik und angewandte Kognitionswissenschaft) an der Universität Duisburg-Essen (Leitung: Prof. Dr. Nicole C. Krämer)
Forschungsprojekte
Wissenschaftliche Mitarbeit im Forum Privatheit: "Selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt (gefördert durch das BMBF)" (https://www.forum-privatheit.de/forum-privatheit-de/index.php)
Publikationen
2020
Meier, Y., Schäwel, J. & Krämer, N. C. (2020). The shorter the better? Effects of Privacy Policy Length on Online Privacy Decision-Making. Media and Communication, 8 (2), 291-301. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2846
Meier, Y., Schäwel, J., Kyewski, E. & Krämer, N. C. (in press). Applying Protection Motivation Theory to Predict Facebook Users’ Withdrawal and Disclosure Intentions. In Proceedings of the 11th International Conference on Social Media and Society (pp. 21-29). Toronto, ON, Canada. https://doi.org/10.1145/3400806.3400810
Roßnagel, A., Bile, T., Nebel, M., Geminn, C., Karaboga, M., Ebbers, F., Bremert, B., Stapf, I., Teebken, M., Thürmel, V., Ochs, C., Uhlmann, M., Krämer, N., Meier, Y., Kreutzer, M., Schreiber, L. & Simo, H., (2020). Einwilligung. Möglichkeiten und Fallstricke aus der Konsumentenperspektive. (https://www.forum-privatheit.de/download/einwilligung/)
2019
Meier, Y., & Neubaum, G. (2019). Gratifying Ambiguity: Psychological Processes Leading to Enjoyment and Appreciation of TV Series with Morally Ambiguous Characters. Mass Communication and Society, 22 (5), 553 - 631. https://doi.org/10.1080/15205436.2019.1614195
Meier, Y. & Schäwel, J. (2019, May). No risk – no fun. The Role of Risk-Attitudes and the Need for Cognition in Online Privacy Decision-Making. Paper presented at the 69th Conference of the International Communication Association, Washington, D.C., USA.
Meier, Y. & Schäwel, J. (2019, May). Who Cares? Investigating Determinants of Internet Users’ Willingness to Use a Privacy Protecting Tool. Paper presented at the 69th Conference of the International Communication Association, Washington, D.C., USA.
Meier, Y., Schäwel, J., Kyewski, E. & Krämer, N. C. (2019, September). Are You Scared Now? Investigating Facebook Users’ Privacy Protection Motivation. Paper presented at the 11th conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society, Chemnitz, Germany.
Meier, Y. (2019, February). Privacy Protection Motivation. Presentation at the Expert Workshop Privacy Icons, Berlin, Germany.
2018
Ammicht Quinn, R., Baur, A., Bile, T., Bremert, B., Büttner, B., Grigorjew, O., Hagendorff, T., Heesen, J., Krämer, N., Meier, Y., Nebel, M., Neubaum, G., Ochs, C., Roßnagel, A., Simo Fhom, H. & Weiler, S. (2018). Tracking. Beschreibung und Bewertung neuer Methoden. White Paper des Forum Privatheit.
Meier, Y., & Neubaum, G. (2018, September). Gratifying ambiguity: Investigating predictors of enjoyment and appreciation of TV series featuring morally ambiguous characters. Paper presented at the 51. congress of the DGPs (German Psychological Society), Frankfurt, Germany.
Meier, Y. (2018, June). Investigating Privacy-Related Decisions in an fMRI-Study. Poster presented at the 4th International Summer School “Trust in Mediated Communication”, Münster, Germany.
Meier, Y., & Neubaum, G. (2018, May). Gratifying ambiguity: Investigating predictors of enjoyment and appreciation of TV series featuring morally ambiguous characters. Paper presented at the 68th Conference of ICA (International Communication Association), Prague, Czech Republic.
Rosenthal-von der Pütten, A., Meier, Y. & Krämer, N.C. (2018, April). On the simi-versity of online and offline social rewards. Talk Abstract presented at the annual meeting of the Technology, Mind and Society (TMS), Washington D.C., USA.
Ammicht Quinn, R., Baur, A., Bile, T., Bremert, B., Büttner, B., Grigorjew, O., Hagendorff, T., Heesen, J., Krämer, N., Meier, Y., Nebel, M., Neubaum, G., Ochs, C., Roßnagel, A., Simo Fhom, H. & Weiler, S. (2018). Tracking. Beschreibung und Bewertung neuer Methoden. White Paper des Forum Privatheit. (https://www.forum-privatheit.de/download/tracking/)
2017
Krämer, N. C., Feurstein, M., Kluck, J. P., Meier, Y., Rother, M., & Winter, S. (2017). Beware of selfies: The impact of photo type on impression formation based on social networking profiles. Frontiers in psychology, 8, 188. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00188