Alicia Damitsch

Alicia Damitsch works as a research assistant in EFL Education at the University of Duisburg-Essen. She studied English and Health Sciences at the University of Münster and graduated with a master’s degree (Master of Education für das Lehramt an Berufskollegs) in 2022. As part of her studies, she gained work experience abroad at the St John’s Upper Holloway C.E Primary School in London, UK, and the Academy for Autism in Orlando, FL. Her master thesis explored challenges and resources of differentiated learning in vocational English language education.
Alicia Damitsch’s main research interests revolve around teaching English at vocational schools, including heterogeneity and inclusion in vocational education and the professionalization of vocational English teachers. In her PhD project, she conducts an intervention study with the intention of further developing vocational English teacher education by applying school-type-specific learning opportunities at university level.
Geisteswissenschaften/Anglistik/Amerikanistik
Funktionen
-
Wiss. Mitarbeiterinnen/Mitarbeiter, Anglistik: Didaktik des Englischen - EFL Education
Aktuelle Veranstaltungen
-
SoSe 2025
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
-
WiSe 2024
-
SoSe 2024
-
WiSe 2023
-
SoSe 2023
Die folgenden Publikationen sind in der Online-Universitätsbibliographie der Universität Duisburg-Essen verzeichnet. Weitere Informationen finden Sie gegebenenfalls auch auf den persönlichen Webseiten der Person.
-
Zur Notwendigkeit berufsorientierten Fremdsprachenunterrichts und seiner BeforschungIn: Sprache im Beruf (SPRIB) , Jg. 8 2025, Nr. 1, S. 36 – 52
-
Die Rekonstruktion von handlungsleitenden Wissensbeständen von Englischlehrkräften an BerufskollegsIn: Sprachendidaktik im Dialog: Extended Abstracts zur 15. ÖGSD-Nachwuchstagung / 15. ÖGSD-Nachwuchstagung; 5. und 6. April 2024; Wien, Austria / Engelmayr-Hofmann, Katrin; Fliri, Benjamin; Polizio, Daniele (Hrsg.) 2024, S. 16 – 20
-
Die Rekonstruktion des beruflichen Habitus von Englischlehrkräften an Berufskollegs
15. Nachwuchstagung der ÖGSD; 5. und 6. April 2024; Wien, Austria,Wien, Austria 2024 -
Handlungsleitende Wissensbestände von Englischlehrkräften an Berufskollegs
Arbeitstagung für Nachwuchswissenschaftler*innen, Sprache(n) in Ausbildung und Beruf, 05./06.09.2024 – RWTH Aachen,Aachen 2024 -
Handlungsleitende Wissensbestände von Englischlehrkräften an Berufskollegs
DGFF Nachwuchstagung 2024; 16. bis 17. September 2024; Paderborn,Paderborn 2024