Plenarvorträge / Vorträge auf Einladung

Schroedler, T. (30.09.2022). Professionalisierung angehender Lehrkräfte für den Umgang mit mehrsprachigen Lerngruppen. Keynote auf der Pro-DaZ Tagung „Professionalisierung für Sprachbildung und Mehrsprachigkeit in allen Fächern“, Essen.

Schroedler, T. (15/06/2022). Teacher beliefs about multilingualism. Keynote at the conference “Lingue, Plurilinguismo e Fomazione Insegnanti / Languages, Plurilingualism and Teacher Training“, University of Bologna, Italy.

Schroedler, T. (19.05.2021). Nutzung digitaler Hilfsmittel für die Gestaltung sprachsensiblen Fachunterrichts. Vorlesung auf Einladung in die Interdisziplinäre Vorlesung „Bildung in der Digitalen Welt“, Universität Duisburg-Essen.

Schroedler, T. (10/10/2019). Teacher Professionalisation for Teaching Practice in Multilingual School Contexts. Invited Talk at the Centre for Evaluation and Assessment, Faculty of Education, University of Pretoria, South Africa.

Schroedler, T. (25/09/2019). Multilingualism in Germany and its Implications for Teacher Training. Invited Lecture at Alexander von Humboldt Kolleg: Multilingualism in Ancient and Modern Contexts. University of Stellenbosch, South Africa.

Schroedler, T. (03.06.2019). Wie mehrsprachig ist die Universität Hamburg. Vorlesung auf Einladung in die Ringvorlesung „Mehrsprachiges Hamburg: Sprachliche Vielfalt in der Geschichte und Gegenwart der Hansestadt“, Universität Hamburg.

Schroedler, T. (18.12.2018). Deutsch als Zweitsprache und Mehrsprachigkeit in der Lehrerbildung. Ergebnisse und Erfahrungen aus dem Projekt ProfaLe. Vorlesung auf Einladung in die Ringvorlesung Interkulturelle Bildung, Universität Hamburg.

Schroedler, T. (23/10/2018). Dealing with Multilingualism in the Classroom. Invited Lecture in the Department of Educational Studies, Macquarie University Sydney, Australia.

Schroedler, T. (16/10/2018). The Sociolinguist’s versus the Language Economist’s Perspective on the Value of Languages: A win, a draw or two different games?. Invited Lecture in the series “Lectures in Linguistic Diversity”, Macquarie University Sydney, Australia.

Schroedler, T. (20.03.2018). Kompetenzerwerb von Lehramtsstudierenden im Sprachbewussten Unterricht: Integration in die fachdidaktische Ausbildung. Plenarvortrag bei der Netzwerkkonferenz Sprachbewusster Unterricht, Linz, Österreich.

Schroedler, T. (05/06/2017). The Role of Multilingualism in Education for Sustainable Development: Empirical Evidence, Teaching Practices and Future Research Needs for the Establishment of a Framework for Using Multilingual Resources in ESD. Expert Talk given at "UNESCO Global Expert Meeting: Multilingualism in Cyberspace for Inclusive Sustainable Development", UNESCO Institute for Information Technologies in Education, Moscow / Khanty-Mansiysk, Russia.

Schroedler, T. (17.01.2017). Die Universität Hamburg als Universität der Mehrsprachigkeit: Die Sprachen des Campus. Vorlesung auf Einladung in die Ringvorlesung Interkulturelle Bildung, Universität Hamburg.

Schroedler, T. (19/09/2014). Opportunities and challenges of the large multilingual workforce in Dublin. Expert Talk given at the Council of Europe workshop on Intercultural Cities, Bilbao, Spain.

Konferenz- und Tagungsbeiträge (Auswahl)

Schroedler, T., Hammer, S. & Wernicke, M. (13/04/2022). Challenges and Opportunities in International Comparisons of Teacher Preparation for Multilingual Learners: Results and Reflections from the MultiTEd Project. Paper presented at Teacher Education Policy in Europe, University of Graz, Austria.

Schroedler, T., Cantone, K. F., Pfaff, N. & Purkarthofer, J. (14/12/2021) The Value of Language(s): Expanding Conventional Frameworks. Paper presented at The Value of Languages in a Multicultural World. Macquarie University, Sydney, Australia. 

Schroedler, T., Cantone, K.F., Möller, F., & Purkarthofer, J. (16.09.2021). Mehrsprachigkeit auf dem Arbeitsmarkt und in der Schule: Eine Studie zu Prestigeunterschieden und Diskriminierungserfahrungen. Vortrag bei der Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL) an der Julius-Maximilians-Universität Würzburg.

Schroedler, T., Rosner-Blumenthal, H. & Böning, C. (14.09.2021). Überzeugungen angehender Lehrkräfte zu sprachlicher Diversität in der Schule: Eine Vollerhebung unter Lehramtsstudierenden in der frühen Studienphase. Vortrag bei der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

Schroedler, T. & Lundberg, A. (07/09/2021). Researching Teacher Beliefs on Multilingualism: Novel Findings and Innovation in Research Methodology. Symposium organised at European Conference on Educational Research (ECER) at the University of Geneva, Switzerland.

Schroedler T. & Hoang, M.N. (07/09/2021). A mixed-methods study on the structure and quality of pre-service teachers’ beliefs about multilingualism in school and in teaching. Paper presented at European Conference on Educational Research (ECER) at the University of Geneva, Switzerland.

Cantone, K.F., Möller, F., Purkarthofer, J. & Schroedler, T. (10/06/2021) Appreciation of Family Language Practices in Migration Contexts? Insights from a Pilot Study. Paper presented at Approaches to Migration, Language and Identity (AMLI) Conference 2021. University of Sussex, United Kingdom.

Schroedler, T. & Hoang, M.N. (25/08/2020). A mixed-methods study on pre-service teachers‘ beliefs towards multilingualism. Paper accepted at European Conference on Educational Research (ECER) at the University of Glasgow, UK. [Cancelled due to COVID-19 pandemic.]

Schroedler, T. (17/04/2020). Preparing pre-service teachers for multilingual and diverse classroom realities. Paper accepted at American Educational Research Association Annual Meeting. San Francisco, USA. [Cancelled due to COVID-19 pandemic.]

Schroedler, T. (19.09.2019). Was denken angehende Lehrkräfte über Mehrsprachigkeit? Eine Mixed-Methods Studie über Einstellungen und Überzeugungen Lehramtsstudierender zum Umgang mit Mehrsprachigkeit in der Schule. Vortrag bei der Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.

Schroedler, T. (17.09.2019). Überzeugungen zu DaZ und Mehrsprachigkeit unter Lehramtsstudierenden der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer. Vortrag bei der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Westfälische Wilhelms Universität Münster.

Schroedler, T., & Hammer, S. (04/09/2019). Preparing Pre-service Teachers for Multilingual Classrooms – Differing Approaches from Europe and Beyond. Symposium at European Conference on Educational Research (ECER) at the University of Hamburg.

Schroedler, T. & Lucek, S. (29/03/2019). Researching Multilingual Universities: Challenges and Opportunities. Paper presented at Current Trends in Linguistics at the University of Hamburg.

Schroedler, T. & Grommes, P. (24/11/2018). Preparing Teachers for Multilingual Classrooms. Paper presented at the Irish Association of Applied Linguistics (IRAAL) Annual Conference at Dublin City University, Dublin, Ireland.

Schroedler, T. (24/11/2018). The ‘Languages Connect’ Strategy through the Lens of Human Capital Theory. Paper presented at the Irish Association of Applied Linguistics (IRAAL) Annual Conference at Dublin City University, Dublin, Ireland.

Schroedler, T. & Hansen, A. (26/09/2018). The MultiTED Project: European Comparisons of Multilingualism in Teacher Education. Talk given at European Civil Society Platform for Multilingualism at Technical University of Darmstadt.

Schroedler, T., Stangen, I. & Lengyel, D. (25.09.2018). Entwicklung der DaZ-Kompetenz angehender Lehrkräfte der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer. Vortrag bei der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF): Lehrer. Bildung. Gestalten.  Leuphana Universität, Lüneburg.

Schroedler, T. (04/09/2018). Dealing with Multilingualism in the Classroom: An Intervention Study on Skill Development among pre-service Maths and Science Teachers. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER) at University of Bolzano, Italy.

Bührig, K., Lengyel, D., Schroedler, T. und Grommes, P. (07.02.2018) Workshop: Sprachsensibler Fachunterricht im Spektrum mehrsprachiger Konstellationen. Workshop veranstaltet auf der Tagung „Sprache im Unterricht“, Universität zu Köln.

Schroedler, T. (02/12/2017). Teachers‘ Professional Skills for Education in a Diverse Society: A German Innovation Project. Paper presented at World Educational Research Association: Innovation Reform and Education Change in a Contemporary World, The Education University of Hong Kong, Hong Kong.

Gogolin, I., Brandt, H. and Schroedler, T. (02/12/2017) Diversity in Education: Global Challenges – Local Perspectives, Symposium Coordination at World Educational Research Association: Innovation Reform and Education Change in a Contemporary World, The Education University of Hong Kong, Hong Kong.

Bührig, K., Grommes, P. und Schroedler, T. (18.11.2017). Die Chancen eines Punkts – Grundlagen DaZ für Lehramtsstudierende in Hamburg, Beitrag auf „13. Workshop für Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit“, Humboldt Universität zu Berlin.

Schroedler, T. (12/10/2017). Multilingual Practices in the Institution: What Role do Languages beyond German and English play in Institutional Communication and in how far can Language Practices be assessed as socially cohesive?. Paper presented at International Colloquium “Language Skills for Economic and Social Inclusion”, Humboldt University Berlin.

Schroedler, T. (25.09.2017). Mehrsprachigkeit als Ressource nachhaltiger, bildungsinstitutioneller Governance. Vortrag auf Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF): Educational Research and Governance, Eberhard Karls Universität Tübingen.

Schroedler, T. and Stangen, I. (26.09.2017). Evaluation der DaZ-Kompetenz von Lehrkräften der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer. Vortrag auf Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF): Educational Research and Governance, Eberhard Karls Universität Tübingen.

Schroedler, T. (23/05.2017). Multilingual Realities in the Governance of a “Monolingual” Institution: How can a historically-monolingual, public institution cater for linguistic fairness & efficiency within its governance?. Paper presented at “The Politics of Multilingualism: Possibilities and Challenges”, University of Amsterdam, Netherlands

Schroedler, T. (16/03/2017). Multilingualism as a sustainable Resource in the Institution. Paper presented at “Bridging Language Barriers Symposium”, Macquarie University Sydney, Australia.

Schroedler, T. (23/08/2016). Multilingualism as a sustainable Resource in Higher Education Governance. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER) at University College Dublin, Ireland

Schroedler, T. (13/05/2016). Foreign Language skills as a resource in University Governance: A quantitative case study on the University of Hamburg. Paper presented at “COST The New Speakers Network – Whole Action Conference” at the University of Hamburg.

Schroedler, T. and H.S. Dehnen (11/06/2015). The Language Path of Venture Capital Receiving Companies. Paper presented at Groupe d’Études Management et Langage Workshop at Aalto University School of Business Helsinki, Finland.

Schroedler, T. (02/03/2015). Recent socio-economic developments in Ireland and their implications for the language policy debate. Paper presented at the “Symposium for Economics, Linguistic Justice and Language Policy” at Humboldt-University Berlin.

Schroedler, T. (22/03/2014). The role and value of foreign language skills in international business for native English speaking countries. Paper presented at “5th conference of the English in Europe: Opportunity or Threat?” series, English in Business and Commerce: Interactions and Policies at Charles University Prague, Czech Republic.

Schroedler, T. (12/03/2014). What role does foreign language education play in the Irish recession?. Paper presented at School of Linguistic, Speech and Communication Sciences, Postgraduate Seminar Series, Trinity College Dublin, Ireland.

Schroedler, T. (18/06/2013). What are language skills worth? – A value assessment of L2 skills and its implications for language education policies. Paper presented at “5th AILA Europe Junior Research Meeting in Applied Linguistics”, Trinity College Dublin, Ireland.

Schroedler, T. (14/09/2012). Some challenges and limitations of language learner autonomy implementation: A case study of young adult beginner learners of German. Vortrag beim „Gesamtverband Moderne Fremdsprachen Bundeskongress“, Universität Duisburg-Essen.

2. Portrait von Prof. Dr. Tobias Schroedler

 

Prof. Dr. Tobias Schroedler

Leiter des Arbeitsbereichs Mehrsprachigkeit und
gesellschaftliche Teilhabe

Anschrift:

Universität Duisburg-Essen
Deutsch als Zweit- und
Fremdsprache
Universitätsstr. 12
45141 Essen

Raum: R12 R03 B28
Tel.: +49-(0)201-183 6620
Fax: +49-(0)201-183 3959
E-Mail: tobias.schroedler@uni-due.de 

Zuständiges Sekretariat:

Vassiliki Metaxa (DaZ/DaF)
Raum: R12 R03 B39
Tel.: +49-(0)201-183 3580
Fax: +49-(0)201-183 3959
E-Mail: dazdaf@uni-due.de

Wir beschäftigen uns mit unterschiedlichen Themen der Mehrsprachigkeitsforschung. Lesen Sie hier mehr. 

Arbeitsbereich Mehrsprachigkeit und gesellschaftliche Teilhabe

Prof. Dr. Tobias Schroedler ist Sprach- und Erziehungswissenschaftler (Educational Linguist), Leiter des Arbeitsbereichs Mehrsprachigkeit und gesellschaftliche Teilhabe.

Zur Person

Wir wachsen noch. Lesen Sie hier mehr. 

Team

Eine Zusammenstellung ausgewählter Publikationen von Tobias Schroedler finden Sie hier. 

Publikationen

Wenn Sie eine Abschlussarbeit (BA, MA, Dr. Phil.) bei Herrn Prof. Dr. Tobias Schroedler schreiben möchten, können Sie sich hier über Themenschwerpunkte informieren.

Lehre, Betreuung und Sprechstunde

Einen Überblick Tobias Schroedlers aktueller Forschungsprojekte finden Sie hier. 

Projekte

Tobias Schroedlers Internationalisierungsaktivitäten in der Lehre, Gastprofessuren und Kooperationen finden Sie hier. 

Internationale Lehre, Gastprofessuren und Kooperationen

Einen Überblick ausgewählter Funktionen und Mitgliedschaften von Tobias Schroedler finden Sie hier. 

Funktionen und Mitgliedschaften