AG Sozialpsychologie - Interkulturelle Psychologie
Die Forschung
Die Forschungsthemen der Arbeitsgruppe bewegen sich auf der Schnittstelle von Sozial- und Entwicklungspsychologie und konzentrieren sich auf die Entwicklung von Kindern und Jugendlichen im Kontext ethnischer Diversität. Forschungsschwerpunkte der AG sind Intergruppenbeziehungen, Identitätsentwicklung, Akkulturations- und Bildungsprozesse und Politische Sozialisation.
Das Team
Mit der Forschung unseres Teams wollen wir dazu beitragen, dass Kinder und Jugendliche in einer pluralen und diversen Gesellschaft sozial teilhaben und politisch partizipieren können. Dazu verwenden wir ein breites Methodenspektrum, das von quantitativen Methoden (Längsschnitt- und Tagebuchstudien) bis zu qualitativen Methoden (Interviews/Fokusgruppe, Diskursanalyse) reicht.
Lehre
In unseren Lehrveranstaltungen wollen wir Studierenden sowohl grundlegende Kenntnisse zentraler Modelle und Befunde der Interkulturellen Psychologie vermitteln als auch Fertigkeiten zur kritischen Rezeption und Anwendung interkultureller Forschung in ihrer beruflichen Praxis.
Aktuelle Veröffentlichungen
Chwastek, S., Leyendecker, B., Jugert, P., McElvany, N., & Busch, J. (2025). Refugee and immigrant background parents' academic engagement, resources, and children's adjustment in German lower-income elementary schools. Frontiers in Psychology,16 (Open Access).
Civitillo, S., Campbell-Bethancourt, E., & Jugert, P. (2025). A review of QuantCrit-informed approaches to group participants and explore ethno-racial heterogeneity in educational research. Current Opinion in Behavioral Sciences (Open Access).
Civitillo, S., Glock, S., Naudszus, L. A., Venhoff, L., Lieck, D., & Jugert, P. (2025). Investigating pre-service teachers' competence to notice ethnic microaggressions in the classroom. Journal of Community Psychology, 53(8), e70056 (Open Access).
Czepluch, F., Jugert, P., Fritsche, I., Franke, B.; Lautenbacher, J. (2025). How we empowers me: the availability of agentic ingroups elevates group-based control perceptions following threat. Self and Identity (Open Access).
Ialuna, F., Civitillo, S., Schachner, M., & Jugert, P. (2025). Culturally responsive teaching self-efficacy and cultural diversity climate are positively associated with the academic and psychological adjustment of immigrant and non-immigrant students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 31(4), 683-698 (Open Access | Paywall).
Jugert, P., Moffitt, U., & Cheon, Y. M. (2025). Studying identity and migration in the open science era: lessons learned from Registered Reports. Identity. (Open Access).
Kaiser, M. J., Moffitt, U., Hagelskamp, C., & Jugert, P. (2025). Maintaining whiteness in a superdiverse context: white German parents' racial-ethnic socialization. Family Relations, 74(4), 1808-1830. (Open Access).
Kaiser, M. J., Moffitt, U., Hagelskamp, C., & Jugert, P. (2025). 'Tolerance is inherent to our family': White German parents' racial-ethnic socialization in an East German city. Applied Developmental Science, 29(1), 45-64. (Open Access | Paywall).
Mayer, A.-M., Bobba, B., Jugert, P., & Crocetti, E. (2025). Young Europeans - an intensive longitudinal study on European identification across adolescence. Journal of Youth and Adolescence (Open Access).
Mayer, A.-M., Crocetti, E., Eckstein, K., Noack, P., & Jugert, P. (2024). Becoming European: mid- and short-term development of a European identity. Identity, 25(4), 467-485 (Open Access ).
Mayer, A.-M., Körner, A., & Jugert, P. (2025). What does it mean to be European? How identity content shapes adolescents' views towards immigrants and support for the EU. Political Psychology, 46(4), 865-883. (Open Access).
Vogel, S. N. T., Stang-Rabrig, J., Jugert, P., Leyendecker, B., McElvany, N. (2025). The role of family for suceeding in late primary school: comparing first-generation, second-generation, and non-immigrant students. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. (Open Access).