Prof. Dr. Philipp Jugert

Kontakt
Raum |
S06 S03 B18 |
Telefon |
+49 (0)201-183-3308 |
|
philipp.jugert[at]uni-due.de |
Sprechstunde |
nach Vereinbarung per Email |
Forschungsinteressen
- Gruppenprozesse und Intergruppenbeziehungen
- Soziales Engagement und politische Partizipation
- Soziale Entwicklung im Intergruppenkontext
Akademischer Werdegang
Seit 9/2018 | Professor für Interkulturelle Psychologie - Migration und Integration, Stiftungsprofessur der Evonik-Stiftung, Universität Duisburg-Essen |
2011-2018 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Abteilung Sozialpsychologie, Universität Leipzig |
2009-2011 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Abteilung Pädagogische Psychologie, Universität Jena |
2006-2009 |
Promotion, Universität Jena, Internationales Graduiertenkolleg "Konflikt und Kooperation zwischen sozialen Gruppen" (IGC), Universität Jena |
2005-2006 | Master of Arts in Psychology, University of Auckland |
1999-2004 | Diplom in Psychologie, Universität Greifswald |
Gremientätigkeit
- Vorsitzender des Prüfungsausschusses im Studiengang BSc Psychologie
Mitgliedschaften
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Fachgruppen Sozial- und Entwicklungspsychologie
- European Association of Social Psychology (EASP)
- Vorstandsmitglied im Interdisziplinären Zentrum für Integrations- und Migrationsforschung (InZentIM), Universität Duisburg-Essen
- Interdisziplinäres Zentrum für Bildungsforschung (IZfB), Universität Duisburg-Essen
- Co-PI im Gerhard-Mercator Graduiertenkolleg Weltoffenheit, Toleranz und Gemeinsinn (WETOG), Universität Duisburg-Essen
Redaktionelle Tätigkeiten
- Associate Editor (2019-2021), British Journal of Developmental Psychology
- Associate Editor (2021-), Identity - An International Journal of Theory and Research
- Assistant Editor (outgoing), International Journal of Intercultural Relations
- Consulting Editor, Developmental Psychology
- Editorial Board, European Journal of Developmental Psychology
- Editorial Board, Infant and Child Development
- Editorial Board, Journal of Youth and Adolescence
Zentrale Veröffentlichungen
Jugert, P., Leszczensky, L, & Pink, S. (2020). Differential influence of same- and cross-ethnic friends on ethnic-racial identity development in early adolescence. Child Development, 91, 949-963.
Jugert, P., Leszczensky, L., & Pink, S. (2018). The effects of ethnic minority adolescents' ethnic self-identification on friendship selection. Journal of Research on Adolescence, 28, 379-395.
Jugert, P., & Titzmann, P. F. (2017). Trajectories of victimization in ethnic diaspora immigrant and native adolescents: Separating acculturation from development. Developmental Psychology, 53, 552-566.
Jugert, P., Eckstein, K., Kuhn, A., Noack, P., & Benbow, A. (2013). Offline and online civic engagement among adolescents and young adults from three ethnic groups. Journal of Youth and Adolescence, 42, 123-135.
Jugert, P., Noack, P., & Rutland, A. (2011). Friendship preferences among German and Turkish preadolescents. Child Development, 82, 812-829.
Alle Veröffentlichungen
-
Youth in superdiverse societies : growing up with globalization, diversity, and acculturationLondon [u.a.] (2020) xv, 314 Seiten : Illustrationen
(Studies in adolescent development)ISBN: 978-1-138-48839-7; 978-1-138-48838-0; 978-1-351-04026-6Online Volltext: dx.doi.org/ -
Collective Security Motivation : Testing a New Model of AuthoritarianismSaarbrücken (2010) 132 Seiten
ISBN: 978-3-639-26333-6 -
Ethnic Diversity and Students’ Social Adjustment in Dutch ClassroomsIn: Journal of Youth and Adolescence Jg. 51 (2022) S. 141 - 155
ISSN: 0047-2891; 1573-6601Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
Researching race-ethnicity in race-mute EuropeIn: Infant and Child Development Jg. 31 (2022) Nr. 1, S. e2260
ISSN: 1522-7227; 1522-7219; 1099-0917; 1057-3593Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
Disentangling the effects of perceived personal and group ethnic discrimination among secondary school students : The protective role of teacher–student relationship quality and school climateIn: New Directions for Child and Adolescent Development (2021) Nr. 177: Special Issue: The Impact of Migration on Child and Adolescent Development: The Role of Socialization Experiences in Family and School, S. 77 - 99
ISSN: 1520-3247; 1534-8687; 0195-2269Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
National and European Identity Formation : A Longitudinal Cross-National Comparison StudyIn: Identity Jg. 21 (2021) Nr. 1, S. 51 - 66
ISSN: 1532-706X; 1528-3488Online Volltext: dx.doi.org/ -
Changes in Turkish- and Resettler-origin Adolescents’ Acculturation Profiles of Identification : A Three-year Longitudinal Study from GermanyIn: Journal of Youth and Adolescence Jg. 49 (2020) S. 2476 - 2494
ISSN: 0047-2891; 1573-6601Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
Differential influence of same- and cross-ethnic friends on ethnic-racial identity development in early adolescenceIn: Child Development Jg. 91 (2020) Nr. 3, S. 949 - 963
ISSN: 0009-3920; 1467-8624Online Volltext: dx.doi.org/ -
Contextual moderators of the link between national and European identity among European youthIn: Journal of youth studies Jg. 22 (2019) Nr. 4, S. 436 - 456
ISSN: 1367-6261; 1469-9680Online Volltext: dx.doi.org/; Online Volltext: dx.doi.org/ (Open Access) -
The Interplay of Group Identifications and Friendships : Evidence from Longitudinal Social Network StudiesIn: Journal of Social Issues Jg. 75 (2019) Nr. 2, S. 460 - 485
ISSN: 1540-4560; 0022-4537Online Volltext: dx.doi.org/ -
A social identity model of pro-environmental action (SIMPEA)In: Psychological review Jg. 125 (2018) Nr. 2, S. 245 - 269
ISSN: 0033-295X; 1939-1471Online Volltext: dx.doi.org/ -
Die Psychologie der Großen Transformation muss (auch) eine Psychologie kollektiven Handelns seinIn: Umweltpsychologie Jg. 22 (2018) S. 139 - 149
ISSN: 1434-3304 -
Differential effects of school experiences on active citizenship among German and Turkish-origin studentsIn: International Journal of Psychology Jg. 53 (2018) Nr. 6, S. 433 - 438
ISSN: 1464-066X; 0020-7594Online Volltext: dx.doi.org/ -
Help or hindrance? : Minority versus majority cross-ethnic friendships altering discrimination experiencesIn: Journal of Applied Developmental Psychology Jg. 59 (2018) S. 26 - 35
ISSN: 0193-3973Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access) -
The effects of ethnic minority adolescents' ethnic self-identification on friendship selectionIn: Journal of research on adolescence Jg. 28 (2018) Nr. 2, S. 379 - 395
ISSN: 1050-8392; 1532-7795Online Volltext: dx.doi.org/ -
Young European citizens : an individual by context perspective on adolescent European citizenshipIn: European journal of developmental psychology Jg. 15 (2018) Nr. 3, S. 302 - 323
ISSN: 1740-5610; 1740-5629Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access) -
Increasing ethnic diversity moderates longitudinal effects of individual differences on friendship homophilyIn: Journal of community & applied social psychology Jg. 27 (2017) Nr. 5, S. 411 - 423
ISSN: 1052-9284; 1099-1298Online Volltext: dx.doi.org/ Online Volltext (Open Access) -
The consequences of economic threat for motivated social cognition and actionIn: Current opinion in psychology Jg. 18 (2017) S. 31 - 36
ISSN: 2352-250XOnline Volltext: dx.doi.org/ -
The great recession and group-based control : converting personal helplessness into social class in-group trust and collective actionIn: Journal of social issues Jg. 73 (2017) Nr. 1, S. 117 - 137
ISSN: 0022-4537; 1540-4560Online Volltext: dx.doi.org/ -
Trajectories of victimization in ethnic diaspora immigrant and native adolescents : separating acculturation from developmentIn: Developmental psychology Jg. 53 (2017) Nr. 3, S. 552 - 566
ISSN: 0012-1649; 1939-0599Online Volltext: dx.doi.org/ -
Transition to a new country : acculturative and developmental predictors for changes in self-efficacy among adolescent immigrantsIn: Journal of Youth and Adolescence Jg. 46 (2017) Nr. 10, S. 2143 - 2156
ISSN: 0047-2891; 1573-6601Online Volltext: dx.doi.org/ -
Collective efficacy increases pro-environmental intentions through increasing self-efficacyIn: Journal of environmental psychology Jg. 48 (2016) S. 12 - 23
ISSN: 0272-4944Online Volltext: dx.doi.org/ -
Collective self-fulfilling prophecies : group identification biases perceptions of environmental group norms among high identifiersIn: Social influence Jg. 11 (2016) Nr. 3, S. 185 - 198
ISSN: 1553-4510; 1553-4529Online Volltext: dx.doi.org/ -
Parents’ influence on the development of their children’s ethnic intergroup attitudes : a longitudinal analysis from middle childhood to early adolescenceIn: European journal of developmental psychology Jg. 13 (2016) Nr. 2, S. 213 - 230
ISSN: 1740-5610; 1740-5629Online Volltext: dx.doi.org/ -
Still underdetected : social norms and collective efficacy predict the acceptance of electric vehicles in GermanyIn: Transportation research: Part F, traffic psychology and behaviour Jg. 37 (2016) S. 64 - 77
ISSN: 1369-8478; 1873-5517Online Volltext: dx.doi.org/ -
Absolute moral standards and global identity as independent predictors of collective action against global injusticeIn: European journal of social psychology Jg. 45 (2015) Nr. 7, S. 918 - 930
ISSN: 0046-2772; 1099-0992Online Volltext: dx.doi.org/ -
Acculturation in context : the moderating effects of immigrant and native peer orientations on the acculturation experiences of immigrantsIn: Journal of Youth and Adolescence Jg. 44 (2015) Nr. 11, S. 2079 - 2094
ISSN: 0047-2891; 1573-6601Online Volltext: dx.doi.org/ -
Comparing correlates of civic engagement between immigrant and majority youth in Belgium, Germany, and TurkeyIn: Research in human development Jg. 12 (2015) Nr. 1-2, S. 44 - 62
ISSN: 1542-7617; 1542-7609Online Volltext: dx.doi.org/ -
L'impact de la participation dans des organisations religieuses : : l'exemple des jeunes migrants d'origine turque en AllemagneIn: Les politiques sociales: service social dans le monde Jg. 75 (2015) Nr. 3/4, S. 80 - 88
ISSN: 0037-2641 -
Pathways to active citizenship in adolescence and young adulthoodIn: Polskie Forum Psychologiczne Jg. 20 (2015) Nr. 2, S. 165 - 183
ISSN: 1642-1043Online Volltext: dx.doi.org/ -
Children's cross-ethnic friendships : why are they less stable than same-ethnic friendships?In: European journal of developmental psychology Jg. 10 (2013) Nr. 6, S. 649 - 662
ISSN: 1740-5610; 1740-5629Online Volltext: dx.doi.org/ -
Offline and online civic engagement among adolescents and young adults from three ethnic groupsIn: Journal of Youth and Adolescence Jg. 42 (2013) Nr. 1, S. 123 - 135
ISSN: 0047-2891; 1573-6601Online Volltext: dx.doi.org/ -
Group identity and peer relations : a longitudinal study of group identity, perceived peer acceptance, and friendships amongst ethnic minority English childrenIn: British journal of developmental psychology Jg. 30 (2012) Nr. 2, S. 283 - 302
ISSN: 0261-510X; 2044-835XOnline Volltext: dx.doi.org/ -
Friendship preferences among German and Turkish preadolescentsIn: Child development Jg. 82 (2011) Nr. 3, S. 812 - 829
ISSN: 0009-3920; 1467-8624Online Volltext: dx.doi.org/ -
Politische Partizipation und soziales Engagement unter jungen Deutschen, Türken und Spätaussiedlern : Befunde aus einer qualitativen Untersuchung mit FokusgruppenIn: Politische Psychologie Jg. 1 (2011) Nr. 1, S. 36 - 53
ISSN: 2193-3243 -
A motivational model of authoritarianism : integrating personal and situational determinantsIn: Political psychology Jg. 30 (2009) Nr. 5, S. 693 - 719
ISSN: 0162-895X; 1467-9221Online Volltext: dx.doi.org/ -
Inter- and intrapersonal processes underlying authoritarianism : the role of social conformity and personal need for structureIn: European journal of personality Jg. 23 (2009) Nr. 7, S. 607 - 621
ISSN: 0890-2070; 1099-0984Online Volltext: dx.doi.org/ -
Terrorismusbedrohung und sozial-kognitive Motive als Prädiktoren von konservativen Einstellungen.In: Zeitschrift für politische Psychologie: ZfPP Jg. 13 (2005) Nr. 1+2, S. 137 - 158
ISSN: 0942-9867 -
‚Sie kümmern sich nicht und haben es eh verdient‘ : Mythen über den Zusammenhang von Armut und BildungIn: Mythen, Fehlvorstellungen, Fehlkonzepte und Irrtümer in Schule und Unterricht / Steins, Gisela; Spinath, Birgit; Dutke, Stephan; Roth, Marcus; Limbourg, Maria (Hrsg.) 2022, S. 181 - 196
ISBN: 9783658362591; 9783658362607Online Volltext: dx.doi.org/ -
Interethnische Freundschaften : Wozu sie gut sind und wie wir sie fördern könnenIn: Prävention und Bildung im Kindes- und Jugendalter: Vorurteilen begegnen, Toleranz stärken / Beelmann, Andreas; Sterba, Laura Sophia (Hrsg.) 2021
ISBN: 978-3-7344-1310-0 -
Peerbeziehungen : Sozialökologische und entwicklungspsychologische AspekteIn: Aufwachsen mit Anderen: Peerbeziehungen als Bildungsfaktor / Kreutzmann, Madeleine; Zander, Lysann; Hannover, Bettina (Hrsg.) 2021, S. 13 - 23
ISBN: 978-3-17-036680-0 -
Developmental tasks andiImmigrant adolescent’s adaptationIn: Contextualizing immigrant and refugee resilience: Cultural and acculturation perspectives / Güngör, Derya; Strohmeier, Dagmar (Hrsg.) 2020, S. 33 - 50
ISBN: 978-3-030-42303-2; 978-3-030-42302-5; 978-3-030-42304-9; 978-3-030-42305-6Online Volltext: dx.doi.org/ -
Towards a more dynamic perspective on acculturation researchIn: Youth in superdiverse societies: growing up with globalization, diversity, and acculturation / Titzmann, Peter F.; Jugert, Philipp (Hrsg.) 2020, S. 74 - 91
ISBN: 978-1-138-48839-7; 978-1-138-48838-0; 978-1-351-04026-6 -
Weshalb Ungleichheit zu Stresserleben, aber nicht notwendigerweise zu Vereinzelung führt : ein Blick in die psychologische Black BoxIn: Interdisziplinäre Anthropologie: Jahrbuch 7/2019: Soziale Ungleichheit / Hartung, Gerald; Herrgen, Matthias (Hrsg.) 2019, S. 35 - 43
ISBN: 978-3-658-28233-2; 978-3-658-28232-5; 3-658-28232-0 ISSN: 2198-8285; 2198-8285Online Volltext: dx.doi.org/ -
Children's and adolescents’ cross-ethnic friendshipsIn: The Wiley handbook of group processes in children and adolescents / Rutland, Adam; Nesdale, Drew; Spears Brown, Christia (Hrsg.) 2017, S. 373 - 392
ISBN: 978-1-118-77316-1; 978-1-118-77313-0; 978-1-118-77315-4Online Volltext: dx.doi.org/ -
Extending control perceptions to the social self : ingroups serve the restoration of controlIn: Coping with lack of control in a social world / Bukowski, Marcin; Fritsche, Immo; Guinote, Ana; Kofta, Mirosław (Hrsg.) 2017, S. 133 - 150
ISBN: 978-1-138-95792-3; 978-1-138-95793-0; 978-1-315-66145-2 -
Participation and engagement of young people in Germany : findings on adolescents and young adults of German and Turkish family backgroundIn: Political and civic engagement: multidisciplinary perspectives / Barrett, Martyn; Zani, Bruna (Hrsg.) 2015, S. 232 - 247
ISBN: 978-0-415-70468-7; 978-0-415-70467-0; 978-1-315-75814-5 -
Schlüssel zur Integration oder Weg in die Parallelgesellschaft? : die Wirkung von Partizipation in religiösen Organisationen am Beispiel junger türkischstämmiger Migranten in DeutschlandIn: Inklusion - Integration - Partizipation: psychologische Beiträge für eine humane Gesellschaft 2013, S. 32 - 39
ISBN: 978-3-942761-19-2