Research Assistant Dr. Jens Fleischer

Department of Instructional Psychology
Faculty of Educational Sciences
University of Duisburg-Essen
Universitätsstr. 2
45141 Essen

Tel. +49 (0)201-183-4612
Tel. +49 (0)201-183-4406 (Schützenbahn)
Fax +49 (0)201-183-4350

Room Nr: S06 S03 A23

E-Mail: jens.fleischer@uni-due.de

Research Interests

  • academic achievement measurement
  • analytical problem solving
  • methods of large-scale assessments
  • Prediction of study success
  • resource-management strategies

Externally Funded Projects

  • Academic learning and study success in the entry phase of science and technology study programs (ALSTER)

Selected Publications

Fleischer, J., Leutner, D., Brand, M., Fischer, H., Lang, M., Schmiemann, P. & Sumfleth, E. (2019, online first). Vorhersage des Studienabbruchs in naturwissenschaftlich-technischen Studiengängen und in der Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00909-w.

Buchwald, F., Fleischer, J., Rumann, S., Wirth, J., & Leutner, D. (2017). Training in components of problem-solving competence: An experimental study of aspects of the cognitive potential exploitation hypothesis. In: D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn & E. Klieme (Eds.), Competence assessment in education: Research, models and instruments (pp. 315-331). Berlin: Springer.

Fleischer, J., Averbeck, D., Sumfleth, E., Leutner, D. & Brand, M. (2017). Entwicklung und Vorhersage von Studienzufriedenheit in MINT-Fächern. In: C. Maurer (Hrsg.), Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Zürich 2016. (S. 59–62). Universität Regensburg.

Fleischer, J., Buchwald, F., Wirth, J., Rumann, S., & Leutner, D. (2017). Analytical problem solving: Potentials and manifestations. In B. Csapó, & J. Funke (Eds.). The nature of problem solving: Using research to inspire 21st century learning (pp. 33-45). Paris: OECD Publishing. doi: 10.1787/20769679

Fischer, A., Greiff, S., Wüstenberg, S., Fleischer, J., Buchwald, F., & Funke, J (2015). Assessing analytic and interactive aspects of problem solving competency. Learning and Individual Differences. 39, 172–179. doi: 10.1016/j.lindif.2015.02.008

Fleischer, J., Wirth, J. & Leutner, D. (2014). Effekte der kontextuellen Einkleidung von Testaufgaben auf die Schülerleistungen im analytischen Problemlösen und in der Mathematik. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28, 217–227. DOI: 10.1024/1010-0652/a000135

Fleischer, J., Koeppen, K., Kenk, M., Klieme, E. & Leutner, D. (2013). Kompetenzmodellierung: Struktur, Konzepte und Forschungszugänge des DFG-Schwerpunktprogramms. In D. Leutner, E. Klieme, J. Fleischer & H. Kuper (Hrsg.), Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16(Suppl. 1), 5–22. doi:10.1007/s11618-013-0379-z

Leutner, D., Fleischer, J., Wirth., J., Greiff, S. & Funke, J. (2012). Analytisches und dynamisches Problemlösen im Lichte internationaler Schulleistungsvergleichsstudien. In J. Fleischer, D. Leutner & E. Klieme (Hrsg.), Modellierung von Kompetenzen im Bereich der Bildung: Eine psychologische Perspektive. Psychologische Rundschau, 63 (Themenheft), 34–42. doi: 10.1026/0033-3042/a000108

Leutner, D., Fleischer, J., Spoden, C. & Wirth, J. (2007). Landesweite Lernstandserhebungen zwischen Bildungsmonitoring und Individualdiagnostik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 8. Sonderheft, 149–167.

Vita

  • since 2004
    Research assistant at the Department of Instructional Psychology, University of Duisburg-Essen, member of the lernstand 9 project
  • 2004
    Degree in Psychology (Diploma), Freie Universität Berlin
  • 2001 - 2004
    Student research assistent, Max Planck Institute for Human Development, Berlin, Center for Educational Research