Publikationen vor 1996

Hier finden Sie eine Auswahl von Publikationen (vor 1996), die Sie als pdf-Dateien herunterladen können.

Here you can find a selection of publications (before 1996), that can be downloaded as pdf-files.

Publikationen seit 1996 
 2017

H. Steinbring (2017), Von Dingen, Worten und mathematischen Symbolen. In Steinweg, A. S. (Ed.), Sprache und Mathematik. Tagungsband des AK Grundschule in der GDM 2017 (S. 25-40). Bamberg: University of Bamberg Press.

 2015

H. Steinbring (April 2015), Mathematical interaction shaped by communication, epistemological constraints and enactivism. ZDM The International Journal on Mathematics Education, April 2015, Volume 47, Issue 2, pp 281-293.

 2014

J. Stanja & H. Steinbring (2014), Elementary Stochastic Seeing in Primary Mathematics Classrooms—Epistemological Foundation and Empirical Evaluation of a Theoretical Construct, in Rezat, S.,  Hattermann, M., Peter-Koop, A. (Eds.), Transformation - A Fundamental Idea of Mathematics Education (291–310). Berlin: Springer, 2014.

 

J. Stanja & H. Steinbring (2014), The epistemological character of visual semiotic means used in elementary stochastics learning,  in Wassong, T., Frischemeier, D., Fischer, P. R., Hochmuth, R., Bender, P. (Eds.), Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen – Using Tools for Learning Mathematics and Statistics (223–235).

2013

F. D. Rivera, H. Steinbring & A. Arcavi (October 2013), Visualization as an epistemological learning tool: an introduction. ZDM The International Journal on Mathematics Education, DOI 10.1007/s11858-013-0552-0.

 

A. Gellert & H. Steinbring (October 2013), Students constructing meaning for the number line in small-group discussions: negotiation of essential epistemological issues of visual representations. ZDM The International Journal on Mathematics Education, DOI 10.1007/s11858-013-0548-9.

 

A. Steenpaß & H. Steinbring (October 2013), Young students’ subjective interpretations of mathematical diagrams: elements of the theoretical construct “frame-based interpreting competence”. ZDM The International Journal on Mathematics Education, DOI 10.1007/s11858-013-0544-0.

 

H. Steinbring (2013), Mathematische Interaktion aus Sicht der interpretativen Forschung – Fallstudien als Basis theoretischen Wissens, in Greefrath, G., Käpnick, F. & Stein, M. (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2013, WTM-Verlag, 62–69.

2012

A. Gellert & H. Steinbring (2012), Dispute in mathematical classroom discourse – “No go” or chance for fundamental learning? Orbis scholae, vol. 6, 2012, n. 2, pp. 103–118.

2011

K. Bräuning & H. Steinbring (2011),  Communicative characteristics of teachers’ mathematical talk with children: from knowledge transfer to knowledge investigation. ZDM The International Journal on Mathematics Education, DOI 10.1007/s11858-011-0351-4.

 

H. Steinbring (2011), Changed Views on Mathematical Knowledge in the Course of Didactical Theory Deve­l­opment: Independent Corpus of Scientific Knowledge or Result of Social Construc­ti­ons? In Rowland, Tim; Ruthven, Kenneth (Eds.) Mathematical Knowledge in Teaching, Series: Mathematics Education Library, Vol. 50,Springer, Berlin, New York, 2011 chap.4, 43 – 64.

2010 H. Steinbring (2010), Mathematical Knowledge in Processes of Teaching and Learning at School – Its Specific Nature and Epistemological Status, in: Rajendra Bhatia (Ed), Proceedings of the International Congress of Mathematicians, Hyderabad 2010: Volume I - Plenary Lectures and Special Activities. Hindustan Book Agency, Haryana, India, 2010, 680 – 689.
 

K. Bräuning & H. Steinbring (2010), Bedingungen praxisbezogener Professionalisierung von Mathematiklehrkräften – Diagnosegespräche, kollegiale Reflexionen und theoriegeleitete Interpretation, in: Brandt, B.; Fetzer, M.; Schütte, M.(Hrsg.): Auf den Spuren Interpretativer Unterrichtsforschung in der Mathematikdidaktik, Waxmann Verlag, Münster, 2010, 291 – 317.

  H. Steinbring & M. Nührenbörger (2010), Mathematisches Wissen als Gegenstand von Lehr- / Lerninteraktionen - Eigenständige Schülerinteraktionen in Differenz zu Lehrerinterventionen. In: Dausendschön-Gay, U., Domke, C., & Ohlhus, S. (eds). Wissen in (Inter-) Aktion, Walter de Gruyter, Berlin/ New York, 2010, 161–188.
  C. Schülke & H. Steinbring (2010), Mathematical Reflection in Primary School Education –Theoretical Foundation and Empirical Analysis of a Case Study, In Viviane Durand-Guerrier, Sophie Soury-Lavergne & Ferdinando Arzarello (eds.) Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 2009, (CERME 6, Lyon) INSTITUT NATIONAL DE RECHERCHE PÉDAGOGIQUE, Paris, 2010, 862–872. (on-line: http://www.inrp.fr/editions/editions-electroniques/cerme6/).
  H. Steinbring (2010), Basic Characteristics of Algebraic Thinking: ›Signs as Descriptors‹ vs. ›Signs as Creators‹ – A reaction to the Plenary by Luis Radford: ›Signs, Gestures, Meanings: Algebraic Thinking from a Cultural Semiotic Perspective‹, In Viviane Durand-Guerrier, Sophie Soury-Lavergne & Ferdinando Arzarello (eds.) Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 2009, (CERME 6, Lyon) INSTITUT NATIONAL DE RECHERCHE PÉDAGOGIQUE, Paris, 2010, LXXXII–LXXXVI. (on-line: http://www.inrp.fr/editions/editions-electroniques/cerme6/).
2009 H. Steinbring (2009), The Construction of New Mathematical Knowledge in Classroom Interaction – An Epistemological Perspective, Softcover, Second Printing, Mathematics Education Library, vol. 38, Springer, Berlin, New York.
  H. Iwasaki & H. Steinbring (2009), Kyoushi no Tayouna Sougosayou no Kata to Syakaiteki Sougosayouteki Katudou tositeno Suugaku Gakusyuu - Kyoushitu niokeru Tayouna 'Matome' no Kata no Doutei. In: Proceedings of the 42th annual meeting of Japan Society of Mathematical Education, Japan Society of Mathematical Education, 493-498. (Artikel im Original auf Japanisch publiziert).
Mathematical Learning as a Social and Interactive Work - Variations of Teacher's Types of Interaction: Different Types of 'MATOME'. (nicht publizierte englische Version).
  E. Söbbeke & H. Steinbring (2009), Visualisations as Examples of Employing Students' Powers to Generalize. In Lerman, S. & Davis, B. (Eds). Mathematical Action & Structures Of Noticing – Studies on John Mason's Contribution to Mathematics Education. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. 75 - 83. 
  H. Steinbring (2009), Ist es möglich mathematische Bedeutungen zu kommunizieren? – Epistemologische Analyse interaktiver Wissenskonstruktionen, In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2009 Online, Dortmund, TU Dortmund.
  M. Nührenbörger & H. Steinbring (2009), Forms of mathematical interaction in different social settings: examples from students’, teachers’ and teacher–students’ communication about mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 12, 111 – 132, DOI 10.1007/s10857-009-9100-9.
  H. Steinbring (2009), Children‘s Ways of Mathematical Argumentation in the Classroom Environment. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 8, 1, 59 – 71.
2008  H. Steinbring (2008), Individuals, Teams, and Networks: Fundamental Constraints of Professional Communication Processes of Teachers and Scientists about Teaching and Learning Mathematics. In Krainer, K., & Wood, T.  (Eds.). International handbook of mathematics teacher education: Vol. 3: Participants in Mathematics Teacher Education: Individuals, Teams, and Network. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, 369 – 382. 
  M. Nührenbörger & H. Steinbring (2008), Manipulatives as tools in teacher education. In D. Tirosh, & Wood, T. (Eds.). International handbook of mathematics teacher education: Vol. 2: Tools and Processes in Mathematics Teacher Education.  Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, 157 – 181. 
  H. Steinbring (2008), Changed views on mathematical knowledge in the course of didactical theory development – independent corpus of scientific knowledge or result of social construction.  ZDM The International Journal on Mathematics Education, vol. 40, 1. 
  H. Steinbring (2008), Mathematical Knowledge as a Social Construct of Teaching- / Learning Processes – The Epistemology Oriented Mathematical Interaction Research. In: on-line Documentation of the »Symposium on the Occasion of the 100th Anniversary of ICMI (Rome, Italy, 5–8 March 2008).«
  C. Böttinger & H. Steinbring (2008), Prä-algebraisches Denken von Grundschulkindern. In Barzel, B., Berlin, T., Bertalan, D. & Fischer, A. (Eds). Algebraisches Denken – Festschrift für Lisa Hefendehl-Hebeker, Franzbecker Verlag, Hildesheim, 35 – 42.
  M. Nührenbörger  & H. Steinbring (2008), Students' mathematical interactions and teachers' reflections on their own interventions. Part 1: Epistemological analysis of students` mathematical communication (1250-1259). & Part 2: Analysis of the Collegial Reflections on Students' Mathematical Communication (1260-1269). In D. Pitta-Pantazi & G. Philippou (Eds.), ERME Proceedings of the V Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 5, 2007), Larnaca: University of Cyprus. 
2007  E. Söbbeke & H. Steinbring (2007), Anschauung und Sehverstehen – Grundschulkinder lernen im Konkreten das Abstrakte zu sehen und zu verstehen. In Lorenz, J. H. & Schipper, W. (Eds). Hendrik Radatz: Impulse für den Mathematikunterricht. Schroedel-Verlag. pp. 62 - 68. 
  H. Steinbring (2007), Epistemology of mathematical knowledge and teacher-learner interactionZDM The International Journal on Mathematics Education, vol. 39, 1/2, pp. 95 - 106. 
2006  P. Scherer & H. Steinbring (Eds.) (2006), Inter-relating Theory and Practice in Mathematics Teacher Education. Special Issue of the Journal of Mathematics Teacher Education, 9(2), pp. 103–108. 
  P. Scherer & H. Steinbring (2006), Noticing Children’s Learning Processes – Teachers Jointly Reflect on Their Own Classroom Interaction for Improving Mathematics Teaching, in »Inter-relating Theory and Practice in Mathematics Teacher Education.« Special Issue of the Journal of Mathematics Teacher Education, 9(2), pp. 157–185. 
  H. Steinbring (2006), What Makes a Sign a Mathemati­cal Sign?– An Epistemological Perspective on Mathematical Interaction. Educa­tional Studies in Mathematics, vol. 61, 1-2, pp- 133 - 162. 
2005  H. Steinbring (2005), Mathematical Symbols: Means of Describing or of Constructing Reality?. in: Christer Bergsten & Barbro Grevholm (Eds.): Conceptions of Mathematics.  Proceedings of Norma 01 the Third Nordic Conference on Mathematics Education 2001, Skrifter fran SMDF, Nr 4, Linköping, pp 48 – 63. 
  H. Steinbring (2005), The Construction of New Mathematical Knowledge in Classroom Interaction – An Epistemological Perspective, Mathematics Education Library, vol. 38, Springer, Berlin, New York. 
  H. Steinbring (2005), Children‘s Ways of Mathematical Argumentation in the Classroom Environment. In: Novotná, J. (Ed.) International Symposium Elementary Mathematics Teaching (SEMT 05) (Proceedings), (pp. 45 – 58), Charles University, Faculty of Education, Prague.
  H. Steinbring (2005), Analyzing Mathematical Teaching-Learning Situations – The Interplay of Communicational and Epistemological Constraints.  Educa­tional Studies in Mathematics, vol. 59, 1-3, pp. 313 - 324. 
  H. Steinbring (2005), Do Mathematical Symbols Serve to Describe or to Construct "Reality"? –  Epistemolo­gical Problems in the Teaching of Mathematics in the Field of Elementary Algebra. In: Hoffmann, M., Lenhard, J. & Seeger, F. (Eds.) Activity and Sign · Grounding Mathematics Education (Festschrift für Michael Otte), (pp. 91 – 104), Springer, Berlin, New York. 
2004 

H. Steinbring (2004), Elements of the Epistemology-Based Mathematics Interaction Research – Theoretical Issues and Classroom Experiments. In: Valente, M. O. & da Ponte, J. P. (Eds.) Current Isues in Science and Mathematics Education (pp. 51 – 81), Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa.
portugiesische Fassung: Elementos da investigação de orientação epistemológica da interacção metemática – Questões teóricas e exemplos da aula. In: Valente, M. O. & da Ponte, J. P. (Eds.) Questões Actuais na Didáctica das Ciências e da Matemática (pp. 53 – 84), Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa.

  P. Scherer & H. Steinbring (2004), Übergang von halbschriftlichen Rechenstrategien zu schriftlichen Algorithmen – Addition im Tausenderraum. In: Scherer, P., &  Bönig, D. (Hrsg.), Mathematik für Kinder – Mathematik von Kindern, Frankfurt am Main: Grundschulverband, S. 163 – 173. 
  E. Söbbeke & H.Steinbring (2004), Was ist Mathematik? – Vorstellungen von Grundschulkindern. In: Scherer, P., &  Bönig, D. (Hrsg.), Mathematik für Kinder – Mathematik von Kindern, Frankfurt am Main, Grundschulverband, S. 26 – 38. 
  H. Steinbring (2004), Zählen als selbstähnlicher Prozess – Ideen zu einer arithmetischen Lernumgebung für Lehramtsstudierende. In: Krauthausen, G. & Scherer, P. (Hrsg.) Mit Kindern auf dem Weg zur Mathematik –  Ein Arbeitsbuch zur Lehrerbildung. Festschrift für Hartmut Spiegel, Donauwörth: Auer Verlag, S. 135 – 143. 
  P. Scherer & H. Steinbring (2004), The Professionalisation of Mathematics Teachers‘ Knowledge – Teachers Commonly Reflect Feedbacks to Their Own Instruction Activity. In: Mariotti, Maria Alessandra (Ed.): European Research in Mathematics Education, Procee­dings of the Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, Bellaria, Italien, 27. Februar –  3. März 2003, (pdf-file): http://www.dm.unipi.it/%7Edidattica/CERME3/proceedings/Groups/TG11/TG11_Scherer_cerme3.pdf 
  H. Steinbring & P. Scherer (2004), Summenformeln. In: Müller, G., Steinbring, H., & Wittmann, E. Ch. (Eds.), Arithmetik als Prozess, Seelze: Kallmeyer­sche Verlagsbuchhandlung, S. 237 – 254. 
  P. Scherer & H. Steinbring (2004), Zahlen geschickt Addieren. In: Müller, G., Steinbring, H., & Wittmann, E. Ch. (Eds.), Arithmetik als Prozess, Seelze: Kallmeyer­sche Verlagsbuchhandlung, S. 55 – 69. 
  G. N. Müller,  H. Steinbring & E. Ch. Wittmann (2004), Einleitung: Das Konzept von »Elementarmathematik als Prozess«. In: Müller, G., Steinbring, H., & Wittmann, E. Ch. (Eds.), Arithmetik als Prozess, Seelze: Kallmeyer­sche Verlagsbuchhandlung, S. 11 – 18. 
  G. Müller, H. Steinbring, & E. Ch. Wittmann (Eds.) (2004), Arithmetik als Prozess, Seelze: Kallmeyer­sche Verlagsbuchhandlung. 
2003  H. Steinbring (2003), Zur Professionalisierung des Mathematiklehrerwissens – Lehrerinnen reflektieren ge­meinsam Feedbacks zur eigenen Unterrichtstätigkeit. In: Baum, M. & Wielpütz, H. (Eds.) Mathematikunterricht in der Grundschule - ein Arbeitsbuch. Seelze: Kallmeyer­sche Verlagsbuchhandlung, S. 195 – 219. 
2002  H. Steinbring (2002), Zur Professionalisierung des Mathematiklehrerwissens – Lehrerinnen reflektieren gemeinsam Feedbacks zur eigenen Unterrichtstätigkeit. In: Beiträge zum Ma­the­matikun­terricht, S. 479 – 482. 
  H. Steinbring (2002), Forms of Interactive Construction of New Mathematical Knowledge. In: Novotna, J. (Ed.): European Research in Mathematics Education, Procee­dings of the Second Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, Mariánské Lázne, Tschechische Republik, 24. – 27. Februar 2001; pdf, S. 434 – 443. 
  H. Steinbring (2002), How do Mathematical Symbols Acquire their Meaning? – The Methodology of the Epi­stemology-based Interaction Research. In: Hans-Georg Weigand, Neville Neill, Andrea Peter-Koop, Kristina Reiss, Günter Törner, Bernd Wollring (Eds.): Developments in Mathematics Education in German-speaking Countries. Selected Papers from the An­nual Conference of Didactics of Mathematics, Bern, 1999. Franzbecker: Hildesheim, S. 113 - 123. 
2001  H. Steinbring (2001), Der Sache mathematisch auf den Grund gehen – heißt Begriffe bilden. In: Selter, Ch. & Walther, G. (Eds.) Mathematiklernen und gesunder Menschenverstand. Festschrift für Gerhard N. Müller, Leipzig: Ernst Klett Grundschulverlag, S. 174 – 183. 
  P. Scherer & H. Steinbring (2001), Strategien und Begründungen an Veranschaulichungen – statische und dynamische Deu­tungen. In Weiser, W. & Wollring, B. (Eds.) Beiträge zur Didaktik der Mathematik für die Primarstufe, Festschrift für Siegbert Schmidt, Hamburg, Verlag Dr. Kovac, S. 188 – 201. 
  H. Steinbring (2001), Analyses of Mathematical Interaction. In: van den Heuvel-Panhuizen, M. (Eds.), Proceedings of the 25thInter­national Confe­rence for the Psychology of Mathematics Education, Utrecht, The Netherlands, Freudenthal Institute, Faculty of Mathematics and Computer Science, S.  211 – 215. 
  H. Jungwirth, J. Voigt, H. Steinbring, & B. Wollring (2001), Interpretative Classroom Research in Teacher Education. In: H.-G. Weigand, E. Cohors-Fresenborg, A. Peter-Koop,  H. Maier, K. Reiss, G. Törner, B. Wollring &  K. Houston (Eds.): Selected Papers from the Annual Conference of Didactics of Mathematics, Regensburg, 1996. Franzbecker: Hildesheim, S. 49 – 56. 
2000  U. Quasthoff & H. Steinbring (2000), Diskurseinheiten im Mathematikunterricht. In: GRUND­SCHULE, Heft 12, S. 57 - 59. 
  H. Steinbring (2000), Interaction Analysis of Mathematical Communication in Primary Teaching: The Epi­stemological Perspective. In: Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 5, S. 138 – 148. 
  H. Steinbring (2000), Die Entstehung mathematischen Wissens im Unterrichtsprozess – Folge individuel­ler Erkenntnis oder Ergebnis einer sozialen Konstruktion? In: Beiträge zum Ma­the­matikun­terricht, S. 635 – 638. 
  H. Steinbring (2000), Mathematics AS Language: Epistemological particulari­ties of mathematical signs in social communication. In: Barton, Bill (Ed.), Communication and Language in Mathe­matcis Education, (The Pre-Conference Publication of Working Group 9; International Congress on Mathematical Education, ICME 9, Makuhari, Tokio, Japan, 30. Juli – 6. August 2000), MEU Series #2, Mathematics Education Unit, Department of Mathemat­ics, The University of Auckland, PB 92019, Auckland, New Zealand, S. 81 – 91. 
  H. Steinbring (2000), The Genesis of New Mathematical Knowledge as a Social Construction. In: Nakahara, Tadao & Koyama, Matsataka (Eds.), Proceedings of the 24thInter­national Confe­rence for the Psychology of Mathematics Education, Hiroshima, Japan: Nishiki Print Co., Ltd., vol. IV, S. 177 – 184. 
  H. Steinbring (2000), Epistemologische und sozial-interaktive Bedingungen der Konstruktion mathematischer Wissensstrukturen (im Unterricht der Grundschule). (Abschlußbericht zu einem DFG–Projekt, 3 Bände). Dortmund: Universität Dortmund. 
  H. Steinbring (2000), Mathematische Bedeutung als eine soziale Konstruktion –  Grundzüge der epistemolo­gisch orientierten mathematischen Interaktionsforschung. In: Journal für Ma­the­matik–Di­daktik, Jahr­gang 21, Heft 1, S. 28 – 49.
1999 H. Steinbring (1999), Mathematical Interaction as an Autopoietic System – Social and Epistemological Interrelations. In: Schwank. I. (Ed.), European Research in Mathematics Education, Proceedings of the First Conference of the European Society for Research in Mathematics Education Vol. 1 + 2. Forschungsinstitut für Mathematikdidaktik, Osnabrück. Vol. 1: ISBN 3-925386-50-5, S. 387 - 400, (pdf-file, http://www.fmd.uni-osnabrueck.de/ ebooks/erme/cerme1-proceedings/cerme1-proceedings.htm) 
  H. Steinbring (1999),  Die künstlichen Objekte der Mathematikdidaktik und ihr theoretischer Charakter. In: Selter, Ch. & Walther, G. (Eds.) Mathematikdidaktik als design science. Festschrift für Erich Christian Wittmann, Leipzig: Ernst Klett Grundschulverlag, S. 226 – 233. 
  H. Steinbring (1999), Reconstructing the Mathematical in Social Discourse – Aspects of an Epistemology–based Interaction Research. In: Zaslavsky, Orit (Ed.), Proceedings of the 23rdInternational Conference for the Psychology of Mathematics Education, Haifa: Technion – Israel Institute of Technology, vol. I, 40 - 55. 
  H. Steinbring (1999), Epistemologische Analyse mathematischer Kommunikation. In: Beiträge zum Mathematikunterricht, S. 515 – 518. 
  H. Steinbring (1999), Offene Kommunikation mit geschlossener Mathematik?. In: GRUNDSCHULE, Heft 3, März, 8 - 13. 
1998 H. Steinbring (1998). Mathematikdidaktik: Die Erforschung theoretischen Wissens in sozialen Kontexten des Lernens und Lehrens. In: Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 5, 161 – 167. 
  H. Maier, & H. Steinbring (1998), Begriffsbildung im alltäglichen Mathematikunterricht – Darstellung und Vergleich zweier Theorieansätze zur Analyse von Verstehensprozessen. In: Journal für Mathematik–Didaktik, Jahrgang 19, Heft 4, 292 - 329. 
  H. Steinbring (1998), Mathematical understanding in classroom interaction – The interrelation of social and epistemological constraints. In: F. Seeger, U. Waschescio, & J. Voigt (Eds.): The Culture of the Mathematics Classroom: Analyzing and Reflecting upon the Conditions of Change, Cambridge: Cambridge University Press, 344 – 372. 
  H. Steinbring, M. Bartolini-Bussi, & A. Sierpinska (1998), Epilogue. In: H. Steinbring, M. Bartolini-Bussi, & A. Sierpinska (Eds.) Langugage and Communication in the Mathematics Classroom, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 341 – 346. 
  H. Steinbring (1998), From ”Stoffdidaktik” to Social Interactionism: An Evolution of Approaches to the Study of Language and Communication in German Mathematics Education Research. In: H. Steinbring, M. Bartolini-Bussi, & A. Sierpinska (Eds.) Langugage and Communication in the Mathematics Classroom, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 102 – 119. 
  H. Steinbring, M. Bartolini-Bussi, & A. Sierpinska (1998), Introduction. In: H. Steinbring, M. Bartolini-Bussi, & A. Sierpinska (Eds.) Langugage and Communication in the Mathematics Classroom, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1 – 3. 
  H. Steinbring, M. Bartolini-Bussi, & A. Sierpinska (1998), Language and Communication in the Mathematics Classroom, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 
  H. Steinbring (1998), Elements of Epistemological Knowledge for Mathematics Teachers. In: Journal of Mathematics Teacher Education, 1(2), 157–189. 
  H. Steinbring (1998), Epistemological constraints of mathematical knowledge in social learning settings. In A. Sierpinska & J. Kilpatrick (Eds.) Mathematics Education as a Research Domain: A search for identity. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 513 - 526. 
1997 H. Steinbring (1997), » … zwei Fünfer sind ja Zehner …« – Kinder interpretieren Dezimalzahlen mit Hilfe von Rechengeld. In: E. Glumpler, & S. Luchtenberg (Hrsg.): Jahrbuch Grundschulforschung Band 1, Weinheim, Deutscher Studienverlag, 286 - 296.
  H. Steinbring (1997), Beziehungsreiches Üben – Ein arithmetisches Problemfeld. In: mathematik lehren Heft 83, August, 59 - 63. 
  H. Steinbring (1997), Voraussetzungen und Perspektiven der Erforschung mathematischer Kommunikationsprozesse. In: Müller, G. N., Steinbring, H., & Wittmann, E. Ch. (Eds.) 10 Jahre "mathe 2000" – Bilanz und Perspektiven, Universität Dortmund, 66 – 75. 
  H. Steinbring (1997), Kinder erschließen sich eigene Deutungen – Wie Veranschaulichungsmittel zum Verstehen mathematischer Begriffe führen können. In: GRUNDSCHULE , März 3, 17 – 19. 
  H. Steinbring (1997), Epistemological investigation of classroom interaction in elementary mathematics teaching. In: Educational Studies in Mathematics, 32(1), 49 – 92. 
1996 H. Steinbring (1996), Epistemologischer Zirkel und Kontext des mathematischen Wissens – Elemente einer epistemologischen Theorie der Unterrichtsanalyse. In: Kadunz, G., Kautschitsch, H., Ossimitz, G., & Schneider, E. (Eds.): Trends und Perspektiven, Beiträge zum 7. Internationalen Symposium zur "Didaktik der Mathematik", (Klagenfurt 1994), Wien: Hölder-Pichler-Tempsky, S. 361 – 368. 
  H. Jungwirth, J. Voigt, H. Steinbring, & B. Wollring (1996), Interpretative Studien zur Lehrerbildung. In: Beiträge zum Mathematikunterricht, 218-221.