Publikationen
Publikationen des Lehrstuhls
-
Frankfurt Triangle for education in the digital world : An interdisciplinary modelIn: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2025, Nr. Einzelbeiträge: August 6, 2025, S. 186 – 198DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Informatics Competencies for All Teachers : Development of Recommendations for Teacher EducationIn: Digitally Transformed Education: Are We There Yet? ; 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024 ; Revised Selected Papers / 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, February 27 – March 1, 2024, Bournemouth, UK / Leahy, Margaret; Reffay, Christophe (Hrsg.). Cham: Springer, 2025, S. 143 – 154
-
Kurzdarstellungen und (Teil-) Ergebnisse der ComeNets : ComeNet InformatikIn: Handout zur MINTerdisziplinären Zusammenarbeit in ComeMINT / Ansteeg, Melanie; Giesen, Marie; Honke, Nadine; Beck, Nathalie / Heitzer, Johanna; Becker-Genschow, Sebastian; Ropohl, Mathias (Hrsg.). Köln: USB Monographs, 2025, S. 38 – 40DOI (Open Access)
-
Teachers’ Notions of Computing-Related Concepts in Digital Games Popular among Secondary School StudentsIn: Digitally Transformed Education: Are We There Yet? ; 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024, Revised Selected Papers / 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, February 27 – March 1, 2024, Bournemouth, UK / Leahy, Margaret; Reffay, Christophe (Hrsg.). Cham: Springer Nature Switzerland, 2025, S. 202 – 207
-
Towards Success Factors for Informatics Modules in Teacher EducationIn: Digitally Transformed Education: Are We There Yet? ; 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, Bournemouth, UK, February 27 – March 1, 2024 ; Revised Selected Papers / 4th IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, February 27 – March 1, 2024, Bournemouth, UK / Leahy, Margaret; Reffay, Christophe (Hrsg.). Cham: Springer, 2025, S. 155 – 165
-
From Curricula to Classrooms : Primary School Teachers’ First Experiences and Challenges in Teaching CS
18th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP '25); September 8–10, 2025; Trier, Germany,Trier, 2025 -
KI sehr gern - Konsolen bitte nicht : Eine Untersuchung zu Fortbildungsbedarfen von InformatiklehrkräftenIn: Grenzen überwinden - voneinander lernen: 21. GI-Fachtagung Informatik und Schule ; INFOS 2025 ; 22. bis 24. September 2025, Stoos, Schweiz ; Proceedings / 21. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2025, 22. bis 24. September 2025, Stoos, Schweiz / Grillenberger, Mareen; Grillenberger, Andreas (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2025, S. 309 – 310
-
Discipline-Specific Language Proficiency in CS Teacher EducationIn: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE '24) / 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE '24): September 16 - 18, 2024; Munich, Germany; WiPSCE '24: The 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Munich, Germany, September 16 - 18, 2024 / Michaeli, Tilman; Sentance, Sue; Bergner, Nadine (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery (ACM), 2024, 3678122
-
Systematic Debugging of Logical Errors in Source CodeIn: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE '24) / 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (WiPSCE '24): September 16 - 18, 2024; Munich, Germany; WiPSCE '24: The 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research, Munich, Germany, September 16 - 18, 2024 / Michaeli, Tilman; Sentance, Sue; Bergner, Nadine (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery (ACM), 2024, 3678105
-
Entwicklung und Evaluation einer prototypischen Lernumgebung für das systematische Debugging logischer Fehler in QuellcodePotsdam: Universität Potsdam, 2024DOI, Online Volltext (Open Access)
-
“Mich interessiert nur, wie ich tolle Prompts schreiben kann” : Untersuchung fachspezifischer Gelingensbedingungen Informatik-bezogener Fortbildungen ; Eine Untersuchung im Verbundprojekt ComeMINT
Tag der Bildungsforschung 2024, 06.02.2024, Universität Duisburg-Essen, Campus Essen,Essen, 2024Online Volltext (Open Access) -
Informatische Kompetenzen im Lehrkräfte-Alltag
Tagung "Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung gestalten" des Kompetenzverbundes lernen:digital, Symposium »Konzeptwissen statt Klickpfade! – Informatische Kompetenzen in der allgemeinen Lehrkräftebildung«, 30.09.2024, Potsdam, Germany,Potsdam, 2024 -
Latex Tutorial (1/2): Writing research papers in LaTeX A brief introduction for authors and editors
IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, 27.02.-01.03.2024, Bournemouth, UK,Bournemouth, 2024 -
Latex Tutorial (2/2): Practical examples
IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2024, 27.02.-01.03.2024, Bournemouth, UK,Bournemouth, 2024 -
Digitalisierungsbezogene Kompetenzen phasenübergreifend fördern : Das Projekt ComeIn in der Qualitätsoffensive LehrerbildungIn: Seminar: bak-Vierteljahresschrift, Jg. 30, 2023, Nr. 2: Rückblick auf die Qualitätsoffensive Lehrerbildung, S. 9 – 24
-
PrefaceIn: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 / Keane, Therese; Lewin, Cathy; Brinda, Torsten; Bottino, Rosa (Hrsg.). Heidelberg; Berlin; New York, NY: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023, S. v – viiiOnline Volltext (Open Access)
-
Developing Informatics Modules for Teachers of All Subjects Based on Professional ActivitiesIn: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022 / Keane, Therese; Lewin, Cathy; Brinda, Torsten; Bottino, Rosa (Hrsg.). Heidelberg; Berlin; New York, NY: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023, S. 451 – 462
-
Die Befähigung zum Darstellungswechsel im Informatikunterricht als Aufgabe der Fach- und Sprachförderung?!In: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / 20. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" (INFOS), 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2023, S. 177 – 186DOI (Open Access)
-
Einsatz einer Kreativitätstechnik im Informatikunterricht der Sekundarstufe I zur Förderung der PerspektivenwechselIn: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / 20. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" (INFOS), 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2023, S. 455DOI (Open Access)
-
Personalized Recommendations for Individual Learning Pathways : Supporting Ukrainian Refugee Students in Continuing their University EducationIn: Proceedings of European University Information Systems Congress 2023 (EUNIS23) / European University Information Systems Congress 2023 (EUNIS23): 14 – 16 June, 2023; Vigo, Spain / Desnos, Jean-François; López Nores, Martín (Hrsg.), 2023, S. 170 – 180DOI (Open Access)
-
What Type of Leaf is It? : AI in Primary Social and Science EducationIn: Towards a Collaborative Society Through Creative Learning: Revised Selected Papers / IFIP World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, Hiroshima, Japan, August 20–24, 2022. Heidelberg; Berlin; New York, NY: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2023, S. 233 – 243
-
Informatikkompetenzen für alle Lehrkräfte : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis Lehrkräftebildung ; redaktionell angepasste Fassung vom 3. November 2023Bonn, 2023DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Die Community of Practice Informatische Grundbildung/Digitalisierung als Lerngegenstand im Projekt COMeIN
Abschlusskongress der »Qualitätsoffensive Lehrerbildung«, 05.-06.10.2023, Berlin, Germany,Berlin, 2023 -
What all teachers should know about Informatics : KeynoteIn: ISSEP 2022: 15th International Conference on Informatics in Schools ; Local Proceedings ; Vienna, Austria, Sep. 25th – Sep. 28th, 2022 / 15th International Conference on Informatics in Schools, ISSEP 2022, September 25th – 28th, 2022, Vienna, Austria / Bollin, Andreas; Futschek, Gerald (Hrsg.). Vienna, 2022, S. 3 – 4Online Volltext (Open Access)
-
An Integrated Model of Digitalisation-Related Competencies in Teacher EducationIn: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future: Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2021, Tampere, Finland, August 17–20, 2021 / Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko; Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko (Hrsg.). Cham; Heidelberg; Dordrecht; London; New York, NY; Berlin: Springer, 2022, S. 3 – 14
-
How to Reveal Students' Conceptions of Programming and Designing Digital GamesIn: WiPSCE '22: Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '22: The 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 31.10.-02.11.2022, Morschach / Mareen Grillenberger; Marc Berges (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2022, 25
-
Students’ Conceptions of Programming in the Context of Game DesignIn: Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future: Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2021, Tampere, Finland, August 17–20, 2021 / Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko; Passey, Don; Leahy, Denise; Williams, Lawrence; Holvikivi, Jaana; Ruohonen, Mikko (Hrsg.). Cham; Heidelberg; Dordrecht; London; New York, NY; Berlin: Springer, 2022, S. 79 – 90
-
Wie kann Sprachbildung im Informatikunterricht gelingen? : Herausforderungen von Sprache im Fach InformatikIn: Inklusion mit Informatik: 10. Münsteraner Workshop zur Schulinformatik ; 9. Juni 2022 an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster / 10. Münsteraner Workshop zur Schulinformatik, 9. Juni 2022, Münster, Germany / Thomas, Marco; Weigend, Michael (Hrsg.). Norderstedt: BoD - Books on Demand, 2022, S. 105 – 112
-
Lehrentwicklung zu mehr informatischer Bildung in der Schule : Informatische Bildung als Perspektive des Sachunterrichts im Praxissemester
Tag der Bildungsforschung 2022, 17.02.2022, digital,2022Online Volltext (Open Access) -
AG DidL – Digitalisierung in der Lehramtsausbildung
E-Learning-Netzwerktag 2022: Universität Duisburg-Essen (2022-03-9),Essen, 2022 -
Educating All Teachers in Informatics : Necessities and Strategies
IFIP TC3 World Conference on Computers in Education, WCCE 2022, 20.-24.08.2022, Hiroshima, Japan,Hiroshima, 2022 -
Informatics in the Primary Social and Science Education
IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2022): Hiroshima, Japan; 20–24 August 2022,Hiroshima, Japan, 2022 -
Professionalisierung von Lehramtsstudierenden für die Bildung in der digitalen Welt (Prodigi_UDE)
Projekttagung Curriculum 4.0 in Köln (2022-05-20),Köln, 2022 -
Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen : Ein Erfahrungsbericht zum moderierten Austausch auf der INFOS 2021In: LOG IN: Informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 41, 2021, Nr. 2, S. 10
-
Informatische Elemente im Alltag von Lehrkräften : Entwicklung von Modulen zur informatischen Bildung aller LehrkräfteIn: LOG IN: Informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 41, 2021, Nr. 2, S. 9 – 10
-
"and it s just that many girls don t follow as good or aren t able to follow"In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 18 - 20, 2021 / Berges, Marc; Mühling, Andraes; Armoni, Michal (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2021, 7
-
Computer science education in practice phases of the general studies subject at university locations in North Rhine-WestphaliaIn: Informatik – Bildung von Lehrkräften in allen Phasen: 8. – 10. September 2021, Wuppertal, Deutschland / 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, 8.-10. September 2021, Wuppertal, Germany / Humbert, Ludger (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2021, S. 241 – 250DOI (Open Access)
-
Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges : IFIP TC3 – Technical Committee on EducationIn: Advancing Research in Information and Communication Technology: IFIP's Exciting First 60+ Years, Views from the Technical Committees and Working Groups / Goedicke, Michael; Neuhold, Erich; Rannenberg, Kai (Hrsg.). Cham: Springer, 2021, S. 129 – 152DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen PhasenIn: Informatik – Bildung von Lehrkräften in allen Phasen: 8. – 10. September 2021, Wuppertal, Deutschland / 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, 8.-10. September 2021, Wuppertal, Germany / Humbert, Ludger (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2021, S. 349
-
Structure and functionality of the Internet in online sources with regard to model representationsIn: Informatikunterricht zwischen Aktualität und Zeitlosigkeit / 20. GI-Fachtagung "Informatik und Schule" (INFOS), 20.-22.09.2023, Würzburg, Deutschland / Hellmig, Lutz; Hennecke, Martin Heinrich (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2021, S. 93 – 102DOI (Open Access)
-
Students' Conceptions of Object-Oriented Programming in the Context of Game Designing in Computing Education : Design of a Ph.D. Research Project to Explore Students' Conceptions in a Long-Term StudyIn: Proceedings of the 52nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education / SIGCSE 2021; Virtual, Online; United States; 13 - 20 March 2021. New York: Association for Computing Machinery (ACM), 2021, S. 1290
-
What do Students Want to Know about the Digital World?In: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '21: The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Virtual Event, Germany, October 18 - 20, 2021 / Berges, Marc; Mühling, Andraes; Armoni, Michal (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2021
-
Educating All (Future) Teachers in Computer Science
IFIP Working Group 3.1 Annual Group Meeting, 15.10.2021, online,2021 -
Fächerübergreifende und fachspezifische Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen angehender Lehrer*innen an der UDE als gemeinsame Herausforderung
Tag der Lehrkräftebildung 2021: 18. November 2021; Essen, Online,Essen, 2021 -
Gestaltung von Informatikelementen in der Bildung von Lehrkräften : Konzepte, Lehrerfahrungen, Vernetzung
Digitalisierung in der Bildung von Lehrkräften« – Ansätze, Herausforderungen und Perspektiven für alle drei Phasen, Online-Symposium, 04.-05.11.2021, Bremen, Germany,2021Online Volltext (Open Access) -
Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen
Verbundkonferenz des Vorhabens »COMeIN« (Communities of Practice für eine innovative Lehrkräftebildung), 28.09.2021, online,2021 -
Informatische Bildung für Lehrkräfte in allen Phasen – Vorstellung des Modulkonzepts der CoP IGB/DaL
Landesdezernentenkonferenz Fortbildung, 06.10.2021, Düsseldorf, Germany und online,Düsseldorf, 2021 -
Informatische Bildung für alle Lehrkräfte
3. Programmkongress der "Qualitätsoffensive Lehrerbildung", 22.11.2021, Berlin, Germany und online,2021 -
Informatische Bildung im Primarbereich : Von den Grundsätzen bis zur Evaluation
FluX.Days 2021: Professionalisierung für die Digitale Grundbildung – Herausforderungen, Handlungsstrategien, Gelingensbedingungen; 18.06.2021 - 19.06.2021; Schwäbisch Gmünd,Schwäbisch Gmünd, 2021 -
PrefaceIn: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.). Cham: Verlag: Springer International Publishing AG, Jg. 595 IFIP, 2020, S. v – vi
-
What Competencies Do Student Teachers Have? : Developing a Test Instrument to Assess Algorithm-Related CompetenciesIn: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2020, 41
-
Analysis of Programming Assessments : Building an Open Repository for Measuring CompetenciesIn: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2020, 31
-
Competency Models in Computing EducationIn: Encyclopedia of Education and Information Technologies / Tatnall, Arthur (Hrsg.). Cham: Springer Science+Business Media, 2020, S. 330 – 333
-
Ein integratives Modell digitalisierungsbezogener Kompetenzen für die LehramtsausbildungIn: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian: Universitätsverlag Rhein-Ruhr, 2020, S. 43 – 76DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Informatik in der Lehrerinnen- und LehrerbildungIn: Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung / Cramer, Colin; König, Johannes; Rothland, Martin; Blömeke, Sigrid (Hrsg.). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2020, S. 444 – 449
-
Informatiksysteme aus fachdidaktischer SichtIn: Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung / Beißwenger, Michael; Bulizek, Björn; Gryl, Inga; Schacht, Florian: Universitätsverlag Rhein-Ruhr, 2020, S. 291 – 301DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Programming Languages for Secondary Schools, JavaIn: Encyclopedia of Education and Information Technologies / Tatnall, Arthur (Hrsg.). Cham: Springer Science+Business Media, 2020, S. 1367 – 1370
-
Stereotypes of Secondary School Students Towards People in Computer ScienceIn: Empowering Teaching for Digital Equity and Agency: IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India / Brinda, Torsten; Passey, Don; Keane, Therese (Hrsg.). Cham: Springer International Publishing AG, 2020, S. 46 – 55DOI (Open Access)
-
Student’s Rating of Contexts for Teaching Data Literacy at School regarding the Context Characteristics relation to everyday life and uniquenessIn: Koli Calling '20: Proceedings of the 20th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / International Conference on Computing Education Research ; November 19 - 22, 2020, Koli, Finland, Virtual / Falkner, Nick; Seppala, Otto (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2020, 8
-
Vermittlung digitalisierungsbezogener Kompetenzen an Lehramtsstudierende : Werkstattbericht einer interdisziplinären ArbeitsgruppeIn: Bildung, Schule, Digitalisierung / Kaspar, Kai; Becker‐Mrotzek, Michael; Hofhues, Sandra; König, Johannes; Schmeinck, Daniela (Hrsg.). Münster: Waxmann, 2020, S. 139 – 144DOI (Open Access)
-
Empowering Teaching for Digital Equity and Agency : IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, Mumbai, India, January 6–8, 2020, Proceedings
IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2020, 06.–08,01.2020, Mumbai, India,Cham: Springer International Publishing AG, 2020
(IFIP Advances in Information and Communication Technology, 1868-4238 ; 595) -
Gemeinsamer Referenzrahmen Informatik (GeRRI) : Mindeststandards für die auf Informatik bezogene Bildung ; Empfehlungen des MNU - Verband zur Förderung des MINT-Unterrichts ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI)Bonn, 2020Online Volltext (Open Access)
-
Arbeitsgruppe „Digitalisierung in der Lehramtsausbildung“ (DidL)
Netzwerktag: Digitalisierung in den Geisteswissenschaften: 25. November 2019, Universität Duisburg-Essen, Campus Essen,Duisburg, Essen, 2020DOI, Online Volltext (Open Access) -
Digitalisierung im Lehramt fördern
eLearning Netzwerktag der Universität Duisburg-Essen (2020-11-16),Duisburg, Essen, 2020 -
Von Dozierenden für Dozierende : Die TauschbUDE. Austausch-, Vernetzungs- und Informationsplattform
eLearning Netzwerktag der Universität Duisburg-Essen (2020-11-16),Duisburg-Essen, 2020 -
Digitalisierung in der Lehrer*innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe
49. DGHD-Jahrestagung 2020; 10. bis 13. März 2020; Freie Universität Berlin,Berlin, 2020 -
Digitalisierung in der Lehrer:innenausbildung : Erfahrungsbericht einer interdisziplinären Arbeitsgruppe an der Universität Duisburg-Essen
49. dghd-Jahrestagung - Hochschullehre als Gemeinschaftsaufgabe: miteinander-kooperativ-integrativ, 10.-13. März, Berlin,Berlin, 2020 -
Frankfurt-Dreieck zur Bildung in der digital vernetzten Welt : Ein interdisziplinäres ModellIn: Merz Medien + Erziehung, Jg. 63, 2019, S. 70 – 76
-
Student strategies for categorizing IT-related termsIn: Education and Information Technologies, Jg. 24, 2019, Nr. 3, S. 2095 – 2125
-
Identifying Predictors for Code Highlighting Skills : A Regressional Analysis of Knowledge, Syntax Abilities and Highlighting SkillsIn: Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education Aberdeen, Scotland Uk, July 15 - 17, 2019. New York: Association for Computing Machinery, 2019, S. 367 – 373
-
Teachers’ Perspectives on Learning and Programming Environments for Secondary EducationIn: Empowering Learners for Life in the Digital Age / IFIP TC 3 Open Conference on Computers in Education, OCCE 2018, Linz, Austria, June 24–28 / Passey, Don; Bottino, Rosa; Lewin, Cathy; Sanchez, Eric (Hrsg.). Cham: Springer, 2019, S. 47 – 55DOI (Open Access)
-
Tensions in specifying computing curricula for K-12 : Towards a principled approach for objectivesIn: Information Technology : it, Jg. 60, 2018, Nr. 2, S. 59 – 68DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Automatic assessment of source code highlighting tasks investigation of different means of measurementIn: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '18, 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 22 - 25 November 2018, Koli, Finland / Association for Computing Machinery-Digital Library (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 8
-
Evaluating responses in source code highlighting tasks preliminary considerations for automatic assessmentIn: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE) / 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE '18, October 04 - 06, 2018, Potsdam, Germany / Mühling, Andreas; Cutts, Quintin (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 18
-
Exploring and evaluating computing systems for use in learning scenarios by creating an E-portfolio course design and first experiencesIn: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018. New York: Association for Computing Machinery, 2018, S. 34
-
Middle school learners' conceptions of social networks - Results of an interview studyIn: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '18, 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 22 - 25 November 2018, Koli, Finland / Association for Computing Machinery-Digital Library (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 3
-
Statistical frequency-analysis of misconceptions in object-oriented-programming - Regularized PCR models for frequency analysis across OOP concepts and related factorsIn: Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '18, 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 22 - 25 November 2018, Koli, Finland / Association for Computing Machinery-Digital Library (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2018, 6
-
What do secondary school students associate with the digital world?In: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018. New York: Association for Computing Machinery, 2018, S. 6
-
What do the terms computer, internet, robot, and CD have in common? : An empirical study on term categorization with studentsIn: Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '18, Potsdam, Germany, October 04 - 06, 2018. New York: Association for Computing Machinery, 2018, S. 14
-
Medienbildung und/oder informatische Bildung?In: Die Deutsche Schule: DDS, Jg. 109, 2017, Nr. 2, S. 175 – 186
-
A Database is Like a Dresser With Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational DatabasesIn: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / Barendsen, Erik (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 39 – 48
-
Alltagsvorstellungen in der Informatik : Erhebungsmethodik und Implikationen für den UnterrichtIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 393 – 401
-
Code structure difficulty in OOP – an exploration study regarding basic cognitive processesIn: Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling '17, 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, November 16 - 19, 2017, Koli, Finland / Montero, Calkin Suero (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 185 – 186
-
Database is Like a Dresser with Lots of Sorted Drawers : Secondary School Learners' Conceptions of Relational DatabasesIn: Proceedings of the 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 12th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WIPSCE 2017), Nijmegen, The Netherlands, 8-10 November 2017 / Barendsen, B.; Hubwieser, Peter (Hrsg.), 2017
-
Education in the Digital Networked WorldIn: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 653 – 657
-
From Curriculum Visions To Computer Science and Computational Thinking in the Curriculum in PracticeIn: World Conference for Computers in Education: Conference book of abstracts / WCCE 2017, Dublin/Ireland, July 2-6, 2017 / Processing, International Federation for Information (Hrsg.), 2017
-
How Pupils Classify Digital ArtifactsIn: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017. New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 99 – 100
-
How to Implement Computing Education for All - Discussion of Alternative Organisational ModelsIn: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 648 – 652
-
Measuring Learners' Interest in Computing (Education) : Development of an Instrument and First ResultsIn: Tomorrow's Learning: Involving Everyone: Learning with and about Technologies and Computing / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 484 – 493
-
Schülerinteresse an Informatik und InformatikunterrichtIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 321 – 324
-
Schülervorstellungen im Zusammenhang mit SmartphonesIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 119 – 122
-
Schülervorstellungen von relationalen Datenbanken : Eine empirische UntersuchungIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 411 – 412
-
Understanding the Differences Between Novice and Expert Programmers in Memorizing Source CodeIn: IFIP Advances in Information and Communication Technology / 11th IFIP TC 3 World Conference on Computers and Education, WCCE 2017; Dublin; Ireland; 3 July 2017 through 6 July 2017. Cham, Switzerland: Springer, 2017, S. 630 – 639
-
Unterschiede beim Memorieren von Quelltexten zwischen NovizInnen und ExpertInnen der objektorientierten ProgrammierungIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 407 – 408
-
Which computing-related conceptions do learners have about the design and operation of smartphones? : Results of an interview studyIn: Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE '17, Nijmegen, Netherlands, November 08 - 10, 2017 / Barendsen, Erik (Hrsg.). New York: Association for Computing Machinery, 2017, S. 73 – 81
-
Entwicklung eines Online-Tools zur Bestimmung objektorientierter ProgrammierkompetenzenIn: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt / 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 13.-15. September 2017, Oldenburg, Germany / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2017, S. 425 – 426
-
A competency structure model of object-oriented programmingIn: 2016 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering: LaTiCE 2016 ; Mumbai, India, 31 March-3 April 2016 ; proceedings / International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering, LaTiCE, 31 March-3 April 2016, Mumbai, India. Piscataway: IEEE, 2016, S. 1 – 8
-
Modelling competency in the field of OOP : from investigating computer science curricula to developing test itemsIn: Stakeholders and information technology in education: IFIP TC 3 International Conference ; SaITE 2016 ; revised selected papers / SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference, Guimarães, Portugal, July 5-8, 2016 / Brinda, Torsten; Mavengere, Nicholas; Haukijärvi, Ilkka; Lewin, Cathy; Passey, Don (Hrsg.). Cham, Switzerland: Springer, 2016, S. 37 – 46DOI, Online Volltext (Open Access)
-
On the way to a test instrument for object-oriented programming competenciesIn: Koli Calling 2016: proceedings of the 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research / Koli Calling ; International Conference on Computing Education Research ; Koli, Finland, November 24 - 27, 2016 / Sheard, Judy; Suero Montero, Calkin (Hrsg.). New York, NY, USA: ACM, 2016, S. 145 – 149
-
Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe II : Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e.V.Berlin: LOG IN Verlag GmbH, 2016
-
Stakeholders and information technology in education : IFIP TC 3 International Conference
SaITE 2016 ; IFIP TC 3 International Conference,Cham: Springer, 2016
(IFIP Advances in Information and Communication Technology ; 493) -
Computer Science Education in North-Rhine Westphalia, Germany : A Case StudyIn: ACM Transactions on Computing Education, Jg. 15, 2015, Nr. 2, S. 9
-
A global snapshot of computer science education in K-12 schoolsIn: Proceedings of the 2015 ITiCSE on Working Group Reports / Conference ITICSE '15 Innovation and Technology in Computer Science Education Conference 2015, July 04 - 08, 2015, Vilnius, Lithuania. New York: ACM, 2015, S. 65 – 83
-
Towards a Competency Model for Object-Oriented ProgrammingIn: ITiCSE '15: proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, July 4-8, 2015, Vilnius, Lithuania / Dagiene, Valentina; Schulte, Carsten; Jevsikova, Tatjana (Hrsg.). New York: ACM, 2015, S. 345
-
What do I have to know and to do? : Development of a Theory-based, Normative Competence Description for the Profession of Computer SpecialistsIn: Proceedings of the Workshop in Primary and Secondary Computing Education, London, United Kingdom: November 09 - 11, 2015 / Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '15) ; 10 (London) : 2015.11.09-11. New York: ACM, 2015
-
KEYCIT 2014 : Key Competencies in Informatics and ICT ; University of Potsdam, Germany, July 1st–4th 2014
Key Competencies in Informatics and ICT ; KEYCIT,Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2015
(Commentarii informaticae didacticae ; 7)Online Volltext (Open Access) -
Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014) : Proceedings of the IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)
IFIP TC3 Conference "Key Competences in Informatics and ICT (KEYCIT 2014)" in Potsdam/Germany, July 1-4, 2014,Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2015 -
“Computer Science in Context” and “Learning Fields” in Vocational Computer Science Education – Two Unlike Siblings?In: Informatics in Schools. Teaching and Learning Perspectives: 7th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives / 7th International Conference on Informatics in Schools, September 22-25, 2014, Istanbul, Turkey / Gülbahar, Yasemin (Hrsg.). Cham: Springer, 2014, S. 54 – 65
-
Arguments for contextual teaching with learning fields in vocational IT schools : results of an interview study among IT and CS training companiesIn: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / WiPSCE 2013: The 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 11.-13.11.2013 Aarhus, Denmark / Caspersen, Michael; Knobelsdorf, Maria; Romeike, Ralf (Hrsg.). New York: ACM, 2013, S. 122 – 131
-
Contextual Teaching with Learning Fields in Vocational IT Education – How to Find Practical ContextsIn: Proceedings of the 10th IFIP World Conference on Computers in Education / 10th IFIP World Conference on Computers in Education (WCCE 2013). Torun: IFIP, 2013
-
Learning Fields in Vocational IT Education – How Teachers Interpret the ConceptIn: Informatics in Schools. Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages: Proceedings / 6th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2013, Oldenburg, Germany, February 26–March 2, 2013 / Diethelm, Ira (Hrsg.). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2013, S. 147 – 158
-
Practical implementation of learning fields in vocational IT/CS education : a guideline on designing learning situationsIn: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Aarhus, Denmark, November 11 - 13, 2013 / Caspersen, M.; Romeike, R.; Knobelsdorf, M. (Hrsg.). New York: ACM, 2013, S. 132 – 135
-
eledSQL - Entwicklung und Erprobung einer webbasierten Lernumgebung für Datenbanken und SQLIn: DeLFI 2013 :: die 11. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) ; 8. - 11. 9. 2013 in Bremen / Breiter, Andreas; Rensing, Christoph (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik (GI), 2013, S. 167 – 178
-
Learning Fields in Vocational IT Education – Why Teachers Refrain From Taking an OpportunityIn: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / Knobelsdorf, Maria (Hrsg.). New York: ACM, 2012, S. 155 – 156
-
Sind soziale Netzwerke geeignet, um darin für Informatikstudiengänge zu werben?In: Praxisband zur GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012" / GI-Fachtagung "Informatik für eine nachhaltige Zukunft - HDI 2012", 2012
-
eledSQL – A New Web-Based Learning Environment for Teaching Databases and SQL at Secondary School LevelIn: Proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education / Knobeldorf, Maria (Hrsg.). New York: ACM, 2012, S. 101 – 104
-
Automated Online Identification of Learner Problem Solving Strategies - A Validation StudyIn: Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives / 5th International Conference on Informatics in Schools (ISSEP 2011) / Bezáková, D.; Kalavs, I. (Hrsg.). Bratislava: Comenius University, 2011
-
Computer science/informatics in secondary educationIn: Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports / 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education / Adams, Liz (Hrsg.). New York: ACM, 2011, S. 19 – 38
-
Didactic Redesign of a University Course on Algorithms and Data StructuresIn: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / ICT and Informatics in a Globalized World of Education, 16 - 19 August 2011, 2011
-
Typical Errors of Learners in Informatics Tasks of the International Bebras ContestIn: Proceedings of the IFIP Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education" / Working Conference "ICT and Informatics in a Globalized World of Education", 2011
-
Von Scratch zu Java - ein Konzept für den Einstieg in die objektorientierte ProgrammierungIn: Informatik mir Kopf, Herz und Hand: Praxisbeiträge zur INFOS 2011 / 14. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 12. bis 16. September 2011 in Münster / Weigend, Michael (Hrsg.). Bonn: Ges. für Informatik, 2011, S. 71 – 80
-
A lecture about teaching informatics in secondary education : lecture design and first experiencesIn: Proceedings of the fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education (ITICSE 2010) / The fifteenth annual conference on Innovation and technology in computer science education. New York: ACM, 2010, S. 320
-
Erste Ergebnisse einer Lehrerbefragung zum bayerischen Schulfach InformatikIn: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2010, S. 45 – 56
-
Exploring teachers' attitudes towards object oriented modelling and programming in secondary schoolsIn: Proceedings of the Sixth international workshop on Computing education research / International Computing Education Research Workshop, Aarhus, Denmark / Caspersen, Michael (Hrsg.). New York: ACM, 2010, S. 59 – 68
-
How do Robots Foster the Learning of Basic Concepts in Informatics?In: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France , July 06 - 09, 2009 / Brézillon, Patrick (Hrsg.). New York: ACM Press, 2010, S. 403
-
Lehrerbildung Informatik - Was ist zu tun?In: Didaktik der Informatik: Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik / 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" / Diethelm, Ira (Hrsg.). Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2010, S. 57 – 68
-
Online Identification of Learner Problem Solving Strategies Using Pattern Recognition MethodsIn: Proceedings of the 2010 ACM SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / SIGCSE Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education : June 26 - 30, 2010, Bilkent, Ankara, Turkey / Association for Computing Machinery Special Interest Group on Computer Science Education Corporation (Hrsg.). New York: ACM, 2010, S. 274 – 278
-
Teaching didactics of informatics to secondary school informatics student teachersIn: Proceedings of the IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education / IFIP Working Conference: New Developments in ICT and Education, Amiens, France, June 28-30, 2010 / Benzie, D.; Lai, K.; Reffay, C. (Hrsg.). Cachan Cedex: UMR STEF - ENS de Cachan, 2010, S. 4 – 5
-
Automatically identifying learners' problem solving strategies in-process solving algorithmic problemsIn: Proceedings of the 2009 ACM SIGCSE Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick (Hrsg.). New York: ACM Press, 2009, S. 354
-
Bridging ICT and CS : educational standards for computer science in lower secondary educationIn: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2009), Paris / Brézillon, Patrick (Hrsg.). New York: ACM Press, 2009, S. 288 – 292
-
The Attributes of Task Difficulty in Informatics in Secondary Education : First Results of an Empirical StudyIn: Proceedings of the 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education / 14th annual ACM SIGCSE conference on Innovation and technology in computer science education, Paris, France, July 06 - 09, 2009. New York: ACM Press, 2009, S. 357
-
Wie gewinnt man Schülerinnen und Schüler für ein Informatikstudium? : Maßnahmen deutscher HochschulenIn: Zukunft braucht Herkunft - 25 Jahre "INFOS - Informatik und Schule" / INFOS 2009, 13. GI-Fachtagung "Informatik und Schule", 21. bis 24. September 2009 an der Freien Universität Berlin / Koerber, Bernhard (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2009, S. 157 – 168
-
Zur Gestaltung der informatischen Bildung an Realschulen : Eine kriterienorientierte BetrachtungIn: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 28, 2008, Nr. 150, S. 10 – 16
-
Characteristics and Dimensions of a Competence Model of Theoretical Computer Science in Secondary EducationIn: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain, June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June (Hrsg.). New York: ACM Press, 2008, S. 367
-
Diagnosing problem solving strategies of programming novices in secondary education automatically?In: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008 / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008, 2008
-
From exercise characteristics to competence dimensions - exemplified by theoretical computer science in secondary educationIn: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008, 2008
-
How Do 7th Graders Solve Algorithmic Problems? : A Tool-Based AnalysisIn: Proceedings of the 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education / 13th annual conference on Innovation and technology in computer science education, Madrid, Spain — June 30 - July 02, 2008 / Amillo, June (Hrsg.). New York: ACM Press, 2008, S. 353
-
Re-engineering a learning environment for-object-oriented modelling in secondary informatics educationIn: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation - LYICT 2008, 2008
-
Using Robots as Teaching Aids in Early Secondary Informatics EducationIn: Proceedings of the Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation / Joint Open and Working IFIP Conference on ICT and Learning for the Net Generation, 2008
-
Wechselwirkungen zwischen mathematischer und informatischer BildungIn: Informatische Ideen im Mathematikunterricht / 23. Arbeitstagung des Arbeitskreises "Mathematikunterricht und Informatik" in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik e.V. vom 23. bis 25. September 2005 in Dillingen an der Donau / Kortenkamp, U.; Weigand, H.; Weth, T. (Hrsg.). Hildesheim, Berlin: Franzbecker, 2008, S. 37 – 42
-
Didaktik der Informatik : aktuelle Forschungsergebnisse
5. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 24. - 25.09.2008, Erlangen,Bonn: Gesellschaft für Informatik, 2008
(GI-Edition / Proceedings, Lecture Notes in Informatics ; 135)Online Volltext (Open Access) -
Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik für die Sekundarstufe I ; Empfehlungen der Gesellschaft für Informatik e. V. erarbeitet vom Arbeitskreis "Bildungsstandards"Berlin: Log-in-Verl., 2008
(Log in ; 28,150/151, Beil.) -
Informatische Bildung an der Realschule : Themenheft der Zeitschrift LOG INBerlin: Log-in-Verl., 2008
(Log in ; 28,150/151) -
Auf dem Weg zu Bildungsstandards für Konzepte der Theoretischen Informatik in der SekundarstufeIn: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2007, S. 283 – 294
-
Development of the exercise culture in informaticsIn: Proceedings of the Working Joint IFIP Conference Informatics, Mathematics and ICT: a golden triangle / Working Joint IFIP Conference, College of Computer and Information Science, Northeastern University Boston, Massachusetts, USA 27th - 29th June 2007. Boston: Northeastern University, 2007
-
Erfahrungen bei der Vermittlung algorithmischer Grundstrukturen im Informatikunterricht der Realschule mit einem RobotersystemIn: Didaktik der Informatik in Theorie und Praxis / 12. GI-Fachtagung "Informatik und Schule - INFOS 2007", 19. - 21. September 2007 an der Universität Siegen / Schubert, Sigrid (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2007, S. 113 – 124
-
Werkzeuggestützte Untersuchung der Vorgehensweisen von Lernenden beim Lösen algorithmischer ProblemeIn: Die 5. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2007 / 5. e-Learning Fachtagung Informatik, 17. - 20. September an der Universität Siegen / Eibl, C.; Magenheim, Johannes; Schubert, Sigrid; Wessner, M. (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2007, S. 295 – 296
-
Grundsätze und Standards für die Informatik in der Schule : Bildungsstandards Informatik ; Entwurfsfassung für Empfehlungen der Gesellschaft Informatik e. VBerlin: Log-in-Verl., 2007
(Log in ; Jg. 27, H. [3/4], Beil. = Nr. 146/147, Beil.) -
Discovery learning of object-oriented modelling with exploration modules in secondary Informatics educationIn: Education and Information Technologies, Jg. 11, 2006, Nr. 2, S. 105 – 119
-
Neuer Wein in alten Schäuchen? : Entwicklung von Bildungsstandards InformatikIn: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien, 2006, Nr. 63, S. 14 – 15
-
Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen ModellierensIn: Unterrichtskonzepte für informatische Bildung / 11. GI-Fachtagung Informatik und Schule, 28. - 30. September 2005 an der TU Dresden / Friedrich, Steffen (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2005, S. 137 – 148
-
Teaching object-oriented modelling in secondary Informatics educationIn: WCCE 2005 / 8th IFIP World Conference on Computers in Education, 4-7 July 2005, University of Stellenbosch, Cape Town, South Africa. Cape Town: University of Stellenbosch, 2005
-
Ein didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikuntrerricht der Sekundarstufe IIIn: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 24, 2004, Nr. 128-29, S. 103 – 107
-
Integration of New Exercise Classes into the Informatics Education in the Field of Object-Oriented ModellingIn: Education and Information Technologies, Jg. 9, 2004, Nr. 2, S. 117 – 130
-
Entwicklung von Software zur Exploration im BildungskontextIn: DeLFI 2004: Tagungsband der 2. e-Learning Fachtagung Informatik / 2. e-Learning Fachtagung Informatik ; 6. - 8. September 2004, Paderborn, Germany / Engels, G.; Seehusen, S. (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2004, S. 343 – 354
-
Preparing educational standards in the field of object-oriented modellingIn: Informatics and student assessment: Concepts of empirical research and standardization of measurement in the area of didactics of informatics / GI-Dagstuhl-Seminar, September 19 - 24, 2004, Schloß Dagstuhl, Germany 2004 / Magenheim, J.; Schubert, Sigrid (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2004, S. 11 – 22
-
Didaktisches System für objektorientiertes Modellieren im Informatikunterricht der Sekundarstufe IISiegen, 2004
-
Exploration of object-oriented models in informatics educationIn: Informatics and the Digital Society: Social, Ethical and Cognitive Issues / van Weert, T.; Munroe, R. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2003, S. 109 – 118
-
Student experiments in object-oriented modellingIn: Informatics curricula and teaching methods / IFIP TC3/WG3.2 Conference on Informatics Curricula, Teaching Methods and Best Practice (ICTEM 2002) July 10–12, 2002, Florianópolis, SC, Brazil / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2003, S. 13 – 20
-
Teaching Programming and Problem Solving : The Current StateIn: Informatics Curricula and Teaching Methods / Cassel, L.; Reis, R. A. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2003, S. 125 – 130
-
Entwicklung von Komponenten eines Lehr-Lern-Konzepts zum objektorientierten ModellierenIn: Informatica Didactica, 2002, Nr. 5
-
Didactic System for object-oriented ModellingIn: Networking the Learner: Computers in Education / Watson, D.; Andersen, J. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2002, S. 473 – 482
-
Fallstudien zur unterrichtlichen Einbettung spezieller AufgabenklassenIn: Forschungsbeiträge zur Didaktik der Informatik - Theorie, Praxis, Evaluation / 1. Workshops der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik" (DDI '02) ; Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung ; 10. - 11. Okt. 2002 in Witten-Bommerholz / Schubert, Sigrid; Magenheim, Johannes; Hubwieser, Peter; Brinda, Torsten (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2002, S. 13 – 22
-
Learning aids and learners' activities in the field of object-oriented modellingIn: TelE-Learning: The Challenge for the Third Millennium / Passey, D.; Kendall, M. (Hrsg.). Boston: Kluwer, 2002, S. 37 – 44
-
Forschungsbeiträge zur "Didaktik der Informatik" - Theorie, Praxis, Evaluation
1. GI-Workshop DDI'02 (Schwerpunkt: Modellierung in der informatischen Bildung), 10.-11.10.2002, Witten-Bommerholz, Deutschland,Bonn: Köllen, 2002
(Lecture Notes in Informatics, LNI ; 22) -
Einfluss fachwissenschaftlicher Erkenntnisse zum objektorientierten Modellieren auf die Gestaltung von Konzepten der Didaktik der InformatikIn: Informatikunterricht und Medienbildung / 9. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2001, 17. - 20. September 2001 in Paderborn / Keil-Slawik, Reinhard; Magenheim, Johannes (Hrsg.). Bonn: Köllen, 2001, S. 75 – 86
-
Didaktisches System für objektorientiertes ModellierenUniversität Dortmund, 2001
(Forschungsberichte des Fachbereichs Informatik der Universität Dortmund ; 752) -
Objektorientiertes Modellieren - Sammlung und Strukturierung von Übungsaufgaben im InformatikunterrichtIn: Log in : informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 20, 2000, Nr. 5, S. 39 – 49
-
Was braucht man für ein Schul-Intranet?In: Computer + Unterricht: Lernen und Lehren mit digitalen Medien, Jg. 10, 2000, Nr. 39, S. 14 – 16
-
Didaktische Systeme für objektorientiertes Modellieren (OOM) im InformatikunterrichtIn: Informatiktage 2000 / Fachwissenschaftlicher Informatik-Kongreß, 27. und 28. Oktober 2000 im Neuen Kloster Bad Schussenried / Gesellschaft für Informatik (Hrsg.). Leinfelden-Echterdingen: Konradin, 2000, S. 282 – 285
-
Intelligente Agenten : Themenheft der Zeitschrift LOG INBerlin: Log-in-Verl., 2000
(Log in ; 20, 3/4) -
Administration von Schulnetzen im internationalen VergleichIn: Log in: informatische Bildung und Computer in der Schule, Jg. 19, 1999, Nr. 3/4, S. 101 – 103