Prof. Johannes Breuer

Professor für Digitale Sozialwissenschaften

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Gesellschaftswissenschaften

Anschrift
Lotharstr.
47057 Campus Duisburg
Raum
LF 335

Funktionen

  • Professor/in, Institut für Politikwissenschaft

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Aktuelles

Prof. Dr. Johannes Breuer leitet das Team “Research Data & Methods” am Center for Advanced Internet Studies (CAIS) in Bochum und wurde gemeinsam mit der Universität Duisburg-Essen zum Professor für Digitale Sozialwissenschaften berufen.

Zur Person

  • Seit 09/2025: Professor für Digitale Sozialwissenschaften an der Universität Duisburg-Essen
  • Von 2017 bis 2025: Senior Researcher und Teamleiter bei GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften
  • Von 2015 bis 2017: Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Postdoc) im ERC-Projekt „Redefining Tie Strength – How social media (can) help us to get non-redundant useful information and emotional support“ (ReDefTie; Projektleitung: Prof. Dr. Sonja Utz) am Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM) in Tübingen
  • Von 2014 bis 2017: Postdoc am Lehrstuhl für Medien- und Kommunikationspsychologie (Prof. Dr. Gary Bente) an der Universität zu Köln
  • 2013: Promotion (Dr.phil.) im Fach Psychologie an der Universität zu Köln
  • Von 2010 bis 2014: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im ERC-Projekt „The social fabric of virtual life: A longitudinal multi-method study on the social foundations of online gaming“ (SOFOGA; Projektleitung: Prof. Dr. Thorsten Quandt)” an der Universität Hohenheim (2010 bis 2012) und der Universität Münster (2012 bis 2014)
  • Von 2007 bis 2010: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im EU-Projekt „Psychologically Augmented Social Interaction Over Networks“ (PASION) am Lehrstuhl für Medien- und Kommunikationspsychologie (Prof. Dr. Gary Bente) an der Universität zu Köln
  • 2007: Diplom-Abschluss im Fach Medienwissenschaft (Medienpsychologie & Medienkulturwissenschaft) an der Universität zu Köln

Forschung

  • Nutzung und Wirkung digitaler Medien
  • Digitale Spurdaten
  • Computational Methods
  • Meta-Wissenschaft
  • Open Science

Publikationen

    Artikel in Zeitschriften

  • Silber, Henning; Breuer, Johannes; Felderer, Barbara; Gerdon, Frederic; Stammann, Patrick; Daikeler, Jessica; Keusch, Florian; Weiß, Bernd
    Asking for Traces : A Vignette Study on Acceptability Norms and Personal Willingness to Donate Digital Trace Data
    In: Social Science Computer Review, Jg. 43, 2025, Nr. 6, S. 1196 – 1221
  • Schmalz, Xenia; Breuer, Johannes; Haim, Mario; Hildebrandt, Andrea; Knöpfle, Philipp; Leung, Anna Yi; Roettger, Timo
    Let’s talk about language : and its role for replicability
    In: Humanities and Social Sciences Communications, Jg. 12, 2025, Nr. 1, 84
  • Stier, Sebastian; Siegers, Pascal; Breuer, Johannes
    Radical right populism and the media : evidence from the supply side and demand side of political information in Germany
    In: European Sociological Review, Jg. 41, 2025, Nr. 4, S. 591 – 606
  • Batzdorfer, Veronika; Zenk-Möltgen, Wolfgang; Young, Laura; Katsanidou, Alexia; Breuer, Johannes; Bishop, Libby
    Between urgency and data quality : assessing the FAIRness of data in social science research on the COVID-19 pandemic
    In: Research Ethics, Jg. 20, 2024, Nr. 4, S. 744 – 763
  • Knöpfle, Philipp; Haim, Mario; Breuer, Johannes
    Key topic or bare necessity? : How Research Ethics are Addressed and Discussed in Computational Communication Science
    In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Jg. 69, 2024, Nr. 3, S. 333 – 356
  • Breuer, Johannes
    Umfassende Veränderungen : Künstliche Intelligenz in der wissenschaftlichen Forschungspraxis
    In: Forschung & Lehre, Jg. 31, 2024, Nr. 10, S. 770 – 771
  • Wähner, Marco; Deubel, Annika; Breuer, Johannes; Weller, Katrin
    “Don’t research us” : How Mastodon instance rules connect to research ethics
    In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Jg. 69, 2024, Nr. 3, S. 357 – 380
  • von Andrian-Werburg, Maximilian T. P.; Siegers, Pascal; Breuer, Johannes
    A Re-evaluation of Online Pornography Use in Germany : A Combination of Web Tracking and Survey Data Analysis
    In: Archives of Sexual Behavior, Jg. 52, 2023, Nr. 8, S. 3491 – 3503
  • Kohne, Julian; Schmitt, Josephine B.; Breuer, Johannes
    Digitalisierungsforschung : Ein Einblick in die Bandbreite der Forschung zu und mit digitalen Daten
    In: Easy social sciences, Jg. 68, 2023, S. 4 – 11
  • Schmitt, Josephine B.; Kohne, Julian; Breuer, Johannes
    Einführung: Digitalisierungsforschung : Wie wir die digitale Transformation wissenschaftlich erfassen können
    In: Easy social sciences, 2023, Nr. 68, S. 4 – 11
  • Strippel, Christian; Breuer, Johannes; Fürst, Silke; Koenen, Erik; Prandner, Dimitri; Schwarzenegger, Christian
    Neue Publikationsformate zu offenen Infrastrukturen und Ressourcen für die Kommunikations- und Medienforschung
    In: MedienJournal: Zeitschrift für Medien- und Kommunikationsforschung, Jg. 47, 2023, Nr. 3, S. 46 – 58
  • Dienlin, Tobias; Breuer, Johannes
    Privacy Is Dead, Long Live Privacy! : Two Diverging Perspectives on Current Issues Related to Privacy
    In: Journal of Media Psychology, Jg. 35, 2023, Nr. 3, S. 159 – 168
  • Schnauber-Stockmann, Anna; Scharkow, Michael; Breuer, Johannes
    Routines and the Predictability of Day-to-Day Web Use
    In: Media Psychology, Jg. 26, 2023, Nr. 3, S. 229 – 251
  • Akdeniz, Esra; Borschewski, Kerrin Emilia; Breuer, Johannes; Voronin, Yevhen
    Sharing social media data : The role of past experiences, attitudes, norms, and perceived behavioral control
    In: Frontiers in Big Data, Jg. 5, 2023, 971974
  • Breuer, Johannes; Kmetty, Zoltán; Haim, Mario; Stier, Sebastian
    User-centric approaches for collecting Facebook data in the ‘post-API age’ : experiences from two studies and recommendations for future research
    In: Information, Communication & Society (iCS), Jg. 26, 2023, Nr. 14, S. 2649 – 2668
  • Wulf, Tim; Breuer, Johannes; Schmitt, Josephine B.
    Escaping the pandemic present : The relationship between nostalgic media use, escapism, and well-being during the COVID-19 pandemic
    In: Psychology of Popular Media, Jg. 11, 2022, Nr. 3, S. 258 – 265
  • Ratan, Rabindra; Chen, Vivian; De Grove, Frederik; Breuer, Johannes; Quandt, Thorsten; Williams, Patrick
    Gender, Gaming Motives, and Genre : Comparing Singaporean, German, and American Players
    In: IEEE Transactions on Games (T-G), Jg. 14, 2022, Nr. 3, S. 456 – 465
  • Silber, Henning; Breuer, Johannes; Beuthner, Christoph; Gummer, Tobias; Keusch, Florian; Siegers, Pascal; Stier, Sebastian; Weiß, Bernd
    Linking surveys and digital trace data : Insights from two studies on determinants of data sharing behaviour
    In: Journal of the Royal Statistical Society / Series A (Statistics in Society), Jg. 185, 2022, Nr. Suppl 2, S. S387 – S407
  • Stier, Sebastian; Mangold, Frank; Scharkow, Michael; Breuer, Johannes
    Post Post-Broadcast Democracy? : News Exposure in the Age of Online Intermediaries
    In: American Political Science Review (APSR), Jg. 116, 2022, Nr. 2, S. 768 – 774
  • Bowman, Nicholas David; Velez, John; Wulf, Tim; Breuer, Johannes; Yoshimura, Koji; Resignato, Lindsey Jean
    That bygone feeling : Controller ergonomics and nostalgia in video game play.
    In: Psychology of Popular Media, Jg. 12, 2022, Nr. 2, S. 147 – 158
  • Mangold, Frank; Stier, Sebastian; Breuer, Johannes; Scharkow, Michael
    The overstated generational gap in online news use? : A consolidated infrastructural perspective
    In: New Media and Society, Jg. 24, 2022, Nr. 10, S. 2207 – 2226
  • Stier, Sebastian; Weiß, Bernd; Hartmann, Timo; Flöck, Fabian; Breuer, Johannes; Schaurer, Ines; Kummerow, Mirjan
    The role of the information environment during the first COVID-19 wave in Germany
    In: Political Research Exchange (PRX), Jg. 4, 2022, Nr. 1, 2135451
  • Dienlin, Tobias; Johannes, Niklas; Bowman, Nicholas David; Masur, Philipp K; Engesser, Sven; Kümpel, Anna Sophie; Lukito, Josephine; Bier, Lindsey M; Zhang, Renwen; Johnson, Benjamin K; Huskey, Richard; Schneider, Frank M; Breuer, Johannes; Parry, Douglas A; Vermeulen, Ivar; Fisher, Jacob T; Banks, Jaime; Weber, René; Ellis, David A; Smits, Tim; Ivory, James D; Trepte, Sabine; McEwan, Bree; Rinke, Eike Mark; Neubaum, German; Winter, Stephan; Carpenter, Christopher J; Krämer, Nicole; Utz, Sonja; Unkel, Julian; Wang, Xiaohui; Davidson, Brittany I; Kim, Nuri; Won, Andrea Stevenson; Domahidi, Emese; Lewis, Neil A; de Vreese, Claes
    An Agenda for Open Science in Communication
    In: Journal of Communication, Jg. 71, 2021, Nr. 1, S. 1 – 26
  • Haim, Mario; Breuer, Johannes; Stier, Sebastian
    Do News Actually “Find Me”? : Using Digital Behavioral Data to Study the News-Finds-Me Phenomenon
    In: Social Media + Society, Jg. 7, 2021, Nr. 3
  • Schmitt, Josephine B.; Breuer, Johannes; Wulf, Tim
    From cognitive overload to digital detox : Psychological implications of telework during the COVID-19 pandemic
    In: Computers in Human Behavior, Jg. 124, 2021, 106899
  • Breuer, Johannes; Al Baghal, Tarek; Sloan, Luke; Bishop, Libby; Kondyli, Dimitra; Linardis, Apostolos
    Informed consent for linking survey and social media data : Differences between platforms and data types
    In: IASSIST Quarterly, Jg. 45, 2021, Nr. 1
  • Wulf, Tim; Possler, Daniel; Breuer, Johannes
    Sexualization (Video Games)
    In: Database of Variables for Content Analysis: DOCA, Jg. 1, 2021, Nr. 3
  • Rüth, Marco; Breuer, Johannes; Zimmermann, Daniel; Kaspar, Kai
    The Effects of Different Feedback Types on Learning With Mobile Quiz Apps
    In: Frontiers in Psychology, Jg. 12, 2021, 665144
  • Wulf, Tim; Possler, Daniel; Breuer, Johannes
    Video game genre (Video Games)
    In: Database of Variables for Content Analysis: DOCA, Jg. 1, 2021, Nr. 3
  • Wulf, Tim; Possler, Daniel; Breuer, Johannes
    Violent acts (Video Games)
    In: Database of Variables for Content Analysis: DOCA, Jg. 1, 2021, Nr. 3
  • Peter, Christina; Breuer, Johannes; Masur, Philipp K.; Scharkow, Michael; Schwarzenegger, Christian
    Empfehlungen zum Umgang mit Forschungsdaten in der Kommunikationswissenschaft : AG Forschungsdaten im Auftrag des Vorstands der DGPuK
    In: Studies in Communication and Media: SC|M (SCM), Jg. 9, 2020, Nr. 4, S. 599 – 617
  • Scharkow, Michael; Mangold, Frank; Stier, Sebastian; Breuer, Johannes
    How social network sites and other online intermediaries increase exposure to news
    In: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), Jg. 117, 2020, Nr. 6, S. 2761 – 2763
  • Wulf, Tim; Bowman, Nicholas D.; Velez, John A.; Breuer, Johannes
    Once upon a game : Exploring video game nostalgia and its impact on well-being
    In: Psychology of Popular Media, Jg. 9, 2020, Nr. 1, S. 83 – 95
  • Trixa, J.; Breuer, Johannes
    Press Start : Digitale Spiele im Unterricht
    In: Grundschule, 2020, Nr. 5, S. 53 – 55
  • Breuer, Johannes; Bishop, Libby; Kinder-Kurlanda, Katharina
    The practical and ethical challenges in acquiring and sharing digital trace data : Negotiating public-private partnerships
    In: New Media and Society, Jg. 22, 2020, Nr. 11, S. 2058 – 2080
  • Koban, Kevin; Breuer, Johannes; Rieger, Diana; Mohseni, M. Rohangis; Noack, Stephanie; Bente, Gary; Ohler, Peter
    Playing for the thrill and skill : Quiz games as means for mood and competence repair
    In: Media Psychology, Jg. 22, 2019, Nr. 5, S. 743 – 768
  • Utz, Sonja; Breuer, Johannes
    The Relationship between Networking, LinkedIn Use, and Retrieving Informational Benefits
    In: CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, Jg. 22, 2019, Nr. 3, S. 180 – 185
  • Domahidi, Emese; Breuer, Johannes; Kowert, Rachel; Festl, Ruth; Quandt, Thorsten
    A Longitudinal Analysis of Gaming- and Non-Gaming-Related Friendships and Social Support among Social Online Game Players
    In: Media Psychology, Jg. 21, 2018, Nr. 2, S. 288 – 307
  • Klein, Olivier; Hardwicke, Tom E.; Aust, Frederik; Breuer, Johannes; Danielsson, Henrik; Mohr, Alicia Hofelich; Jzerman, Hans I; Nilsonne, Gustav; Vanpaemel, Wolf; Frank, Michael C.
    A practical guide for transparency in psychological science
    In: Collabra: Psychology, Jg. 4, 2018, Nr. 1, 20
  • Breuer, Johannes; Tolks, Daniel
    Grenzen von „Serious Games for Health“
    In: Prävention und Gesundheitsförderung, Jg. 13, 2018, Nr. 4, S. 327 – 332
  • Breuer, Johannes; Velez, John; Bowman, Nicholas; Wulf, Tim; Bente, Gary
    "Drive the lane; Together, Hard!" : An examination of the effects of supportive coplaying and task difficulty on prosocial behavior
    In: Journal of media psychology : theories, methods, and applications, Jg. 29, 2017, Nr. 1, S. 31 – 41
  • Utz, Sonja; Breuer, Johannes
    The relationship between use of social network sites, online social support, and well-being : Results from a six-wave longitudinal study
    In: Journal of Media Psychology, Jg. 29, 2017, Nr. 3, S. 115 – 125
  • De Grove, Frederik; Breuer, Johannes; Hsueh Hua Chen, Vivian; Quandt, Thorsten; Ratan, Rabindra; Van Looy, Jan
    Validating the Digital Games Motivation Scale for Comparative Research Between Countries
    In: Communication Research Reports, Jg. 34, 2017, Nr. 1, S. 37 – 47
  • Utz, Sonja; Breuer, Johannes
    Informational benefits from social media use for professional purposes : Results from a longitudinal study
    In: Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Jg. 10, 2016, Nr. 4, 3
  • Elson, Malte; Breuer, Johannes; Van Looy, Jan; Kneer, Julia; Quandt, Thorsten
    Comparing apples and oranges? : Evidence for pace of action as a confound in research on digital games and aggression
    In: Psychology of Popular Media Culture, Jg. 4, 2015, Nr. 2, S. 112 – 125
  • Breuer, Johannes; Kowert, Rachel; Festl, Ruth; Quandt, Thorsten
    Sexist games=sexist gamers? : A longitudinal study on the relationship between video game use and sexist attitudes
    In: CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, Jg. 18, 2015, Nr. 4, S. 197 – 202
  • Breuer, Johannes; Scharkow, Michael; Quandt, Thorsten
    Sore losers? : A reexamination of the frustration–aggression hypothesis for colocated video game play.
    In: Psychology of Popular Media Culture, Jg. 4, 2015, Nr. 2, S. 126 – 137
  • Breuer, Johannes; Vogelgesang, Jens; Quandt, Thorsten; Festl, Ruth
    Violent video games and physical aggression : Evidence for a selection effect among adolescents.
    In: Psychology of Popular Media Culture, Jg. 4, 2015, Nr. 4, S. 305 – 328
  • Breuer, Johannes; Festl, Ruth; Quandt, Thorsten
    Aggression and Preference for First-Person Shooter and Action Games : Data From a Large-Scale Survey of German Gamers Aged 14 and Above
    In: Communication Research Reports, Jg. 31, 2014, Nr. 2, S. 183 – 196
  • Elson, Malte; Breuer, Johannes; Quandt, Thorsten
    Gewalt erzeugt Mediengewalt - oder umgekehrt? : Über den Zusammenhang von Aggression und der Nutzung digitaler Spiele
    In: The Inquisitive Mind, 2014, Nr. 3
  • Elson, Malte; Breuer, Johannes; Ivory, James D.; Quandt, Thorsten
    More than stories with buttons : Narrative, mechanics, and context as determinants of player experience in digital games
    In: Journal of Communication, Jg. 64, 2014, Nr. 3, S. 521 – 542
  • Elson, Malte; Rohangis Mohseni, M.; Breuer, Johannes; Scharkow, Michael; Quandt, Thorsten
    Press CRTT to measure aggressive behavior : The unstandardized use of the competitive reaction time task in aggression research
    In: Psychological Assessment, Jg. 26, 2014, Nr. 2, S. 419 – 432
  • Breuer, Johannes; Scharkow, Michael; Quandt, Thorsten
    Tunnel vision or desensitization? : the effect of interactivity and frequency of use on the perception and evaluation of violence in digital games
    In: Journal of Media Psychology, Jg. 26, 2014, Nr. 4, S. 176 – 188
  • Breuer, Johannes; Festl, Ruth; Quandt, Thorsten
    Digital war : An empirical analysis of narrative elements in military first-person shooters
    In: Journal of Gaming and Virtual Worlds, Jg. 4, 2012, Nr. 3, S. 215 – 237
  • Breuer, Johannes; Bente, Gary
    Why so serious? : On the relation of serious games and learning
    In: Eludamos: Journal for Computer Game Culture, Jg. 4, 2010, Nr. 1, S. 7 – 24
  • Vorworte / Nachworte

  • Breuer, Johannes; Haim, Mario
    Are We Replicating Yet? : Reproduction and Replication in Communication Research
    In: Media and Communication. Lisbon: Cogitatio, Jg. 12, 2024, 8382
  • Strippel, Christian; Breuer, Johannes; Fürst, Silke; Koenen, Erik; Prandner, Dimitri; Schwarzenegger, Christian
    Editorial: Data, archives, and tools : Introducing new publication formats on infrastructures and resources for communication and media research
    In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung. Wiesbaden: Springer Nature, Jg. 68, 2023, Nr. 2-3, S. 167 – 175
  • Stier, Sebastian; Breuer, Johannes; Siegers, Pascal; Thorson, Kjerstin
    Integrating Survey Data and Digital Trace Data : Key Issues in Developing an Emerging Field
    In: Social Science Computer Review. Thousand Oaks: SAGE Publications, Jg. 38, 2020, Nr. 5, S. 503 – 516
  • Breuer, Johannes; Wulf, Tim; Rohangis Mohseni, M.
    New formats, new methods : Computational approaches as a way forward for media entertainment research
    In: Media and Communication. Lisbon: Cogitatio, Jg. 8, 2020, Nr. 3, S. 147 – 152
  • Blogbeiträge

  • Breuer, Johannes
    Overview : Tools for working with digital trace data
    In: Data Knowledge Hub, 2025
  • Breuer, Johannes
    Culture + 1 : Digitale Spiele und Kulturelle Bildung
    In: Kulturelle Bildung Online: Bundesakademie für Kulturelle Bildung, 2017
  • Breuer, Johannes
    Spielst du noch oder lernst du schon?
    In: bpb: Bundeszentrale für politische Bildung, bpb, 2016
  • Rezensionen

  • Breuer, Johannes
    Schumann, Christina: Der Publikumserfolg von Computerspielen. Qualität als Erklärung für Selektion und Spielerleben. – Baden-Baden: Nomos 2013 (= Reihe: Rezeptionsforschung; Bd. 28). 327 Seiten
    In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung. Wiesbaden: Springer Nature, Jg. 60, 2015, Nr. 3, S. 367 – 369
  • Breuer, Johannes
    Nick Dyer-Witheford and Greig de Peuter, Games of empire: Global capitalism and video games
    In: New Media and Society. London: SAGE Publications, Jg. 14, 2012, Nr. 3, S. 541 – 543
  • Preprints

  • Kuhle, Birte; Voigt, Charmaine; Breuer, Johannes; Repke, Lydia
    Public online engagement with science blogs and podcasts : A multimethod assessment of effectiveness in the German academic context
    2025
  • Knöpfle, Philipp; Haim, Mario; Breuer, Johannes
    Ethics in Computational Communication Science : Between values and perspectives
    2024
  • von Andrian-Werburg, Maximilian T. P.; Siegers, Pascal; Breuer, Johannes
    A reevaluation of online pornography use in Germany using a combination of web tracking and survey data
    2023
  • Munzert, Simon; Ramirez-Ruiz, Sebastian; Watteler, Oliver; Breuer, Johannes; Batzdorfer, Veronika; Eder, Christina; Wiltshire, Deborah A; Barberá, Pablo; Guess, Andrew Markus; Yang, JungHwan
    Publishing Combined Web Tracking and Survey Data
    2023
  • Stier, Sebastian; Weiß, Bernd; Hartmann, Timo; Flöck, Fabian; Breuer, Johannes; Schaurer, Ines; Schulz, Mirjan
    Information exposure, perceptions and behaviours during the first COVID-19 wave in Germany : Evidence from survey and Facebook data
    2021
  • Silber, Henning; Breuer, Johannes; Beuthner, Christoph; Gummer, Tobias; Keusch, Florian; Siegers, Pascal; Stier, Sebastian; Weiß, Bernd
    Linking surveys and digital trace data : Insights from two studies on determinants of data sharing behavior
    2021
  • Breuer, Johannes; Bowman, Nicholas David; Velez, John; Wulf, Tim; Bente, Gary
    “Drive the lane; together, hard!” : An examination of the effects of supportive co-playing and task difficulty on prosocial behavior
    2017
  • Beiträge in Sammelwerken und Tagungsbänden

  • Breuer, Johannes
    Putting the AI into social science : How artificial intelligence tools are changing and challenging research in the social sciences
    In: Beyond Quantity / Sudmann, Andreas; Echterhölter, Anna; Ramsauer, Markus; Retkowski, Fabian; Schröter, Jens; Waibel, Alexander (Hrsg.). Bielefeld: transcript Verlag, 2023, S. 255 – 274
  • Breuer, Johannes; Weller, Katrin; Kinder-Kurlanda, Katharina
    The Role of Participants in Online Privacy Research
    In: The Routledge Handbook of Privacy and Social Media / Trepte, Sabine; Masur, Philipp (Hrsg.). New York: Routledge, 2023, S. 314 – 323
  • Breuer, Johannes; Kohne, Julian; Rohangis Mohseni, M.
    Using YouTube data for social science research
    In: Research Handbook on Digital Sociology / Skopek, Jan (Hrsg.). Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2023, S. 258 – 277
  • Wulf, Tim; Possler, Daniel; Breuer, Johannes
    Content Analysis in the Research Field of Video Games
    In: Standardisierte Inhaltsanalyse in der Kommunikationswissenschaft: Standardized Content Analysis in Communication Research / Oehmer-Pedrazzi, Franziska; Kessler, Sabrina Heike; Humprecht, Edda; Sommer, Katharina; Castro, Laia (Hrsg.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022, S. 287 – 297
  • Breuer, Johannes
    Die Funktionen des Internets für die Wissenschaft
    In: Doing Research: Wissenschaftspraktiken zwischen Positionierung und Suchanfrage / Hofhues, Sandra; Schütze, Konstanze (Hrsg.). Bielefeld: transcript Verlag, 2022, S. 416 – 423
  • Breuer, Johannes; Elson, Malte; Pietschmann, Daniel; Liebold, Benny
    Spectator Mode : Forschungsethische Fragen bei der Bobachtung von Computerspielen
    In: Beobachtungsverfahren in der Kommunikationswissenschaft / Vogelgesang, Jens; Matthes, Jörg; Schieb, Carla; Quandt, Thorsten (Hrsg.). Köln: Herbert von Halem Verlag, 2021
  • Rüth, Marco; Breuer, Johannes; Morten, Thomas; Kaspar, Kai
    Bedeutet mehr Feedback auch mehr lernen? : Die Wirkung von erweitertem und korrigierendem Feedback in einem digitalen Quizspiel auf die Lernleistung
    In: Bildung, Schule, Digitalisierung / Kaspar, Kai; Becker-Mrotzek, Michael; Hofhues, Sandra; König, Johannes; Schmeinck, Daniela (Hrsg.). Münster: Waxmann, 2020, S. 25 – 30
  • Breuer, Johannes
    Blame the players, don't blame the games : Why we should worry less about sexist video game content and focus more on interactions between players
    In: Video Game Influences on Aggression, Cognition, and Attention / Ferguson, Christopher J. (Hrsg.). Cham: Springer International Publishing, 2018, S. 137 – 149
  • Lange, Benjamin P.; Breuer, Johannes; Liebold, Benny; Pietschmann, Daniel
    Why an Evolutionary Psychological Approach to Digital Games?
    In: Evolutionary Psychology and Digital Games / Breuer, Johannes; Pietschmann, Daniel; Liebold, Benny; Lange, Benjamin P. (Hrsg.). New York: Routledge, 2018, S. 1 – 13
  • Breuer, Johannes
    You Learn What You Play : On the Fundamental Coupling of Playing and Learning in Humans and Digital Games
    In: Evolutionary Psychology and Digital Games: Digital Hunter-Gatherers / Breuer, Johannes; Pietschmann, Daniel; Liebold, Benny; Lange, Benjamin P. (Hrsg.). New York: Routledge, 2018, S. 167 – 178
  • Breuer, Johannes; Elson, Malte
    Frustration–Aggression Theory
    In: The Wiley Handbook of Violence and Aggression / Sturmey, Peter (Hrsg.). New York: Wiley, 2017
  • Breuer, Johannes
    Hate Speech in Online Games
    In: Online Hate Speech: Perspektiven auf eine neue Form des Hasses / Kaspar, Kai; Gräßer, Lars; Riffi, Aycha (Hrsg.). Düsseldorf: kopaed, 2017, S. 107 – 112
  • Breuer, Johannes
    Non vitae, sed ludo discimus? : Grenzen des Lernens mit Computerspielen
    In: Computerspiele(n) in Schule und Unterricht. Düsseldorf: kopaed, 2017, S. 17 – 26
  • Breuer, Johannes; Schmitt, Josephine B.
    Serious Games in der Gesundheitskommunikation
    In: Handbuch Gesundheitskommunikation / Rossmann, Constanze; Hastall, Matthias R. (Hrsg.). Wiesbaden: Springer, 2017, S. 1 – 11
  • Kowert, Rachel; Breuer, Johannes; Quandt, Thorsten
    Women Are From FarmVille, Men Are From ViceCity
    In: New Perspectives on the Social Aspects of Digital Gaming / Kowert, Rachel; Quandt, Thorsten (Hrsg.). New York: Routledge, 2017, S. 136 – 150
  • Breuer, Johannes
    Der Ernst des Spielens : Serious Games und (Digital) Game-Based Learning
    In: Neue Medien als Arbeitsmethode in Jugendwerkstätten und Pro-Aktiv-Centren. Hannover, 2016, S. 3 – 12
  • Breuer, Johannes; Quandt, Thorsten
    Wer spielt was auf welchem Gerät mit wem mit welchem Effekt? : Videospiele aus der Sicht der Kommunikationswissenschaft
    In: Gesundheit spielend fördern: Potenziale und Herausforderungen von digitalen Spieleanwendungen für die Gesundheitsförderung und Prävention / Dadaczynski, Kevin; Schiemann, Stephan; Paulus, Peter (Hrsg.). Weinheim: Beltz, 2016, S. 76 – 97
  • Breuer, Johannes; Elson, Malte
    Lernwerkzeug, Suchtmittel oder doch nur ein Spiel? : Über die Wirkung von Computer- und Videospielen auf ihre Nutzer/-innen
    In: Was wird hier gespielt? / Bischoff, Sandra; Büsch, Andreas; Geiger, Gunter; Harles, Lothar; Holnick, Peter (Hrsg.). Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2015, S. 45 – 68
  • Elson, Malte; Breuer, Johannes
    Isolated violence, isolated players, isolated aggression : The social realism of experimental research on digital games and aggression
    In: Multiplayer: the social aspects of digital gaming / Quandt, Thorsten (Hrsg.). London: Routledge, 2014, S. 226 – 233
  • Elson, Malte; Breuer, Johannes; Quandt, Thorsten
    Know Thy Player : An Integrated Model of Player Experience for Digital Games Research
    In: Handbook of Digital Games. Hoboken: Wiley, 2014, S. 362 – 387
  • Breuer, Johannes; Quandt, Thorsten
    Methodische Herausforderungen bei der Inhaltsanalyse von Computer- und Videospielen
    In: Automatisierung in der Inhaltsanalyse / Sommer, Katharina; Wettstein, Martin; Wirth, Werner; Matthes, Jörg (Hrsg.). Köln: Herbert von Halem Verlag, 2014, S. 145 – 161
  • Quandt, Thorsten; Breuer, Johannes
    Public Awareness und Lernnutzen durch Anno 2070 & Co : Von den Wirkungen digitaler Spiele auf das Umweltbewusstsein
    In: Umweltbildung: Basis für ökologisch-ökonomische Zukunftssicherung / Umweltbildungskongress der Akademie für Umwelt- und Naturschutz Baden-Württemberg zum Thema "Aus Verantwortung für Mensch und Natur" am 22. März als Beitrag zum 60-jährigen Landesjubiläum "Wir feiern in die Zukunft rein" / Hutter, Claus-Peter; Karin, Blessing (Hrsg.). Stuttgart: Wiss. Verl.-Ges., 2013, S. 128 – 137
  • Breuer, Johannes; Trixa, Jessica
    11.000 Freunde müsst ihr sein
    In: Gesellschaftsspiel Fußball: Eine sozialwissenschaftliche Annäherung / Brandt, Christian; Hertel, Fabian; Stassek, Christian (Hrsg.). Wiesbaden: Springer VS, 2012, S. 227 – 248
  • Breuer, Johannes
    Broccoli-coated chocolate? : The educational potential of entertainment games
    In: Gamebased learning: Clash of Realities 2012 / Vierte Internationale Computerspiel-Konferenz, "Clash of Realities", 23. bis 25. Mai 2012, Köln / Kaminski, Winfred; Lorber, Martin (Hrsg.). München: Kopaed, 2012, S. 87 – 96
  • Kröger, Sonja; Breuer, Johannes
    Der Einsatz von Unterhaltungsspielenin der Schule : Moonbase Alpha imPhysikunterricht
    In: Spielen und Erleben mit digitalen Medien: pädagogische Konzepte und praktische Anleitungen / Winter, Andrea (Hrsg.). München: Ernst Reinhardt Verlag, 2011, S. 123 – 146
  • Vohwinkel, Kai; Breuer, Johannes; Bente, Gary
    Measuring Playability : Entwicklung eines Instruments zur Evaluation von Computerspielen
    In: Game, Play, Society: Contributions to Contemporary Computer Game Studies / Swertz, Christian (Hrsg.). München: kopaed, 2010, S. 55 – 63
  • Quandt, Thorsten; Breuer, Johannes; Wendt, Ruth
    Spielen und Leben in virtuellen Welten : Forschungsergebnisse zur Nutzung von Online-Games
    In: Clash of Realities 2010: Computerspiele: Medien und mehr / Clash of Realities, Dritte Internationale Computerspielekonferenz, Köln vom 21.4. bis 23.4.2010 / Kaminski, Winfred; Lorber, Martin (Hrsg.). München: kopaed, 2010, S. 147 – 172
  • Breuer, Johannes
    Making the Implicit Explicit : Embedded Measurement in Serious Games
    In: Serious Games: Mechanisms and Effects / Ritterfeld, Ute; Cody, Michael; Vorderer, Peter (Hrsg.). New York: Routledge, 2009, S. 344 – 365
  • Breuer, Johannes
    Mittendrin statt nur dabei : die Interaktivität des Dispositivs Computerspiel und ihre Auswirkungen auf die Spieler
    In: Gefangen im Flow?: Ästhetik und dispositive Strukturen von Computerspielen / Mosel, Michael (Hrsg.). Boizenburg: Hülsbusch, 2009, S. 181 – 212
  • Bücher/Sammelwerke/Tagungsbände

  • Bayer, Sonja; Breuer, Johannes; Lösch, Thomas; Goebel, Jürgen W.
    Nutzung von Social-Media-Daten in der Bildungsforschung
    Frankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation : Frankfurt am Main, 2021
    (forschungsdaten bildung informiert ; 9)
  • Breuer, Johannes
    Spielend lernen? : Eine Bestandsaufnahme zum (Digital) Game-Based Learning
    Düsseldorf: Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM), 2010
    (LfM-Dokumentation ; 41)
  • Working Paper

  • Knöpfle, Philipp; Haim, Mario; Breuer, Johannes
    A Replication Report on "Political polarization of news media and influencers on Twitter in the 2016 and 2020 US presidential elections" by Flamino et al. 2023
    2025
    (I4R Discussion Paper Series ; 238)
  • Breuer, Johannes; Stier, Sebastian; Lukito, Josephine; Mangold, Frank; Wieland, Mareike; Radovanovic, Danica
    Overview of Ethical Considerations when Working with Digital Behavioral Data
    2025
    (GESIS Guides to Digital Behavioral Data ; 14)
  • Birkenmaier, Lukas; Daikeler, Jessica; Fröhling, Leon; Gummer, Tobias; Lechner, Clemens; Lux, Vanessa; Schwalbach, Jan; Silber, Henning; Weiß, Bernd; Weller, Katrin; Wolf, Christof; Abel, Dennis; Breuer, Johannes; Dietze, Stefan; Dimitrov, Dimitar; Döring, Holger; Hebel, Anna; Hochman, Oshrat; Jünger, Stefan; Katsanidou, Alexia; Kohne, Julian; Kunz, Tanja; Mangold, Frank; Mathiak, Brigitte; Piepenburg, Joachim G.; Pollak, Reinhard; Quandt, Markus; Rammstedt, Beatrice; Roßmann, Joss; Schellhammer, Sebastian; Stroppe, Anne-Kathrin; Soldner, Felix; Stier, Sebastian; Wagner, Claudia; Watteler, Oliver; Weiß, Julia; Zapilko, Benjamin; Ziaja, Sebastian
    Defining and Evaluating Data Quality for the Social Sciences : Position Paper
    Köln, 2024
    (GESIS Papers ; 2024/06)
  • Kohne, Julian; Breuer, Johannes; Deubel, Annika; Mohseni, M. Rohangis
    How to Collect Data with the YouTube Data API
    2024
    (GESIS Guides to Digital Behavioral Data ; 13)
  • Deubel, Annika; Breuer, Johannes; Kohne, Julian; Mohseni, M. Rohangis
    Overview of Working with Data from YouTube
    2024
    (GESIS Guides to Digital Behavioral Data ; 12)
  • Deubel, Annika; Breuer, Johannes; Weller, Katrin
    Collecting Social Media Data
    2023
    (Navigating Research Data and Methods ; 2023/1.1)
  • Beuthner, Christopher; Breuer, Johannes; Jünger, Stefan
    Data Linking : Linking survey data with geospatial, social media, and sensor data
    2021
  • Reports

  • Fiedler, Daniela; Lösch, Thomas; Heinz, Gitta; Heck, Tamara; Díez Díaz, Verónica; Repke, Lydia; Williams, Harry; Breuer, Johannes; Zoch, Gundula
    Who are Leibniz PostDocs and what is it like to work at a Leibniz institute? : Report of the first Leibniz PostDoc Survey 2020
    Mannheim, 2022
  • Breuer, Johannes; Borschewski, Kerrin; Bishop, Libby; Vávra, Martin; Štebe, Janez; Strapcova, Katarina; Hegedűs, Péter
    Archiving Social Media Data : A guide for archivists and researchers
    2021
  • Breuer, Johannes; Hegedűs, Péter
    Linking Surveys and Digital Trace Data : An introduction and guide for researchers
    2021
  • Lexikoneinträge

  • Breuer, Johannes
    R (Software)
    In: The International Encyclopedia of Communication Research Methods / Matthes, Jörg (Hrsg.). Hoboken: Wiley, 2017
  • Poster / Posterbeiträge

  • Andrian-Werburg, Maximilian T. P. von; Breuer, Johannes; Siegers, Pascal
    Analyzing content preference patterns and their predictors in online pornography use through a combination of web tracking and survey data
    14th Conference of the Media Psychology Division (DGPs), 10. -12. September 2025, Duisburg,
    Duisburg, 2025
  • Vorträge

  • Lux, Vanessa; Birkenmaier, Lukas; Breuer, Johannes; Daikeler, Jessica; Draxler, Fiona; Gilsbach, Judith; Kohne, Julian; Mangold, Frank; Sen, Indira; Silber, Henning; Weller, Katrin; Wieland, Mareike
    Addressing Biases of Sensor Data in Social Science Research : A Data Quality Perspective
    27th annual General Online Research Conference (GOR 25), 31. März - 2. April 2025, Berlin,
    Berlin, 2025
  • Kuhle, Birte; Voigt, Charmaine; Repke, Lydia; Zervos, Sophie; Breuer, Johannes
    Assessing the effectiveness of science blogs and podcasts in Germany
    PCST 2025 – "Using Science Communication to effect positive change: exploring transitions, traditions and tensions", 27 - 29 May 2025, Aberdeen,
    2025
  • Knöpfle, Philipp; Haim, Mario; Breuer, Johannes
    Like, Share, Replicate? : Navigating Replicability Challenges in Research with Social Media Data
    Metascience 2025, 30 June – 2 July 2025, London,
    London, 2025
  • Breuer, Johannes; Kohne, Julian; Wieland, Mareike
    Studying the use of ChatGPT for political information through data donations
    11th Conference of the European Survey Research Association (ESRA 2025), 14th July to 18th July 2025, Utrecht,
    Utrecht, 2025
  • Breuer, Johannes
    The use of error frameworks for identifying and dealing with potential sources of error in the social and behavioral sciences
    7th Perspectives on Scientific Error Workshop, 5. - 7. Februar 2025, Bern,
    Bern, 2025
  • Hilpert, Peter; Quandt, Julian; Breuer, Johannes
    Using AI/LLMs for detecting scientific errors
    Virtual pre-conference symposia - Metascience 2025, 17 June 2025, online,
    2025
  • Breuer, Joahnnes
    Why entertainment research still matters
    14th Conference of the Media Psychology Division (DGPs), 10. -12. September 2025, Duisburg,
    Duisburg, 2025
  • Knöpfle, Philipp; Haim, Mario; Breuer, Johannes
    Assessing the Potential and Actual Replicability of Computational Communication Science
    META-REP 2024 – the Conference on Meta-Science and Replicability in the social, behavioral, and cognitive sciences, 28 to 30 October 2024, München,
    München, 2024
  • Wähner, Marco; Breuer, Johannes; Deubel, Annika; Weller, Katrin
    Beyond Twitter : Data Ethics in the Decentralized Social Media Landscape: The Case of Mastodon Instance Rules
    International Conference on Social Media & Society (#SMSociety), 16 - 18 July 2024, London,
    London, 2024
  • Breuer, Johannes; Wähner, Marco; Deubel, Annika; Weller, Katrin
    Collecting and Archiving Mastodon Data : Ethical Enquiries on Decentralized Networks
    Conference "Long-term archiving, cataloguing, and provision of dynamic data from social media – Twitter and beyond", 19 to 20 March 2024, Frankfurt am Main,
    Frankfurt am Main, 2024
  • Frank, Maximilian; Schönbrodt, Felix; Breuer, Johannes; Short, Cassie Ann; Jekel, Marc; Kohrt, Florian; Melinscak, Filip; Hellmann, Sebastian
    Dimensions of Redoing : mapping and standardizing Replication Efforts
    META-REP 2024 – the Conference on Meta-Science and Replicability in the social, behavioral, and cognitive sciences, 28 to 30 October 2024, München,
    München, 2024
  • Breuer, Johannes; Haim, Mario; Knöpfle, Philipp
    Ensuring and Assessing the Replicability of Social Science Research Using Text as Data
    META-REP 2024 – the Conference on Meta-Science and Replicability in the social, behavioral, and cognitive sciences, 28 to 30 October 2024, München,
    München, 2024
  • Breuer, Johannes; Haim, Mario; Knöpfle, Philipp
    Fostering proactive reproducibility and replicability through frontloading of effort and automation
    53rd Congress of the German Psychological Association (DGPs 2024), 16. - 19. September 2024, Wien,
    Wien, 2024
  • Breuer, Johannes; Knöpfle, Philipp; Haim, Mario
    Reproduzierbarkeit und Replizierbarkeit bei Forschung mit Social-Media-Daten
    53rd Congress of the German Psychological Association (DGPs 2024), 16. - 19. September 2024, Wien,
    Wien, 2024
  • Breuer, Johannes
    Werkzeug, Partner, Quelle oder Risiko? : Zur Rolle von künstlicher Intelligenz für den sozialwissenschaftlichen Umgang mit Daten
    15. Wissenschaftliche Tagung des ADM, der ASI und des Statistischen Bundesamtes, 20. und 21. Juni 2024, Wiesbaden,
    Wiesbaden, 2024
  • Knöpfle, Philipp; Haim, Mario; Breuer, Johannes
    Research Ethics in Computational Communication Science : Double-edged sword or two-sided medal?
    24. Tagung der Fachgruppe Methoden der DGPuK, 27.-29. September 2023, Potsdam,
    Potsdam, 2023
  • Wähner, Marco; Deubel, Annika; Breuer, Johannes; Weller, Katrin
    “Don’t Research Us“ : What Mastodon Instance Rules Say About Scientific Practices
    24. Tagung der Fachgruppe Methoden der DGPuK, 27.-29. September 2023, Potsdam,
    Potsdam, 2023