Prof. Johannes Breuer
Prof. Johannes Breuer
Professor für Digitale Sozialwissenschaften
► Kontakt
► Aktuelles
► Zur Person
► Forschung
► Publikationen
Gesellschaftswissenschaften
Anschrift
Lotharstr.
47057 Campus Duisburg
47057 Campus Duisburg
Raum
LF 335
Telefon
E-Mail
Funktionen
-
Professor/in, Institut für Politikwissenschaft
Aktuelle Veranstaltungen
-
WiSe 2025
Vergangene Veranstaltungen (max. 10)
Keine vergangenen Veranstaltungen.
-
Aktuelles
Prof. Dr. Johannes Breuer leitet das Team “Research Data & Methods” am Center for Advanced Internet Studies (CAIS) in Bochum und wurde gemeinsam mit der Universität Duisburg-Essen zum Professor für Digitale Sozialwissenschaften berufen.
Zur Person
- Seit 09/2025: Professor für Digitale Sozialwissenschaften an der Universität Duisburg-Essen
- Von 2017 bis 2025: Senior Researcher und Teamleiter bei GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften
- Von 2015 bis 2017: Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Postdoc) im ERC-Projekt „Redefining Tie Strength – How social media (can) help us to get non-redundant useful information and emotional support“ (ReDefTie; Projektleitung: Prof. Dr. Sonja Utz) am Leibniz-Institut für Wissensmedien (IWM) in Tübingen
- Von 2014 bis 2017: Postdoc am Lehrstuhl für Medien- und Kommunikationspsychologie (Prof. Dr. Gary Bente) an der Universität zu Köln
- 2013: Promotion (Dr.phil.) im Fach Psychologie an der Universität zu Köln
- Von 2010 bis 2014: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im ERC-Projekt „The social fabric of virtual life: A longitudinal multi-method study on the social foundations of online gaming“ (SOFOGA; Projektleitung: Prof. Dr. Thorsten Quandt)” an der Universität Hohenheim (2010 bis 2012) und der Universität Münster (2012 bis 2014)
- Von 2007 bis 2010: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im EU-Projekt „Psychologically Augmented Social Interaction Over Networks“ (PASION) am Lehrstuhl für Medien- und Kommunikationspsychologie (Prof. Dr. Gary Bente) an der Universität zu Köln
- 2007: Diplom-Abschluss im Fach Medienwissenschaft (Medienpsychologie & Medienkulturwissenschaft) an der Universität zu Köln
Forschung
- Nutzung und Wirkung digitaler Medien
- Digitale Spurdaten
- Computational Methods
- Meta-Wissenschaft
- Open Science
Publikationen
-
Asking for Traces : A Vignette Study on Acceptability Norms and Personal Willingness to Donate Digital Trace DataIn: Social Science Computer Review, Jg. 43, 2025, Nr. 6, S. 1196 – 1221
-
Let’s talk about language : and its role for replicabilityIn: Humanities and Social Sciences Communications, Jg. 12, 2025, Nr. 1, 84DOI (Open Access)
-
Radical right populism and the media : evidence from the supply side and demand side of political information in GermanyIn: European Sociological Review, Jg. 41, 2025, Nr. 4, S. 591 – 606
-
Between urgency and data quality : assessing the FAIRness of data in social science research on the COVID-19 pandemicIn: Research Ethics, Jg. 20, 2024, Nr. 4, S. 744 – 763DOI (Open Access)
-
Key topic or bare necessity? : How Research Ethics are Addressed and Discussed in Computational Communication ScienceIn: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Jg. 69, 2024, Nr. 3, S. 333 – 356DOI (Open Access)
-
Umfassende Veränderungen : Künstliche Intelligenz in der wissenschaftlichen ForschungspraxisIn: Forschung & Lehre, Jg. 31, 2024, Nr. 10, S. 770 – 771
-
“Don’t research us” : How Mastodon instance rules connect to research ethicsIn: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Jg. 69, 2024, Nr. 3, S. 357 – 380DOI (Open Access)
-
A Re-evaluation of Online Pornography Use in Germany : A Combination of Web Tracking and Survey Data AnalysisIn: Archives of Sexual Behavior, Jg. 52, 2023, Nr. 8, S. 3491 – 3503DOI (Open Access)
-
Digitalisierungsforschung : Ein Einblick in die Bandbreite der Forschung zu und mit digitalen DatenIn: Easy social sciences, Jg. 68, 2023, S. 4 – 11DOI (Open Access)
-
Einführung: Digitalisierungsforschung : Wie wir die digitale Transformation wissenschaftlich erfassen könnenIn: Easy social sciences, 2023, Nr. 68, S. 4 – 11DOI (Open Access)
-
Neue Publikationsformate zu offenen Infrastrukturen und Ressourcen für die Kommunikations- und MedienforschungIn: MedienJournal: Zeitschrift für Medien- und Kommunikationsforschung, Jg. 47, 2023, Nr. 3, S. 46 – 58DOI (Open Access)
-
Privacy Is Dead, Long Live Privacy! : Two Diverging Perspectives on Current Issues Related to PrivacyIn: Journal of Media Psychology, Jg. 35, 2023, Nr. 3, S. 159 – 168
-
Routines and the Predictability of Day-to-Day Web UseIn: Media Psychology, Jg. 26, 2023, Nr. 3, S. 229 – 251
-
Sharing social media data : The role of past experiences, attitudes, norms, and perceived behavioral controlIn: Frontiers in Big Data, Jg. 5, 2023, 971974DOI (Open Access)
-
User-centric approaches for collecting Facebook data in the ‘post-API age’ : experiences from two studies and recommendations for future researchIn: Information, Communication & Society (iCS), Jg. 26, 2023, Nr. 14, S. 2649 – 2668DOI (Open Access)
-
Escaping the pandemic present : The relationship between nostalgic media use, escapism, and well-being during the COVID-19 pandemicIn: Psychology of Popular Media, Jg. 11, 2022, Nr. 3, S. 258 – 265
-
Gender, Gaming Motives, and Genre : Comparing Singaporean, German, and American PlayersIn: IEEE Transactions on Games (T-G), Jg. 14, 2022, Nr. 3, S. 456 – 465DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Linking surveys and digital trace data : Insights from two studies on determinants of data sharing behaviourIn: Journal of the Royal Statistical Society / Series A (Statistics in Society), Jg. 185, 2022, Nr. Suppl 2, S. S387 – S407DOI (Open Access)
-
Post Post-Broadcast Democracy? : News Exposure in the Age of Online IntermediariesIn: American Political Science Review (APSR), Jg. 116, 2022, Nr. 2, S. 768 – 774DOI (Open Access)
-
That bygone feeling : Controller ergonomics and nostalgia in video game play.In: Psychology of Popular Media, Jg. 12, 2022, Nr. 2, S. 147 – 158
-
The overstated generational gap in online news use? : A consolidated infrastructural perspectiveIn: New Media and Society, Jg. 24, 2022, Nr. 10, S. 2207 – 2226DOI (Open Access)
-
The role of the information environment during the first COVID-19 wave in GermanyIn: Political Research Exchange (PRX), Jg. 4, 2022, Nr. 1, 2135451DOI (Open Access)
-
An Agenda for Open Science in CommunicationIn: Journal of Communication, Jg. 71, 2021, Nr. 1, S. 1 – 26DOI (Open Access)
-
Do News Actually “Find Me”? : Using Digital Behavioral Data to Study the News-Finds-Me PhenomenonIn: Social Media + Society, Jg. 7, 2021, Nr. 3DOI (Open Access)
-
From cognitive overload to digital detox : Psychological implications of telework during the COVID-19 pandemicIn: Computers in Human Behavior, Jg. 124, 2021, 106899DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Informed consent for linking survey and social media data : Differences between platforms and data typesIn: IASSIST Quarterly, Jg. 45, 2021, Nr. 1DOI (Open Access)
-
Sexualization (Video Games)In: Database of Variables for Content Analysis: DOCA, Jg. 1, 2021, Nr. 3DOI (Open Access)
-
The Effects of Different Feedback Types on Learning With Mobile Quiz AppsIn: Frontiers in Psychology, Jg. 12, 2021, 665144DOI (Open Access)
-
Video game genre (Video Games)In: Database of Variables for Content Analysis: DOCA, Jg. 1, 2021, Nr. 3DOI (Open Access)
-
Violent acts (Video Games)In: Database of Variables for Content Analysis: DOCA, Jg. 1, 2021, Nr. 3DOI (Open Access)
-
Empfehlungen zum Umgang mit Forschungsdaten in der Kommunikationswissenschaft : AG Forschungsdaten im Auftrag des Vorstands der DGPuKIn: Studies in Communication and Media: SC|M (SCM), Jg. 9, 2020, Nr. 4, S. 599 – 617DOI (Open Access)
-
How social network sites and other online intermediaries increase exposure to newsIn: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), Jg. 117, 2020, Nr. 6, S. 2761 – 2763DOI (Open Access)
-
Once upon a game : Exploring video game nostalgia and its impact on well-beingIn: Psychology of Popular Media, Jg. 9, 2020, Nr. 1, S. 83 – 95
-
Press Start : Digitale Spiele im UnterrichtIn: Grundschule, 2020, Nr. 5, S. 53 – 55
-
The practical and ethical challenges in acquiring and sharing digital trace data : Negotiating public-private partnershipsIn: New Media and Society, Jg. 22, 2020, Nr. 11, S. 2058 – 2080DOI, Online Volltext (Open Access)
-
Playing for the thrill and skill : Quiz games as means for mood and competence repairIn: Media Psychology, Jg. 22, 2019, Nr. 5, S. 743 – 768
-
The Relationship between Networking, LinkedIn Use, and Retrieving Informational BenefitsIn: CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, Jg. 22, 2019, Nr. 3, S. 180 – 185DOI (Open Access)
-
A Longitudinal Analysis of Gaming- and Non-Gaming-Related Friendships and Social Support among Social Online Game PlayersIn: Media Psychology, Jg. 21, 2018, Nr. 2, S. 288 – 307
-
A practical guide for transparency in psychological scienceIn: Collabra: Psychology, Jg. 4, 2018, Nr. 1, 20DOI (Open Access)
-
Grenzen von „Serious Games for Health“In: Prävention und Gesundheitsförderung, Jg. 13, 2018, Nr. 4, S. 327 – 332DOI, Online Volltext (Open Access)
-
"Drive the lane; Together, Hard!" : An examination of the effects of supportive coplaying and task difficulty on prosocial behaviorIn: Journal of media psychology : theories, methods, and applications, Jg. 29, 2017, Nr. 1, S. 31 – 41DOI (Open Access)
-
The relationship between use of social network sites, online social support, and well-being : Results from a six-wave longitudinal studyIn: Journal of Media Psychology, Jg. 29, 2017, Nr. 3, S. 115 – 125DOI (Open Access)
-
Validating the Digital Games Motivation Scale for Comparative Research Between CountriesIn: Communication Research Reports, Jg. 34, 2017, Nr. 1, S. 37 – 47DOI (Open Access)
-
Informational benefits from social media use for professional purposes : Results from a longitudinal studyIn: Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Jg. 10, 2016, Nr. 4, 3DOI (Open Access)
-
Comparing apples and oranges? : Evidence for pace of action as a confound in research on digital games and aggressionIn: Psychology of Popular Media Culture, Jg. 4, 2015, Nr. 2, S. 112 – 125DOI (Open Access)
-
Sexist games=sexist gamers? : A longitudinal study on the relationship between video game use and sexist attitudesIn: CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, Jg. 18, 2015, Nr. 4, S. 197 – 202
-
Sore losers? : A reexamination of the frustration–aggression hypothesis for colocated video game play.In: Psychology of Popular Media Culture, Jg. 4, 2015, Nr. 2, S. 126 – 137DOI (Open Access)
-
Violent video games and physical aggression : Evidence for a selection effect among adolescents.In: Psychology of Popular Media Culture, Jg. 4, 2015, Nr. 4, S. 305 – 328DOI (Open Access)
-
Aggression and Preference for First-Person Shooter and Action Games : Data From a Large-Scale Survey of German Gamers Aged 14 and AboveIn: Communication Research Reports, Jg. 31, 2014, Nr. 2, S. 183 – 196DOI (Open Access)
-
Gewalt erzeugt Mediengewalt - oder umgekehrt? : Über den Zusammenhang von Aggression und der Nutzung digitaler SpieleIn: The Inquisitive Mind, 2014, Nr. 3
-
More than stories with buttons : Narrative, mechanics, and context as determinants of player experience in digital gamesIn: Journal of Communication, Jg. 64, 2014, Nr. 3, S. 521 – 542DOI (Open Access)
-
Press CRTT to measure aggressive behavior : The unstandardized use of the competitive reaction time task in aggression researchIn: Psychological Assessment, Jg. 26, 2014, Nr. 2, S. 419 – 432DOI (Open Access)
-
Tunnel vision or desensitization? : the effect of interactivity and frequency of use on the perception and evaluation of violence in digital gamesIn: Journal of Media Psychology, Jg. 26, 2014, Nr. 4, S. 176 – 188
-
Digital war : An empirical analysis of narrative elements in military first-person shootersIn: Journal of Gaming and Virtual Worlds, Jg. 4, 2012, Nr. 3, S. 215 – 237
-
Why so serious? : On the relation of serious games and learningIn: Eludamos: Journal for Computer Game Culture, Jg. 4, 2010, Nr. 1, S. 7 – 24
-
Are We Replicating Yet? : Reproduction and Replication in Communication ResearchIn: Media and Communication. Lisbon: Cogitatio, Jg. 12, 2024, 8382DOI (Open Access)
-
Editorial: Data, archives, and tools : Introducing new publication formats on infrastructures and resources for communication and media researchIn: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung. Wiesbaden: Springer Nature, Jg. 68, 2023, Nr. 2-3, S. 167 – 175DOI (Open Access)
-
Integrating Survey Data and Digital Trace Data : Key Issues in Developing an Emerging FieldIn: Social Science Computer Review. Thousand Oaks: SAGE Publications, Jg. 38, 2020, Nr. 5, S. 503 – 516DOI (Open Access)
-
New formats, new methods : Computational approaches as a way forward for media entertainment researchIn: Media and Communication. Lisbon: Cogitatio, Jg. 8, 2020, Nr. 3, S. 147 – 152DOI (Open Access)
-
Overview : Tools for working with digital trace dataIn: Data Knowledge Hub, 2025Online Volltext (Open Access)
-
Culture + 1 : Digitale Spiele und Kulturelle BildungIn: Kulturelle Bildung Online: Bundesakademie für Kulturelle Bildung, 2017
-
Spielst du noch oder lernst du schon?In: bpb: Bundeszentrale für politische Bildung, bpb, 2016(Open Access)
-
Schumann, Christina: Der Publikumserfolg von Computerspielen. Qualität als Erklärung für Selektion und Spielerleben. – Baden-Baden: Nomos 2013 (= Reihe: Rezeptionsforschung; Bd. 28). 327 SeitenIn: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung. Wiesbaden: Springer Nature, Jg. 60, 2015, Nr. 3, S. 367 – 369DOI (Open Access)
-
Nick Dyer-Witheford and Greig de Peuter, Games of empire: Global capitalism and video gamesIn: New Media and Society. London: SAGE Publications, Jg. 14, 2012, Nr. 3, S. 541 – 543DOI (Open Access)
-
Public online engagement with science blogs and podcasts : A multimethod assessment of effectiveness in the German academic context2025DOI (Open Access)
-
Ethics in Computational Communication Science : Between values and perspectives2024Online Volltext (Open Access)
-
A reevaluation of online pornography use in Germany using a combination of web tracking and survey data2023DOI (Open Access)
-
Information exposure, perceptions and behaviours during the first COVID-19 wave in Germany : Evidence from survey and Facebook data2021DOI (Open Access)
-
Linking surveys and digital trace data : Insights from two studies on determinants of data sharing behavior2021DOI (Open Access)
-
“Drive the lane; together, hard!” : An examination of the effects of supportive co-playing and task difficulty on prosocial behavior2017DOI (Open Access)
-
Putting the AI into social science : How artificial intelligence tools are changing and challenging research in the social sciencesIn: Beyond Quantity / Sudmann, Andreas; Echterhölter, Anna; Ramsauer, Markus; Retkowski, Fabian; Schröter, Jens; Waibel, Alexander (Hrsg.). Bielefeld: transcript Verlag, 2023, S. 255 – 274DOI (Open Access)
-
The Role of Participants in Online Privacy ResearchIn: The Routledge Handbook of Privacy and Social Media / Trepte, Sabine; Masur, Philipp (Hrsg.). New York: Routledge, 2023, S. 314 – 323
-
Using YouTube data for social science researchIn: Research Handbook on Digital Sociology / Skopek, Jan (Hrsg.). Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2023, S. 258 – 277
-
Content Analysis in the Research Field of Video GamesIn: Standardisierte Inhaltsanalyse in der Kommunikationswissenschaft: Standardized Content Analysis in Communication Research / Oehmer-Pedrazzi, Franziska; Kessler, Sabrina Heike; Humprecht, Edda; Sommer, Katharina; Castro, Laia (Hrsg.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2022, S. 287 – 297DOI (Open Access)
-
Die Funktionen des Internets für die WissenschaftIn: Doing Research: Wissenschaftspraktiken zwischen Positionierung und Suchanfrage / Hofhues, Sandra; Schütze, Konstanze (Hrsg.). Bielefeld: transcript Verlag, 2022, S. 416 – 423DOI (Open Access)
-
Spectator Mode : Forschungsethische Fragen bei der Bobachtung von ComputerspielenIn: Beobachtungsverfahren in der Kommunikationswissenschaft / Vogelgesang, Jens; Matthes, Jörg; Schieb, Carla; Quandt, Thorsten (Hrsg.). Köln: Herbert von Halem Verlag, 2021
-
Bedeutet mehr Feedback auch mehr lernen? : Die Wirkung von erweitertem und korrigierendem Feedback in einem digitalen Quizspiel auf die LernleistungIn: Bildung, Schule, Digitalisierung / Kaspar, Kai; Becker-Mrotzek, Michael; Hofhues, Sandra; König, Johannes; Schmeinck, Daniela (Hrsg.). Münster: Waxmann, 2020, S. 25 – 30DOI (Open Access)
-
Blame the players, don't blame the games : Why we should worry less about sexist video game content and focus more on interactions between playersIn: Video Game Influences on Aggression, Cognition, and Attention / Ferguson, Christopher J. (Hrsg.). Cham: Springer International Publishing, 2018, S. 137 – 149
-
Why an Evolutionary Psychological Approach to Digital Games?In: Evolutionary Psychology and Digital Games / Breuer, Johannes; Pietschmann, Daniel; Liebold, Benny; Lange, Benjamin P. (Hrsg.). New York: Routledge, 2018, S. 1 – 13
-
You Learn What You Play : On the Fundamental Coupling of Playing and Learning in Humans and Digital GamesIn: Evolutionary Psychology and Digital Games: Digital Hunter-Gatherers / Breuer, Johannes; Pietschmann, Daniel; Liebold, Benny; Lange, Benjamin P. (Hrsg.). New York: Routledge, 2018, S. 167 – 178
-
Frustration–Aggression TheoryIn: The Wiley Handbook of Violence and Aggression / Sturmey, Peter (Hrsg.). New York: Wiley, 2017DOI (Open Access)
-
Hate Speech in Online GamesIn: Online Hate Speech: Perspektiven auf eine neue Form des Hasses / Kaspar, Kai; Gräßer, Lars; Riffi, Aycha (Hrsg.). Düsseldorf: kopaed, 2017, S. 107 – 112(Open Access)
-
Non vitae, sed ludo discimus? : Grenzen des Lernens mit ComputerspielenIn: Computerspiele(n) in Schule und Unterricht. Düsseldorf: kopaed, 2017, S. 17 – 26Online Volltext (Open Access)
-
Serious Games in der GesundheitskommunikationIn: Handbuch Gesundheitskommunikation / Rossmann, Constanze; Hastall, Matthias R. (Hrsg.). Wiesbaden: Springer, 2017, S. 1 – 11DOI (Open Access)
-
Women Are From FarmVille, Men Are From ViceCityIn: New Perspectives on the Social Aspects of Digital Gaming / Kowert, Rachel; Quandt, Thorsten (Hrsg.). New York: Routledge, 2017, S. 136 – 150
-
Der Ernst des Spielens : Serious Games und (Digital) Game-Based LearningIn: Neue Medien als Arbeitsmethode in Jugendwerkstätten und Pro-Aktiv-Centren. Hannover, 2016, S. 3 – 12
-
Wer spielt was auf welchem Gerät mit wem mit welchem Effekt? : Videospiele aus der Sicht der KommunikationswissenschaftIn: Gesundheit spielend fördern: Potenziale und Herausforderungen von digitalen Spieleanwendungen für die Gesundheitsförderung und Prävention / Dadaczynski, Kevin; Schiemann, Stephan; Paulus, Peter (Hrsg.). Weinheim: Beltz, 2016, S. 76 – 97
-
Lernwerkzeug, Suchtmittel oder doch nur ein Spiel? : Über die Wirkung von Computer- und Videospielen auf ihre Nutzer/-innenIn: Was wird hier gespielt? / Bischoff, Sandra; Büsch, Andreas; Geiger, Gunter; Harles, Lothar; Holnick, Peter (Hrsg.). Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2015, S. 45 – 68
-
Isolated violence, isolated players, isolated aggression : The social realism of experimental research on digital games and aggressionIn: Multiplayer: the social aspects of digital gaming / Quandt, Thorsten (Hrsg.). London: Routledge, 2014, S. 226 – 233
-
Know Thy Player : An Integrated Model of Player Experience for Digital Games ResearchIn: Handbook of Digital Games. Hoboken: Wiley, 2014, S. 362 – 387
-
Methodische Herausforderungen bei der Inhaltsanalyse von Computer- und VideospielenIn: Automatisierung in der Inhaltsanalyse / Sommer, Katharina; Wettstein, Martin; Wirth, Werner; Matthes, Jörg (Hrsg.). Köln: Herbert von Halem Verlag, 2014, S. 145 – 161
-
Public Awareness und Lernnutzen durch Anno 2070 & Co : Von den Wirkungen digitaler Spiele auf das UmweltbewusstseinIn: Umweltbildung: Basis für ökologisch-ökonomische Zukunftssicherung / Umweltbildungskongress der Akademie für Umwelt- und Naturschutz Baden-Württemberg zum Thema "Aus Verantwortung für Mensch und Natur" am 22. März als Beitrag zum 60-jährigen Landesjubiläum "Wir feiern in die Zukunft rein" / Hutter, Claus-Peter; Karin, Blessing (Hrsg.). Stuttgart: Wiss. Verl.-Ges., 2013, S. 128 – 137
-
11.000 Freunde müsst ihr seinIn: Gesellschaftsspiel Fußball: Eine sozialwissenschaftliche Annäherung / Brandt, Christian; Hertel, Fabian; Stassek, Christian (Hrsg.). Wiesbaden: Springer VS, 2012, S. 227 – 248
-
Broccoli-coated chocolate? : The educational potential of entertainment gamesIn: Gamebased learning: Clash of Realities 2012 / Vierte Internationale Computerspiel-Konferenz, "Clash of Realities", 23. bis 25. Mai 2012, Köln / Kaminski, Winfred; Lorber, Martin (Hrsg.). München: Kopaed, 2012, S. 87 – 96
-
Der Einsatz von Unterhaltungsspielenin der Schule : Moonbase Alpha imPhysikunterrichtIn: Spielen und Erleben mit digitalen Medien: pädagogische Konzepte und praktische Anleitungen / Winter, Andrea (Hrsg.). München: Ernst Reinhardt Verlag, 2011, S. 123 – 146
-
Measuring Playability : Entwicklung eines Instruments zur Evaluation von ComputerspielenIn: Game, Play, Society: Contributions to Contemporary Computer Game Studies / Swertz, Christian (Hrsg.). München: kopaed, 2010, S. 55 – 63
-
Spielen und Leben in virtuellen Welten : Forschungsergebnisse zur Nutzung von Online-GamesIn: Clash of Realities 2010: Computerspiele: Medien und mehr / Clash of Realities, Dritte Internationale Computerspielekonferenz, Köln vom 21.4. bis 23.4.2010 / Kaminski, Winfred; Lorber, Martin (Hrsg.). München: kopaed, 2010, S. 147 – 172
-
Making the Implicit Explicit : Embedded Measurement in Serious GamesIn: Serious Games: Mechanisms and Effects / Ritterfeld, Ute; Cody, Michael; Vorderer, Peter (Hrsg.). New York: Routledge, 2009, S. 344 – 365
-
Mittendrin statt nur dabei : die Interaktivität des Dispositivs Computerspiel und ihre Auswirkungen auf die SpielerIn: Gefangen im Flow?: Ästhetik und dispositive Strukturen von Computerspielen / Mosel, Michael (Hrsg.). Boizenburg: Hülsbusch, 2009, S. 181 – 212
-
Nutzung von Social-Media-Daten in der BildungsforschungFrankfurt am Main: DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation : Frankfurt am Main, 2021
(forschungsdaten bildung informiert ; 9)DOI (Open Access) -
Spielend lernen? : Eine Bestandsaufnahme zum (Digital) Game-Based LearningDüsseldorf: Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM), 2010
(LfM-Dokumentation ; 41) -
A Replication Report on "Political polarization of news media and influencers on Twitter in the 2016 and 2020 US presidential elections" by Flamino et al. 20232025
(I4R Discussion Paper Series ; 238)DOI (Open Access) -
Overview of Ethical Considerations when Working with Digital Behavioral Data2025
(GESIS Guides to Digital Behavioral Data ; 14)DOI (Open Access) -
Defining and Evaluating Data Quality for the Social Sciences : Position PaperKöln, 2024
(GESIS Papers ; 2024/06)DOI (Open Access) -
How to Collect Data with the YouTube Data API2024
(GESIS Guides to Digital Behavioral Data ; 13)DOI (Open Access) -
Overview of Working with Data from YouTube2024
(GESIS Guides to Digital Behavioral Data ; 12)DOI (Open Access) -
Collecting Social Media Data2023
(Navigating Research Data and Methods ; 2023/1.1)Online Volltext (Open Access) -
Data Linking : Linking survey data with geospatial, social media, and sensor data2021DOI (Open Access)
-
Who are Leibniz PostDocs and what is it like to work at a Leibniz institute? : Report of the first Leibniz PostDoc Survey 2020Mannheim, 2022Online Volltext (Open Access)
-
Linking Surveys and Digital Trace Data : An introduction and guide for researchers2021DOI (Open Access)
-
R (Software)In: The International Encyclopedia of Communication Research Methods / Matthes, Jörg (Hrsg.). Hoboken: Wiley, 2017DOI (Open Access)
-
Analyzing content preference patterns and their predictors in online pornography use through a combination of web tracking and survey data
14th Conference of the Media Psychology Division (DGPs), 10. -12. September 2025, Duisburg,Duisburg, 2025 -
Addressing Biases of Sensor Data in Social Science Research : A Data Quality Perspective
27th annual General Online Research Conference (GOR 25), 31. März - 2. April 2025, Berlin,Berlin, 2025 -
Assessing the effectiveness of science blogs and podcasts in Germany
PCST 2025 – "Using Science Communication to effect positive change: exploring transitions, traditions and tensions", 27 - 29 May 2025, Aberdeen,2025 -
Like, Share, Replicate? : Navigating Replicability Challenges in Research with Social Media Data
Metascience 2025, 30 June – 2 July 2025, London,London, 2025 -
Studying the use of ChatGPT for political information through data donations
11th Conference of the European Survey Research Association (ESRA 2025), 14th July to 18th July 2025, Utrecht,Utrecht, 2025 -
The use of error frameworks for identifying and dealing with potential sources of error in the social and behavioral sciences
7th Perspectives on Scientific Error Workshop, 5. - 7. Februar 2025, Bern,Bern, 2025DOI (Open Access) -
Using AI/LLMs for detecting scientific errors
Virtual pre-conference symposia - Metascience 2025, 17 June 2025, online,2025 -
Why entertainment research still matters
14th Conference of the Media Psychology Division (DGPs), 10. -12. September 2025, Duisburg,Duisburg, 2025 -
Assessing the Potential and Actual Replicability of Computational Communication Science
META-REP 2024 – the Conference on Meta-Science and Replicability in the social, behavioral, and cognitive sciences, 28 to 30 October 2024, München,München, 2024 -
Beyond Twitter : Data Ethics in the Decentralized Social Media Landscape: The Case of Mastodon Instance Rules
International Conference on Social Media & Society (#SMSociety), 16 - 18 July 2024, London,London, 2024 -
Collecting and Archiving Mastodon Data : Ethical Enquiries on Decentralized Networks
Conference "Long-term archiving, cataloguing, and provision of dynamic data from social media – Twitter and beyond", 19 to 20 March 2024, Frankfurt am Main,Frankfurt am Main, 2024 -
Dimensions of Redoing : mapping and standardizing Replication Efforts
META-REP 2024 – the Conference on Meta-Science and Replicability in the social, behavioral, and cognitive sciences, 28 to 30 October 2024, München,München, 2024 -
Ensuring and Assessing the Replicability of Social Science Research Using Text as Data
META-REP 2024 – the Conference on Meta-Science and Replicability in the social, behavioral, and cognitive sciences, 28 to 30 October 2024, München,München, 2024DOI (Open Access) -
Fostering proactive reproducibility and replicability through frontloading of effort and automation
53rd Congress of the German Psychological Association (DGPs 2024), 16. - 19. September 2024, Wien,Wien, 2024 -
Reproduzierbarkeit und Replizierbarkeit bei Forschung mit Social-Media-Daten
53rd Congress of the German Psychological Association (DGPs 2024), 16. - 19. September 2024, Wien,Wien, 2024 -
Werkzeug, Partner, Quelle oder Risiko? : Zur Rolle von künstlicher Intelligenz für den sozialwissenschaftlichen Umgang mit Daten
15. Wissenschaftliche Tagung des ADM, der ASI und des Statistischen Bundesamtes, 20. und 21. Juni 2024, Wiesbaden,Wiesbaden, 2024 -
Research Ethics in Computational Communication Science : Double-edged sword or two-sided medal?
24. Tagung der Fachgruppe Methoden der DGPuK, 27.-29. September 2023, Potsdam,Potsdam, 2023 -
“Don’t Research Us“ : What Mastodon Instance Rules Say About Scientific Practices
24. Tagung der Fachgruppe Methoden der DGPuK, 27.-29. September 2023, Potsdam,Potsdam, 2023